näin sitä vatsatautia levitetään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ..tää on niin tätä..:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja .. tää on niin tätä..:
Horuksen silmä: Perhekerhoissa/ avoimissa kerhoissa lapsi käy ÄITINSÄ tai vastaavan kanssa yhdessä. JOTEN lapsella löytyy siis huoltaja, joka hänen kanssaan voisi viettää aikaa kotona, ettei tartuta tauteja muihin. Ei siis tartte tulla tartuttaan muihin. Monilla sattuu oleen vielä vastasyntynyt kotona ( niin kuin meilläkin), jonka ei ole hyvä saada hengitystieinfektioita, ennen kuin joku muukin vetää kuin nenä. Joo joo, ja kyllä imetän, mutta ei se takaa suojaa infektioilta, JOITA JOTKUT AJATTELEMATTOMIEN ÄITIEN lapset kerhoissa muihin tartuttavat. Luulen, että kyse on vaan siitä, että äiti nyt ei jaksa viettää muutamaa päivää kotona lapsensa kanssa, vaan haluaa menä vaihtamaan kuulumisia muiden äitien kanssa...

Tää on niin tätä.
Joillekin lapsille se kerran viikossa perhekerhossa käynti on tärkeää, kun siellä on tutut kaverit ja vähän kotiarjesta poikkeavia leikkejä ja touhuja. Meillä ainakin jokainen perhekerhopäivä joka sairastamisen takia jää väliin on LAPSILLE pettymys. En mä sinne mene siksi että tapaisin muita äitejä. Kyllä mä jaksan olla lasteni kanssa sen 24/7, joten ei se perhekerho MINULLE mikään henkireikä ole.
Monet taudit ollaan taatusti saatu perhekerhosta, mutta myös mm bussista, neuvolasta ja kaupoista. Kaikkialta missä ihmisiä sattuu liikkumaan.
Nyrkkisääntönä meillä on että kuumeinen, ripuloiva, oksenteleva tai rokkoinen lapsi pidetään kotona kunnes on yksi kuumeeton tai oireeton päivä ohitse.

Ja luulisi sinun tietävän, että esim. vatsataudin itämisaika on aika pitkä, siihen ei yksi oireeton päivä riitä, ettäkö tauti olisi voitettu niin, ettei sitä enää tartuta muihin.

Meillä vatsatauti kestää aina vähintään viikon verran. Lasken sen yhden oireettoman päivän siitä kun lapsi syö normaalisti, on voimissaan, kakkaa muuta kun velliä. Sen jälkeen lapsi pääsee ulos, mutta ei välttämättä perhekerhoon. Jos lapseni olisivat päiväkodissa niin luultavasti heitä ei voisi pitää kotona viikkoa samoin perustein. Tai ainakin mitä itse olen seurannut niin harva pitää kuravatsaista lasta kotona siihen asti että kakka on kiinteää. Kyllä se oksennellut lapsi viedään aika herkästi yhden oksentelemattoman tai kuumeettoman päivän jälkeen takaisin hoitopaikkaan. Sillä vanhemmilla ei ole mahdollisuutta olla poissa töistä hoitamassa sitä lasta joka ei enään oksentele.

todella ajattelematonta ja tyhmää levittää tautia. jos on vatsatauti ollu niin viikko pitäis pysyä viimeisestä sairastelu päivästä kotona.. vatsataudissahan itämisaika on kaks viikkoo :/ mitä sellaisen aikuisen päässä liikkuu joka viitsi edes kuljettaa sairasta lasta??

Miellä eskarissa ja päiväkodissa on myös sääntö, jonka suurin osa tällä palstalla tyrmäsi tyystin, että jos joku perheenjäsenistä on kotona mahataudissa, ei päiväkotiin tai eskariin saa missään nimessä tuoda sitä sillä hetkellä terveenä olevaa sisarustakaan. Minusta tämä on enemmän kuin hyvä sääntö!

Alkuperäinen kirjoittaja Justiinsa juu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kiipi:
Niinpä! Meillekin tultiin kyläileen ja sitten kerrotiin että oksennustautia ollu 3 päivää sitten.
Ei menny kuin puolitoista päivää niin se oli meilläkin!

Siis olivat olleet terveinä jo kolme päivää? Kauankohan sitä sitten pitäisi olla kotona ettei vaan levitä tautia? Aika paljon tulisi ihmisille töistä poissaoloja jos noin monta päivää pitäisi olla mahataudin oireiden loppumisen jälkeen kotona ettei vaan sattuisi levittämään tautia.

