Nää kaverikyläilyt alkaa ahdistaa(tyttö 8v)

piparjuuri
Alkuperäinen kirjoittaja Napasaara:
Luen tän ketjun sitten ajan kanssa mutta meillä on nyt uusi tilanne ja täytyy alkaa miettimään pelisääntöjä...

Meillä tyttö nyt lähtenyt ekalle ja olen aina sanonut että kaverit meille tervetulleita jos vaan ollaan kotona. No, nyt sitten meille alkanut tulemaan jokapäivä koulun jälkeen tytön luokkakaveri. Hänellä on vanhemmat töissä ja ei ole iltapäiväkerhossa muiden lasten tyyliin keillä on vanhemmat työelämässä. Hän tulee nälkäisenä ja karkkirahan kanssa. Olen hänet aina syöttänyt. Oma tyttöni on sanonut että he eivät edes välttämättä leiki koulussa yhdessä mutta hän haluaa sitten tulla meille aina koulun jälkeen. Tämä tyttö ei asu edes ihan lähellä. Ja tosiaan kun tulee niin ei ole edes mitään kotiin meno aikaa. Jos pääsevät kahdeltatoista koulusta niin siinä tulee ihan tuntitolkulla meillä olo aikaa.

Nyt meillä tyttö sitten tuli kipeeksi ja oli eilen pois koulusta niin eikön tämä tyttö tule kuitenkin meille pimpottamaan ovikelloa koulun jälkeen. JA SIIS HÄN EI ASU LÄHELLÄ.

Olen toiselta äidiltä kuullut juttua että tää tyttö saattaa tulla heille illalla pimpottelemaan ovikelloa niihin aikoihin kun heillä ekaluokkalainen on aloittanut jo iltatoimet.

Eli kiva kun on kavereita ja meille saa kyllä tulla mutta tässä on nyt jotain outoa. Ja ei tää kyllä näin voi jatkua. Miksi tyttö ei ole iltapäiväkerhossa...
Kyllä nyt voisit katsoa peiliin. Otappa luuri käteen ja kilauta tän tytön äidille. Niin asia selviää ja jos ei, teet asian tytön kanssa selväksi.

nipoko
Alkuperäinen kirjoittaja Ursus maritimus:
Joskus aikoinaan tästä asiasta pistin tänne aloitteen ja silloin sain kakkaa niskaan ja suurin osa oli sitä mieltä että lapsilla pitää saada käydä kavereita ihan milloin vain ja miten paljon vain, se sosiaalistaa...

Nytpä onkin mukava lukea että oikeasti muillakin mietitään samaa asiaa ja että on muitakin jotka ei ihan joka päivä kuitenkaan haluais niitä lasten kavereita kylään =)

Meillä täällä ravaa kolmen lapsen kavereita lähes joka päivä. Tai joka päivä heitä ois tulossa mutta välillä sanon sit ihan suoraan että "en halua tänään ketään vieraita kylään". Saatanhan sanoa niin myös omille kavereille jos tuntuu sille etten jaksais just sillä hetkellä ketään.

Joka päivä niitä kavereita tosiaan tuossa oven raossa on kyselemässä voiko tulla ja omat mukulat aina menossa kavereidensa luokse.
Toisaalta mieluummin pitäisin lapset omien silmien alla kuin että ovat vahtimatta siellä jossain... Varsinkin siis tuo ekaluokkalainen pojan viikari ;)

Toinen juttu mikä mua on mietityttänyt on toi aika, minkä aikaa saa olla kaverin luona...??
Yleensä itse sanon ekaluokkalaiselle että saa olla tunnin kaverin luona. Kolmas- ja kuudesluokkalainen omaa kännykän joten soittelen heille sit perään jos ei ala mitään kuulumaan.
Meille tulleet kaverit taas on vaikka yöhön asti, ei yleensä ole mitään aikaa milloin pitäis kotiin mennä.
No niinpä heitä sitten istuu ruokapöydässäkin :/ En sitä sano etten heitä vois silloin tällöin ruokkia mutta jos se alkaa olla lähes joka päiväistä...
Itse taas olen opettanut omat lapset siihen että kotona syödään ja kavereillä käydään vain kyläilemässä. Kotiin pitää tulla silloin kun kavereilla alkaa ruokailu.

