Nainen/ mies lyö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Mitä mieltä olette semmoisesta, jos nainen tahallaan satuttaisi miestä jotenkin, löisi, tönisi tai raapisi tai muuta tyhmää. Saako mies silloin "puolustaa" itseään ja mäjäyttää kunnolla takaisin?

Miesystäväni on kertonut kerran lyöneen ex tyttöystäväänsä, kun käyttäytyi noin mustasukkaisuuden takia.. Eikai kertoisi, jos olisi joku hullu väkivaltainen yleensä?

No, mietin sitten kun tässä leikilläni revin parrasta ja hänen mielestään mun ilme oli semmoinen, että tahallaan halusin satuttaa (ei todellakaan ollut!) Sanoi sitten varoituksen, että hän saattaa tirpasta jos häntä lyön tai satutan muuten.. Ei kyllä mieleenkään tulis tahallaan tehdä mitään. Outoa puhetta minusta kuitenkin :(

Ihan näin mutuna sanoisin: On tavallaan ymmärrettävää, että ihmisellä voi joskus mennä hermo, jos joutuu jatkuvasti esim. lyömisen kohteeksi niinkuin tuossa tarinassasi. Mutta minua häiritsisi, jos joku toistuvasti puhuisi siihen sävyyn, että väkivalta on oikeutettua koska ... . Koska ei se ole oikeutettua, vaikka olisikin jotenkin ymmärrettävää.

Jos mies on joutunut jatkuvasti väkivallan kohteeksi, hän on luultavasti yliherkkä, eikä ymmärrä leikillisyyttä tuossa asiassa. Sinuna en vetäisi häntä parrasta.

Ex-miesystävä sanoi aikoinaan, että hänen täytyi lyödä vaimoaan kerran. Ei olisi halunnut, mutta oli pakko, kun vaimo oli niin mahdoton. Suhde loppui aika pian siihen mieheen.

Kyllä toi huolestuttavalta kuulostaa, vaikkei sitä välttämättä olekaan. Mun mielestä on ihan ymmärrettävää se, että jos ex-suhteessa toinen on käynyt käsiksi, niin toinen vastaa siihen - tosin jos mies on ollut eksäänsä vahvempi, niin ensisijaisesti kyllä rajoittamalla eikä nyrkiniskulla. Se, mikä tässä mun mielestä on huolestuttavaa, on miehen tulkinta sun leikillisestä kiusanteosta, että olisit halunnut hänelle pahaa. Mistä sitä tietää, milloin hän taas tulkitsee tilanteen väärin ja nyrkki heilahtaa.

Yritän olla olematta yliherkkä väkivallan suhteen, mutta aiemmin väkivaltaisessa suhteessa eläneenä noi kuulostaa musta huolestuttavilta merkeiltä, jos itse olisin sun tilanteessasi niin joutuisin kyllä miettimään pitkään ja hartaasti, että missä mennään.

Ja on joltain aikaisemmalta kirjoittajalta hyvä maininta se, että mies on voinut tulla yliherkäksi väkivallalle. Samalla tavalla kuin itse olen yliherkkä, voi väkivaltaa kokenut mies tehdä äkkinäisiä johtopäätöksiä sun tarkoitusperistäsi, kun satutat vahingossa. Ihan ymmärrettävää, mut asiasta pitäis varmasti vähintäänkin jutella.

Ollaan siis seurusteltu puoli vuotta. Mitään oikeata väkivaltaa ei ole ollut, kerran vain kun puristelin häneltä finnejä hänellä kävi kipeää ja nyrkillä sitten kylkeen koputteli, ei kipeästi.. Outoa tuokin! Olen puhunut hänelle siitä, että kun on tämmöistä hänellä ollut joskus, ja on lapsuusperheessään nähnyt väkivaltaa, toisinaan puhunut väkivaltaa ihannoivasti että mua välillä pelottaa jos hän äkkipikaisuuksissaan mua löisi. Tietysti suuttui siitä ja sanoo, että ei mua koskaan kohtelisi niin. Ja että hän ei ala kanssani olemaan jos häntä pelkään. On vahva mies ja minä tämmöinen pikkuinen nainen niin tulisi pahaa jälkeä jos semmoiseksi menisi. Niin ja tosiaan myös olen sanonut, että mun kohdallani ensimmäinen lyönti on myös viimeinen ja se on varma se. Inhottavaa, kun pitää miettiä tämmöistä, voisiko alkaa väkivaltaiseksi jossain vaiheessa elämää :(

