Myyjä väittää että 12kg lapsen voi laittaa turvavyöistuimeen, jossa painoraja 15-36kg

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja istuin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

istuin

Vieras
Minä vähän ihmettelen! Kun eihän se voi olla kolarissa niin turvallinen, kun se on suunniteltu selvästi isommalle lapselle. Ei sitä ole suunniteltu 12kiloiselle. Myyjä vaan sanoi että ei se ole niin tarkkaa noiden kilojen kanssa.

Ainakaan myyjä ei hae tällä väitteellään myynti voittoa kun turvavyöistuimet on 100-200euroa halvempia kuin turvaistuimet (eli ne jossa lapsi on kiinni istuimen vöissä)

Uusi istuin pitää saada 12kiloiselle kun perheen nuorimmainen ottaa käyttöön sen 12kiloisen turvaistuimen. Ostanko siis takapenkille toisen samanlaisen turvaistuimen vaiko jo sen "liian ison" turvavyöistuimen, joka menisi pidempään?

No et todellakaan osta turvavyöistuinta noin pienelle, jos yhtään välität lapsesti turvallisuudesta. Meillä just 18 kg painoinen siirtyi vyöistuimeen, kun turvaistuimen painoraja 5-pistevöillä oli 18 kg. Ja nyt kun hän on tavallisessa vyössä, niin ei ole enää niin tiukasti paikallaan kuin turvaistuimessa oli. Vaikka vyön kiristää ennen liikkeelle lähtöä, niin lapsi pystyy kuitenkin liikkumaan paljon enemmän. Kurottelee kirjaa vierestään penkiltä, yrittää nostaa pudonnutta hanskaansa ja minä huutelen etupenkiltä ohjeita miten pitää istua. Että en kyllä suosittele siirtämään 12 kg vielä vyöistuimeen.

Meidän kuopus on 12 kg ja istuu turvaistuimessa ja vielä selkä menosuutaan. Ikää 2-v.

Jos lapsesi on toooooodella pitkä ikäisekseen niin silloinhan ei enää mahdu turvaistuimeen jolloin ainoa ratkaisu on turvavyöistuin. Pituus on ensisijainen määrittäjä, painoa tulee (tärkeänä) kakkosena.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos lapsesi on toooooodella pitkä ikäisekseen niin silloinhan ei enää mahdu turvaistuimeen jolloin ainoa ratkaisu on turvavyöistuin. Pituus on ensisijainen määrittäjä, painoa tulee (tärkeänä) kakkosena.

... siis painO tulee kakkosena...

Jos 12 kg painoinen on tosi pitkä, niin hän on varmaan sitten alipainoinen. Aika pitkä tarvii olla, ettei enää turvaistuimeen mahdu. Meidän tyttö on vähän yli metrin pitkä ja mahtuisi vielä ihan hyvin turvaistuimeen, mutta painaa jo niin paljon, et jouduin laittamaan vyöistuimeen.

juurikin tätä hain kun kysyin minkä pituinen on... Myöskin pituus nimittäin vaikuttaa tuohon istuimen hankintaan. Meidän 3v istuu ihan jo vyö istuimessa ja pituudeltaan on 4 vuotiaan kokoinen joten ei ois toivokaan laittaa sitä enään turvaistuimeen..

Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:

juurikin tätä hain kun kysyin minkä pituinen on... Myöskin pituus nimittäin vaikuttaa tuohon istuimen hankintaan. Meidän 3v istuu ihan jo vyö istuimessa ja pituudeltaan on 4 vuotiaan kokoinen joten ei ois toivokaan laittaa sitä enään turvaistuimeen..

Painaako sun 3-vuotias 12 kg?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja ???:
jo vyöistuimeen voi laittaa 9kk alkaen siis siihen joka tulee kiinni vain turvavyöllä!!!!

No voi voi, mutta onko se tarpeeksi turvallista? Ei.

ON!

Näytä mulle sellanen vyöistuin.

En mä jaksa alkaa kuvaamaan!anteeksi!

