En osaa antaa yhtään viisasta neuvoa, mutta pari omaa kokemustani voin kertoa.
Olen eronnut. Nyt olen elellyt yksin itsekseni (ei yhtään miestä matkassa) jo yli vuoden. Vasta nyt pystyn omia tunteitani saamaan järjestykseen. Ero tuli, koska en löytänyt sitä kipinää itsestäni, mitä olisi tarvittu pitkään jatkuneen avioliiton jatkamiseen. Etsin sitä, mutta en nähnyt mahdolliseksi. Mieheni ei olisi halunnut erota, mutta minun oli vaikea myös ymmärtää, että konfliktissa se minua vihaava, alhaisiin tekoihin pystyvä ihminen olisi se, johon voisin jatkossa luottaa.
En ollut varsinainen pettäjä, mutta mieheni (ex) ei voinut hyväksyä, että minulla on läheinen, jonka kanssa jaan henkilökohtaiset asiani kirjeitse. Onhan se pettämistä. Syy, miksi tarvitsin sen varaventtiilin oli avioliittonne kuihtuminen vuosien ajan. Parannusta ei ollut, ellen hirveällä metelillä ja uhkailulla vaatinut niitä. Kiristämällä saatu asia tuntuu alhaiselta, ei avioliittoa voi perustaa kiristämiseen. Siihen en suostunut enää. Sekavaa, mutta niin on elämäkin joskus.
Tiesin, että se ero on kipeä. Se otti sata kertaa kipeämpää, kuin olisin ikinä voinut kuvitella. Ja nyt kun aikaa on mennyt, kaipaan perhettämme, muistan exäni hyviä puolia, en ole unohtanut niitä solvauksia ja uhkauksia, mutta muistan myös niitä hyviä aikoja. Jos erotaan, niitä ei voi saada enää takaisin.
Itse pitää päättää ja kantaa seuraukset. Jatkoon tarvitaan paljon työtä ja tahtoa. Jos jatkat toivotan onnea ja voimia. jos et jatka, älä katkeroidu, älä vihaa exääsi; sillä myrkytät omaa elämääsi ja teet hidasta henkistä kuolemaa. Puhu joskun ammattilaisen kanssa, se auttaa selvittämään omia ajatuksia ja laittaa mittasuhteita kohdalleen.
Onnea, mitä sitten päätätkin.