Myöhäisen kesmenmenon kokenut - tarvitsisin apuasi opinnäytetyöhöni

Hei!

Luin edellisen ketjun "myöhäinen keskenmeno, 12 rv jälkeen", johon vastasinkin, mutta
päädyin aloittamaan vielä uuden ketjun.

Olen itsekin kokenut myöhäisen keskenmenon (21+4), josta on jo paljon aikaa. Jäin koke-
mukseni kanssa hyvin yksin, enkä saanut mistään henkistä tukea, vaikka olin synnyt-
tänyt pienen enkelivauvan. Hän näytti täydelliseltä, pienen pieneltä tytöltä. Onneksi edes
sain katsoa häntä. Siihen aikaan ei puhuttu hautaamisesta, enkä omalta shokiltani
osannut asiaa edes kysyä. Vuosia tuntui pahalta onko pieni enkelivauvani heitetty
roskikseen...

Nyt, jo paljon myöhemmin, opiskelen terveydenhoitajaksi (aikuisopiskelija) ja teen opin-
näytetyötä aiheesta "Terveydenhoitaja keskenmenon kokeneen tukijana". Olen saanut
koskettavia kertomuksia, joista suurin osa koskee ennen 12 rv koettua keskenmenoa
- olen hyvin kiitollinen näistä kertomuksista. Haluaisin kuitenkin saada vielä
kokemustietoa myöhäisen keskenmenon kokeneilta. Onko avunsaaminen helpompaa,
kun raskaus on edennyt pitemmälle.
Liitän oheen kyselylomakkeen.
***********************************************************************
Olen kolmannen vuoden terveydenhoitajaopiskelija Satakunnan ammattikorkeakoulusta
Raumalta. Teen opinnäytetyötä aiheesta ”Terveydenhoitaja keskenmenon kokeneen
tukijana”. Tutkimusaiheen valintaan vaikutti muun muassa omakohtainen kokemukseni
myöhäisestä keskenmenosta.

Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää tarjotaanko äitiysneuvolasta keskenmenon
kokeneelle naiselle tukea sekä koetaanko tuensaanti juuri äitiysneuvolan omalta
terveydenhoitajalta tärkeäksi. Käsittelen tutkimuksessani keskenmenoa kokemuksena
siinä vaiheessa, kun nainen on jo neuvolan asiakas. Raskauden keskeytyminen tässä
vaiheessa ei ole enää aivan varhainen ja kontakti terveydenhoitajaan on jo olemassa.

Kerro omakohtainen, vapaamuotoinen kokemuksesi. Toivon, että sisällytät kertomukseesi
vastaukset alla oleviin kysymyksiini:

1. Miten äitiysneuvolan terveydenhoitaja tuki Sinua keskenmenon jälkeen?
2. Millaisena koit äitiysneuvolan ja oman terveydenhoitajasi roolin keskenmenon jälkeen?
3. Miten äitiysneuvolan terveydenhoitajan tulisi tukea keskenmenon kokenutta naista?

Kertomalla kokemuksesi saan arvokasta tietoa terveydenhoitajan työn kehittämiseksi.

Lähetä tarinasi keskustelupalstalle tai sähköpostiini miisa.santala@student.samk.fi. Käsittelen kaikki saamani vastaukset luottamuksellisesti ja anonyymisti.

Etukäteen lämpimästi kertomuksestasi ja avustasi kiittäen,
Miisa Santala
 

Yhteistyössä