Nainen ei koskaan saanut orgasmia

Olen parisuhteessa naisen kanssa, joka ei koskaan ole saanut orgasmia. Ei itsetyydyttämällä eikä rakastelussa. Hän ei ole harrastanut paljon edes itsetyydytystä elämänsä aikana. Olen yrittänyt nuolemalla, hieromalla klitorista, yhdynnän aikana ja erikseen. Ei kuulemma suihkullakaan ole itse onnistunut. Ensin kuulemma tuntuu hyvältä, mutta sitten menee tunto. Neuvoja tarvitaan sellaiselta naisilta joilla on ollut sama ongelma, mutta saaneet ratkaistua ongelman. Mua tilanne ei haittaisi, mutta naisella alkaa halu seksiin vähentyä, koska tuntee olevansa jotenkin epäoonistunut tämän suhteen. Ikää 36. Alkoholillakin yritetty tunnelmaa rentouttaa, mutta vain muutamalla drinkillä.

Ensinnäkin, lakkaa yrittämästä. Yrittäminen aiheuttaa suorituspaineita ja lisää naisesi tunnetta epäonnistumisesta. Matkanteko on tärkeämpää kuin päämäärä. Hyväile naistasi joskus ihan ilman oman kivan odotusta, ihan vain häntä miellyttääksesi. Ja mahdollisimman hellästi ja kevyesti, oman kokemukseni mukaan. Hyvällä tuurilla hän jonain päivänä pyytää sinua painamaan lujempaa tai koskettamaan nopeammin tms.

Toisekseen on hyvin harvinaista, että elimellinen vika estäisi naisen orgasmin. Tämän voi toki sulkea pois gynekologilla. Todennäköisesti naisesi ei ole täysin sinut seksuaalisuutensa kanssa eikä välttämättä osaa "antaa mennä" muillakaan elämän osa-alueilla. Se, ettei hän ole kosketellut itseään viittaa estoisuuteen, eikä hän ole oppinut edes itse tyydyttämään itseään. Paikkojen puutuminen tai liika herkistyminen tarkoittaa sitä, että stimulaatio on vääränlaista (liian intensiivistä).

Orgasmittomuudesta kärsivät naiset kokevat asian usein hyvinkin kipeänä. Suosittelen lukemaan aihetta käsittelevää kirjallisuutta (esim. Heusala: Naisen seksuaalisuus ja samasta hyllystä muitakin), jotta ymmärrät(te) asiaa paremmin ja ennenkaikkea naisesi ymmärtää, ettei hän ole yksin ongelman kanssa.

Asiaan ei ole nopeaa tai helppoa ratkaisua. On tärkeää, että naisesi tuntee olonsa turvalliseksi - ei pelkästään fyysisesti, vaan ennenkaikkea emotionaalisesti. Tämän turvallisuuden tunteen saavuttaminen ei ole helppoa, jos sitä ei ole jo valmiiksi perustana.

Itse olen jossain puolivälissä matkaa - olen aina osannut auttaa itseäni, mutta kumppanin kosketus on harvoin tuottanut tulosta. Olen oppinut vähitellen ilmaisemaan tunteitani, myös negatiivisia, mikä on auttanut asiassa. Parasta seksiä muistan riitaa seuranneena päivänä, kun todella nykäisin herneen nenään ja myös ilmaisin sen - menestyksellisesti ja suhteellisen rakentavasti. Uskon, että edellisen illan tunteenpurkaus (ja asian selvittäminen) helpotti muidenkin tunteiden avautumista (ja riidan selvittäminen nopeasti toi turvallisuuden tunnetta, ja vähän menestyksenkin). Tämä siis puolivälissä, ei heti alussa, matkalla kohti "normaalia" seksielämää.

Ihmettelen vähän tuota kommenttiasi, ettei asia haittaa sinua. Etkö todella välitä naisesi tunteista tai tarpeista? Ei vaikuta tilanteelta, jossa pystyisit tarjoamaan naisellesi emotionaalisesti turvallisen ympäristön.