Jos oksennat tänään et todellakaan ole vielä terve 3 päivän kuluttua. Viimeisestä oksennushetkestä oliis hyvä odottaa n viikko enne seuraavaa kyläily/harrastuspäivää.

Ja se on ihan sama kuule jos sulle tulee muutama päivä popissaoloa töistä jos sillä estetään muiden sairastuminen ja poissaolot. Taidat olla aika itsekeskeinen ihminen.

Höpö höpö.

Alkuperäinen kirjoittaja Ennariina:
Miellä eskarissa ja päiväkodissa on myös sääntö, jonka suurin osa tällä palstalla tyrmäsi tyystin, että jos joku perheenjäsenistä on kotona mahataudissa, ei päiväkotiin tai eskariin saa missään nimessä tuoda sitä sillä hetkellä terveenä olevaa sisarustakaan. Minusta tämä on enemmän kuin hyvä sääntö!

Sääntönä kieltämättä hyvä. Mutta käytännössä ei välttämättä toimiva.
Jos yh-vanhemman teini-ikäinen lapsi on vatsataudissa niin sillä perusteella vanhempi tuskin saa työnantajalta palkattoman vapaan että voisi ottaa sen nuoremman ei vatsatautisen lapsen päiväkodista pois.

Jos yh-vanhemman teini-ikäinen lapsi on vatsataudissa niin sillä perusteella vanhempi tuskin saa työnantajalta palkattoman vapaan että voisi ottaa sen nuoremman ei vatsatautisen lapsen päiväkodista pois.

Mutta minusta se ei enää ole päiväkodin ongelma. Onneksi tuolla päikkärillä kaikki vanhemmat oli tuon säännön kannalla, ja kyllä, siellä suurin osa vanhemmista on työssäkäyviä, ja osa yksinhuoltajia. Itse olen kotiäiti, meille ei siitä ongelmia aiheutuisi.

Alkuperäinen kirjoittaja .. tää on niin tätä..:
Horuksen silmä: Perhekerhoissa/ avoimissa kerhoissa lapsi käy ÄITINSÄ tai vastaavan kanssa yhdessä. JOTEN lapsella löytyy siis huoltaja, joka hänen kanssaan voisi viettää aikaa kotona, ettei tartuta tauteja muihin. Ei siis tartte tulla tartuttaan muihin. Monilla sattuu oleen vielä vastasyntynyt kotona ( niin kuin meilläkin), jonka ei ole hyvä saada hengitystieinfektioita, ennen kuin joku muukin vetää kuin nenä. Joo joo, ja kyllä imetän, mutta ei se takaa suojaa infektioilta, JOITA JOTKUT AJATTELEMATTOMIEN ÄITIEN lapset kerhoissa muihin tartuttavat. Luulen, että kyse on vaan siitä, että äiti nyt ei jaksa viettää muutamaa päivää kotona lapsensa kanssa, vaan haluaa menä vaihtamaan kuulumisia muiden äitien kanssa...

Tää on niin tätä.
Joillekin lapsille se kerran viikossa perhekerhossa käynti on tärkeää, kun siellä on tutut kaverit ja vähän kotiarjesta poikkeavia leikkejä ja touhuja. Meillä ainakin jokainen perhekerhopäivä joka sairastamisen takia jää väliin on LAPSILLE pettymys. En mä sinne mene siksi että tapaisin muita äitejä. Kyllä mä jaksan olla lasteni kanssa sen 24/7, joten ei se perhekerho MINULLE mikään henkireikä ole.
Monet taudit ollaan taatusti saatu perhekerhosta, mutta myös mm bussista, neuvolasta ja kaupoista. Kaikkialta missä ihmisiä sattuu liikkumaan.
Nyrkkisääntönä meillä on että kuumeinen, ripuloiva, oksenteleva tai rokkoinen lapsi pidetään kotona kunnes on yksi kuumeeton tai oireeton päivä ohitse.

Nii-in, tätähän minäkin. Kerho olisi lapselle tärkeä, mutta ei sinne voi mennä, kun heti ovella tulee vastaan räkäsiä lapsia, joiden äidit puhuu, et "on valittanut pari päivää korvaansa ja vähän kait kuu´meinenkin on. Mennään tästä neuvolaan mittaan kuume.."

Me mentiin syyskuun alussa perhekerhoon ja saatiin sieltä tuliaisina nuha. Siis pelkkä nuha, joka nyt sitten on pyörinyt 3 lapsen kesken siitä asti.
Monen mielestä mun olisi pitänyt tämän 2 kuukauden ajan pitää lapset poissa kaikkialta missä on muita lapsia. Onneksi lapset on kotihoidossa, muuten ois tullut vaikeuksia pitää muksut poissa päiväkodista tartuttamasta muita :xmas:
Keväällä muksuissa pyöri myös pari kuukautta nuha. Silloinkin annoin heidän elää normaalia elämää.
Mutta mä olenkin ajattelematon ja itsekeskeinen äiti.

