Alkuperäinen kirjoittaja ..tää on niin tätä..:Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:Alkuperäinen kirjoittaja .. tää on niin tätä..:Horuksen silmä: Perhekerhoissa/ avoimissa kerhoissa lapsi käy ÄITINSÄ tai vastaavan kanssa yhdessä. JOTEN lapsella löytyy siis huoltaja, joka hänen kanssaan voisi viettää aikaa kotona, ettei tartuta tauteja muihin. Ei siis tartte tulla tartuttaan muihin. Monilla sattuu oleen vielä vastasyntynyt kotona ( niin kuin meilläkin), jonka ei ole hyvä saada hengitystieinfektioita, ennen kuin joku muukin vetää kuin nenä. Joo joo, ja kyllä imetän, mutta ei se takaa suojaa infektioilta, JOITA JOTKUT AJATTELEMATTOMIEN ÄITIEN lapset kerhoissa muihin tartuttavat. Luulen, että kyse on vaan siitä, että äiti nyt ei jaksa viettää muutamaa päivää kotona lapsensa kanssa, vaan haluaa menä vaihtamaan kuulumisia muiden äitien kanssa...
Tää on niin tätä.
Joillekin lapsille se kerran viikossa perhekerhossa käynti on tärkeää, kun siellä on tutut kaverit ja vähän kotiarjesta poikkeavia leikkejä ja touhuja. Meillä ainakin jokainen perhekerhopäivä joka sairastamisen takia jää väliin on LAPSILLE pettymys. En mä sinne mene siksi että tapaisin muita äitejä. Kyllä mä jaksan olla lasteni kanssa sen 24/7, joten ei se perhekerho MINULLE mikään henkireikä ole.
Monet taudit ollaan taatusti saatu perhekerhosta, mutta myös mm bussista, neuvolasta ja kaupoista. Kaikkialta missä ihmisiä sattuu liikkumaan.
Nyrkkisääntönä meillä on että kuumeinen, ripuloiva, oksenteleva tai rokkoinen lapsi pidetään kotona kunnes on yksi kuumeeton tai oireeton päivä ohitse.
Ja luulisi sinun tietävän, että esim. vatsataudin itämisaika on aika pitkä, siihen ei yksi oireeton päivä riitä, ettäkö tauti olisi voitettu niin, ettei sitä enää tartuta muihin.
Meillä vatsatauti kestää aina vähintään viikon verran. Lasken sen yhden oireettoman päivän siitä kun lapsi syö normaalisti, on voimissaan, kakkaa muuta kun velliä. Sen jälkeen lapsi pääsee ulos, mutta ei välttämättä perhekerhoon. Jos lapseni olisivat päiväkodissa niin luultavasti heitä ei voisi pitää kotona viikkoa samoin perustein. Tai ainakin mitä itse olen seurannut niin harva pitää kuravatsaista lasta kotona siihen asti että kakka on kiinteää. Kyllä se oksennellut lapsi viedään aika herkästi yhden oksentelemattoman tai kuumeettoman päivän jälkeen takaisin hoitopaikkaan. Sillä vanhemmilla ei ole mahdollisuutta olla poissa töistä hoitamassa sitä lasta joka ei enään oksentele.