Näin pitkälle voi hammaslääkärikammo mennä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jahas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
valtion rahoilla tuokin olis kai pitänyt sitä tehdä? Kuinkahan moni kärsii hammaslääkäripelosta eikä siitä huolimatta pääse nukutusessa tehtävään toimenpiteeseen?

Eikö vanhempien homma ole hoitaa se lapsen suu niin et niitä reikiä ei tule jo 2v:lle?!? Jos muksu itkee ja pistää hanttiin niin ei maha mitään, ne hampaat on pestävä! Sit syytetään lääkäreitä jne. kun pikku nicoliinaa ei hoideta..

Hammaslääkärissä ei nukuteta kunnallisen puolella kuin vammaisia. Tämä oli tyly vastaus, kun kyselin mahdollisuutta siihen. Aikaa sitten kului ja minulta poistettiin viitisen hammasta lopulta + sain kasan hoitotoimenpiteitä kunnan piikkiin. Olisiko tullut edullisemmaksi nukuttaa ja hoitaa samalla kaikki..?

Kunnollinen hampaiden pesu ja tässä tapauksessa vielä tavallista tehokkaampi puhdistus, vaikka lapsi sitten itkee ja parkuu. Hampaat on hoidettava ja eikös aika monella ole juuri tuo bakteeri (jopa tietämättään) joka aiheuttaa hampaiden reikiintymistä? Sen leviäminenkin ehkäistävissä, että aikuinen ei käytä esim. samaa lusikkaa kuin vauva eikä "puhdista" tuttia omassa suussaan jne.

Hammaslääkärissä ei nukuteta kunnallisen puolella kuin vammaisia. Tämä oli tyly vastaus, kun kyselin mahdollisuutta siihen. Aikaa sitten kului ja minulta poistettiin viitisen hammasta lopulta + sain kasan hoitotoimenpiteitä kunnan piikkiin. Olisiko tullut edullisemmaksi nukuttaa ja hoitaa samalla kaikki..?

Kyllä mun pikkuveli nukutettiin 4. luokalla kun ei hänen suuhun pystynyt edes katsomaan kun pelkäs niin paljon että puri hammaslääkäriä, alkaen ihan ensimmäisestä hammaslääkärikäynnistään. Mun pikkuveli ei ole millään tavalla vammainen. Lisäks mun yhdelle kaverille on korjattu kaikki hampaat nukutuksessa vaikka hän oli jo 40v, ei vammaisuutta hänelläkään, ja molemmat nämä pääkaupunkiseudulla kaupungin hammaslääkäreissä.

Ja mä en tavallaan kanssa ymmärrä hammaslääkäripelkoa. Mun mies pelkää hammaslääkäriä ihan hulluna, eikä vaan suostu menemään sinne. Hänellä murenee hampaat suuhun vaikka hän on vasta 28v, ja kerran kuussa suunnillen hänellä on niin kamala hammassärky että parin vuorokauden iakana menee pari pakettia särkylääkkeitä, ja siltikään ei mene lääkäriin. Itse taas jos mua vähänkin vihlaisee, soitan ja varaan ajan saman tien, ja jopa tykkään käydä hammaslääkärissä. Yleensä kyllä nukahdan kun mua aletaan hoitamaan, kätsää eikö? :D Oon nyt edistynyt mieheni rohkaisussa edes sen verran että tämän vuoden aikana hän on käynyt kahdeksan kertaa hammaslääkärissä. :) Hän on myös yrittänyt ruinata nukutuksessa tehtävää hoitoa, mutta ei taida sellaista saada. :( Hänen pelkonsa juontaa juurensa yläasteen hammaslääkäriin joka oli juttuen mukaan aikamoinen lasten kiduttaja.

