Juntista kodista mulla ei ole tietoa, mutta erittäin juntteja kirjoittajia löytyi jonkun verrani ainakin tästä ketjusta, onneksi oli sentään niitä fiksujakin kirjoittajia. Tuossa mietin, että voikohan ollakaan juntimpaa ja pinnallisempaa kuin tämmöiset toisten kotien arvostelemiset, maailmassa on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin materia. Jokaisen näistä arvostelijoista soisin miettivän edes hetken verran, että millaista ajatusmaailmaa ilmeisestikin äiteinä (tai iseinä) välitätte omille lapsillenne tämmöisillä ajatuksillanne ja arvosteluillanne. Entä jos lapsenne ei pääsekään sille tulotasolle, jolla ostellaan näitä kalliita ja sen hetken trendin mukaisia huonekaluja, voitteko sitten enää vierailla hänen kodissaan, käyttekö siellä samaan tyyliin arvostelemassa kuin täälläkin palstalla vai hylkäättekö kenties näin juntin lapsenne kokonaan. Ette ehkä tajuakaan miten ahdistavaa on yrittää täyttää vanhempiensa odotuksia ja vaatimuksia, etenkin jos niihin ei tule yltämään, ettekä ehkä tajua mitä tuollainen odotusten asettaminen saattaa tehdä vanhempi - lapsisuhteelle, mutta mitäs sen väliä sitten, jos juntisti sisustavaan lapseen katkeaa välit, onhan teillä onneksi ainakin se huippusisustuksenne ja materianne. Tämä maailma on oikeasti ihan jo sairas paikka, kun se maallinen mammona ja omaisuus määrää jo senkin minkä arvoinen ihminen on ja keitä voi tuttavikseen tunnustaa. Ja kuitenkin silti monesti onnellisempia ovat ihan tavalliset ihmiset ihan tavallisissa töissään ja ihan tavallisessa elämässään; ihminen itse luo onnen itselleen, ei se siitä materiasta ja juntittomasta sisustuksesta tule. Itse tulen iloiseksi siitä, kun vierailen ystävälläni, jonka kaikki huonekalut ovat kirppiksiltä tai muualta käytettynä ostettuja, siellä on ihanan erilaista ja uniikkia kuin missään, ihanan persoonallista ja jopa jännittävää ja ennenkaikkea arvostan sitä kierrätystä. Parasta on, että hän on kyllä hyvin toimeen tuleva ja voisi sisustaa vaikka miten rahakkaasti ja trendikkäästi, mutta hän ei voi sietää massan mukana menemistä ja materian ihannointia eikä hänelle ole tärkeää sukulaisten ja tuttavien mielipiteet sisustuksestaan, luultavasti tällekin ketjulle hän vain hymähtelisi eikä vaivautuisi tähän edes kirjoittamaan. Niin ja itsekin kuulun juntteihin ja olen ylpeä siitä, eipä tarvitse taas parin vuoden päästä olla vaihtamassa sisustusta trendikkäämpään, kun tämä ei koskaan mene muodista pois, kun ei ole sitä koskaan ollutkaan