Naapurin lapsi soitti äsken

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oli tullut kesken päivää koulusta kotiin kun pää kipeä. Ääni kuulosti olevan painuksissa. Lapsi kolmannella luokalla.
Soitti ja kysy että onko tuo meidän ekaluokkalainen tullu jo koulusta että voisko se tulla hänen kanssaan ulos leikkimään.

Sanoin sitte ettei varmaan nyt kannata lähteä ulos ollenkaan että yrittää vaikka nukkua päiväunet. Tai hakea vaikka peitto ja tyyny sohvalle ja mennä siihen lukemaan jotain.

En tiedä onko edes vanhemmilleen soittanut. Molemmat siis töissä.
Äitinsä lähti pari vuotta sitten kouluun ja töihin pitkän kotona olon jälkeen. Ja tuntu et nuo lapset jäi jotenki tuuliajolle. Ei ollut selkeitä ohjeita miten toimivat kun vanhemmat pois ym.
Ensimmäisenä syksynä istuivat monta iltaa yläkerran huoneessa kun pelkäsivät karhuja. Äiti hysterisoi/pelkää aika epärealistisiakin asioita eikä tajua että siirtää pelot lapsilleen. Täällä tosin oli karhuja sillon liikkeellä.

Vasta kävi tuo äiti meillä ja sano että just tällä samalla lapsella jotain kiusaamisjuttuja ollu tai yrittänyt äidilleen niistä sanoa. Ja tämä vaan sanoo ettei nyt jaksa kiinnostaa mitä siellä koulussa tapahtuu, et lapsi hoitakoon ite asiansa.
Yritin sit sanoa että ite kyllä puutun heti.

Oiskohan toi pääkipu vaan tekosyy? Ettei ois kiusaamisjuttuja karkuun lähtenyt?
Onko kaukainen ajatus, että ottaisit lapsen teille ja juttelisit hänen kanssaan? Voisi sulle avautua tosta kiusaamisesta paremmin kuin kuuntelemattomille vanhemmilleen.

Meidän kaupungissa soittavat kyllä koulusta aina vanhemmalle, jos kesken päivän lähtee. Yllätyin, kun koulun terkka soitteli 9 luokkalaisesta, jolla oli pää pahasti kipeänä. Oli sitten oksennellut kotimatkalla tuon pääkivun lisäksi.

Pienemmistä koululisista on myös aina soiteltu ja varmistettu, että voi yksin lähteä kotiin.

Aivan kauhea ajatus, ettei lapsen äitiä kiinnosta lapsen asiat! Miltä siitäkin lapsirukasta tuntuu, kun äiti ei välitä, vaikka toinen yrittää kertoa kiusaamisesta, mikä on vakava asia. Yritä sinä hyvänä vanhempana jutella sen lapsen kanssa, jos vaikka sinulle kertoisi. Lapsen pitää saada apua jostain, jos on avun tarpeessa. Voisit ohjata sitten juttelemaan kouluterveydenhoitajalle tai opettajille.

No kukaan meistä ei voi tietäätotuutta. Lapset saattavat puhua ihan mitä vaan halutessaan jotakin. Ole sinä ylpeä ollessasi kotiäitinä aina lastesi käytettävissä ja höllää vähän pipoa, koska kaikilla ei sitä mahdollisuutta ole!

Aivan kauhea ajatus, ettei lapsen äitiä kiinnosta lapsen asiat! Miltä siitäkin lapsirukasta tuntuu, kun äiti ei välitä, vaikka toinen yrittää kertoa kiusaamisesta, mikä on vakava asia. Yritä sinä hyvänä vanhempana jutella sen lapsen kanssa, jos vaikka sinulle kertoisi. Lapsen pitää saada apua jostain, jos on avun tarpeessa. Voisit ohjata sitten juttelemaan kouluterveydenhoitajalle tai opettajille.

Onko sulla selvännäkijän kyky kun pystyt tuollaisen aloituksen perusteella heittämään tälläiset syytökset?

Itselläni oli lapsena migreeni ja jouduin liki viikottain lähtemään kesken päivän pois koulusta sen vuoksi. Useimmiten vanhemmat pääsivät tulemaan kotiin kesken päivän, mutta ei aina sillä siunaaman minuutilla. Olin kuitenkin jo 10 vuotias ja pärjäsin sen hetken yksin. Sen kuitenkin muistan että saatoin soittaa tuossa välissä vaikkapa kummilleni joka oli minulle läheinen. En hädän vuoksi, vaan kertoakseni "että minulla on pääkipeä". Ei mitään sen kummallisempaa, ei mitään traumaa taustalla eikä todellakaan tunnettä hylkäämisestä. Lapsi on vaan lapsi.

Äsken tuli viestiä uudestaan. Ulkona vaan sataa vettä kaatamalla. Periaatteessa voisin ottaa meillekin mutta heillä ollut nyt aika usein angiinaa joten aika varauksella haluan meille ottaa jos sairaana. Esim pikkuveljellään oli henki niin ahtaalla että nosti 40 asteen kuumeen ennenkuin vanhemmat tajusivat.

Ja käyn kyllä itsekin töissä ettei ole siitä kiinni. Se vaan että voi se työssäkäyjäkin olla kiinnostunut lapsensa asiosta.

[QUOTE="tiinu";26136637]On se nyt kele että yhden puhelun perusteella voidaan pistää äiti hirteen lasten huonosta kohtelusta. Jessus teitä.[/QUOTE]

On tuossa paljon muutakin kuin tuo yksi puhelu. Aloituksessakin jotain kerroin.

En mä ainakaan tiedä noin yksityiskohtaisesti mitä naapurin kodissa tapahtuu. Mutta ehkä olen liian sokea enkä jaksa tulkkailla rivienvälissä sanottuja juttuja.

[QUOTE="johanna";26136685]En mä ainakaan tiedä noin yksityiskohtaisesti mitä naapurin kodissa tapahtuu. Mutta ehkä olen liian sokea enkä jaksa tulkkailla rivienvälissä sanottuja juttuja.[/QUOTE]

Ollaan myös kavereita tuon naapurin äidin kanssa. Nykyään kyllä tosi vähän tekemisissä. Lapset sitte enemmän keskenään.

Yhteistyössä