Samoin ;) Meillä neljä lasta, joista yksi alle 4kk ikäinen vauva. Isommat on koulussa, ja ihan varmasti tuovat kotiin nuhan jossain vaiheessa syksyä ja se räkä tosiaan saattaa valua kuukausitolkulla. JA kyllä, käymme muskarissa, perhekerhossa, ja jopa kyläilemässä!!
Miettikääs esikoisten äidit tuotakin pointtia, kun alatte syyllistää. Sit kun teillä on se isompi, joka saa nuhan, mihis sen laitatte? Eristätte vauvasta? Ei niohin tauteihin kuole! Ikäviä on ja korvakierre meilläkin yhdellä lapsista ollut. Nyt maitohappobakteerit käytössä ja toistaiseksi nuhattomia.

Mut edelleen, aiotaan niiden nuhanenien kanssa liikkau myös kodin seinien ulkopuolella!

Mutta minusta se ei enää ole päiväkodin ongelma. Onneksi tuolla päikkärillä kaikki vanhemmat oli tuon säännön kannalla, ja kyllä, siellä suurin osa vanhemmista on työssäkäyviä, ja osa yksinhuoltajia. Itse olen kotiäiti, meille ei siitä ongelmia aiheutuisi.

Eihän se toki ole päiväkodin ongelma vaan vanhemman.

Alkuperäinen kirjoittaja Justiinsa juu:
Alkuperäinen kirjoittaja kiipi:
Niinpä! Meillekin tultiin kyläileen ja sitten kerrotiin että oksennustautia ollu 3 päivää sitten.
Ei menny kuin puolitoista päivää niin se oli meilläkin!

Siis olivat olleet terveinä jo kolme päivää? Kauankohan sitä sitten pitäisi olla kotona ettei vaan levitä tautia? Aika paljon tulisi ihmisille töistä poissaoloja jos noin monta päivää pitäisi olla mahataudin oireiden loppumisen jälkeen kotona ettei vaan sattuisi levittämään tautia.

Jos oksennat tänään et todellakaan ole vielä terve 3 päivän kuluttua. Viimeisestä oksennushetkestä oliis hyvä odottaa n viikko enne seuraavaa kyläily/harrastuspäivää.

Ja se on ihan sama kuule jos sulle tulee muutama päivä popissaoloa töistä jos sillä estetään muiden sairastuminen ja poissaolot. Taidat olla aika itsekeskeinen ihminen.

Meinaatko että jostain saat viikon saikkua viimeisen oksennuskerran jälkeen?

Juu minäkin haluan nähä sellasen lääkärin joka kirjoittaa viikon sairasloman taikka edes neljän päivän sairaslomalapun oksennustaudin takia jos oireet ovat kerran loppuneet. Tai sellasen työnantajan joka hyväksyy noin vaan että töistä ollaan pois jos oireita ei ole. Ei siinä kyllä ole itsekeskeisyydestä kyse vaan ihan elämän realiteeteistä.

kaksi olme päivää voi saada.
Eihän sairaslomaa saa migreeninkään takia kuin enintään sen yhden päivän, vaikka paha migreeni voi jakua vaikka viikon

Ei kivaa ja ajattelematonta. Mut kyllä tuo nuhakin saa aikaan. Pelkästä nuhasista lapsista kerhossa, on meille tarttunut kurkunpään tulehdus, mistä seuraa korvatulehduskierre ja korvatulehduksen seurauksena ripuli, ja lopulta ollaankin taysissa nesteytyksessä. Et sillee, nuha voi kuitenkin vielä tartuttaa muita, lapset kun varsinkin syö leluja. Kerhojen oviin sais ilmeisesti tuoda samanlaisen lapun kun koirapuistoissa, että ainoastaan terveet tervetulleita!

Mistä sä tiedät, että ne tarttui niistä nuhaisista lapsista?! Ettekö käy ikinä missään muualla kuin kerhossa?

Miten nykyisin ihmiset pelkää normaaleja flunssia yms näin paljon? Huvittava ketju kyllä juu.. :xmas: Pysykää te tautikammoiset kotona lastenne kanssa.. saattaapi kyllä tulla hitusen ongelmia siinä vaiheessa kun koulu alkaa.. :whistle: