Nää kaverikyläilyt alkaa ahdistaa(tyttö 8v)

Jatkuvaan jankuttaa että mie tahon mennä kaverille |O Tänäänkin heti kun oven aukasin niin jankutus alko... Kävi sitten yhden kaverin luona ja nyt taas jankuttaa :headwall:
Neiti on aina jossain tai meillä on sen kavereita... Mä en kestä |O |O
Olis kiva rauhottua ilman että joku vieras lapsi töllää vieressä kun teet jotain kotihommia tai vain istut ja katot telkkaa :kieh:

vieras
no meilä on sellanen sääntö et koulupäivinä ei tule kavereita kuin erikoistapauksissa..synttärit tai nimpparit..viikonloput on eri asia..ja kavereitaan näkee tos pihalla

Sama juttu meillä, mutta saan osaksi kyllä syyttää itseänkin, kun ei ole tullut tehtyä pojalle kamuja omasta takaa B) .
Välillä se menee jopa siihen, että poika on 3 tuntia kaverillaan ja kun haetaan häntä kotio, alkaa jo autossa kinuamaan saako mennä "Matille".. :headwall:

vieras
On sillä oikeus nähä kavereita. Mutta pistä säännöt: niin ja niin monta kertaa viikossa voi kutsua kaverin kylään tai itse arkena esim. kerran päivässä mennä kylään. Sen mukaan mikä sun mielestä tuntuu kohtuulliselta.

Tän lisäks kavereita voi nähdä ulkona yhteisissä leikeissä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On sillä oikeus nähä kavereita. Mutta pistä säännöt: niin ja niin monta kertaa viikossa voi kutsua kaverin kylään tai itse arkena esim. kerran päivässä mennä kylään. Sen mukaan mikä sun mielestä tuntuu kohtuulliselta.

No sepä siinä onkin kun en tiedä mikä ois kohtuullista. :snotty: Vaikeeta olla äiti

vierailija
meillä eskarilaisella seuraavat vierailusäännöt:
- kerta viikkoon semmosia kyläilyjä, mihin pitää kuljettaa
- omalla/naapureiden pihalla tai viereisessä puistossa saa olla joka päivä
- naapuruston lasten kanssa vastavuoroista kyläilyä vaikka joka päivä (siis niin, että välillä ovat meillä ja välillä myös muitten kotona), mutta ei enää tuommoisten kuljettelupäivien päätteeksi

näillä säännöillä jaksaa pieni eskarilainen ja myös äiti näiden pikkusisarusten kanssa, kun ei tarvitse joka päivä kuljetella ja sovitella uni- ja ruokarytmejä.

Miä olen tuskaillu saman asian kanssa ja tullut siihen tulokseen, että nyt on tämä vaihe (meillä tyttö tosin vasta 6v..) ja tämä koti on hänenkin kotinsa joten kaverit ovat tervetulleita.

Mut lupa pitää meilläkin aina kysyä, eikä aina pääse sisälle ja välillä pitää olla pihallakin.

Itse olen ottanu sen linjan, etten stressaa niistä kavereista, vaan kohtelen niin kuin omiakin ja elän itse tässä samalla niin kuin muutenkin. Jos meillä syödään niin kaverikin saa, jos ei niin sit ei... :whistle:

Kultakolikko
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
- naapuruston lasten kanssa vastavuoroista kyläilyä vaikka joka päivä (siis niin, että välillä ovat meillä ja välillä myös muitten kotona), mutta ei enää tuommoisten kuljettelupäivien päätteeksi
Meillä on samanlaiset "säännöt". Tyttö on ekaluokkalainen ja saa ihan vapaasti kulkea ulkona naapurin lasten kanssa, vierailla lyhyesti heillä ja he meillä, ilman erillistä luvan kysymistä. Kunhan se on selvää, että ensin ollaan rauhassa kotona kunnes on syöty iltaruoka ja tehty mahdolliset läksyt, eli käytännössä viiteen saakka iltapäivällä kun puoli neljä kotiudutaan töistä ja ilttiksestä. Ja kotiin tullaan iltatoimille kello 19.30 -> nukkumaan puoli 9.
Kaverille voin kuljettaa kerran viikossa ja meille voi tulla kerran. Yökavereita otan vastaan korkeintaan joka kolmas viikonloppu yhdeksi yöksi tai sitten että tyttö menee kaverille. Mielummin kuitenkin, että kaveri tulee meille, koska en nuku oikein mukavasti kun tyttö ei ole oman katon alla. :eek:)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Pistät säännön, että jos on kavereita, silloin pysytään omassa huoneessa. Ei meilläkään lasten kaverit tule katsomaan, mitä mä puuhaan.
musta tää on vähän ankeeta... en mä ainakaan kiellä lapsen kavereita tulemasta olkkariin tai keittiöön. meillä saa niin lapset kuin niiden kaveritkin leikkiä koko talossa ja tykkään myös itse jutella heidän kanssa. varsinkin jos ovat vähän vieraampia niin mielellään vähän tutustun ja toisaalta haluan myös, että minusta tulee heille tuttu ja "turvallinen". komennankin kyllä jos aihetta on ja sekin on helpompaa kun vähän tunnetaan entuudestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kultakolikko:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Meillä on samanlaiset "säännöt". Tyttö on ekaluokkalainen ja saa ihan vapaasti kulkea ulkona naapurin lasten kanssa, vierailla lyhyesti heillä ja he meillä, ilman erillistä luvan kysymistä. Kunhan se on selvää, että ensin ollaan rauhassa kotona kunnes on syöty iltaruoka ja tehty mahdolliset läksyt, eli käytännössä viiteen saakka iltapäivällä kun puoli neljä kotiudutaan töistä ja ilttiksestä. Ja kotiin tullaan iltatoimille kello 19.30 -> nukkumaan puoli 9.
Kaverille voin kuljettaa kerran viikossa ja meille voi tulla kerran. Yökavereita otan vastaan korkeintaan joka kolmas viikonloppu yhdeksi yöksi tai sitten että tyttö menee kaverille. Mielummin kuitenkin, että kaveri tulee meille, koska en nuku oikein mukavasti kun tyttö ei ole oman katon alla. :eek:)
Tuo ois varmaan meilläkin toimiva systeemi =) Taidan matkia :D

Keittiönoita
musta tää on vähän ankeeta... en mä ainakaan kiellä lapsen kavereita tulemasta olkkariin tai keittiöön. meillä saa niin lapset kuin niiden kaveritkin leikkiä koko talossa ja tykkään myös itse jutella heidän kanssa. varsinkin jos ovat vähän vieraampia niin mielellään vähän tutustun ja toisaalta haluan myös, että minusta tulee heille tuttu ja "turvallinen". komennankin kyllä jos aihetta on ja sekin on helpompaa kun vähän tunnetaan entuudestaan.
Niin, no...miten sen nyt ottaa. Kun mulla on kavereita, he eivät istuskele lasteni huoneissa katsomassa, mitä mun lapseni tekevät, vaan seurustelevat mun kanssani. Sama pätee lasteni kavereihin. Meillä ei myöskään ole enää kouluikäisillä ollut tarvetta kantaa tavaroitaan omista huoneistaan muihin huoneisiin vaan leikit on leikitty lastenhuoneissa.

Mä tunnen varsin hyvin lasteni kaverit, onhan sitä tullut niiden kanssa vuosien varrella juteltuakin. Varsinkin yökyläilyssä tulee tutuksi, kun istuu yhteiseen iltapala-, aamupala-, lounas- ja päivällispöytään.

Meillä tyttöjen kaveri-sisarukset tulee melkein jokapäivä lasten ohjelmien jälkeen hakemaan meidän tytöt heille leikkimään...

Olen yrittänyt, etä leikkisivät meillä joko tyttöjen leikkihuoneessa tai pihassa esim. leikkimökissä, mutta joku kumma voima vie naapuriin... Ehkä KIIPEILYPUU mm...

Meillä taas kuuluu narinana se, että pitää tulla kotiin ja on iltatouhujen aika sitten, eikä ehditä kotona enää leikkiä... Kavereilla oltaisiin vaikka yömyöhään, jos saisi...

