Nainen onkin hedelmällisimmillään kolmekymppisenä!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mun mielestä se, että tehdään lapsia VAAN sen perusteella että on parikymppinen (ja jonkin mielestä hedelmällisimmillään) on aika typerää..Olen nähnyt liian monta vastaavaa tapausta. Pojat eivät ole tuossa iässä valmiita sitoutumaan perhe-elämään, eikä ole kyllä moni tyttökään. Pitää päästä bilettämään ja shoppailemaan. Loppujen lopuksi isoäiti hoitaa lapsen ja on jokatapauksessa hoidossa joka vkl. Toki poikkeuksiakin on.

Kolmekymppisenä on jo elämä enemmän hallinnassa kuin parikymppisenä. SE on fakta.
nyt kyllä taidat puhua teiniäideistä, ja lähinnä alaikäisistä äideistä, joille tavallista että sysätään hoitoon, mutta eiköhän parikymppinen äiti 20-29 vuotias äiti ole täysin eri asia. Moni ihan työssäkäyviä, osa opiskelee korkeakoulussa. 20-25 vuoden ikä oli se biologisesti hedelmällisin. Teiniäidit eivät tuohon mukaan kuulu. Samoin kuin nyt ei puhuta yli nelikymppisistä äideistä vaan vertaillaan nimenomaan parikymppisiä ja kolmekymppisi äitejä. Molemmat aikuisia.

Tuntemillani parikymppisillä on ihan yhtä lailla järki päässä kun kolmekymppisillä. Poikkeuksia löytyy molemmista ikäluokista. Musta näissä keskusteluissa paistaa aina läpi se, etteivät kolmekymppiset äidit hyväksy nuorempina äideiksi tulleita ja sanovat sossupummeiksi ja että nuoruus jötetään elämättä. 25 vuotiaalla on yleensä ammatti tai vähintään mies jolla on vakityö. On ehditty seurustella pidempään, mennä naimisiin. Itselläni loppui kiinnostus juhlimiseen jo siinä 18-19 vuoden iässä. Ei vaan huvittanut enään kun oli jo alaikäisenä tullut koluttua baarin lattioita ja kärsittyä krapulasta. Ulkomaillakin ehdittiin olemaan kaveriporukalla ja siihen oli sitten säästetty ja saatu lahjaksi rahaa kun koulu ohi. Ei tosiaan olisi ollut varaa lähteä ulkimaanmatkoille osaaikatyössä tai opiskellessa.
 
"vieras"
[QUOTE="Öhöm";28758862]Mutta vastustan viimeiseen asti ajatusta, että kaikkien pitäisi "tehdä lapsia", ihan vain varmuuden vuoksi ja ettei vanhana kaduttaisi.[/QUOTE]Lastenkodit ovat täynnä varmuuden vuoksi tehtyjä lapsia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Öhöm...;28760293:
Haluatko kertoa, mihin se kateus kohdistuu? Hedelmällisyyteen vai kykyyn ymmärtää luettua uutistekstiä?
Kommentit (siis jotkut) ovat vähän asenteellisia. Ei kolmekymppisillä mitään kateuden aihetta ole, ovat usein kuitenkin järkevämpiä, fiksumpia ja tasapainoisempia :)
 
23v.
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28760521:
Ei kolmekymppisillä mitään kateuden aihetta ole, ovat usein kuitenkin järkevämpiä, fiksumpia ja tasapainoisempia :)
REPSKOPS. Palsta tekee poikkeuksen. Olen aivan järkyttynyt, kuinka kamalia kommentteja täällä on ja niiden takaa paljastuu usein joku "elämää nähnyt" 30-40 v äiti. Mutta kyllähän niitä aivosoluja kai tuhoutuu, mitä enemmän ikää tulee..
 
"Öhöm"
[QUOTE="vieras";28760358]nyt kyllä taidat puhua teiniäideistä, ja lähinnä alaikäisistä äideistä, joille tavallista että sysätään hoitoon, mutta eiköhän parikymppinen äiti 20-29 vuotias äiti ole täysin eri asia. Moni ihan työssäkäyviä, osa opiskelee korkeakoulussa. 20-25 vuoden ikä oli se biologisesti hedelmällisin. Teiniäidit eivät tuohon mukaan kuulu. Samoin kuin nyt ei puhuta yli nelikymppisistä äideistä vaan vertaillaan nimenomaan parikymppisiä ja kolmekymppisi äitejä. Molemmat aikuisia.

