Naapurin lapset pihallamme

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä tehdä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä tehdä?

Vieras
Miten menetellä hienovaraisesti kun naapurin neljä alle kouluikäistä pyrkii jatkuvasti pihallemme tekemään tuhoja? Olemme juuri tehneet kovan työn; rakennettu terassi, istutukset, aita ja portti. Portti on jo tuhottu kun 2 vuotias on sitä käynyt niin monesti "rämppäämässä" väkisin auki, portissa lukko. Naapurin rouva kielsi vieraitamme käymästä omalla pihallamme tupakalla kun savut tulee heidän pihaansa. Jotenkin en itse saa sanotuksi tästä ongelmasta naapurisovun säilyttämiseksi. Itse olemme päässeet jo tämän tuhoamisvaiheen yli lastemme kanssa (lue: kouluikäisiä) ja nyt harmittaa kun ongelma uusii naapurin lasten toimesta. Rouva kyllä yrittää kieltää lapsiaan, mutta on pikkaisen hallitsemis vaikeuksia monen pienen kanssa, ymmärrän sen kyllä. Meillä suuri kokoinen koira ja sekään ei "pelota" lapsia. Olen pari kertaa sanonut äidin kuullen etten voi taata etteikö koiramme jyräisi lapsia kun tulevat pihallemme, mutta se ei tunnu äitiä kiinnostavan. En myöskään ole yhtään nipottaja tyyppiä, mutta kyllä tämä on nyt alkanut hieman jo häiritsemään..

Jos 2-vuotias saa portin hajalle niin neuvoisin tekemään siitä vähän vahvemman, ettei ne tenavat pääse pihallenne. Ja tupakoida voi omalla pihallaan vaikka kaksin käsin. Naapurin muija vaietkoon!

Mä en nyt ymmärrä, että mikset sä voi sanoa suoraan mitä sulla on mielessä. Kerrot, ettei teidän pihalle ole mitään asiaa ja piste. Tossa nyt on ihan turha yrittää säilyttää mitään näennäistä naapurisopua, kun se on jo mennyt.

Mäkin ihmettelen, että millä hitolla 2v saa tuhottua portin? Meillä on ihan semmoinen nopeasti kyhätty, itsetehty portti, jota ei kyllä edes meidän 3v ja 4v täystuhot ole saanut tuhottua...eikä sitä vasten hyppivät 2 isoa koiraakaan.

Kai ap tiedät, että jos lapset tulevat pihallenne ja koira tekee heille jotakin (vaikka kaataa), niin sinä olet korvausvastuussa. Sinun tulisi rakentaa pihallesi sellainen portti, jota 2v ei saa auki.

Menet nyt vaan ja avaat suusi sille naapurin emännälle. Asiasta voi varmasti jutella ihan hyvässä hengessä. Ja sitten korjaat ensitilassa myös sen portin.

Sanot sille pennulle suoraan ettei se teidän piha ole mikään leikkipuisto ja pysykööt omalla puolellaan, ja saattaisin itse jokukerta ottaahiukan naista vahvenpaa kesäjuomaa ja vetää kaksinkäsin sitä röökiä :laugh:

Joo en ole varma tarkasta iästä, saattaa olla jo lähelle kolmekin, mutta kyllä! Portti on "edestakaisin" rämppäämällä, työntämällä ja roikkumalla koko elopainolla (joskus myös perheen muukin jälkikasvu) portin lukossa ollessaan saatu jo rikki :-(

meijän naapurissa asuu 11-vuotiaita! siis niin vanhoja jo! ja niiden kaveri kerran 9-vuotiaana PISSASI meijän pihalle! se on kai vähä eri asia ku pelkkä pihalle tuleminen... ja ne vielä NYKYÄÄNKIN 11-VUOTIAANA tulee meijän pihalle! siis sen ikäsenä! eihän toi ny oo mitään ku alle kouluikäset tulee... ei ne vielä ees ymmärrä mktään toisten kotirauhasta yms.

ps. yks toinen naapurin poika kerran pissas myös meijän talon eteen... se oli sillon 11-vuotias, nyt kai 13-14... varmaan hävettää nykyään :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Mäkin ihmettelen, että millä hitolla 2v saa tuhottua portin? Meillä on ihan semmoinen nopeasti kyhätty, itsetehty portti, jota ei kyllä edes meidän 3v ja 4v täystuhot ole saanut tuhottua...eikä sitä vasten hyppivät 2 isoa koiraakaan.