No joskus tuo kolmasluokkalainen on ollut kauempana kaverillaan käymässä koulun jälkeen ja sovittu vanhempien kesken siitä että on sit vaikka iltakuuteen. Menee siis koulusta suoraan.
Kun tyttö tulee kotiin niin on niin pirun nälkäinen, ei sitä kukaan ole siellä ruokkinut :eek: Siis koko päivänä!
No kukin tyylillään mutta tässäkin vois olla jonkinlaista maalaisjärkeä ja tasapuolisuutta!

Toi ruokajuttu on hankala. meillä ei kolmasluokkalainen vielä kyläile ominpäin eli aina viedään. Ja sovitaan n. 3 tuntia kerrallan. Yläasteikäiset taas miltei asuu toisten luona kyläillessään. Ovat yätäkin toistensa luona. Mut ovat omatoimisia, ja takuulla pysyvät huoneissaan. Mutta ruokajuttu on ongelma. Kyllä nuo lapset tulee nälkäsinä kotiin, mut aattelen aina et nälkä ajaa viimestään kotiin. ja meilä ei oo sovittu kavereitten vanhempien kanssa koskaan mitään. Mutta omia jälkikasvuja alan kyllä huhuileen viimestään iltakuudelta kotiin. ja sanon muksuille kanssa että mihin asti heidän kaverit sopi olla kylässä.

Ja ruoka tarjotaan yleensä yölyläsille. Iltapala ja aamupala. Mut kyläreissujen aikana must ei oo velvotetta tarjota ruokaa.

''''''
meidän lapsilla ei ole kavereita juurikaan, kummallakin 1, joittenka luona vierailevat n. 1-2 krt/kk, yökylään en halua ketään, enkä halua päästää omianikaan muualle yöksi. taidetaan olla aika epäsosiaalista sakkia, ollaanko ainoita? lapset siis 6 ja 8 v.

Miten muilla on nuo kotiutusajat? Meillä siis 8 ja 9-vuotiaat. Arkisin käsken kl 19 aikoihin kotiin ja viikonloppunakin viimeistään kl 20 ollaan kotona. Ja kaikki kaverit asuvat lähellä.

Eilen vaan ihmettelin kun kl 20.30 oli tytön 8v kaveri vielä meillä ja kun kysyin, että onko kotiinmenoaikaa niin sanoi, että äiti soittaa kun tarvitsee lähteä.

Ja yleensä kaverit ovat n 3h kerrallaan ja välillä tosin vaihtavat toisen kotiin.

kyllä se oikeesti olis kauheempaa, jos niitä kavereita ei olis. siinä se itku olis, kun vaikka siihen vielä lisäksi kiusattaisiin. mutta voithan tehdä kompromissin lapsen kanssa sovitte vaikka, että kahtena päivänä viikossa teille voi tulla kavereita, ja että kahtena muuna päivänä tyttö voi sit mennä kavereilleen, niin sitten on ainakin 3 kaveritonta päivää viikossa

Meillä kulkee usein myös kavereita ja tosiaan aina ei vieraita lapsia jaksaisi millään. Yleensä meille kuitenkin saa tulla aamuja ja iltoja lukuunottamatta. Pakenen vaikka keittiöön touhuamaan, jos enemmin ketuttaa. Toisinaan mua taas ei haittaa. Tutuksi tulleiden kavereiden aikana saatan hyvinkin ottaa vaikka sohvalla päikkärit.

vieraileva
sori, en jaksa lukea koko ketjua, mutta meillä on ekaluokkalainen ihan samanlainen, mutta meillä hiukan eri tilanne, sillä olen NIIN onnellinen että pojallamme vihdoin on paljon kavereita :) Muistan itsellenikin kaverit olleen ihan kaikki kaikessa, enkä raaski sitä pojaltani rajoittaa.

Toki meillä on kotiintuloaika viimeistään seitsemältä ja kun alkaa illat pimetä, niin varmasti aikaistuu vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuikelo:
Miten muilla on nuo kotiutusajat? Meillä siis 8 ja 9-vuotiaat. Arkisin käsken kl 19 aikoihin kotiin ja viikonloppunakin viimeistään kl 20 ollaan kotona. Ja kaikki kaverit asuvat lähellä.

Eilen vaan ihmettelin kun kl 20.30 oli tytön 8v kaveri vielä meillä ja kun kysyin, että onko kotiinmenoaikaa niin sanoi, että äiti soittaa kun tarvitsee lähteä.

