Naapurin pennut - miten rajaatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitämitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitämitä

Vieras
Olen 2- ja 1- vuotiaiden lasten äiti. Asumme omakotitalossa. Vaivanamme ovat naapurin lapset. Eivät tottele, tulevat leikkimään pihallemme omin luvin, käyvät pimputtelemassa ovikelloja ja juoksevat piiloon... ja tätä jatkuu hyvän tovin. Olipa toinen todennut toiselleen, että ei noita tarvitse totella, kun sukulainen oli käymässä ja kävi hätistämässä pois kun leikkivät meidän pihalla liukumäellä vaarallisen näköisesti.

Olinko nyt sitten julma kun tein viime kerralla heidän tullessaan selväksi, että meille tullessa tullaan aina etuovelle, koputetaan oveen ja jos kukaan ei tule avaamaan niin silloin ei voi tulla. Jos ollaan kotona/päästään ovelle niin sitten voidaan sopia meillä leikkimisestä. Meillä ollaan meidän säännöillä ja meiltä lähdetään kun niin pyydetään. Meidän pihalla ei leikitä, jos ei ole aikuisia pihalla tai kukaan pysty ikkunasta valvomaan eli kieltoja tulee aika usein. Lisäsin vielä tietäväni vanhempien nimet ja kerroin soittavani, jos emme pysty näin sopimaan. Sanoin samalla, että nyt meille ei voi tulla, koska olen siivoamassa, eikä kukaan kerkeä katsomaan perään pihalla. Häipyivät saman tien takapihallemme, jolloin menin vihaisena huutamaan, että eikö sana mennyt perille ja sanoin soittavani vanhemmille. Sitten lähtivät. Eivät ole nyt pariin päivään käyneet.

Lapset ovat 5-6 vuotiaita. Ei meitä haittaa vaikka joskus tulevatkin leikkimään, mutta haluan olla kotonani niin ettei vieraat muksut kurki ikkunoista ja kulje pihalla kuin kotonaan. Toisaalta minua ärsyttää suunnattomasti ylimielinen asenne, ollaan kuin ei kuultaisikaan ja vielä kommentoidaan toisille, että meidän ei tarvitse totella.. hohhoijaa.

Äitinä tämä on minulle uusi tilanne. Olisi mukava kuulla miten muut toimivat naapurin lasten kanssa.

Musta teit hyvin.
Meillä vähän samaa mut naapurin lapset uskovat kyllä,he vaan luulivat että voivat leikkiä meidän tallissa kun omat lapset eivät ole kotona,usein ovat pihallamme ja toisinaan annan heidän siinä olla jos olen omienikin kanssa.
Mutta välillä pyydän että menevät omalle puolelleen ja uskovat kyllä.

Meillä on uima-allas ja naapurin lapset tykkäävät tietty siellä uida myös.Olen sanonut että saavat jos heidän äiti tulee vahtimaan,en ota vastuuta vieraista lapsista.
Ja äiti on tullut tähän vahtimaan heitä.

Toimii ihan hyvin.

Mutta tuo on hyvä otat asian haltuusi.Voisitko puhua vanhempien kanssa vielä?

Todella ärsyttävää!!! ota yhteyttä lasten vanhempiin ja sano sama heille! Kyllä lasten vanhempien pitäisi katsoa lastensa perään...
Minä en antais kuljeskella omalla pihalla ja soitella ovikelloja vaan ryhtyisin toimeen! Meillä on semmonen tilanne että naapurin penskat tulee meidän pihallemme silittelemään koiraa ja ILMAN LUPAA!!! :( mitä jos jotaki sattuis? No, sanoin lapsille että ilman lupaa ei koiraa silitellä!

kävisin vie jutteleen sen porukoille,koska ton takia jää monelta vanhemmalta tietämättä mitä laps touhuaa kotiseinien ulkopuolella ja seuraavaks tuleekin joku napiseen kun on rikki mennyt jotain.eli siis mene sen porukoille jutteleen.

Pitää mennä jos vielä tulevat omin lupineen. Olivat vanhempieni koiraakin kiusanneet yksi päivä..
Kiva kuulla, että en ollut liian "ankara". Tuntuu hankalalta rajata toisten muksuja. Halusin vähän varmistusta miten muut ovat toimineet :)

Kävisin vielä juttelemassa vanhemmille, että olen ladellut lapsilleen säännöt, joiden mukaan toimitaan ihan jo turvallisuussyistäkin.
Kun ei ne vanhemmat välttämättä ole edes tietoisia tuosta touhusta...

Mutta muuten ihan oikein teit minusta, noin mäkin tekisin.

Meillä ja meidän pihalla saa mun puolesta melkoisen vapaasti olla ja touhuta, tulla ja mennä.
Mutta osittain tämä johtuu siitäkin, että täällä hevon kuusessa vaatii kuitenkin vanhemmilta kuskaamista/etukäteen sopimista se toisten pihalla leikkiminen, joten täällä ei kukaan pyöri mun riesana ihan jatkuvasti, jos en halua.

Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:
Pitää mennä jos vielä tulevat omin lupineen. Olivat vanhempieni koiraakin kiusanneet yksi päivä..
Kiva kuulla, että en ollut liian "ankara". Tuntuu hankalalta rajata toisten muksuja. Halusin vähän varmistusta miten muut ovat toimineet :)

Et todellakaan ole liian ankara. Kyllä lasten pitää toisten pihoja kunnioittaa. Mä en omiani päästä kenenkään pihalle ilman että erikseen pyydetään aina lupa. Eikä todellakaan mennä muiden pihoihin jos asukkaat eivät ole kotona. Enkä muiden lapsia myöskään omalle pihalleni halua muuten kuin luvan kysyttyään.

Me asutaan kerrostalossa ja pennut potkii palloa seiniin ja ikkunoihin ja pimputtelee ovikelloja ravaa hissillä joka kerroksen nappia painaen, että itse ei pääse vaunuilla, änkevät samaan hissiin niin ettei itse meinaa mahtua, ottavat mun lasta kädestä kiinni ja lähtevät vetämään perässä, vievät lelut käsistä ym. Mä en oo koskaan nähnyt vanhempia, aina se lapsikatras on keskenään milloin mitäkin tekemässä. Mä oon tehnyt niin, että jos kerran omat vanhemmat eivät ole komentamassa, silloin komennan minä. Olen polvistunut lasten eteen ja todella tiukasti sanonut että näin ei vaan tehdä. Naapuritkin on kyllästyneet ja yksi 4 lapsen äiti karjuu ihan kunnolla välillä niille kurittomille kakaroille :DD

Yhteistyössä