Kai ap tiedät, että jos lapset tulevat pihallenne ja koira tekee heille jotakin (vaikka kaataa), niin sinä olet korvausvastuussa. Sinun tulisi rakentaa pihallesi sellainen portti, jota 2v ei saa auki.

Menet nyt vaan ja avaat suusi sille naapurin emännälle. Asiasta voi varmasti jutella ihan hyvässä hengessä. Ja sitten korjaat ensitilassa myös sen portin.

Onko tosiaan noin jos jonkun lapsi tulee toisen yksityisalueelle ja koira vaikka kaataa ja sattuu jotakin, niin korvausvelvollinen olen minä?

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä tehdä?;28567187:
Onko tosiaan noin jos jonkun lapsi tulee toisen yksityisalueelle ja koira vaikka kaataa ja sattuu jotakin, niin korvausvelvollinen olen minä?

Kyllä, jos porttikin on niin huono että lapset sen saavat rikki. Tee kunnon portti ja munlukko siihen, eivät saa auki.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28567226:
Ei muuta kuin kylttiä pitkin tonttia että on kameravalvonnan alla. Ja naapuria varoitat että lasku tulee perässä jos penskat tuhoaa jotain.

Nää ratkaisut ei taida olla ihan sitä ap:n hakemaa NAAPURISOVUN säilyttävää mallia :D

Itse tekisin tai ostaisin kunnollisen ja tukevan portin, josta lapset ei pääse läpi eikä se mene rikki. Olen itse tehnyt jo kaksi koiran- ja lapsenpitävää porttia, jotka ei ole menneet rikki hyppimisestä eikä roikkumisesta. Onhan se ikävää jos teillä on joku kaunis siro ostettu portti, ja varmaan harmittaa, mutta se olis luultavasti naapurisovun kannalta kätevin ratkaisu.

[QUOTE="Vieras";28567241]Kyllä lapsi usein ymmärtää puhetta kun toistaa tarpeeksi usein. Sillä mammallahan on vaan helppo olla rauhassa kun tenavat muualla.[/QUOTE]
Enpä kyllä olis rauhassa, jos 2-vuotiaani olis ties missä.

• Tykkää
Reactions: KuutioTasku
Portti ei ollut ns. Huono. Tarkoituksena oli vain rajata hieman pihaa ja toimia kulkureittinä, emme tienneet ongelmasta silloin kun rakensimme ja koira ei ole hyppivää sorttia joka kaataisi portin. Mielestäni on vaan hiukka väärin että me joudumme maksamaan ja käyttämään rajallista aikaa kyhäillessämme jos jonkinmoista muuria toisten lapsien vuoksi :-(

Ensimmäiseksi sun kannattaisi sanoa niin jämäkästi asiasta naapureille, että tajuavat ettette halua heidän lapsien pyrkivän pihallenne tai räpläävän porttianne. Seuraavaksi menet ärähtämään lapsille, kun he pyrkivät teille/roikkuvat portilla ym. Sitten laskua perään, jos rikkovat jotain.

Ja anna ihmeessä vieraiden polttaa pihallanne, jos haluat. Mä en ainakaan tuollaisten naapureiden takia kieltäisi vieraiden polttamista. Jonkun asiallisesti käyttäyvän takia voisin joustaa.

[QUOTE="vieras";28567198]
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä tehdä?;28567187:
Et tosiaankaan ole![/QUOTE]
Tai sitten on.

Kotipihalle jätetty koira puri vierasta – omistajalle tuomio - Kotimaa - Turun Sanomat

Nostan esiin kohdan "rikoslain mukaan ihmisille vaarallista eläintä ei saa jättää asianmukaisesti vartioimatta edes omalla kotipihallaan."

