Kenen on vastuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

ö

Vieras
Aamuposti: 7-vuotiaalle verenmyrkytys hoitamattomista hampaista | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Että tällainen tapaus... Voisi vanhemmat varmasti katsoa peiliin tuossa tilanteessa. Verenmyrkytys hoitamattomista hampaista?! Terveellinen ruokavalio, hampaidenharjaus kaksi kertaa päivässä ja xylitol-tuotteet käytössä, niin olisiko muksu tuossa tilanteessa?

Pistää niin vihaksi, kun se hampaista huolehtiminen ei ole niin aikaavievää, etteikö ehtisi tehdä. Nykyaikana ei vanhemmat oikein voi vedota siihenkään, etteivät tienneet - sen verran paljon valistusta tulee joka puolelta.

Yleensä tuppaa olemaan myös niin, että nämä lapsipelkopotilaat ovat hammaslääkäriä pelkäävien vanhempien jälkeläisiä. Eikö kierre olisi hyvä katkaista jossain vaiheessa? Jokainen varmasti hoksaa kierteen: pelottaa - en mene hammaslääkäriin - tilanne huononee - pelottaa lisää... Loppujen lopuksi tilanne on niin paha, että IHAN VARMASTI hoito sattuu lääkärissä ja hoidettavaa on suuntäydeltä.

Mua lähinnä ihmetyttää, miten vanhemmat ei ole laittaneet lasta yksityselle lääkärille, kun kerran on joutunut julkisella puolella noin kauan jonottamaan.
Tiedän, että toisilla on huonot hampaat, vaikka niitä hoidettaisiinkin, mutta kyllä silti tulee väkisinkin mielen, ettei tuossa nyt vanhemmat ole tainneet ihan suositusten mukaan toimia.
Joo, on helppo huudella :-)

Kyllä olisi muksu tuossa tilanteessa. Meillä esimerkiksi on 4 vuotiaalla kaksi paikkaa, johtuen hammaskiilteen virheistä eli kiille ei ole tarpeeksi kovaa joissakin hampaissa. Syytä ei tiedetä, joku lääkäri epäilee että johtuisi raskausajan liian vähäisestä kalsiumin saannista, jota minä vahvasti epäilen, koska koko raskausajan olen aamupalaksi nauttinut 250g rahkaa ja siihen maitoa niin paljon että oin juotavaa marjojen kanssa. Ja normaali maitomäärä muillakin ruoilla.

[QUOTE="vieras";25321707]Kyllä olisi muksu tuossa tilanteessa. Meillä esimerkiksi on 4 vuotiaalla kaksi paikkaa, johtuen hammaskiilteen virheistä eli kiille ei ole tarpeeksi kovaa joissakin hampaissa. Syytä ei tiedetä, joku lääkäri epäilee että johtuisi raskausajan liian vähäisestä kalsiumin saannista, jota minä vahvasti epäilen, koska koko raskausajan olen aamupalaksi nauttinut 250g rahkaa ja siihen maitoa niin paljon että oin juotavaa marjojen kanssa. Ja normaali maitomäärä muillakin ruoilla.[/QUOTE]

Sä kuitenki hoidat niitä sun muksun hampaita ja viet hammaslääkäriin. Synnynnäisille rakennevirheille ei kukaan voi mitään, mutta mun pointtina olikin se, että edes yritettäisiin hoitaa asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ö;25321760:
Sä kuitenki hoidat niitä sun muksun hampaita ja viet hammaslääkäriin. Synnynnäisille rakennevirheille ei kukaan voi mitään, mutta mun pointtina olikin se, että edes yritettäisiin hoitaa asiaa.

Yrittiväthän ne, eivät vain saaneet ajoissa lähetettä sellaiseen hoitoon mihin lapsen olisivat saaneet.

No eikös tuossa vanhemmat kuitenkin halunneet hoitaa lasta, mutta lääkäri viivytteli...
Täällä ainaki on hammashoitajan tarkatuksen vain 2v välein ja epulla eka hammaslääkäri ellei itse muuta pyydä, pojalle oon vuosittain varannut ajan.
Itse en ole lapsena, nuorena hampaitani hoitanut pelon, hihnaporien takia.
Nyt omille muksuille yritän opettaa kotikeinoin miksi se on tärkeää. Ja vielä pojalla käynnit sujuneet ok, kun ei ole ollut kipeää hoidettavaa.

[QUOTE="vieras";25321795]Yrittiväthän ne, eivät vain saaneet ajoissa lähetettä sellaiseen hoitoon mihin lapsen olisivat saaneet.[/QUOTE]

Ennaltaehkäisevä hoito? Lapsi yksityiselle hammaslääkärille?

[QUOTE="vieras";25321707]Kyllä olisi muksu tuossa tilanteessa. Meillä esimerkiksi on 4 vuotiaalla kaksi paikkaa, johtuen hammaskiilteen virheistä eli kiille ei ole tarpeeksi kovaa joissakin hampaissa. Syytä ei tiedetä, joku lääkäri epäilee että johtuisi raskausajan liian vähäisestä kalsiumin saannista, jota minä vahvasti epäilen, koska koko raskausajan olen aamupalaksi nauttinut 250g rahkaa ja siihen maitoa niin paljon että oin juotavaa marjojen kanssa. Ja normaali maitomäärä muillakin ruoilla.[/QUOTE]

Ja meillä muksulla on "luutumis" virhe. Eli hampaassa oli kolo hampaan sisään.
Ei auttanut hyvä harjaaminen.

Juu, uskon kyllä, että hampaissa, niinkun kaikkialla muuallakin ihmisen kropassa, on niitä synnynnäisiä vikoja ja heikkouksia.
Edelleen kuitenkin ihmettelen, miksei vanhemmat ole hoidattaneet lastaan yksityisellä puolella, jos kerran julkisella puolella ei ole hoitoa saanut. Ei se hammashoito nyt kuitenkaan ihan tolkuttomasti maksa.

Alkuperäinen kirjoittaja ö;25321665:
hepulis Kolahtiko?
Ei kolahtanu ei. Ärsyttää vaan välillä kun täällä jotkut luulee tietävänsä toisten asioista enemmän kun ne itse. Ja tollanen lyhyt lehtijuttu nyt varsinkaan ei kerro ihmisistä yhtään mitään.

Ja sitä paitsi aapeen kommentointi oli pelkkää rivien välistä lukemista ja spekulointia. Eihän tossä jutussa edes mitään sellaisesta puhuttu, mistä ap vaahtosi.

• Tykkää
Reactions: Pinki

Yhteistyössä