Minäkään en voi ymmärtää. Miksi ei vanhemmat huolehdi lasten hampaista, ja jos on tarve niin vie vaikka jonnekin yksityiselle missä sen nukutuksen saa, jos ei mitenkään muuten onnistu? En ymmärrä myöskään aikuisia, jotka lykkäävät ja lykkäävät hammaslääkärissä käyntiä pelkonsa vuoksi, ja sitten kun lopulta menevät niin kaikki hampaat on tyyliin juurihoidettavassa kunnossa... Ei ihme jos sitten alkaa puntti tutista. Vähemmällähän siitä pääsee kun aikaisemmin menee. Minulta on paikattu ja oiottu ja poistettu hampaita, epämukaviakin käyntejä on takana. Kuitenkin olen käynyt sen verran usein hammaslääkärissä, että reiät paikataan kun ne ovat vielä pieniä, koskaan en ole puudutustakaan tarvinnut paikkaamisen takia.

tuli mieleen,kun mun äitini ei oo aikuisiällä,en tiiä onko koskaan(?) käyny hammaslääkärillä,sen hampaat on tosi huonot ja peittelee niitä,osa kai jo lähtenyt. ikää yli 50v. mua on aina pelottanu että sille tulee joku sairaus tai kauhee bakteeri tän takia.en usko että tulee koskaan menemään lääkärille koska kuitenkin häpeää siinä määrin.ajattelee ettei kukaan oo huomannu eikä siitä koskaan puhuta.

ei kai aikuiselle ihmiselle VOI sanoo tommosesta,sehän menis ihan hirveen noloks ja se koko tilanne ois ihan kamala.pelottaa siltikin sen puolesta...

En ymmärrä, miksi vanhemmat päästävät tilanteen tuohon pisteeseen. Mutta hammaslääkäripelkoisia ymmärrän oikein hyvin - kärsin samasta pelosta itsekin.

Sitä taas en sitten ymmärrä, miksi toisten pelot ärsyttää toisia. Pelot eivät ole järkisyin selitettävissä eikä selittelyllä voitettavissa. Olen monta, monta monenmonituista kertaa törmännyt siihen, että pelkoani ei oteta tosissaan. Minulle on hammaslääkärin ajanvarauksessa naurettu päin naamaa, kun olen kysynyt miten kammoni voitaisiin ottaa huomioon. Kunnallisella "pelkopolilla" sain niin kamalaa kohtelua, etten meinannut uskaltaa mennä tavalliseenkaan lääkäriin ollenkaan.

Nyt käyn yksityisellä, mutta entäs ne, keillä ei ole siihen varaa? Tämä hyvinvointiyhteiskunnaksi itseään nimittävä Suomi voisi vähän paremmin hoitaa pelokkaita(kin) ihmisiä. Ettei sitten tarvitse kustantaa kalliitta hammassiltoja, nukutusleikkauksia ja tekareita kaikille.

Itselläni on erittäin kova hammaslääkärikammo. Eilen olin kylläkin juurihoidossa, kun uskalsin viimein särkyajan soittaa. Siinä hoitotuolissa istuessani huomasin miten unohdin välillä hengittää mikä tietenkin vaikeutti tilannetta. Sydän tykytti niin lujaa, että tunsin oman sykkeeni tuolissa asti. Kädet hikoili ja pidin rystyset valkeina käsistäni kiinni. Todella ärsyttävää etten ole kammostani päässyt vaikka eilenkin kaikki sujui kivuttomasti, enkä tukehtunut (yksi suurimmista peloistani on tukehtuminen). Tukehtumisen tunnetta tuli kyllä vähän kun suu oli täynnä välineitä jotka ärsytti nielua, kurkku oli kuiva ja tunsin miten lima valui nielussa. Sit kun nousin tuolista huippasi ja selkä oli hiestä märkä.

Nyt toivon et en siirrä omaa kammoani lapsiini ja yritän kyllä tosissaan pitää heidän hampaistaan mahdollisimman hyvää huolta. Hammaslääkäripelko on kamalaa, pelon fyysiset oireet on jostain syvältä.

