Nainen tai mies: Jos sinä olet se, joka teillä useimmiten tekee kotihommat, mitä puolisosi sanoo syyksi?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Meillä menee tasan, mutta joskus kun mies yrittää venkoilla, niin syy on "etkö tajua kuinka rankkaa mulla on töissä". Mun vastaus on yleensä, että siinähän ne työasiat unohtuu kun otat imurin käteen. Toimii yleensä :)
 
"grr"
Mua kyllä ärsyttää tuo selitys, että ei tarvitse olla niin siistiä ja että se siivoa ketä häiritsee. Eihän se niin mene. Jos jompikumpi ei siivoa, niin pian ei kotona toimi mikään. mitään ei löydy, ei puhtaita vaatteita, ei voi tehdä ruokaa kun astia likaisina. Ja kaaos syntyy siis ihan päivässä (ainakin meillä) jos molemmat vaan makais sohvalla.
 
[QUOTE="grr";24733683]Mua kyllä ärsyttää tuo selitys, että ei tarvitse olla niin siistiä ja että se siivoa ketä häiritsee. Eihän se niin mene. Jos jompikumpi ei siivoa, niin pian ei kotona toimi mikään. mitään ei löydy, ei puhtaita vaatteita, ei voi tehdä ruokaa kun astia likaisina. Ja kaaos syntyy siis ihan päivässä (ainakin meillä) jos molemmat vaan makais sohvalla.[/QUOTE]
Niinpä. Tietysti jos toinen kuuraa nurkat hammasharjalla niin se on hänen ongelmansa. Mutta sellainen perussiisteys että tavarat on jokseenkin paikoillaan eikä nurkissa kasva villakoiria ja homehiriviöitä on kyllä ihan sellainen juttu, mistä jokaisen aikuisen tulisi pitää huolta ilman komenteluja ja mököttelyjä.
 
ulkonainen
Niinpä. Tietysti jos toinen kuuraa nurkat hammasharjalla niin se on hänen ongelmansa. Mutta sellainen perussiisteys että tavarat on jokseenkin paikoillaan eikä nurkissa kasva villakoiria ja homehiriviöitä on kyllä ihan sellainen juttu, mistä jokaisen aikuisen tulisi pitää huolta ilman komenteluja ja mököttelyjä.
Mina pidan kylla perussiistina ja tavarat paikoillaan, ikina esim. Tasoilla ei ole mitaan tavaraa. Mutta mieheni on hyvin pikkutarkka, joten han kylla loytaa aina siivoamista, vieraammekin aina sanovat etta meilla on todella siistia.
 
"Vilukissa"
Se tekee, joka on paikalla ja ehtivämpi. Ei kait siihen nyt mitään syitä tarvitse?? Kyllä molempien aikuisten pitää jo ymmärtää ottaa vastuuta yhteisen kodin askareista. Ja jos toinen ei hoksaa kuormittavansa toista, niin silloin on paikallaan kehityskeskustelut. Ja puolestaan jos toinen ns.martyyrimaisesti sallii moisen toiminnan, niin silloin on aika katsoa peiliin. Yhteispeliä kehiin.
 
Niinpä. Tietysti jos toinen kuuraa nurkat hammasharjalla niin se on hänen ongelmansa. Mutta sellainen perussiisteys että tavarat on jokseenkin paikoillaan eikä nurkissa kasva villakoiria ja homehiriviöitä on kyllä ihan sellainen juttu, mistä jokaisen aikuisen tulisi pitää huolta ilman komenteluja ja mököttelyjä.
Noin suhteutettuna minäkin sen näkisin. Eli siis jos molemmat tykkää että kodin kuuluu olla perussiisti ja molemmat kyllä siivoaa tarvittaessa niin esim se ketä ärsyttää jotkut keittiön tasoille jääneet tavarat suunnattomasti, voi itse keräillä niitä pois jne.
 
Kyllä meilläkin mies siivoaisi, jos minä en olisi niin nopea. Monesti huutelee sieltä sohvalta, että "tule nyt tänne. Minä siivoan kohta". Muttakun minä EN VOI rentoutua, ennen kuin sotkut on siivottu. Se on sitten vain oma häpeäni, että olen niin neuroottinen.
 
