Näin Kelalta huijataan rahaa!!! - Härskeimmät kikat!

• Viestiketjun aloittaja hyi
  • Ensimmäinen viesti
yy
Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen:
Alkuperäinen kirjoittaja sew:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Työ- ja elinkeinotoimiston virkailija kertoo äideistä, jotka ilmoittautuvat vanhempainvapaan päätyttyä työttömiksi työnhakijoiksi. He jäävät käytännössä työttömyyspäivärahalla hoitamaan lasta kotiin, koska päiväraha on huomattavasti suurempi kuin kotihoidontuki.

Tämähän on tällä palstallakin ihan yleinen käytäntö...
Mulla menee noin. Mutta ei kyllä käynyt mielessäkään, että se vois olla jollain tavalla väärin tai kiellettyä. Miks kela sitten maksaa mulle ton kh-osuuden, kun tietää, että oon ansiosidonnaisella?
Koska kotihoidontuki ei liity mitenkään siihen oletko töissä vai et.
Niinpä. Eli mitä väärää siinä on, jos haen työtä, saan ansiosidonnaista, kuntalisän ja kh-tuen? Meillä on niin pienet tulot, että jos en sais ansiosidonnaista, joutuisin hakemaan muuta tukea. Enemmän se ois pois muilta ihmisiltä ja verorahoista kun toi liiton raha. Mä kuitenkin oon sen perjaatteessa liitolle jo etukäteen, työssä ollessani maksanut.
Ei helvetti :D Eiköhän sun liitolle maksamat rahat ole hyttysen pieru siinä summassa mitä sieltä saat.

Mutta kohdallasihan asiassa ei ole ongelmaa JOS kerran haet työtä.

Mä koen omasta mielestäni huijanneeni Kelalta kotihoidontuen, kun läksin töihin äitiysloman jälkeen. Lapsi oli isovanhemman hoidossa 4kk, ja siltä ajalta tuki maksettiin minulle. Isovanhempi sai tuesta haluamansa osan, mutta tuloa jäi mullekin.

Alkuperäinen kirjoittaja yy:
Työ- ja elinkeinotoimiston virkailija kertoo äideistä, jotka ilmoittautuvat vanhempainvapaan päätyttyä työttömiksi työnhakijoiksi. He jäävät käytännössä työttömyyspäivärahalla hoitamaan lasta kotiin, koska päiväraha on huomattavasti suurempi kuin kotihoidontuki.

Mulla menee noin. Mutta ei kyllä käynyt mielessäkään, että se vois olla jollain tavalla väärin tai kiellettyä. Miks kela sitten maksaa mulle ton kh-osuuden, kun tietää, että oon ansiosidonnaisella?
Niinpä. Eli mitä väärää siinä on, jos haen työtä, saan ansiosidonnaista, kuntalisän ja kh-tuen? Meillä on niin pienet tulot, että jos en sais ansiosidonnaista, joutuisin hakemaan muuta tukea. Enemmän se ois pois muilta ihmisiltä ja verorahoista kun toi liiton raha. Mä kuitenkin oon sen perjaatteessa liitolle jo etukäteen, työssä ollessani maksanut.
Ei helvetti :D Eiköhän sun liitolle maksamat rahat ole hyttysen pieru siinä summassa mitä sieltä saat.

No väitinkö, että olen koko summan maksanut?? Enemmän tossa kuitenkin omia tulee takas, saati että saisin muita tukia kelasta tai sossusta.

-
Alkuperäinen kirjoittaja Kamomilla-81:
Mä koen omasta mielestäni huijanneeni Kelalta kotihoidontuen, kun läksin töihin äitiysloman jälkeen. Lapsi oli isovanhemman hoidossa 4kk, ja siltä ajalta tuki maksettiin minulle. Isovanhempi sai tuesta haluamansa osan, mutta tuloa jäi mullekin.
Tuo taas ei ole huijausta koska kotihoidontuki on korvaus siitä, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa kuormittamassa.

ohis
Alkuperäinen kirjoittaja yy:

No väitinkö, että olen koko summan maksanut?? Enemmän tossa kuitenkin omia tulee takas, saati että saisin muita tukia kelasta tai sossusta.
"Mä kuitenkin oon sen perjaatteessa liitolle jo etukäteen, työssä ollessani maksanut."

qwer
Alkuperäinen kirjoittaja Kitrus:
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Jäänyt odottamaan? Siis oikeastiko joku työtön vaan istuu kotona ja odottaa?
:LOL:

Työttömyys on valinta. Aina löytyy töitä, jos niin haluaa.
Mutta ei kaikille. Tajuatko, että Suomessa on puli miljoonaa ihmistä ilman työtä. Käyppäs sanomassa, että aina löytyy töitä, jos haluaa.