[QUOTE="äiti";22719817]Olen puhunut hänelle siitä, että kun on tämmöistä hänellä ollut joskus, ja on lapsuusperheessään nähnyt väkivaltaa, toisinaan puhunut väkivaltaa ihannoivasti että mua välillä pelottaa jos hän äkkipikaisuuksissaan mua löisi. Tietysti suuttui siitä ja sanoo, että ei mua koskaan kohtelisi niin.[/QUOTE]

Tääkin on huolestuttavaa. Tietysti toi voi loukata, mutta jos automaattinen reaktio toisen pelätessä on suuttua ja uhata, niin hommahan menee ihan pieleen. Ilmeisesti miehellä tosiaankin on traumoja sekä lapsuudesta että eks-suhteesta, ja ne heijastuvat nykyiseen käytökseen. Todella moni aikuisena pahoinpitelevä tai pahoinpidellyksi tuleva on nähnyt perheväkivaltaa jo lapsuudenkodissaan.

Musta olennaista tuossa on se, että sä joudut pelkäämään suhteessasi. Et ehkä kauhean paljon, ainakaan tällä hetkellä, mutta joudut kuitenkin. Eikä sun edes ole mahdollista kovin helposti asiasta keskustella, kun mies siitä kerran suuttuu.

Vähän huonolta näyttää, mutta kyllä tuo solmu saattaisi olla mahdollista avatakin yhteistyössä.

Mun mies kertoi kans lyöneensä kerran entistä vaimoaan, ja katuvansa sitä katkerasti. Sanoi, ettei ikinä voisi lyödä minua jne.
No, turpaan on tullut useaan kertaan, ja tässä hiljattain selvisi, että oli myös eksäänsä hakannut ihan jatkuvalla syötöllä..

[QUOTE="höh";22719894]Tääkin on huolestuttavaa. Tietysti toi voi loukata, mutta jos automaattinen reaktio toisen pelätessä on suuttua ja uhata, niin hommahan menee ihan pieleen. Ilmeisesti miehellä tosiaankin on traumoja sekä lapsuudesta että eks-suhteesta, ja ne heijastuvat nykyiseen käytökseen. Todella moni aikuisena pahoinpitelevä tai pahoinpidellyksi tuleva on nähnyt perheväkivaltaa jo lapsuudenkodissaan.

Musta olennaista tuossa on se, että sä joudut pelkäämään suhteessasi. Et ehkä kauhean paljon, ainakaan tällä hetkellä, mutta joudut kuitenkin. Eikä sun edes ole mahdollista kovin helposti asiasta keskustella, kun mies siitä kerran suuttuu.

Vähän huonolta näyttää, mutta kyllä tuo solmu saattaisi olla mahdollista avatakin yhteistyössä.[/QUOTE]

Me kyllä osataan puhua asioista ja puhutaankin paljon. Tämä asia on aika hankala. Silloin kun kerroin tuosta pelosta, mies lähti ovet paukkuen pois mun luota ja tuli pian takaisin kun en reagoinut mitenkään. Monesti muutenkin, jos jostain riidellään on hän heti lähtemässä pois. Tuosta pelosta kerroin tilanteen jälkeen, kun vähän kinasteltiin, sanoin jotain ärsyttävää niin hän katsoi tosi vihaisesti ja puristi samalla käden nyrkkiin. Lapset olivat silloin kaikki saman pöydän ääressä myös. Tavallaan pieniä merkkejä, joista ei voi päätellä mitään varmaa, silti huolestuttavia. Muuten meillä on kaikki tosi hyvin, rakastetaan toisiamme ja yhteisolo on mukavaa.

Unohdin senkin sanoa, että myös mun väkivaltainen ex-puoliso kertoi ennen väkivallan alkamista, että on kerran lyönyt entistä naisystäväänsä tämän ärsyttäessä. Se oli tietenkin poikkeustapaus jne... Silloin huolestuin, mutta annoin asian olla, koska en tiennyt siitä tarkemmin.

Nimimerkki "oudolta kuulostaa", toivottavasti saat voimia irrottautua tilanteesta!