Ensinnäkin, lakkaa yrittämästä. Yrittäminen aiheuttaa suorituspaineita ja lisää naisesi tunnetta epäonnistumisesta. Matkanteko on tärkeämpää kuin päämäärä. Hyväile naistasi joskus ihan ilman oman kivan odotusta, ihan vain häntä miellyttääksesi. Ja mahdollisimman hellästi ja kevyesti, oman kokemukseni mukaan. Hyvällä tuurilla hän jonain päivänä pyytää sinua painamaan lujempaa tai koskettamaan nopeammin tms.

"Näin olen tehnyt"

Toisekseen on hyvin harvinaista, että elimellinen vika estäisi naisen orgasmin. Tämän voi toki sulkea pois gynekologilla. Todennäköisesti naisesi ei ole täysin sinut seksuaalisuutensa kanssa eikä välttämättä osaa "antaa mennä" muillakaan elämän osa-alueilla. Se, ettei hän ole kosketellut itseään viittaa estoisuuteen, eikä hän ole oppinut edes itse tyydyttämään itseään. Paikkojen puutuminen tai liika herkistyminen tarkoittaa sitä, että stimulaatio on vääränlaista (liian intensiivistä)..

"gynelogin mielestä elimiet normaalit, joten epäilen on kyse juuri estoisuudesta, stimulaatiota hankala arvoida kun ei ole telepatia kykyä, eikä puoliso juurikaan neuvo mikä tuntuu hyvältä, tenttaamalla jälkikäteen olen saanut tuon infon että turtuu, stimulaatiota on ollut kokeiltua, intensiivistä ja kaikenlaista herkempääkin"

Orgasmittomuudesta kärsivät naiset kokevat asian usein hyvinkin kipeänä. Suosittelen lukemaan aihetta käsittelevää kirjallisuutta (esim. Heusala: Naisen seksuaalisuus ja samasta hyllystä muitakin), jotta ymmärrät(te) asiaa paremmin ja ennenkaikkea naisesi ymmärtää, ettei hän ole yksin ongelman kanssa..

"kirja luettu, kumpainenkin"

Asiaan ei ole nopeaa tai helppoa ratkaisua. On tärkeää, että naisesi tuntee olonsa turvalliseksi - ei pelkästään fyysisesti, vaan ennenkaikkea emotionaalisesti. Tämän turvallisuuden tunteen saavuttaminen ei ole helppoa, jos sitä ei ole jo valmiiksi perustana.

Itse olen jossain puolivälissä matkaa - olen aina osannut auttaa itseäni, mutta kumppanin kosketus on harvoin tuottanut tulosta. Olen oppinut vähitellen ilmaisemaan tunteitani, myös negatiivisia, mikä on auttanut asiassa. Parasta seksiä muistan riitaa seuranneena päivänä, kun todella nykäisin herneen nenään ja myös ilmaisin sen - menestyksellisesti ja suhteellisen rakentavasti. Uskon, että edellisen illan tunteenpurkaus (ja asian selvittäminen) helpotti muidenkin tunteiden avautumista (ja riidan selvittäminen nopeasti toi turvallisuuden tunnetta, ja vähän menestyksenkin). Tämä siis puolivälissä, ei heti alussa, matkalla kohti "normaalia" seksielämää..

"keskustelemme aika avoimesti kaikista asioista, mieheksi olen aika avoin mielestäni"
Ihmettelen vähän tuota kommenttiasi, ettei asia haittaa sinua. Etkö todella välitä naisesi tunteista tai tarpeista? Ei vaikuta tilanteelta, jossa pystyisit tarjoamaan naisellesi emotionaalisesti turvallisen ympäristön.
"kun naisten palstalle kirjoittelee niin mies on aina syyllinen, kuten olen syyllinen siihenkin että nainen ei itse ole tutkiskellut paikkojaan ennen parisuhdetta, jolloin voisi edes neuvoa, mikä tuntuu parhaalta, epäilen myöskin kyllä tässä tapauksessa hormonivajausta. Minua alussa haittasi, mutta koskaan en tätä ääneen sanonut, mutta nyt olen tottunut ajatukseen. Naista haittaa ja on masentunut koska ei saa orgasmia, vaikka joka lehdessä ja ohjelmassa puhutaan orgasmista ja miten sen voi saavuttaa....Mutta kiitos jokatapauksessa vastauksesta."

Taisipa lähteä vähän kärjekkäästi tuo loppukommentti... Onhan se niinkin, että jos asia ei sinua kiinnostaisi, et siitä kirjoittelisi täällä. Pahoittelen.

