[QUOTE="Ihmettelen";30695219]No ihan vaan vaikka siksi että 50v ei samalla lailla jaksa juosta pulkkamäkeä ylösalas kuin 10-20vuotta nuorempi. 50veellä on enemmän eilisiä kuin huomisia. En sanonut että sen ikäiset eivät sovi vanhemmiksi. Ihan hyvin sopivat. Mutta uskon, että lapsen kannalta on mukavampaa, kun vanhemmat ovat nuoria ja virkeitä
Tietenkin ihmisiä on arilaisia, ja jotkut 30- vuotiaatkin ovat väsyneempiä/huonokuntoisempia kuin monta kymmentä vuotta vanhemmat ihmiset. Omat vanhempani ovat olleet 23- ja 26-vuotiaita minut saadessaan, mulla on myös 1,5 vuotta vanhempi isosisko, ja muistan, että meidän kanssa leikittiin ja touhattiin joka päivä ihan hitosti. Välillä tuntu että isi ja äiti jaksoivat leikkiä paremmin kuin me. Mulla on ihan mahtavat muistot lapsuudesta. Kymmenen vuotta mun isosiskon syntymästä synty kolmas, ja siitä kahden vuoden päästä neljäs lapsi. Näin aikuisena sivusta seuraajana vanhempieni ollessa nykyisen mallin mukaan "normaalin" ikäisiä vanhempia, huomaan jo pientä uupumusta. Kyllä pikkusiskojen kanssa tehdään edelleen paljon, enemmän kuin suuressa osassa perheistä, mutta jotenkin iän karttumisen vaan huomaa. Itse en voisi ikinä kuvitellakkaan olevani yli 30vuotias esikoista odottava. Ahdistaa ajatuskin
Mutta monet valitsevat eri tien, ja se on heidän asiansa. Toisen aikuistuvat aikaisemmin ja pitävät lapsenhankintaa ensisijaisena asiana.[/QUOTE]
Vai olisiko sittenkin enemmän kyse siitä, että pikkusisarusten kanssa asiat eivät enää ole uusia ja kiinnostavia vanhemmille? Eipä muakaan huvittaisi uudestaan alottaa Muumimaailmareissuja, se on nähty jo moneen kertaan lasten ollessa sen ikäisiä, kylpylät on nähty jne. nyt lapset ovat sen ikäisiä että käydään laskettelemassa yms. eipä kiinnostaisi taas kymmenen vuoden päästä aloittaa uudestaan samoja juttuja, jos lapsillani olisi iso ikäero, aikansa kutakin.