Tuntemillani parikymppisillä on ihan yhtä lailla järki päässä kun kolmekymppisillä. Poikkeuksia löytyy molemmista ikäluokista. Musta näissä keskusteluissa paistaa aina läpi se, etteivät kolmekymppiset äidit hyväksy nuorempina äideiksi tulleita ja sanovat sossupummeiksi ja että nuoruus jötetään elämättä. 25 vuotiaalla on yleensä ammatti tai vähintään mies jolla on vakityö. On ehditty seurustella pidempään, mennä naimisiin. Itselläni loppui kiinnostus juhlimiseen jo siinä 18-19 vuoden iässä. Ei vaan huvittanut enään kun oli jo alaikäisenä tullut koluttua baarin lattioita ja kärsittyä krapulasta. Ulkomaillakin ehdittiin olemaan kaveriporukalla ja siihen oli sitten säästetty ja saatu lahjaksi rahaa kun koulu ohi. Ei tosiaan olisi ollut varaa lähteä ulkimaanmatkoille osaaikatyössä tai opiskellessa.[/QUOTE]

Anteeksi että tartun lillukanvarsiin, mutta itselläni kiinnostus juhlimiseen kesti vähän kauemmin, ehkä siksi, että alaikäisenä en baareissa pyörinyt. Olin kotona ja luin läksyjä.

Siinä oli se hyvä puoli, että myöhemmin oli varaa käydä ulkomailla. Itse asiassa siitä maksettiinkin minulle.

Aikuisuuteen on monia teitä.
 
Itse tultuani äidiksi 34 vuotiaana, ne olivat pikemminkin nämä parikymppiset jotka katsoivat minua kieroon ja kuvittelivat olevansa parempia äitejä kuin me kolmekymppiset. Että ehkä juuri siksi minunkin asenne on ns. hyökkäävä jonkun mielestä.
Kateellinen en ole nuorille äideille. Sain elää vapaan ja menevän nuoruuden enkä kadu sitä yhtään. Nyt ei ole enää kiire bilettämään, tai haluja sinne juuri ollenkaan. Shoppailemaan pääsen harvemmin, mutta kyllä sitäkin teen ;)
Tarkoitin lähinnä että nuorilla äideillä ei ole elämässä muuta kiinnostusta kuin nuo. Jos joku näsis nyt siitä vetää herneen nenään niin vetäkööt.
Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa ;)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28758560]Tutkimus: Naisten hedelmällisyys saavuttaa huippunsa kolmekymppisenä | Yle Uutiset | yle.fi

Suomalainen tutkimus sanoi, että myös mies on hedelmällisimmillään kolmekymppisenä. 30 vuotta on siis lähes kaikelta kannalta katsottuna parhain ikä saada lapsia.[/QUOTE]

Voi ei. Niin monen elämä on pilalla koska lapset piti tehdä nuorena ja "hedelmällisenä". Koulut ja työura jäi, parisuhde päätyi eroon ja elämäntaso on sen mukainen.
 
  • Tykkää
Reactions: Malena78
"vieras"
Voisiko kyseessä olla tämänhetkinen tilanne? Tämän hetken kolmekymppiset hedelmällisempiä kuin nykyiset parikymppiset. Muutamia vuosia sitten uutisoitiin, kuinka silloisten lasten elinajanodote oli lyhyempi kuin vanhemmillaan johtuen elintavoista, ympäristömyrkyistä ym. Sopisi hyvin tähän, että kymmenen vuoden sisälläkin on maailma muuttunut yllättävän paljon, jolloin vanhempi sukupolvi saattaisi itseasiassa olla terveempää. Jos suuntaus jatkuu, ovat edellisellä vuosikymmenellä syntyneet aina hiukan terveempiä ja hedelmällisempiä. Jos taas sukupolvet saavat samat edellytykset, niin uskon vanhempien tutkimusten 20-25 v hedelmällisyydestä pätevän enemmän.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho ja Malena78
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28760231:
Tämän keskustelun perusteella vaikuttaa siltä, että moni 30+ nainen on kateellinen 20+ naiselle... Henkisesti kypsempi ihminen ei kyllä olisi kateellinen...
Kateellinen siitä, että joku sitoo elämänsä parikymppisenä? Juu ei ole kuules pelkoa... :LOL:
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28762060]Kateellinen siitä, että joku sitoo elämänsä parikymppisenä? Juu ei ole kuules pelkoa... :LOL:[/QUOTE]

Sitoo? Onko lasten hankkiminen jotain vankeutta vai? :D
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28762092]No totta helvetissä se on sitovaa! Siis jos ei hoidata niitä esim. isovanhemmilla... Jos ei elämä muutu yhtään sitovammaksi lapsen myötä, niin tekee kyllä vanhemmuudessa jotain väärin.[/QUOTE]
No yhtälailla se vanhempaa ihmistä sitoo. Ja jos hankkii lapset kolmekymppisenä, on sidottu 50 vuotiaaksi asti, toisin kuin jos hankkii kakskymppisenä, on vapaa jo 40 vuotiaana.
 