No kai sä nyt sitten sentään merkin osaat sanoa? Miten perustelet, että se olisi turvallista noin pienelle lapselle?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja ???:
jo vyöistuimeen voi laittaa 9kk alkaen siis siihen joka tulee kiinni vain turvavyöllä!!!!

No voi voi, mutta onko se tarpeeksi turvallista? Ei.

ON!

Näytä mulle sellanen vyöistuin.

En mä jaksa alkaa kuvaamaan!anteeksi!

JEPJEP... :D

Meillä tehtiin kuopuksen kanssa näin: tyttö on nyt 2,5v. Paino varmaankin 13,5kg (tai lähelle sitä. En ole nyt lähiaikoina punninnut). On tähän saakka istunut selkä menosuuntaan turvaistuimessa tietenkin turvaistuimen omilla vöillä. Vaikka tyttö on ihan norm pituinen (neuvolakäyrien mukaan), huomasin vähän aikaa sitten, että jalat jäävät koukkuun hänen istuessaan selkä menosuuntaan. Tilaa ei ollut suoristaa jalkoja. Pikku matkoilla tuskin huomasi tätä, mutta pitemmillä matkoilla tuskastui huonoon istuma-asentoonsa. Minä käänsin Aktan turvaistuimen penkille toisinpäin ja nyt tyttö matkustaa tyytyväisenä auton vöillä kiinnitettyinä (niinkuin istuimen ohjeessa neuvotaan). Kiristän aina vyön hyvin ja katson, että se menee oikein tytön yli vyöohjaimen kautta. Minusta en ole holtiton äiti näin toimiessani. Jos olisin odottanut sen 15kg täyteen, tyttö olisi saanut istua turvaistuimessa polvet suussa...

Alkuperäinen kirjoittaja Jaahans:
Meillä tehtiin kuopuksen kanssa näin: tyttö on nyt 2,5v. Paino varmaankin 13,5kg (tai lähelle sitä. En ole nyt lähiaikoina punninnut). On tähän saakka istunut selkä menosuuntaan turvaistuimessa tietenkin turvaistuimen omilla vöillä. Vaikka tyttö on ihan norm pituinen (neuvolakäyrien mukaan), huomasin vähän aikaa sitten, että jalat jäävät koukkuun hänen istuessaan selkä menosuuntaan. Tilaa ei ollut suoristaa jalkoja. Pikku matkoilla tuskin huomasi tätä, mutta pitemmillä matkoilla tuskastui huonoon istuma-asentoonsa. Minä käänsin Aktan turvaistuimen penkille toisinpäin ja nyt tyttö matkustaa tyytyväisenä auton vöillä kiinnitettyinä (niinkuin istuimen ohjeessa neuvotaan). Kiristän aina vyön hyvin ja katson, että se menee oikein tytön yli vyöohjaimen kautta. Minusta en ole holtiton äiti näin toimiessani. Jos olisin odottanut sen 15kg täyteen, tyttö olisi saanut istua turvaistuimessa polvet suussa...

Eikö teidän istuinta voi käyttää toisin päin istuimen omilla vöillä?

Alkuperäinen kirjoittaja Jaahans:

Eikö teidän istuinta voi käyttää toisin päin istuimen omilla vöillä?

Istuimen ohjeessa neuvotaan, että kun lapsi istuu kasvot menosuuntaan, silloin ei käytetä istuimen omia vöitä, vaan lapsi kiinnitettään auton kolmipistevyöllä. Istuimessa on selkänojan sivuilla sellaiset "ohjaimet" eli lovet, jonka kautta auton turvavyö viedään lapsen yli. Näin turvavyö kulkee oikein lapsen rintakehän päältä ja se toinen osa vyöstä menee tietenkin tuosta vyötärön kohdalta (ihan niinkuin isommalla lapsella korokkeen kanssa tai aikuisellakin). Mä ainakin olen saanut auton vyön todella hyvin menemään ohjeiden mukaan ja lapsi istuu tukevasti vöissä. Ei ole kertaakaan pystynyt kiemurtelemaan pois vöistä (kukaan meidän lapsista. Meillä on kaksi näitä Aktan istuimia). Olen tavannut ohjetta moneen kertaan ja näin siinä sanotaan.

Yhteistyössä