[QUOTE="äiti";22719974]Me kyllä osataan puhua asioista ja puhutaankin paljon. Tämä asia on aika hankala. Silloin kun kerroin tuosta pelosta, mies lähti ovet paukkuen pois mun luota ja tuli pian takaisin kun en reagoinut mitenkään. Monesti muutenkin, jos jostain riidellään on hän heti lähtemässä pois. Tuosta pelosta kerroin tilanteen jälkeen, kun vähän kinasteltiin, sanoin jotain ärsyttävää niin hän katsoi tosi vihaisesti ja puristi samalla käden nyrkkiin. Lapset olivat silloin kaikki saman pöydän ääressä myös. Tavallaan pieniä merkkejä, joista ei voi päätellä mitään varmaa, silti huolestuttavia. Muuten meillä on kaikki tosi hyvin, rakastetaan toisiamme ja yhteisolo on mukavaa.[/QUOTE]

Lueppas tämä tekstis uudestaan ja ajatuksella! Merkit viittaa mun mielestä hyvinkin vahvasti siihen että jossakin vaiheessa turpaan tulee niin että heilahtaa!

[QUOTE="mielipide";22720044]Lueppas tämä tekstis uudestaan ja ajatuksella! Merkit viittaa mun mielestä hyvinkin vahvasti siihen että jossakin vaiheessa turpaan tulee niin että heilahtaa![/QUOTE]

En vain haluaisi uskoa siihen! :,( Kaippa mun pitää vielä ottaa asia esille ja puhua kunnolla. Toisinaan on sellainen olo, että tässä minä vaan oottelen että joku päivä heilahtaa.. Ikinä ennen ei ole kenenkään kanssa (eikä niitä montaa ole) ollut väkivaltaa, ei ole tarvinnut edes miettiä sitä asiaa. Jotenkin vain tarvitsisin tiedon, voisiko se olla mahdollista, tuleeko niin käymään?

[QUOTE="äiti";22720107]En vain haluaisi uskoa siihen! :,( Kaippa mun pitää vielä ottaa asia esille ja puhua kunnolla. Toisinaan on sellainen olo, että tässä minä vaan oottelen että joku päivä heilahtaa.. Ikinä ennen ei ole kenenkään kanssa (eikä niitä montaa ole) ollut väkivaltaa, ei ole tarvinnut edes miettiä sitä asiaa. Jotenkin vain tarvitsisin tiedon, voisiko se olla mahdollista, tuleeko niin käymään?[/QUOTE]

Varaudu siihen, että mies ei pysty puhumaan. Hän ei pysty myöntämään omia vikojaan, siksi hän pakenee paikalta,kun yrität keskustella. Ja jos hermostut ja alat huutamalla vaatia miestä tilille, hän lyö. Usko se.

[QUOTE="been there";22720476]Varaudu siihen, että mies ei pysty puhumaan. Hän ei pysty myöntämään omia vikojaan, siksi hän pakenee paikalta,kun yrität keskustella. Ja jos hermostut ja alat huutamalla vaatia miestä tilille, hän lyö. Usko se.[/QUOTE]

No mutta kokeillaan mitä tapahtuu, kyselen tänään lisätietoja siitä, miksi minua tirpasisi. Siis oikeasti, en edes tajua kunnolla että noin on mulle sanonut! Jos me leikillään leikitään ja yhtäkkiä tulkitsee omiaan mun teoista/ilmeistä.. Tulee tosiaan tunne, että mitähän sitä vielä uskaltaa, voi sanoa ja tehdä?!

Toivottavasti saatte puhuttua, mutta luettuani kaikki tekstisi, tuli pienoinen pelko siitä, että mies hermostuu keskustelun aiheesta ja ajattelee, että pidät häntä väkivaltaisena, mikä osaltaan tietysti onkin varmaan jo totta. Onnea matkaan :hug:

[QUOTE="äiti";22720874]No mutta kokeillaan mitä tapahtuu, kyselen tänään lisätietoja siitä, miksi minua tirpasisi. Siis oikeasti, en edes tajua kunnolla että noin on mulle sanonut! Jos me leikillään leikitään ja yhtäkkiä tulkitsee omiaan mun teoista/ilmeistä.. Tulee tosiaan tunne, että mitähän sitä vielä uskaltaa, voi sanoa ja tehdä?![/QUOTE]

Tää on varmaan hyvä, meni syteen tai saveen. Toivottavasti tuosta ei nyt mitään vaaratilannetta kuitenkaan kehkeydy.