No minä haluan nyt. Missä työ?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juupsis:
Vääntäkääs nyt rautalangasta, että saako myös kh-tukea jos on ansisidonnaisella? :eek: :eek: :eek:
saa.
:eek: :eek: :eek: :eek: miksi? sittenkö jos laittaa lapsen päiväkotiin työttömänä niin ei saa kh-tukee?
Mut eiks siitä ansiosidonnaisesta vähennetä sen kh-tuen verran pois? Muistelen, että näin oli 4 vuotta sitten...

lilleri
Vääntäkääs nyt rautalangasta, että saako myös kh-tukea jos on ansisidonnaisella? :eek: :eek: :eek:
saa.
:eek: :eek: :eek: :eek: miksi? sittenkö jos laittaa lapsen päiväkotiin työttömänä niin ei saa kh-tukee?
Jos laitat työttömänä lapsen pk:n et tietenkään saa kh-tukea.
Tosin jos olet ansiosidonnaisella+kh-tuella,niin tuo kh-tuen määrä vähennetään ansiosidonnaisesta. Eli eipä silläkään rikastumaan pääse. Vielä vähemmän jos olet työmarkkinatuella,sekin on vähemmän kuin kh-tuki

v
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Alkuperäinen kirjoittaja v:

Ei tämä minusta mitenkään huijaamista ole. Itse olin puolivuotta työtön kotiäiti ja jos olisin jäänyt odottamaan työkkärin tarjouksia olisin edelleen kaksi vuotta myöhemminkin. Useimmat tuntemani kyllä ihan oikeastikin hakevat töitä, vaikka olisivat kotona vuodenkin. Tietyillä aloilla kun työt on todella tiukassa tai niitä on jaossa vain tiettyyn aikaan vuodesta. Esim. luokaopettajan on aika vaikea työllistyä kesken lukuvuoden.
Jäänyt odottamaan? Siis oikeastiko joku työtön vaan istuu kotona ja odottaa?
Toivottavasti ei, mutta sen enempäähän työttömyystoimisto ei edellytä. Olet siis ihan laillisesti työtöntyönhakija ja oikeutettu korvauksiin, kun olet kirjoilla työkkärissä ja käyt säännölisesti ilmoittautumassa. Tarkoitin siis tuolla sitä, että katsovat näköjään omat lailliset velvoitteensa etukieroiluksi.

Alkuperäinen kirjoittaja lilleri:
saa.
Jos laitat työttömänä lapsen pk:n et tietenkään saa kh-tukea.
Tosin jos olet ansiosidonnaisella+kh-tuella,niin tuo kh-tuen määrä vähennetään ansiosidonnaisesta. Eli eipä silläkään rikastumaan pääse. Vielä vähemmän jos olet työmarkkinatuella,sekin on vähemmän kuin kh-tuki

mä olen ihan turvallisesti vahempainvapaalla, ihmettelin vaan.. mikäs hyöty tosta kh-tuesta sitten on, jos se kerta vähennetään ansiosidonnaisesta? eikös se ole sit aika sama? vai siis mitä tää blondi ei taas tajua?

ja joo, en sais ees työmarkkinatukea miehen tulojen takia, mut luulin, että se on enemmän kun kh-tuki... oon näköjään vähän pihalla näistä asioista.. :D

stantta
Alkuperäinen kirjoittaja offtopic:
Saako muuten toimeentulotukea saavat säästää rahaa? Vai onko se huijausta? Jos haluaa pitää jotain pahanpäivänvaralla?
Periaatteessa ei. Toki voit käteisenä laittaa säästöön kirjaimellisesti sukanvarteen, mutta käytännössä oletetaan (ihan oikeutetusti), että ne tuet menee tarpeeseen. Eihän kenellekkään pitäis säästettäväksi rahaa ANTAA. Kyllä ne säästöt pitää tulla ihan omista tuloista.

äiti -76
Monihan on kh-tuen sijaan työttömyyskorvauksella/ansiosidonnaisella kotona periaatteella, että jää kh-tuelle, jos töitä tarjotaan ja siihen asti nostaa suurempaa summaa. Mutta siitähän tulee karenssi, joka peritään, kun seuraavan kerran menee työnhakijaksi.

