Näin meillä pihistellään

  • Viestiketjun aloittaja pihipihi
  • Ensimmäinen viesti
pihipihi
Kävin eilen kaupassa, tässä ostokset ja suluissa se, mitä olisi ostettu, jos ei pihisteltäisi

kevytmaito 0,98
omena 0,69e/kg 0,31 (olisin halunnu päärynöitä n.2,30e/kg)
tomaattimurska 0,52
valk.papuja tom.kast. 0,69
AB-piimä 1,17
satsuma 0,95e/kg 0,68
kananmunat 10 kpl 1,79 (luomu tai vapaankanan munat olis kivoja n.2,50e->)
vehnäjauho 0,85
kevyt jauheliha 10% 1,99 (kalaa tai kanaa mieluummin n.3,50e)
kaurapuikulat 0,99 (paikallinen ohrarieska 2,69)
ruispuikulat 0,99 (paikallinen 100% ruisleipä 2,95)
kurkku suomi 3,35e/kg 1,02 (tässä päätin olla pihistelemättä ja otin kotimaista)
tomaatti 1,65e/kg 0,61 (kotimaiset oli loppu, joten ei tarvinnut miettiä)
porkkanapussi 1,39
uunilenkki x-tra 0,49 (lihaisampikin makkara menis... 2,90e)

Yht. 14,47


Oishan tuolta lähteny mukaan vaikka mitä muutakin, jos en olis pihistelly, mm. namupussi miehelle ja minulle illan ratoksi. Mites muut, pihistelläänkö teillä koskaan?
 
"vieras"
Olen hintatietoinen. Eilen piti ostaa viinirypäleitä, mutta rasia maksoi 3,49 e, joten jäi ostamatta. Kauppalista meillä elää aina kauppareissulla. Jos laitan vaikka listaan jauhelihaa niin jos esim. keittoliha on tarjouksessa niin vaihdan, koska jauheliharuokia on kuitenkin viikottain meillä. Samon eilen ostin broilerisuikaleita, vaikka listassa ei lukenut, mutta kun oli tarjouksessa.
 
no ei
Ei ruoassa yleensä, meillä säästetään siinä että ei matkustella. Muuten tulee ostettua suklaata, sipsejä limsaa, kahviteltua kahvilassa, ostettua jopa sitä pullotettua vettä suhttiheään, meille tulee lehtiä ja meillä harrastetaaan kalliisti. Syödään luomua melko paljon.
säästökohde on tuo matkustelu. Katson että se on helppo tapa vähentää omaa hiilidioksidipäästöjä./ilmastonmuutosta.
 
Vertailen aina yksikköhintoja ja ostan sen mukaan, esim. Vaasan ruispaloissa, onko edullisempi ostaa 16, 12 vai 9 palan pussi, ostan kauden edullisimpia kasviksia ja hedelmiä, valitsen tarjoustuotteita, joista valmistan ruokaa yms.
 
a_p
Joo, maito oli kallista s-marketissa. Ei ollut vaan aikaa lähteä enää toiseen kauppaan. Sinistä siksi että tuo vuoden ikäinen opettelee maidon juontia, eikä rasvaton uppoa lainkaan.

Leivät oli onneksi aika kivassa tarjouksessa :eek:)
 
"Anne"
Meillä pihistellään olemalla ajelematta turhia ajoja, ei tilata lehtiä vaan lainataan kirjastosta, samoin elokuvia ei osteta eikä vuokrata vaan lainataan kirjastosta. Asutaan edullisemmassa asunnossa, vaihtoehtona voitaisiin asua yhtä huonetta isommassa ja lähempänä keskustaa. Korjataan autot itse, ostetaan käytettynä esim polkupyörä lapselle, kilpailutettiin vakuutukset. Leikkaan itse miehen ja lapsen hiukset, omani leikkaa kaverini. Vaatteet ostetaan kirpparilta tai netistä ulkomailta (esim puku lapselle Suomesta ~100-120€, tilattuna briteistä posteineen alle 30€)

Ruuassa harvemmin säästetään, muuta kuin ostamalla aina kaikki -30-50% lihat paitsi marinoidut. Käydään Prismassa tiistaiaamupäivänä kun saa paljon lapullisia lihoja ja leipääkin löytyy.
Lidlistä saa pitkään säilyvää maitoa alle 0,7€/litra.
Kasviksia syödään paljon eikä juurikaan välipaloja vaan ruokaa, niin ei mene kinkkuihin ja juustoihin mutta tokihan sitä rahaa menee kasviksiinkin mutta se on ihan kohtuullista ja terveellistäkin.
 
Välillä pihistellään, kilohintoja seurailen jne. Mutta esim. eilen ostin klemetiinejä, vaikka maksoivat 2x sen mitä satsumat (jotka näyttivät todella huonoilta). Muutenkin tietyissä tuotteissa tulee otettua kalliimpi versio, ihan vaan koska se on hyväksi todettu. Mieluiten pihistän muusta kuin ruoasta.
 