-
Kyllä meillä mies tekee kotihommia, mutta huomattavasti vähemmän, kuin minä. Tosin viimeinen niitti oli se, kun miehen- typerys alkoi kuittailemaan aina, kun pyysin häntä jotain tekemään kotona. Näinollen menin lakkoon:) On täällä sen näköistäkin, mutta minäpä päätin, etten enää pyydä, enkä tee itsekkään. Katsotaan koska sitä alkaa ahdistamaan niin, että tarttuu hommiin.
Totuushan on, ettei minua edes varsinaisesti haittaa se, että teen enemmän kotitöitä, vaan lähinnä se, että toinen osapuoli voi olla noinkin kiittämätön, itsekäs ja typerä. Ehkä ei kannattaisi siinä vaiheessa aukoa päätään, kun tietää tekevänsä huomattavasti vähemmän.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;24733826:
Kyllä meilläkin mies siivoaisi, jos minä en olisi niin nopea. Monesti huutelee sieltä sohvalta, että "tule nyt tänne. Minä siivoan kohta". Muttakun minä EN VOI rentoutua, ennen kuin sotkut on siivottu. Se on sitten vain oma häpeäni, että olen niin neuroottinen.
Heheheheh... ja sun mies käyttää sitä niiiiiiin hyväkseen :)
 
Mun mies tekee kyllä suurimman osan. Ja mulla on siitä todella huono omatunto, vaikka mies vakuutaakin ettei haittaa. Tietty kun ennen yhteenmuuttoa molemmat asui yksin jokusen vuoden ajan, mieskin on siis tottunut tekemään kaiken (omassa kodissaan, tietty).

Nyt kun olen raskaana ollessa ollut väsynyt ja huonovointinen, on mies ihan tyytyväinen että voi jotakin konkreettista tehdä mun oloa parantaakseen. Mutta pyrin kyllä siihen että viimeistään kun olen vauvan kanssa päivät kotona jaksaisin tehdä enemmän. Nyt tilanne on jo onneksi hieman parempi, olen jaksanut pyykätä ja tiskata ym. Mutta rankimmat hommat kuten imurointi ja kaupassa käynti ovat edelleen miehen niskoilla. En usko että meillä menee ikinä siihen että minä tekisin yksin kaikkea, mies kun ei edes osaa olla kotona tekemättä mitään. Mä tiedän olevani Erittäin Onnekas.
 
"madame"
[QUOTE="mie";24733293]Olen päivät kotona joten luonnollisesti teen myös kotityöt ja mieskin sanoisi varmaan samaa.[/QUOTE]

joo mutta sulla on oletettavasti lapsia/lapsi hoidettavana, jolloinka sun päätyö on lapset, ihme että äiditkin ajattelee olevansa vaan kotona.

mä pääsen helpommalla koulussa,kuin mitä lapsen kanssa kotona olo oli.

ja entäs jos osat ois toisin päin,et sä olisit töissä ja mies kotona,enpä usko että siivois yhtään enempää(se on niin monesti nähty miesten kohalla)
 
pilipali
Mies tekee pidempää päivää kuin minä, joten hoidan kotihommia enemmän, kun minulla on siihen aikaa.
Ja kyllä mieskin järjestelee paljon tavaroita, koska on niiden suhteen paljon tarkempi kuin minä.
 
[QUOTE="grr";24733683]Mua kyllä ärsyttää tuo selitys, että ei tarvitse olla niin siistiä ja että se siivoa ketä häiritsee. Eihän se niin mene. Jos jompikumpi ei siivoa, niin pian ei kotona toimi mikään. mitään ei löydy, ei puhtaita vaatteita, ei voi tehdä ruokaa kun astia likaisina. Ja kaaos syntyy siis ihan päivässä (ainakin meillä) jos molemmat vaan makais sohvalla.[/QUOTE]

Se on ongelma jos siitä tekee ongelman.
 
..
Mä teen meillä lähes kaikki kotityöt. Mies tekee 2-vuorotyötä ja mä olen mammalomalla. Muuta syytä tähän ei oo, kun se, että mä tahdon siivota ite. Jos mies siivois, niin varmasti kulkisin perässä ja tekisin kaiken uudestaan. Jotenkin en vaan luota muitten siivoomisiin, eikä ole kyse pelkästään mun miehen siivoomisesta.
 

Yhteistyössä