Olen kärsinyt hammaslääkärikammosta sadistisen lääkärin takia n.15 vuoden ajan. Olen nyt kolmikymppinen, käynyt viimeksi 8v sitten hammaslääkärissä, viisaudenhampaan poistossa. Useat reiät vaatisivat hoitoa mutta en kykene menemään. En myöskään pysty käyttämään omia lapsiani hammaslääkärissä (onneksi mies hoitaa ne reissut).
Tiedän että hampaideni kunto vain pahenee tässä vuosien myötä. Haaveilen nukutushoidosta. Silloin kaikki voitaisiin hoitaa kerralla kuntoon.

kannattaa kuitenkin muistaa, että nuo "jos pesee hampaat ja ei syö sokeria ei tule reikiä" kommentit on aika kärjistettyjä. Joo, kyllähän pesu ja sokerin välttäminen auttaa asiaan huomattavasti, mutta kyllä niitä reikiä voi silti tulla. Toisilla ihmisillä hampaat on herkemmät reikiintymiselle kuin toisilla. Lisäksi on lääkkeitä ja sairauksia jotka aiheuttavat hampaiden reikiintymistä vaikka niitä kuinka hinkkaisi ja söisi vaikka täysin sokerittomasti.

Minä jäin miettimään että mistä se pelko johtuu kun kyseessä noinkin pieni lapsi? Huonoista kokemuksista vai ovatko vanhemmat kenties onnistuneet siirtämään oman pelkonsa lapselle? Vai onko kysymys vaan siitä että lapsi ei ole suostunut yhteistyöhön ja se verhotaan nyt sillä että lapsi on pelännyt hammaslääkäriä? Olen varmaan vähän kärkevä mutta myönnän että en oikein osaa asettua hammaslääkäri pelkoisen asemaan enkä siis ymmärrä miten se pelko voi hallita niin paljon elämää että jättää sen takia hampaat hoidattamatta.

ärsyttää tuollaiset vanhemmat! Ensinnäkin itse ovat siirtäneet sen bakteerin lapselle ja sitten eivät hoidata hampaita! Harvempi 7-vuotias rakastaa hammaslääkärikäyntejä muutenkaan. Itse olen aina jännittänyt niitä ja erään kerran muistan kun en meinannut uskaltaa antaa hammaslääkärin edes suihkuttaa vettä hampaisiin =) Mutta tosiaan tässä tapauksessa syyttäisin vain niitä vanhempia, jotka ovat laiminlyöneet lapsensa hammashoidon.

ärsyttää tuollaiset vanhemmat! Ensinnäkin itse ovat siirtäneet sen bakteerin lapselle ja sitten eivät hoidata hampaita! Harvempi 7-vuotias rakastaa hammaslääkärikäyntejä muutenkaan. Itse olen aina jännittänyt niitä ja erään kerran muistan kun en meinannut uskaltaa antaa hammaslääkärin edes suihkuttaa vettä hampaisiin =) Mutta tosiaan tässä tapauksessa syyttäisin vain niitä vanhempia, jotka ovat laiminlyöneet lapsensa hammashoidon.

mua taas ärsyttää ihmiset, jotka eivät voi ymmärtää mitä on hammaslääkäripelko, se ei todellakaan ole sitä, että vähän jännittää ja vatsa on kuralla, vaan ihan oikeasti ihminen pelkää, saa paniikin,oksentaa, ei pysty olemaan paikallaan ja huutaa kurkku suorana.
meillä on pojalla hammaslääkäripelko, hänellä nyt 6vuotiaana yksi reikä, jota on koitettu paikata tuloksettomasti vuoden päivät, ollaan käyty tutustumassa laitteisiin, juteltu hammaslääkäreidn kanssa, otettu rauhoittavaa ja silti pojan hammaslääkäripelko on ja pysyy, ei siinä voi hammasta paikata jos toinen oksentaa, itkee ja tärisee ja rimpuilee.
Poika on pessyt aina hyvin hampaansa ja kotona hampaiden hoidossa ei ole mitään ongelmaa, käytössä on xylitolipastillit ja purkat aina aterian jälkeen ja sokeriset juomat on pannassa. Meille on hammaslääkärikin sanonut, että emme olisi voineet muuta hampaiden hyväksi tehdäkkään, reikiintymiseen on saattanut vaikuttaa myös se, että poika on ollut usealla antibiottikuurilla korvatulehduskierteen vuoksi, ennenkuin korvat putkitettiin.

Mielestäni on siis TODELLA väärin syyllistää vanhempia ja vähätellä toisen pelkoja, jositsellä ei ole mitään kokemusta ihan oikeasta hammaslääkäripelosta, niin on turha sanoa, että se on vanhempien vika.