Vertailen aina yksikköhintoja ja ostan sen mukaan, esim. Vaasan ruispaloissa, onko edullisempi ostaa 16, 12 vai 9 palan pussi, ostan kauden edullisimpia kasviksia ja hedelmiä, valitsen tarjoustuotteita, joista valmistan ruokaa yms.
Näin myös meillä eli kausi tuotteilla yleensä mennään esim. nyt syödään mandariineja, kun ne on edullisia. En edes haaveile viinirypäleitä tai päärynöistä.

Tuota leipä juttua aloin myös miettimään. Itse osta yleensä leivät limppuina ja niitäkin on toki monen hintaisia, mutta myös löytyy yhtä halpoja jollei halvempiakin kilohinnoilta kuin noita kansia ja pohjia.
 
Mulle ruoka on todella tärkeä. Melkeinpä kaikessa muussa voinkin sitten pihistellä mutten ruoasta. En ikinä vois vaihtaa vapaiden kanojen munia esim tavismuniin tai syödä ulkomaalaista kurkkua jne.

Toki ruoan kanssa voi pihistellä niin että tekee edullisempia ruokia esim kasviskeittoja eikä mitään superhyper erikoislasagneja joihin tarvii kalliimmat ainekset.. Joskus laitankin jonkun tiukan budjetin millä pitäisi viikko tai kuukausi syödä ja tulee kyllä tehokkaasti hyödynnettyä esim kauden kasvikset ja tarjoukset, mutta silloinkin ostoskoriin päätyy ne luomut, kotimaiset ja reilut kaupata. SIlloin vain tulee kiinnitettyä enemmän huomiota mitä sitä ostaa.

Yhden tehokkaan pihistelykeinon olen kyllä huomannut. Pienissä kaupoissa on kalliimmat hinnat, minkä vuoksi tulee edulliseksi käydä Prismassa ja Citymarketissa.
 
a_p
Joo, ei meilläkään nyt ikuisesti tästä ruoasta pihistellä. Nyt on vaan hieman tiukempaa linjaa vedettävä kun mies joutui ottamaan töistä 3 viikkoa palkatonta vapaata erään kurssin vuoksi. Itse olen siis kotosalla lasten kanssa. Toisaalta olen sitä mieltä että tekee ihan hyvääkin välillä pihistellä, oppii vertailemaan hintoja ja huomaa kuinka paljon sitä helposti tulee osteltua sellaista "turhaa".
 
HippuTAR
Mä ostan tarjoustuotteita ja yritän muutenkin valita aina halvemman vaihtoehdon. Mutta lihat, kalat, kanat, maitotuotteet, kasvikset ja vihannekset (ne joissa mahdollista) valitsen aina suomalaista. Munat aina vapaankananmunia. Muissakin tuotteissa pyrin suosimaan suomalaista mikäli sellaista on tarjolla eikä hintaero ulkomaalaiseen ole hirmuinen.

Pihistelen enempi sit esim. vaatteissa ja kodintuotteissa (sisustus- ja käyttötavarat), yritän pärjätä mahdollisimman pitkälle niillä mitä on.
 
meillä
Meillä taidetaan mennä sitä kultaista keskitietä ruoan suhteen. Pääasiassa pihistellään muusta kuin ruoasta, mutta lihat kyllä tulee suurin osa ostettu punaisilla lapuilla ja sitten ne pakastetaan. Nyt kun on kotona on helppo mennä aamupäivällä kauppaan kun lihaa on paljon alessa. Meillä onkin tällä hetkellä pakastimessa taas reilu kahden viikon lihat.

Vihanneksia ja hedelmiä syödään paljon, joten ne kyllä kasvattaa kauppalaskua.
 
kaupan täti
s-ryhmässä hinnoittelu menee näin: prisma-s-market-sale-liikennemyymälä.

eli jos haluat halvemmalla mene prismaan. jos on millä törsätä, mene liikennemyymälään mutta älä sitten valita jos on kalliinpaa kuin prismassa.
 
a_p
Meiltä on matkaa lähimpään prismaan, joten meillä suositaan paljon s-markettia ja lidliä. Olen ajatellut että tuleeko siitä sitten säästöä, jos lähtee kallista bensaa ajamaan sinne prismaan asti?
 
"Heli"
Minä en koe pihisteleväni, vaikka ostankin hyvin paljon tarjouksista ja vertailen hintoja. Olen vain hintatietoinen. En tee etukäteen mitään ruokalistoja, vaan kirjoitan kauppalapun tarjousten perusteella ja sen mukaan tehdään ruoat. Pakastin on myös täynnä tarjouksista ostettua lihaa, eineksiä, leipää yms.

Näissäkään en koe säästäväni, mutta jos vertaan muihin ihmisiin, niin heillä kuluu näihin iso summa rahaa minuun verrattuna. En juo kahvia, enkä teetä, en juo alkoholia juuri lainkaan, en juo limsoja ja kaupan mehuja kuin aniharvoin. Tykkään maidosta, itse tehdyistä mehuista ja vesijohtovedestä. En myöskään polta tupakka, enkä viihdy baareissa. Viihdyn kotona, matkustaminen stressaa, joten rahaa minulta ei uppoa matkusteluunkaan.

En koe pihisteleväni, vaan elän juuri mieleistäni täysipainoista elämää. En ole köyhä. Vaikka saisin lottovoiton, niin en silti muuttaisi elintapojani.
 

Yhteistyössä