Joillekin miehille on iso asia (egon kannalta tai empaattisesti), jos nainen ei saa orgasmia. Tästä tulee helposti suorituspaineita, jotka eivät auta kumpaakaan sukupuolta. Toisia miehiä taas kiinnostaa vain oma onnellisuutensa ja naisen orgasmittomuus aiheuttaa olankohautuksen ja jossain vaiheessa ihmetyksen, kun se ei enää annakaan - koska nainen väittää olevansa tyytyväinen. Sitten on paljon siltä väliltä. Veikkaan, että sinunkin naisesi on vuosia sanonut, ettei se haittaa vaikkei saakaan, kyllä se ihan kivaa on silti. Ja onhan se, mutta seksin kuuluu olla muutakin kuin "ihan kivaa".

Ensimmäisenä ajatuksena oli, kun aloitustasi luin, että tilanne vaikuttaa aika pahalta, jos naisesi ei ole yksinkään onnistunut tuottamaan itselleen orgasmia. Onko naisen lapsuudessa/nuoruudessa sattunut jotakin epämiellyttävää, joka olisi voinut aiheuttaa estoisuuden? Seksuaalinen hyväksikäyttö on vain yksi ääripään esimerkki, mutta myös altistuminen "ällöttäville seksipuuhille" herkässä iässä (vanhempien puuhat tai alan filmien katselu, kylän poikien huutelut ja lähentelyt) tai liian tiukka kasvatus tai kasvuympäristön asenteet voivat aiheuttaa vaikeuksia myöhemmällä iällä. Aina varsinkaan kasvatuksen aiheuttamia vinoutumia ei pysty itse edes tunnistamaan, koska ne on rakennettu sisään jo pienestä pitäen.

Luitko oman tilitykseni otsikolla "Kurja seksielämä"? Huomautan, etten missään tapauksessa antaisi tuota miehelleni luettavaksi. Noista asioista on kotona puhuttu enemmän ja vähemmän, tavalla ja toisella, mutta silti piti päästä tuulettamaan ilman pelkoa toisen loukkaamisesta. Ja kyllä se selvensi ajatuksia, lisäksi oli rohkaisevaa saada "taustatukea".

Naisen turvallisuuden tunne ei riipu pelkästään sinusta. Ensimmäinen tuntemus nykyisestä miehestäni oli, että tähän mieheen voin luottaa. Silti moni asia on ollut vaikea. Tavallaan se, että mies on minulle niin tärkeä, on haitannut esim. seksistä puhumista. Huomasin viiden vuoden yhteiselon jälkeen, etten ole ollut ollenkaan niin avoin puhumaan seksiseikkailuista ja uusista kokeiluista hänen kanssaan, kuin olen aiemmissa suhteissa ollut. Eli kuitenkin pohjimmiltani pelkään, että haluni tai mielitekoni olisivat hänestä vastenmielisiä tai typeriä, ja koska hän on minulle niin tärkeä, en uskalla ottaa sitä riskiä. Nurinkurista...

Oletko puhunut naisellesi epäilyksestäsi hormonivajeesta? Tavallaan se voisi olla helpotus hänellekin, koska "syyllinen" olisi silloin selvillä ja helposti hoidettavissa. Epäilen, että suurin syy on kuitenkin siellä korvien välissä, ja hänen itsensä työstettävä. Kuinka suhtaudutte terapiakäynteihin? Askel on iso ja vaikea naisellesi, koska asia on kipeä, eli sinun tukesi ja osallistumisesi terapiaan on todennäköisesti ainoa keino saada häntä sinne. Vastentahtoisesti vietynä ei tosin terapiastakaan ole iloa.

Se on ikävää, että pitää pusertaa toisesta tietoa ulos. Molemmille osapuolille. Joskus se voi tosin olla hyvästäkin :D Muista halata ja kiittää naista jälkeenpäin, mikäli mahdollista. Yritä ainakin osoittaa hellyyttä ja hyväksyntää.

Jatkan mielelläni keskustelua, vaikka asia ei täällä ratkeakaan. Toisaalta mielelläni kuulisin myös itse muiden kokemuksia asiasta!

Yhteistyössä