Myooma ja anden

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsettomuus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lapsettomuus

Vieras
Hei,
Olen epätoivoinen..32v. Olen jo toivonut lapsia 27v. asti ja alan kohta luovuttaa.. Tähän asti kaikki on ollut kunnossa, missään ei vikaa, mutta nyt:

Olen kunnallisessa lapsettomuushoidoissa. (Lähetettiin kohonneen aivolisäke-hormonin takia, jossa ei sitten toisen verikokeen mukaan ollut vikaa) ( nyt tehty pari kertaa inseminaatio) (syön myös Letrozol lääkettä 5 pv) Mietin tässä kun ovat ultralla todenneet: mm. että Kohdun takaseinämä etuseinämää paksumpi, takaseinämässä mahdollisesti pientä Adenomyoosia ja etuseinämässä 7mm:n subseröötti myooma.. ja joku vyöhyke hiukan korostunut. Minulle vain sanotaan että ne eivät hoitoja haittaa, mutta eikö raskaaksi tulo ole vaikeampaa? Auttaisiko kyseisten asioiden poisto (jos niitä voi ja kannattaa poistaa?) paremmin raskautumiseen ja hoitojen tehoon? Tai jokin muu?

Kyseinen hoitava lääkäri ei halua keskustella asiasta, Kunnallisessa sairaalassa kun kuulemma tehdään vain hoidot, ei tutkita. Hän siis tekee vain inssi hoidot, ei keskustele mistään hoitoa askarruttavista kysymyksistä.

Myös eräs seikka vaivaa: Nykyisin Vatsani turpoaa ovulaation aikoihin ja turvotus kestää kuukautisten alkuun (näytän siltä kuin olisin muutamalla kuulla raskaana) Viimeaikoina olen joutunut ( turvotuksestakohan johtuen?) juoksemaan myös virtsaamassa usein (ovulaatiosta kuukautisiin asti). Myös ällöttäviä hyytymiä, jotka aika isoja, poistuu joka kuukautisvuodon alussa. Kärsin myös epämiellyttävästä kivusta olen pari päivää kippurassa sängyllä ja elän juuri ja juuri kipulääkkeen (Burana) turvin, josta olen kuullut, ettei tee hyvää käyttää, jos lapsia aikoo saada. ja myös kuume 37-37,1 on seurannut kuukautisiin asti.

Onko kaikki normaalia ja kärsin ja yritän vain toivoa tärppiä, vai olisiko lisätutkimukset paikallaan? (pahoittelen viestin pituutta)

Hei vaan,

kiitos kysymyksestäsi.

Kyllä tilanteessasi todellakin suosittelisin lisätutkimuksia. En oikein haluaisi uskoa, että kunnallisellakaan puolella asiaan suhtauduttaisiin noin kylmästi, että ei tutkita vaan hoidetaan. Miten voidaan hoitaa jos kunnolla ei tutkita??

Tosiasia kuitenkin on, että välttämättä nuo myomat eivät haittaa raskaaksi tulemista, jos ne eivät sijaitse sellaisella alueella kohdussa mikä haittaisi alkion kiinnittymistä. Niiden poistamisessa kannattaa myös harkita tarkoin se, onko poistamisesta enemmän hyötyä kuin haittaa.

Sen sijaan nuo kivutkin sinulla kannattaisi tutkia, ettei kysymyksessä ole esimerkiksi endometrioosi. Tulehduskipulääkkeen käyttö satunnaisesti ei haittaa mutta jatkuvalla käytöllä siitä saattaa olla haittaa raskaaksi tulemista.

Lisäksi teillä on raskausyritystä takana jo melko kauan ja varsinkin jos selkeää syytä lapsettomuudelle ei ole, saattaisi pian olla aiheellista siirtyä jo tehokkaampiin hoitomuotoihin. Monesti selitys lapsettomuudelle löytyykin vasta koeputkihedelmöityksessä, missä päästää näkemään munasolun laatu, hedelmöittyminen ja alkion jakautuminen. Valitettavasti kunnallisella puolella tuo eteneminen on joskus kovin hidasta

Toivottavasti saisit tilanteesi jonkun toisenkin lääkärin mielipiteen ja asioita päästäisiin selvittelemään.

Tsemppiä ja onnea matkaan!

Hei,
Kiitos vastauksesta.
Kyllä näin todellakin kohdeltiin. Heti ensimmäisellä käyntikerralla ja vielä kyseinen lääkäri on lääketieteen tohtori ja hoito on kunnallisessa yliopistollisessa keskussairaalassa. (kerrankin kun ajattelin, että nyt pääsen tutkimuksiin ) Itkemäänhän ensikäynnillä käynnillä rupesin, (koska olin niin pettynyt) ja siitä hyvästä minulle tarjotaan Psykologia, ja epäilevästi huomautettiin että ollaankohan valmiita näihin hoitoihin. Sen jälkeen ei ole edes halu keskustella. Arvatkaa onko ihana istua pakosta tuoliin ja katsoa itku silmässä kyseistä lääkäriä silmiin ja yrittää vakuuttaa että kyllä hoitoja halutaan. Se oli nöyryyttävää. En saanut edes seistä lavuaarilla niistämässä, vaan piti katsoa lääkäriä silmiin. Sain varmasti trauman itku nousee vieläkin kun ajattelen asiaa.
Tämä oli kaikki keskustelu, Sen jälkeen olen vain ravannut ultrassa ja että munasolu irtoaa ja kuullut myoomista ja andemyoosista mutta niille ei kuulemma tehdä mitään..(ehkä sitten pieniä, mutta voivat haitatakkin.)
Olen vuosia käynyt yksityisillä gynekologeilla, mutta kukaan ei reagoi kipuuni mitenkään. Kaikki toteavat että se on normaalia.. Niin normaalia olla pois töistä kolme päivää ja maata tuskissa sängyllä. Ainoa helpotus on tuo Burana joita menee 8 tabl. päivässä kolmen päivän ajan pahimmillaan. Ja tonen mitä gynet täällä heti tekee jos puhuu lapsettomuudesta tarttuu miehen siittiöihin, ok ymmärrrän sen, mutta ne on tutkittu kaikki ok, ja olen tullut oman oloni vuoksi mm. sinne gynelle..

