ärsyttää tuollaiset vanhemmat! Ensinnäkin itse ovat siirtäneet sen bakteerin lapselle ja sitten eivät hoidata hampaita! Harvempi 7-vuotias rakastaa hammaslääkärikäyntejä muutenkaan. Itse olen aina jännittänyt niitä ja erään kerran muistan kun en meinannut uskaltaa antaa hammaslääkärin edes suihkuttaa vettä hampaisiin =) Mutta tosiaan tässä tapauksessa syyttäisin vain niitä vanhempia, jotka ovat laiminlyöneet lapsensa hammashoidon.
mua taas ärsyttää ihmiset, jotka eivät voi ymmärtää mitä on hammaslääkäripelko, se ei todellakaan ole sitä, että vähän jännittää ja vatsa on kuralla, vaan ihan oikeasti ihminen pelkää, saa paniikin,oksentaa, ei pysty olemaan paikallaan ja huutaa kurkku suorana.
meillä on pojalla hammaslääkäripelko, hänellä nyt 6vuotiaana yksi reikä, jota on koitettu paikata tuloksettomasti vuoden päivät, ollaan käyty tutustumassa laitteisiin, juteltu hammaslääkäreidn kanssa, otettu rauhoittavaa ja silti pojan hammaslääkäripelko on ja pysyy, ei siinä voi hammasta paikata jos toinen oksentaa, itkee ja tärisee ja rimpuilee.
Poika on pessyt aina hyvin hampaansa ja kotona hampaiden hoidossa ei ole mitään ongelmaa, käytössä on xylitolipastillit ja purkat aina aterian jälkeen ja sokeriset juomat on pannassa. Meille on hammaslääkärikin sanonut, että emme olisi voineet muuta hampaiden hyväksi tehdäkkään, reikiintymiseen on saattanut vaikuttaa myös se, että poika on ollut usealla antibiottikuurilla korvatulehduskierteen vuoksi, ennenkuin korvat putkitettiin.
Mielestäni on siis TODELLA väärin syyllistää vanhempia ja vähätellä toisen pelkoja, jositsellä ei ole mitään kokemusta ihan oikeasta hammaslääkäripelosta, niin on turha sanoa, että se on vanhempien vika.