Kotiin jää pikkuveli, joka joskus ihmettelee, kun siskot katoaa kavereille, mutta vielä on ihan jäänyt kotiin ok...
Nytkin sitten rakennettiin JUNARATA, kun siskot on juhlissa...

Alkuperäinen kirjoittaja Pink Poodle:

No sepä siinä onkin kun en tiedä mikä ois kohtuullista. :snotty: Vaikeeta olla äiti
Taitaa tulla meille samanlaista, kun merkkejä alkaa olla jo ilmassa :ashamed: . Pitääkin funtsia valmiiksi tarkat säännöt. Hyvä, kun kirjoitit tästä, nyt osaan varautua :) . Minustakin olisi rankkaa jos koko ajan joku olisi meillä kylässä.

Meillä ei kummempia rajoituksia ole kavereiden kyläilyjen suhteen, mutta viesti on mennyt perille, että kaikki muutkin talossa asujat tulee huomioida, eikä kämppä saa muuttua eläintarhaksi. Ja en ole varautunut ruokkimaan kuin oman katraani (paitsi poikkeustapauksissa)

muija
Meille on aina saanut tulla lasten kaverit ja meillä ne viihtyvät edelleen. Ovat jo murrosikäisiä ja IHANAA, että ne viihtyvät kotonamme, eivätkä pyöri iltoja ties missä luuhaamassa.Tietää ainakin missä ovat ja meillä on aina avoimet ovet kavereille.Jos pienestä asti rajoitetaan kavereiden tuomisia kotiin, niin älkää ihmetelkö, jos murkkuina eivät kotona enää viihdykään.

PahaSilmä
Meillä käy yksi pojan kaveri, joka kehuskelee sillä, kuinka aikaisin oppi lukemaan ja mitä kaikkea osaa. ei kuitenkaan osaa leikkiä, vaan pelaa vaan tietokoneella.

Yksi päivä se kysyi, että laitetaanko meillä astiat pöydästä suoraan koneeseen vai jätetäänkö ne haisemaan altaaseen. sanoin että jätetään haisemaan. Meillä ei, poika vastasi. Vähänkö rupes ärsyttämään.

Joskus aikoinaan tästä asiasta pistin tänne aloitteen ja silloin sain kakkaa niskaan ja suurin osa oli sitä mieltä että lapsilla pitää saada käydä kavereita ihan milloin vain ja miten paljon vain, se sosiaalistaa...

Nytpä onkin mukava lukea että oikeasti muillakin mietitään samaa asiaa ja että on muitakin jotka ei ihan joka päivä kuitenkaan haluais niitä lasten kavereita kylään =)

Meillä täällä ravaa kolmen lapsen kavereita lähes joka päivä. Tai joka päivä heitä ois tulossa mutta välillä sanon sit ihan suoraan että "en halua tänään ketään vieraita kylään". Saatanhan sanoa niin myös omille kavereille jos tuntuu sille etten jaksais just sillä hetkellä ketään.

Joka päivä niitä kavereita tosiaan tuossa oven raossa on kyselemässä voiko tulla ja omat mukulat aina menossa kavereidensa luokse.
Toisaalta mieluummin pitäisin lapset omien silmien alla kuin että ovat vahtimatta siellä jossain... Varsinkin siis tuo ekaluokkalainen pojan viikari ;)

Toinen juttu mikä mua on mietityttänyt on toi aika, minkä aikaa saa olla kaverin luona...??
Yleensä itse sanon ekaluokkalaiselle että saa olla tunnin kaverin luona. Kolmas- ja kuudesluokkalainen omaa kännykän joten soittelen heille sit perään jos ei ala mitään kuulumaan.
Meille tulleet kaverit taas on vaikka yöhön asti, ei yleensä ole mitään aikaa milloin pitäis kotiin mennä.
No niinpä heitä sitten istuu ruokapöydässäkin :/ En sitä sano etten heitä vois silloin tällöin ruokkia mutta jos se alkaa olla lähes joka päiväistä...
Itse taas olen opettanut omat lapset siihen että kotona syödään ja kavereillä käydään vain kyläilemässä. Kotiin pitää tulla silloin kun kavereilla alkaa ruokailu.