Ja yleensä kaverit ovat n 3h kerrallaan ja välillä tosin vaihtavat toisen kotiin.
Meillä samat kotiintulo ajat. Mut toki pitää käydä välillä syömässä ja näyttäytymässä ettei nyt ihan koulunloputtua sinne seitsemään asti olla kyläluutana ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kuikelo:

Mä oon tiukkis täällä meidän kylällä eli vaikka kaverit saisivatkin meillä olla seiskaan tai kasiin (kesällä tai viikonloppuna) meidän pojilla 11v ja 10v on kotiintuloaika aina 18.00. Kavereille saavat mennä kun läksyt on tehty ja annan max 2h aikaa. Jos puhelin on mukana saattavat saada pikkuisen lisäaikaa, mutta yleensä on tultava jotain palaa syömään kotiin, en tykkää, että pojat syövät siellä täällä jotain, vaan kotiin on tultava syömään.

Alkuperäinen kirjoittaja piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Napasaara:
Luen tän ketjun sitten ajan kanssa mutta meillä on nyt uusi tilanne ja täytyy alkaa miettimään pelisääntöjä...

Meillä tyttö nyt lähtenyt ekalle ja olen aina sanonut että kaverit meille tervetulleita jos vaan ollaan kotona. No, nyt sitten meille alkanut tulemaan jokapäivä koulun jälkeen tytön luokkakaveri. Hänellä on vanhemmat töissä ja ei ole iltapäiväkerhossa muiden lasten tyyliin keillä on vanhemmat työelämässä. Hän tulee nälkäisenä ja karkkirahan kanssa. Olen hänet aina syöttänyt. Oma tyttöni on sanonut että he eivät edes välttämättä leiki koulussa yhdessä mutta hän haluaa sitten tulla meille aina koulun jälkeen. Tämä tyttö ei asu edes ihan lähellä. Ja tosiaan kun tulee niin ei ole edes mitään kotiin meno aikaa. Jos pääsevät kahdeltatoista koulusta niin siinä tulee ihan tuntitolkulla meillä olo aikaa.

Nyt meillä tyttö sitten tuli kipeeksi ja oli eilen pois koulusta niin eikön tämä tyttö tule kuitenkin meille pimpottamaan ovikelloa koulun jälkeen. JA SIIS HÄN EI ASU LÄHELLÄ.

Olen toiselta äidiltä kuullut juttua että tää tyttö saattaa tulla heille illalla pimpottelemaan ovikelloa niihin aikoihin kun heillä ekaluokkalainen on aloittanut jo iltatoimet.

Eli kiva kun on kavereita ja meille saa kyllä tulla mutta tässä on nyt jotain outoa. Ja ei tää kyllä näin voi jatkua. Miksi tyttö ei ole iltapäiväkerhossa...
Kyllä nyt voisit katsoa peiliin. Otappa luuri käteen ja kilauta tän tytön äidille. Niin asia selviää ja jos ei, teet asian tytön kanssa selväksi.
No joo, jos sama jatkuu niin varmaan on soitettava mutta helpommin sanottu kuin tehty...Ymmärrän että joku "räpätäti" on heti soittamassa mutta täytyy tässä miettiä miten sen tekisi mahdollisimman hienotunteisesti. Siis kyllähän tämä äiti on tietonen ettei ole pannut lastaan iltapäiväkerhoon ja antaa karkkirahat käteen. Eihän nää oo mitään ylläreitä äidille. Ja tietää että tyttö asuu päivät kavereilla. Siis mitä soitan äidille?

minä
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Meillä käy yksi pojan kaveri, joka kehuskelee sillä, kuinka aikaisin oppi lukemaan ja mitä kaikkea osaa. ei kuitenkaan osaa leikkiä, vaan pelaa vaan tietokoneella.

Yksi päivä se kysyi, että laitetaanko meillä astiat pöydästä suoraan koneeseen vai jätetäänkö ne haisemaan altaaseen. sanoin että jätetään haisemaan. Meillä ei, poika vastasi. Vähänkö rupes ärsyttämään.
Näinköhän meillä käy samainen lapsi kylässä..Sanonut monta kertaa että meidän äiti ei tykkäis et on näin sotkuista vaan se siivoo joka päivä .Minä siihen että teilläpä ei taida olla kun yksi lapsi joka sotkee kun taas meillä on neljä pientä, enkä kerkeä joka murua maasta nappaamaan :)

Yhteistyössä