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28567264:
Tai sitten on.

Kotipihalle jätetty koira puri vierasta – omistajalle tuomio - Kotimaa - Turun Sanomat

Nostan esiin kohdan "rikoslain mukaan ihmisille vaarallista eläintä ei saa jättää asianmukaisesti vartioimatta edes omalla kotipihallaan."

Älytöntä. Periaatteessahan mikä tahansa eläin voi olla ihmiselle vaarallinen, ja jos joku menee sitä härnäämään ja kiusaamaan niin vahinkoja voi sattua. Eli jos joku kävelee meidän hevoslaitumelle sähköaidan läpi, ja menee hyppimään hevosten keskellä ja saa potkun päähänsä, me ollaan vastuussa??? :O

Älytöntä. Periaatteessahan mikä tahansa eläin voi olla ihmiselle vaarallinen, ja jos joku menee sitä härnäämään ja kiusaamaan niin vahinkoja voi sattua. Eli jos joku kävelee meidän hevoslaitumelle sähköaidan läpi, ja menee hyppimään hevosten keskellä ja saa potkun päähänsä, me ollaan vastuussa??? :O
Kaikki tapaukset käsitellään tietysti erillisinä ja niissä otetaan huomioon kaikki seikat. Ehkä tuossa linkittämässäni casessa tuo eläimen vaarallisuuden määritelmä täyttyi siinä vaiheessa kun tiedettiin saman eläimen ennenkin purreen jotain. Huu nous.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28567296:
Kaikki tapaukset käsitellään tietysti erillisinä ja niissä otetaan huomioon kaikki seikat. Ehkä tuossa linkittämässäni casessa tuo eläimen vaarallisuuden määritelmä täyttyi siinä vaiheessa kun tiedettiin saman eläimen ennenkin purreen jotain. Huu nous.

Varmaan aika olennaista tuossa tapauksessa oli, että koira oli purrut vuotta aiemmin ja omistaja tiesi, että vieraita oli tulossa pihalle! Eli en usko, että ap:n tapauksessa tulisi mitään sanktioita, koska kyseessä koira, joka ei ole aiemmin purrut, on aidatulla pihalla, jonne tulee ilman lupaa ihmisiä.

[QUOTE="vieras";28567327]Varmaan aika olennaista tuossa tapauksessa oli, että koira oli purrut vuotta aiemmin ja omistaja tiesi, että vieraita oli tulossa pihalle! Eli en usko, että ap:n tapauksessa tulisi mitään sanktioita, koska kyseessä koira, joka ei ole aiemmin purrut, on aidatulla pihalla, jonne tulee ilman lupaa ihmisiä.[/QUOTE]
Kuten sanoin niin kaikki ovat erillisiä tapauksia enkä lähtisi ottamaan mitään riskiä vaan estäisin vandaalien invaasion pihalleni jämerämmällä portilla.

Mistäs sitä tiedetään etteikö oikeus voisi katsoa asiaa niin että ap on tietoisesti jättänyt koiran pihalle naapurin kakaroita pelottelemaan kun tietää niiden tulevan luvatta jatkuvasti.

• Tykkää
Reactions: HoitoonVaan
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28567352:
Kuten sanoin niin kaikki ovat erillisiä tapauksia enkä lähtisi ottamaan mitään riskiä vaan estäisin vandaalien invaasion pihalleni jämerämmällä portilla.

Mistäs sitä tiedetään etteikö oikeus voisi katsoa asiaa niin että ap on tietoisesti jättänyt koiran pihalle naapurin kakaroita pelottelemaan kun tietää niiden tulevan luvatta jatkuvasti.

Niinhän se on, että ovat erillisiä tapauksia. Kuitenkin oikeus ei voi katsoa, että ap tietäisi koiran purevan lapsia, jos he tunkeutuvat pihalle. Lasten vanhemmilla on valvonta vastuu lapsistaan, ei ap:llä.

Yhteistyössä