Musta toi, että on puristanut kättä nyrkkiin ja vieläpä lasten läsnäollessa, on oikeasti just niitä vaarallisia merkkejä.

Tsemppiä!

Itseään saa ja pitää puolustaa. Mutta täysiä turpaan vetäminen, kun toinen (vaikkakin on aloittanut ensin) on pienempi, ei ole enää itsepuolustautsa vaan liiottelua. Tai jos joku tönäisee hieman, niin mikä järki hakata se sen jälkeen tyyliin muusiksi? Joku kohtuu pitää olla.

[QUOTE="Lila";22719713]Ex-miesystävä sanoi aikoinaan, että hänen täytyi lyödä vaimoaan kerran. Ei olisi halunnut, mutta oli pakko, kun vaimo oli niin mahdoton. Suhde loppui aika pian siihen mieheen.[/QUOTE]

Minkälaisessa tilanteessa on PAKKO lyödä? Onko tilanne ollut oikeasti muka tyyliin niin, että toinen heiluu veitsen kanssa, eikä veistä saa häneltä muuten pois, kuin lyömällä?

[QUOTE="vieras";22721722]Eikös sunkin miehen ollut pakko lyödä sua, sun sanojen mukaan...?[/QUOTE]

Ei ole ollut pakko, mutta sanotaanko, että olen ollut hankala. Minunkaan ei olisi ollut pakko lyödä häntä. Olimme molemmat silloin huonoja aviopuolisoita toisillemme. Siinä vaiheessa, jos ihminen väittää, että on pakko lyödä, on tuskin toivoakaan siitä, että sellainen voisi ikinä muuttua. Sen sijaan jos myöntää, että lyöminen on virhe ja miettii, minkälaiset syyt johtaa sellaiseen käytttäytymisen häiriöön, voi olla, että voi pystyä parantamaan tapansa ja muuttumaan.

No kyllä mun ex-mies kanssa sanoi suhteen alussa että oli PAKKO lyödä sitä edellistä muijaa koska se teki sitä taikka tätä... mutta että mua ei koskaan löis. Juu, eipä ei.. :whistle: Mä en oikeasti usko, että missään tilanteessa on pakko lyödä takaisin, mun ex-mies siis oli usein mua kohtaan väkivaltainen, mutta ei mun häntä silti tarvinnut lyödä. Mä en missään tapauksessa enää koskaan seurustelisi ihmisen kanssa, jonka kanssa mun täytyy miettiä, että mitä voin sanoa tai tehdä, millä tavalla ilmeillä jne. ettei hän "tirpaisisi" mua.

Ei ole ollut pakko, mutta sanotaanko, että olen ollut hankala. Minunkaan ei olisi ollut pakko lyödä häntä. Olimme molemmat silloin huonoja aviopuolisoita toisillemme. Siinä vaiheessa, jos ihminen väittää, että on pakko lyödä, on tuskin toivoakaan siitä, että sellainen voisi ikinä muuttua. Sen sijaan jos myöntää, että lyöminen on virhe ja miettii, minkälaiset syyt johtaa sellaiseen käytttäytymisen häiriöön, voi olla, että voi pystyä parantamaan tapansa ja muuttumaan.

Ok, kuulostaa järkevältä. Mä sain tarpeekseni lyömisestä lapsena, ja äiti teki mielestään (edelleen) oikein... Hienoa kun te selvisitte ja nyt on hyvin asiat.

Minkälaisessa tilanteessa on PAKKO lyödä? Onko tilanne ollut oikeasti muka tyyliin niin, että toinen heiluu veitsen kanssa, eikä veistä saa häneltä muuten pois, kuin lyömällä?

Tuo mun ex-miesystävä oli jonkin sortin narsku. Ex-vaimo ei todennäköisesti ollut mitenkään omituinen, vaan kyllästyi miehen siivellä elämiseen. Mies käänsi kaikki asiat hänelle positiiviseksi. Jos tuli riitaa jonkun kanssa, tottakai toinen aloitti hänen mukaansa sen riidan. Alkuun uskoin hänen satujaan exästä, mutta muutaman kuukauden seurustelun jälkeen tajusin, että tämä mies on ihan ehta sekopää. Hän pyrki hallitsemaan pelolla, väkivallan uhka oli koko ajan läsnä.

Ei hänen mitään ollut pakko lyödä. Hän löi exää, kun ex ei suostunut "tottelemaan" häntä.

Yhteistyössä