Ansiosidonnaisesta vähennetään kh-tuki, jos tahtoo saada molempia. Itselläni esimerkiksi tilanne, että aion olla työnhakijana vain sen aikaa, kun mieskin työttömänä. Kun mies saa töitä, jään pelkälle kotihoidontuelle eikä tarvitse tehdä KELAn paperihommia uudestaan ja odottaa päätöstä. Jos taas minä saan töitä, mies hoitaa lapsia kotona kotihoidontuella. Luultavasti kuitenkin mies saa eka töitä.

äiti -76
Alkuperäinen kirjoittaja äiti -76:
Monihan on kh-tuen sijaan työttömyyskorvauksella/ansiosidonnaisella kotona periaatteella, että jää kh-tuelle, jos töitä tarjotaan ja siihen asti nostaa suurempaa summaa. Mutta siitähän tulee karenssi, joka peritään, kun seuraavan kerran menee työnhakijaksi. Siis jos kieltäytyy työstä, joutuu maksamaan takaisin jopa kolmen kuukauden ansiosidonnaiset, kun ilmoittautuu seuraavan kerran työnhakijaksi. Pidättävät sen automaattisesti.

Ansiosidonnaisesta vähennetään kh-tuki, jos tahtoo saada molempia. Itselläni esimerkiksi tilanne, että aion olla työnhakijana vain sen aikaa, kun mieskin työttömänä. Kun mies saa töitä, jään pelkälle kotihoidontuelle eikä tarvitse tehdä KELAn paperihommia uudestaan ja odottaa päätöstä. Jos taas minä saan töitä, mies hoitaa lapsia kotona kotihoidontuella. Luultavasti kuitenkin mies saa eka töitä.

ja joo, en sais ees työmarkkinatukea miehen tulojen takia, mut luulin, että se on enemmän kun kh-tuki... oon näköjään vähän pihalla näistä asioista.. :D [/quote]

Jos on oikeutettu työmarkkinatukeen ja kh-tukeen, niin puolison tulot ei vaikuta. Näin ainakin muutama vuosi sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti -76:
Monihan on kh-tuen sijaan työttömyyskorvauksella/ansiosidonnaisella kotona periaatteella, että jää kh-tuelle, jos töitä tarjotaan ja siihen asti nostaa suurempaa summaa. Mutta siitähän tulee karenssi, joka peritään, kun seuraavan kerran menee työnhakijaksi.

jaa.. siis sen takia on sekä kh:lla että ansiosidonnaisella.. nyt selkis, kiitos!

ite meinaan kuitenkin vanhempainvapaan jälkeen olla hetken kh-tuella ja samalla katella jos löytyis töitä.. en siis ole valmis alottamaan töitä heti vanhempainvapaan jälkeen, joten halua jäädä ansiosidonnaiselle.. :)

jollakin elettävä.
me asutaan miehen kanssa eri osoitteissa vain ja ainoastaan rahan takia. näin meillä on kaksi paikkaa, toinen lähinnä "lomapaikka" ja tukia saadaan moninkertaisesti. ei ole vaihtoehtoja.

Työtön
Että risoo kyllä tuo että kaikkia työttömäks jättäytyviä pidetään luusereina jotka ei edes töitä yritä etsiä... Mä oon alalla mikä ei oo työllistänyt sinä aikana kun olen ollut työttömänä ( puolisen vuotta). Nyt toivottavasti tilanne paranee syksyn tullen.. Voiko oikeesti joku sanoa käsi sydämellä että jäisi kotihoidontuelle mikäli on mahdollisuus ansiosidonnaiseen ja mikäli et pistäisi pahitteeksi jos töitä vaikka löytyisi? Miks ihmeessä mun pitäis kituutella kht:lla jos mulla on mahdollisuus n. 1000 euroa parempaan rahaan ja jos kerran työtön olen kun ei ollut työpaikkaa mihin palata.. Musta tuo on vaan katellisten panettelua jos itellään ei tätä mahollisuutta ole vaan kituuttaa kotona kht:lla kun ei töihin huvita mennä...

Itse tiedän tapauksia joissa yt-neuvotteluissa kenkää on tullut juuri äitiyslomansa päättäneille ja ovat sitten jääneet siitä työttömiksi... omasta toiveestaan...

Yhteistyössä