myoma / kohdunpoisto

Moi! Kaipaisin kommenttejanne myomasta ja mahdollisesta kohdunpoistosta. Mun myoma on valitettavasti kasvanut ja sain lähetteen lisätutkimuksiin sairaalaan. Onneksi on lapset saatu onnellisesti maailmaan kasvaimesta huolimatta. Tosin kun joutuu tällaisten päätösten eteen sitä aina vielä miettii että entäs jos vielä yksi lapsi (vaikka periaatteessa meidän joukkue on kyllä kait jo kasassa) Todennäköisesti sairaalassa ehdotetaan myoman tai koko kohdun poistoa. Jotenkin hirvittää näin äkkiseltään jotenkin radikaali toimenpide, mutta kyllähän siinä kohdun poistossa tietysti on etujakin. Onneksi on tässä hetki aikaa harkita... Eli kommentteja ja ajatuksia kuulisin mielelläni, jos joku on tai on ollut samassa tilanteessa. Kiitos! :flower:
 
Hei!
Omalla kohdallani ei ole kokemusta asiasta, mutta ystävälläni oli vastaava tilanne kanssasi. Häneltä poistettiin pari vuotta sitten sekä myooma ja kohtu (n.30v.). Hän kävi muutamalla lääkärillä hakemassa tietoa ja kannan otot olivat vaihdelleet hurjasti. Toiset olivat sitä mieltä, että kohtu pois ja toiset sitä mieltä, ettei missään tapauksessa. Päätös jäi siis hänelle itselleen tehtäväksi. Ilmeisesti kohdun poistolla voi olla seurauksena myöhemmällä iällä jotakin hormoonitoimintaan. En todellakaan osaa asiasta paljoakaan sanoa enkä mitään varmaa, mutta muistan että ystäväni sanoi häntä "pelotellun" vaihdevuosi oireilla. Hän on kuitenkin toistaiseksi ollut hyvin tyytyväinen ratkaisuun, kun lapsetkin oli jo tullut tehtyä.
Kannattaa kysellä lääkäreiltä kaikki mieltä askarruttavat asiat, niin saat kunnon kokonaiskuvan tulevasta.
 
Niin munkin ymmärryksen mukaan pelkkä kohdun poisto ei radikaalisti muuta hormonitoimintaa. Eikös ne munasarjat ole ne jossa tapahtuu eniten sitä hormonien säätelyä ja yleensä ne pyritään säästämään jos mahdollista kun kohtu poistetaan.
Ap.lle kyllä se varmaan tunne tasolla kaikille naisille on jonkin lainen menetys kun kohtu leikataan pois ja niin lopullinen. Valitettavasti. Itselläni kasvoi 2 myomaa raskauden aikana v.-03. Muutaman kerran niitä ultrattiin mutta nyt kolmena viimeisenä vuonna on vaan tehty tavan sisätila tutkimus, ei kuulemma tarvitse jatkuvasti ultrata. Itellänikin välillä mietityttää et kuinkahan ne siellä ovat kasvaneet, toinen niistä on kohtuseinämän sisässä ja pois sitä ei saa kuin leikkaamalla pois koko kohtu, toistaiseksi olleet oireettomat ja kaiketi eivät ole kasvaneet isommaksi joten leikkausta ei toivottavasti tarvii pitkään aikaan ja mielellään ei koskaan.
 
Moikka!
Mulla todettiin tänään kohdussa kolme myoomaa,yksi iso ja kaksi pientä ja lapsia mulla ei ole ja kovasti yritämme vauvaa alulle.Lääkäri ehdotti nyt kohdun postoa mulle myoomien takia heti suoraan,olen aivan maassa,sanoi suoraan,että jos onnistun tulemaan raskaaksi niin synnytyksen jälkeen on kohtu kuitenkin heti myoomien takia postettava.Mua itkettää,olen pienestä asti toivonut lasta ja nyt sitten myoomat estävät mua saamasta lasta.
Onko kenelläkään muulla myoomia,olisi mukava saada vertaistukea?
 
Viestistäsi on jo muutama viikko, toivottavasti olet saanut tukea ja apua tilanteeseesi.

Minulla on kohdussa myoomia, joita on seurattu muutama vuosi. Pirulaiset kasvavat pikkuhiljaa. Tulin juuri kotiin gynekologilta ja googlasin heti netissä kohdunpoistoa. Niin löysin sinunkin viestisi. Minulle ehdotettiin juuri kyseistä operaatiota. Itkuhan siinä tuli tietysti. Lapsia ei toiveista huolimatta ole ja ikääkin on jo kohta 40. Pari vuotta sitten kävin ex-puolisoni kanssa lapsettomuustutkimuksissa ja tarkoitus oli aloittaa hoidot. Mies vaan valitsi toisin ja vaihtoi naista. En tiedä, johtuiko lapsettomuus myoomista vai mistä, mies on ainakin terve, tulossa kohta isäksi.

En tiedä, onko tämä oikea foorumi jatkaa tästä aiheesta. Olet ehkä jo löytänyt sopivamman. Joka tapauksessa toivon sinulle voimia ja jaksamista! Aurinkoa kevääseesi kaikesta huolimatta!
 
Mun serkullani löydettiin muutama vuosi sitten vauvan pään kokoinen myoma ja lääkäri oli ehdottomasti sitä mieltä että kaikki pois. Serkku oli jo päälle 40, eikä lapsia. Menipä sitten toiselle lääkärille joka sanoi ettei mitään leikkauksia vielä vaan hormonihoidolla se saatiin pienenemään ja mikä ihaninta, sai vielä "vanhoilla päivillä" pojan. Älkää missään tapauksessa antako heti periksi!!!!
 
Että ottaa päähän lääkärit jotka suoraan ehdottavan kohdunpoistoa naisille jotka eivät ole saaneet lapsia ja haluavat niitä! Sadismia! Minulla ilmeni myooma raskauden alussa.. joskus ne kuulemma innostuvat kasvamaan raskaudenajanhormoneista, mutta mulla se/ne eivät haitanneet raskautta. Tänä päivänä minulla on ihanat kaksostytöt! Ei saa lannistua lääkärien asiattomista, hämmentävistä, töykeistä kommenteista. Ihmisiähän nekin vaan ovat ja moni varmasti lukenut ammattiin vanhempien tms takia eikä ollenkaan halusta auttaa ihmisiä. Täytyy vaan vaihtaa lääkäriä ja googlata;-) Onnea vaan kaikille jotka haluavat raskaaksi myoomista huolimatta! Älkää lannistuko!
 
Mulla ei ainakaan puhuttu mitään siitä, että kohtu poistettais heti raskauden jälkeen. Mulla on leikattu isossa avoleikkauksessa myoomia pois vuosia sitten ja nyt viime kesänä höylättiin niitä tähystyksessä. Nyt oon raskaana! ja jos kaikki menee hyvin, on synnytystapa sektio. Mulle lääkäri sanoi tän tokan operaation jälkeen, että jos ja kun myoomia tulee lisää, niin sitten on edessä kohdunpoisto.
 

Yhteistyössä