Ongelma vain on että en tiedä kelle lääkärille menen, joka oikeasti kuuntelisi ja tutkisi. Miettinyt olen yksityisiä lääkäriasemia , mutta heistä ei mitään kokemusta. Onko kellään vinkkejä? Paljastettakoon nyt että Turussa ollaan, jollei joku jo arvannut.

Hei vielä,

No naisten tutkimushan on Gynekologilla sitä ultraamsta, munatorvien aukiolotutkimusta yms. Niistäkin yksi sanoo yhtä ja toinen sanoo toista ja kumoaa edellisten sanomiset.. Jos joku näkee endon alkua toinen kumoaa sen. (Tähän asti, ennen kuin aloitin lapsettomuus hoidot tyksissä, kaikki ovat hokeneet: ei mitään vikaa kaikki kunnossa.) Nyt sentään huomattiin, että adenomyoosia on, mutta sille ei tehdä mitään... Ihme, että tosiaan diagnosoivat kun asioita ei sen enempää tutkita. Vain hoito lapsettomuuteen eli sitä inseminaatiota ja ultra kontrollia munasolun irtoamisen varmistamiseksi. Siinä kaikki.
Eikö terveyden huollolla ole rahaa tehdä lisätutkimuksia? vai onko se vain rikkaiden etuoikeus nykyään? Yksityiseltä gyneltä sain lähetteen sairaalaan, mutta siellä vain ultrataan ja tehdään inssi. Toki haluan sen kokeilla, muta miksi hutkitaan eikä tutkita, en tiedä mitä se sitten meinaisi käytännössä, tähystystä, enempi verikokeita?
Eikös se adenomyoosi liity jotenkin endometrioosiin? Kuka tietää mitä vatsanpeitteissä on. Kivut ovat kovat.
Ihmettelen myös miksi olen niin turvonnut joka kuukausi kaksi viikkoa (mieskin toteaa että olenko raskaana) ja olen kuumeessa? Ja juoksen virtsaamassa. Onko se luonnollista ovulointia? No tyksin hoidoissa hoitaja vaan totesi että normaalia on..Tiedä sitten, ei minulla ennen hoitoja tälläistä ovulaatiota ole ollut. Mietin jo olenko hänen tavaralleen allerginen.. Nämä kaikki ongelmat ovat vain pahentuneet.
Ja ne hyytymät, ennen ei ollut sellaisia, ( vain runsaat 3pv menkat) yhteensä 7 pv kestävät kuukautiset. mutta ne ovat muuttuneet 27v. ylöspäin kun rupesin lapsettomuus asiaa ajamaan eteenpäin. Terolut kuurinkin söin ja sain pahan päänsäryn, luulin jo että aivot poksahtaa. :) . Kuuri loppui siihen ja menkat lyheni. Nykyisin Kuukautiset on tippuneet kahteen kolmeen päivään ja nämä viimeiset olivat melkein vain yhtä hyytymää. (lääkketköhän sen tekee? Vai yrittääkö jotain tapahtua, joka ei sitten kuitenkaan tapahdu?) Edelleen minulle hoetaan kaikki on normaalia.

Nyt ajatuksissani mietin: palautuvatkohan kaikkien lääkemössöjen jälkeen kuukautiset normaalipituiseksi. Kiertoni on myös paljon aikoinaan vaihdellut 25-32 päivän sisään. Ja sairastunkohan vielä vanhana hormooni lääkkeistä johonkin syöpään.?

Mutta ei auta valittaa, eihän sitä kukaan ota tosissaan. Hymy naamalle ja inssihoitoihin. Hyvä, että edes sen saa.
Tässä minun tarina, toivottavasti muille ei käy samoin.

Eli toivon hyvää naistentauteihin erikoistunutta lääkäriä Turusta, jos joku tietää otan vinkin ilolla vastaan, Kiitos!

Hei vielä,

ikävää, että teillä on näin huonoja kokemuksia taustalla.

Kun lapsettomuudesta on kysymys, suosittelen aina lämpimästi suoraan lapsettomuusklinikkaan hakeutumista. Heillä pitäisi olla kokonaisnäkemys lapsettomuuteen liittyvistä asioista, koskien myomia, adenomyossia, endometrioosia yms.

Turussa on myös hyviä yksityisiä lapsettomuusklinikoita. Ymmärrän toki, että tämä ei kaikille ole mahdollista mutta kannattaa myös miettiä tätä vaihtoehtoa jos asiat muuten tökkivät.

Yhteistyössä