No joskus tuo kolmasluokkalainen on ollut kauempana kaverillaan käymässä koulun jälkeen ja sovittu vanhempien kesken siitä että on sit vaikka iltakuuteen. Menee siis koulusta suoraan.
Kun tyttö tulee kotiin niin on niin pirun nälkäinen, ei sitä kukaan ole siellä ruokkinut :eek: Siis koko päivänä!
No kukin tyylillään mutta tässäkin vois olla jonkinlaista maalaisjärkeä ja tasapuolisuutta!

Big Mama
Meillä oli kans pojilla kaverina poika, joka alkoi jo n. 6-vuotiaana sanoa:" Mä en enää leiki lainkaan." Eli oli olevinaan niin iso, ettei voinut enää leikkiä.ARGHHH!

nipoko
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Pistät säännön, että jos on kavereita, silloin pysytään omassa huoneessa. Ei meilläkään lasten kaverit tule katsomaan, mitä mä puuhaan.

Tää onnistuu muuten vasta kouluikäsiltä. Olen huomannut et kolmasluokkalaiset sisäistää vasta tän oma huone-jutun. Mua ainakin joskus kypsytti kun lapselle tuli kavereita, ne kävi vaeltamassa koko huushollin. istu siinä sitten ja tee kotitöitä. Tai supatteli, et nyt se lepää sohvalla. Meillä alkas uudestaan vasta kyläilyt kun vieras sisäisti sen, että ollaan lapsen huoneessa. Sain monet kertaa kuulla siskoltani, et oon nipo. Heillä kun vieraat sai olla ku ellunkanat.Mut mun mielestä jokasella on oikeus olla kotonaan rennosti. Mä en tykkää jos mun peräs hiippaillaan tai odotetaan jotain puuhaa. Eli mua varten se muksu ei tuu kylään. Enkä tarjoile kodin palveluja. Jos tulee pitkäksi aikaa, niin tarjoan pienen välipalan, thats it. oon lapselleni myö sanonut et kyläs ollaan nätisti. Eikä jäädä asumaan. Kohtuus se on kyläreissujen kestossa.

Luen tän ketjun sitten ajan kanssa mutta meillä on nyt uusi tilanne ja täytyy alkaa miettimään pelisääntöjä...

Meillä tyttö nyt lähtenyt ekalle ja olen aina sanonut että kaverit meille tervetulleita jos vaan ollaan kotona. No, nyt sitten meille alkanut tulemaan jokapäivä koulun jälkeen tytön luokkakaveri. Hänellä on vanhemmat töissä ja ei ole iltapäiväkerhossa muiden lasten tyyliin keillä on vanhemmat työelämässä. Hän tulee nälkäisenä ja karkkirahan kanssa. Olen hänet aina syöttänyt. Oma tyttöni on sanonut että he eivät edes välttämättä leiki koulussa yhdessä mutta hän haluaa sitten tulla meille aina koulun jälkeen. Tämä tyttö ei asu edes ihan lähellä. Ja tosiaan kun tulee niin ei ole edes mitään kotiin meno aikaa. Jos pääsevät kahdeltatoista koulusta niin siinä tulee ihan tuntitolkulla meillä olo aikaa.

Nyt meillä tyttö sitten tuli kipeeksi ja oli eilen pois koulusta niin eikön tämä tyttö tule kuitenkin meille pimpottamaan ovikelloa koulun jälkeen. JA SIIS HÄN EI ASU LÄHELLÄ.

Olen toiselta äidiltä kuullut juttua että tää tyttö saattaa tulla heille illalla pimpottelemaan ovikelloa niihin aikoihin kun heillä ekaluokkalainen on aloittanut jo iltatoimet.

Eli kiva kun on kavereita ja meille saa kyllä tulla mutta tässä on nyt jotain outoa. Ja ei tää kyllä näin voi jatkua. Miksi tyttö ei ole iltapäiväkerhossa...

Yhteistyössä