"vieras"
No yhtälailla se vanhempaa ihmistä sitoo. Ja jos hankkii lapset kolmekymppisenä, on sidottu 50 vuotiaaksi asti, toisin kuin jos hankkii kakskymppisenä, on vapaa jo 40 vuotiaana.
Niin tietenkin sitoo! Mutta se ei haittaa enää, kun on ehtinyt elää nuoruuden ihan kaikessa vapaudessa :) Jos olisin pukannut lapseni jo parikymppisenä, olis jäänyt niin monta asiaa kokematta. Nyt ei tarvitse niitä haikailla :) ja kerron nyt vain siitä, miten itse asian koen.
 
  • Tykkää
Reactions: Malena78
Peyote
[QUOTE="vieras";28762117]Niin tietenkin sitoo! Mutta se ei haittaa enää, kun on ehtinyt elää nuoruuden ihan kaikessa vapaudessa :) Jos olisin pukannut lapseni jo parikymppisenä, olis jäänyt niin monta asiaa kokematta. Nyt ei tarvitse niitä haikailla :) ja kerron nyt vain siitä, miten itse asian koen.[/QUOTE]

Mä oon kyllä kokenut niin, että alan itse taas olla suht vapaa, kun nuorempi lapsi on pian 9 vuotias. En tiedä mitä sellaista on jäänyt kokematta, mitä tahtoisin vielä kokea.
Ja mä en näe siinä mitään huonoa, jos isovanhemmat hoitaa lapsia välillä. Kurjaa paremminkin, jos ei hoida, niin että lapset vierastaa niitä vaan eikä tunnista.
 
Khimaira
[QUOTE="vieras";28762060]Kateellinen siitä, että joku sitoo elämänsä parikymppisenä? Juu ei ole kuules pelkoa... :LOL:[/QUOTE]

Sitoo?

No joo, toki, onhan se sitovaa jonkun aikaa :whistle: Nopsaan lapset kasvavat ja sitten heidän kanssaaan voikin mennä ja tehdä asioita ihan hyvin :saint:
Mulla ei ole mitään tarvetta päästä örveltämään minnekään, joten lasten kanssa voi tehdä kaikkea sitä mitä tekisin ilman heitä, varsinkin nyt kun eivät ole enää ihan pieniä. Ehdin kyllä mennä ja "nähdä maailmaa" ennen lapsiakin vaikka sainkin ensimmäisen 20- vuotiaana.

Esim. tänään kävin tyttären kanssa katsomassa World War Z:in ja eilen oltiin Flamingossa laskemassa lasten kanssa vesiliukumäkiä ja lillumassa kuumassa altaassa. Ihan samoja asioita mitä teksin muutenkin, ehkä ei vaan olisi yhtä kivoja reissuja yksin tai aikuisporukassa :whistle:

Miten tämä lapsensaanti- ikä on niin kamalan vakava asia, on vain joko tai- vaihtoehdot..Miten oletetaan että ennen lasten saantia pitää tehdä tiettyjä asioita? Loppuuko elämä siihen..?
 
"vieras"
Mä oon kyllä kokenut niin, että alan itse taas olla suht vapaa, kun nuorempi lapsi on pian 9 vuotias. En tiedä mitä sellaista on jäänyt kokematta, mitä tahtoisin vielä kokea.
Ja mä en näe siinä mitään huonoa, jos isovanhemmat hoitaa lapsia välillä. Kurjaa paremminkin, jos ei hoida, niin että lapset vierastaa niitä vaan eikä tunnista.
Minähän sanoinkin, että puhuin vain itsestäni. Kun joku heitti kateus-kortin, kerroin vain miksi en todellakaan ole kateellinen tässä asiassa nuoremmille. :) Miksi tämä asia kuohuttaa niin paljon tunteita, sitä en ymmärrä. Kyllä meilläkin isovanhemmat hoitaa tarvittaessa lapsia, mutta eipä niitä oikein olisi kehdannut kuukaudeksi heivata isovanhemmille kun tehtiin nuorempana reppumatka Aasiaan... ;)
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28762267]Minähän sanoinkin, että puhuin vain itsestäni. Kun joku heitti kateus-kortin, kerroin vain miksi en todellakaan ole kateellinen tässä asiassa nuoremmille. :) Miksi tämä asia kuohuttaa niin paljon tunteita, sitä en ymmärrä. Kyllä meilläkin isovanhemmat hoitaa tarvittaessa lapsia, mutta eipä niitä oikein olisi kehdannut kuukaudeksi heivata isovanhemmille kun tehtiin nuorempana reppumatka Aasiaan... ;)[/QUOTE]

No joo, se on aina aika ihmeellistä luettavaa tällä palstalla, että joitain niin paljon harmittaa esimerkiksi muiden äitien ikä. Luulisi, ettei harmita, jos itsellä on kaikki ok.
 
"vieras"
Sitoo?