Joopa joo..oletteko te oikeasti olleet mukana kun hammaslääkärikammoista koitetaan hoitaa? Meidän lapsi oli ekat 8 vuotta aina hyvin yhteistyökykyinen hammaslääkärissä, sitten tuli reikä jota ruvettiin paikkaamaan mutta puudutusaine ei toiminutkaan joten pojalle tuli tietenkin kovat kivut. (eikä tarvitse tuosta reiästä saarnata, ollaan kuulkaas tunnettu siitä jo syyllisyyttä vaikka kuinka) Ja tästä toimenpiteestä tuli valtava kammo. Sydän löi ihan miljoonaa joten ei ollut mitään keksittyä pelkoa. Oli käyntejä hammaslääkärissä, oli rauhoittavaa, oli ilokaasua mutta tuon kerran jälkeen poika ei antanut enää hoitaa. Tähän nyt joku "fiksu" kommentoi että kyllä tuon ikäiseltä voi vaikka väkisin hoitaa. Ei voi! Kyllä sitäkin koitettiin että usean henkilön voimia pidettiin kiinni mutta se on ihan mielettömän vaarallista kun lapsi pääsee liikkumaan. Sitten lähete pelkopolille mutta tässä vaiheessa tämä yksi reikä jo märki joten nukutus oli pakko laittaa aika kiireellisenä ja nukutuksessa hoidettiin. Nyt sitten käyntejä ollut pelkopolilla ja sen jälkeen toisella hammaslääkärillä kunnallisessa. Ja vasta nyt näen konkreettisesti että näiden toisten hoitajien ja lääkärien kanssa tilanne on edennyt siihen että poika antoi tehdä tarkistuksen. Jee! :) Miksi ei menty yksityiselle? No minä ihan vilpittömästi kuvittelin että saamme hyvää hoitoa kunnallisellakin mutta nyt on muita tapauksia ollut tutuilla jotka kyllä puoltaa tulevaisuudessa sitä yksityistä..suuri kiitos niille jotka ottavat tämän pelon todesta ja hoitavat sitä parhaansa mukaan. Sitä ei eka hammaslääkäri osannut oikein hoitaa.

En ymmärrä, miksi vanhemmat päästävät tilanteen tuohon pisteeseen. Mutta hammaslääkäripelkoisia ymmärrän oikein hyvin - kärsin samasta pelosta itsekin.

Sitä taas en sitten ymmärrä, miksi toisten pelot ärsyttää toisia. Pelot eivät ole järkisyin selitettävissä eikä selittelyllä voitettavissa. Olen monta, monta monenmonituista kertaa törmännyt siihen, että pelkoani ei oteta tosissaan. Minulle on hammaslääkärin ajanvarauksessa naurettu päin naamaa, kun olen kysynyt miten kammoni voitaisiin ottaa huomioon. Kunnallisella "pelkopolilla" sain niin kamalaa kohtelua, etten meinannut uskaltaa mennä tavalliseenkaan lääkäriin ollenkaan.

Nyt käyn yksityisellä, mutta entäs ne, keillä ei ole siihen varaa? Tämä hyvinvointiyhteiskunnaksi itseään nimittävä Suomi voisi vähän paremmin hoitaa pelokkaita(kin) ihmisiä. Ettei sitten tarvitse kustantaa kalliitta hammassiltoja, nukutusleikkauksia ja tekareita kaikille.

aika asiatonta hammaslääkäreiden suhtautuminen :/ mulla on kunnallisesta vaan hyviä kokemuksia,ihme kyllä.kun menin viisaudenhampaan poistoon,huomautin ohimennen että tilanne vähän pelottaa.lääkäri oli mukava ja sanoi että selittää kaiken tekemänsä että tiedän mitä mikäkin ääni on,ym.

Olin julkisella puolella nukutushammashoidossa kuukausi takaperin. Jono olisi ollut yli puoli vuotta, mutta pääsin jo neljän kuukauden odottelun jälkeen nukutukseen.

Päästessäni jonoon lääkäri kertoi voivottelevaan sävyyn, että jonossa on huomattava määrä lapsia, joilla on yli 10 reikää pysyvissä hampaissaan ennen kouluikää.

Itselläni on ollut elämäni aikana kaksi reikää.

Yhteistyössä