P
Pertti Vuosimaa
Vieras
Meillä naapurin hippi on viime viikot julistanut maahanmuuton ilosanomaa. Se on puolustanut sitä, että kyllä tänne Suomeen pitää ottaa kaikki pakolaiset, siirtolaiset ja turvapaikanhakijat. Olen yrittänyt takoa järkeä sen päähän, että meillä ei vain ole siihen varaa. Se on ollut turhaa: ”Suomi on rikas maa ja kyllä meillä on siihen varaa”. Se oli jopa osoittamassa mieltä jossain kulkueessakin, missä ehdotettiin ettei kehitysapua saa puolittaa.
Kuinkas sitten kävikään, kun nyt hallitus julkisti leikkauslistansa. ”Byää, byäää... ei mun sunnuntailisää saa leikata, tai ylityökorvauksiin koskea”.
Voi veljet kuulkaas miten mukava oli mennä tuohon aamutupakille ja kertoa miten asiat nyt on. Se on kuules nyt niin, että sunnuntailisää leikattiin noin vähän VAIN koska kehitysapu puolitettiin. Jos haluat sen maksettavan täysimääräisenä Afrikkaan, niin leikataanko kuules koko lisä sulta pois? Sinähän sitä kannatat, etkö kannatakin? Kyllähän sä ymmärrät, että kun rahaa pitää antaa Afrikkaan nytkin se 600milj.e niin sun lisiä pitää vähän nipsasta pienemmiksi
Naapurin eukko tähän alkoi inttämään, että ”no nyt loppuu sunnuntaityöt kokonaan... minä en enää mene, eikä mene kollegatkaan”. No mitä minä siihen?
Onneksi sä hei kannatit ja kannatat tätä afganistanin ja irakin pakolaisten virtaa tänne. Mä veikkaan että ne kyllä tulee siihen sun ja sun kollegoittes paikalle istumaan kassalle, täyttämään hyllyjä ja luuttuamaan lattioita. Ja niitä on kuule niin paljon, että sun ei tarvi tehdä kohta töitä enää edes arkisinkaan. 
Kuinkas sitten kävikään, kun nyt hallitus julkisti leikkauslistansa. ”Byää, byäää... ei mun sunnuntailisää saa leikata, tai ylityökorvauksiin koskea”.
Voi veljet kuulkaas miten mukava oli mennä tuohon aamutupakille ja kertoa miten asiat nyt on. Se on kuules nyt niin, että sunnuntailisää leikattiin noin vähän VAIN koska kehitysapu puolitettiin. Jos haluat sen maksettavan täysimääräisenä Afrikkaan, niin leikataanko kuules koko lisä sulta pois? Sinähän sitä kannatat, etkö kannatakin? Kyllähän sä ymmärrät, että kun rahaa pitää antaa Afrikkaan nytkin se 600milj.e niin sun lisiä pitää vähän nipsasta pienemmiksi
Naapurin eukko tähän alkoi inttämään, että ”no nyt loppuu sunnuntaityöt kokonaan... minä en enää mene, eikä mene kollegatkaan”. No mitä minä siihen?