No joo, toki, onhan se sitovaa jonkun aikaa :whistle: Nopsaan lapset kasvavat ja sitten heidän kanssaaan voikin mennä ja tehdä asioita ihan hyvin :saint:
Mulla ei ole mitään tarvetta päästä örveltämään minnekään, joten lasten kanssa voi tehdä kaikkea sitä mitä tekisin ilman heitä, varsinkin nyt kun eivät ole enää ihan pieniä. Ehdin kyllä mennä ja "nähdä maailmaa" ennen lapsiakin vaikka sainkin ensimmäisen 20- vuotiaana.

Esim. tänään kävin tyttären kanssa katsomassa World War Z:in ja eilen oltiin Flamingossa laskemassa lasten kanssa vesiliukumäkiä ja lillumassa kuumassa altaassa. Ihan samoja asioita mitä teksin muutenkin, ehkä ei vaan olisi yhtä kivoja reissuja yksin tai aikuisporukassa :whistle:

Miten tämä lapsensaanti- ikä on niin kamalan vakava asia, on vain joko tai- vaihtoehdot..Miten oletetaan että ennen lasten saantia pitää tehdä tiettyjä asioita? Loppuuko elämä siihen..?
Minä en olisi voinut tehdä kaikkea lasten kanssa, mitä halusin ennen heidän saamistaan tehdä. Meissä on katsos eroja :)

Mutta eikö se ole vaan hyvä, että jokainen voi ratkaista asiat itse ja valita sen sopivan ajankohdan? Mun nuoruuden huumaan ei kuuluneet vesiliukumäet ja leffateatterit, sulla taas kuului.
 
"vieras"
No joo, se on aina aika ihmeellistä luettavaa tällä palstalla, että joitain niin paljon harmittaa esimerkiksi muiden äitien ikä. Luulisi, ettei harmita, jos itsellä on kaikki ok.
No sitä minäkin olen ihmetellyt! Ja varsinkin sitä, että vedetään joku hedelmällisyys-kortti esiin, mitä ..ttua!? :D Eiköhän pääasia ole kuitenkin se, että lapsen vanhemmilla on pääkopan sisältö kunnossa? Miettikääpä nyt, vastahakoisia vanhempiako tässä olis pitänyt olla jo parikymppisenä, ihan pelon vuoksi? Mullakin olis kyllä lapset tehty ihan väärälle miehelle ja jäänyt uranvaihdot tekemättä, jos olisin tuolloin saanut lapseni.
 
Khimaira
[QUOTE="vieras";28762276]Minä en olisi voinut tehdä kaikkea lasten kanssa, mitä halusin ennen heidän saamistaan tehdä. Meissä on katsos eroja :)

Mutta eikö se ole vaan hyvä, että jokainen voi ratkaista asiat itse ja valita sen sopivan ajankohdan? Mun nuoruuden huumaan ei kuuluneet vesiliukumäet ja leffateatterit, sulla taas kuului.[/QUOTE]

Mua todella kiinnostaa: mitä ovat ne asiat joita ei voi tehdä lasten kanssa?
 
"vieras"
Mua todella kiinnostaa: mitä ovat ne asiat joita ei voi tehdä lasten kanssa?
No kun katson mun elämää taaksepäin, niin ihan kaikki jutut. En olis voinut tulla ja mennä, kuten huvitti, hillua kesäpäivänä keskellä yötä biitsillä kuutamouinnilla esimerkiksi. :)

Niitä on niin paljon juttuja, reissaamiset olis jääneet mun osalta pakettimatkoihin ja rahaahan niissäkin olis palanut ihan eri tavalla, mihinkään reilaamiseen en olisi kyennyt enkä todellakaan nauttinut jostain reppumatkailusta, jossa osa matkasta mentiin rämäpäisesti liftaten. Ja mitä vielä? Opiskelut olis olleet hankalampia ja ihan takuulla valmistuminen venynyt. Ura ole helppo aloittaa, kun ei tarvinnut samalla stressata lasten hoitoon viemistä ja muuta. Talvella oli ihana joskus vain maata sisällä vaikka kokonainen viikko putkeen, kun ei huvittanut mennä pihalle, eipä sitä lasten kanssa kehtaa tehdä. Jnejnejne. :)
 
Erittäin harmi ettei tästä uutisesta voitu keskustella ilman tätä typerää juupas-eipäs-tappelua.

Minustakin tämä viittaa siihen, että kymmenessä vuodessa on tapahtunut kansan terveydessä muutoksissa. Tätähän tukee myös aiempi siittiötutkimus, jossa todettiin 80-luvun lopulla syntyneillä pojilla olevan hitaamminen liikkuvat siittiöt. Ainakin minut tämä uutinen sai ajattelemaan, että pitäisi yrittää elää terveellisemmin.
 

Yhteistyössä