Mykoplasma

  • Viestiketjun aloittaja Sairastaja
  • Ensimmäinen viesti
Sairastaja
Minulla todettiin tänään mykoplasma. Mutta sairastokkurassa en nyt oikein ole varma, että onko minulla siis keuhkokuume? epätyypillinen siis..
Koska jos mykoplasma on vain bakteeri, niin eikai se voi olla pelkkä taudin nimi kuitenkaan.
Oireina: väsymys, lihassärky, kuume, yskä, hengenahdistus, päänsärky, rinta/keuhkopistos, maha/kylkikipu, voimattomuus, heikotus, huonovointisuus.. tässäpä näitä!
Tulehdusarvoja ei ollut, pulssi voimakas ja helposti hengästyy, keuhkojen tilavuus todella pieni.
 
..
mykoplasma voi auheuttaa kuehkoputken tulehduksen tai keuhkokumeen. keuhkokuumeessa nousee tulehdusarvot ja keuhkokuvassa näkyy tyypilliset muutokset. näiden puuttuessa puhutaan keuhkoputken tulehduksesta.
 
Mhyv
Miten se todettiin? Mulla kuukauden jatkunut noi samat oireet, kerran helpottivat pariksi päiväksi. Sitten menin kävelylle/hölkälle 15minuutiksi ja illalla oirret olivat kahta kauheampana..
Perjantaina neljä päivää sitten sain 10pv.n antib kuurin, joka lopetettiin eilen kun tuli ihottumaa/allergiaoireita. Odottelen keuhkokuva röntgenvastausta. Pitäisikö siinä 100% näkyä jos on tuo mykoplasma? Vai näkyykö se vain tuosta verikokeesta?
 
"siruli"
Mulla todettiin tänään MYKOPLASMA vaikkakaan en usko että mulla on se. Tulehdusarvot olivat hieman kohollaan. Rintakipua on ilmennyt päivittäin sydämen puolella. Olo on jotenkin väsynyt. Hengenahdistusta on myös ollut. Varsinkin illalla on vaikea alkaa nukkumaan kun ei tiedä missä asennossa olisi helpompi hengittää. Limaa ei ole keuhkoissa. Ainakaan en ole itse huomannut että olisi. Silti sain voimakkaan yskänlääkkeen ja sen lisäksi antibioottikuurin. Aika huterat perusteet työterveyslääkärillä määrätä vahvoja lääkkeitä. Pelkästään siksi kun verikokeet osoittivat tulehdusarvon olevan 19. Kait nuo muut oireet sitten vahvistavat lääkärin epäilyt. Nähtäväksi jää.
 
"nunnu"
Mulla epäillään mycoplsmaa, kun yskä jatkunut 4 viikkoa. Kävin tällä viikolla verikokeissa, se kuulemma ainoa tapa selvittää onko tautia. Ei mullakaan keuhkokuumetta todettu, joten ilmeisesti keuhkoputkissa tää lymyää. Tulehdusarvo oli ihan normaali. Mullekin antoi voimakkaan yskänlääkkeen ensiavuksi (ja muuten auttaa), koska vastauksissa menee useampi päivä ja silloin vasta pystyy määräämään oikean antibiootin. Googlen avulla löytyi artikkeli jossa sanottiin, että mycoplasmaan tehoaa vain tietyt antibiootit ja siltikin paranemisessa menee vähintään 3-8 viikkoa.
 
hiihtäjä
olen hiihdellyt paloheinässä ja saako sieltä sitä mykoplasmaa?
Oireet: pikainen elintilan huononeminen, kova kuume 39 astetta muutama päivä, sitkeää ja ruskeaa limaa keuhkoista, vaikea yskiä, ei hito näitä nokian symbian puhelima, ei näe mitä kirjoitaaa, yskiminen vaivalloista, crp oli 10 , keuhkoista kuuluu pientä rahinaa, siis sokkona joudun kirjottamaan, kiitos symbianin lääkäri määräsi doximyciniä.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja hiihtäjä;23356537:
olen hiihdellyt paloheinässä ja saako sieltä sitä mykoplasmaa?
Oireet: pikainen elintilan huononeminen, kova kuume 39 astetta muutama päivä, sitkeää ja ruskeaa limaa keuhkoista, vaikea yskiä, ei hito näitä nokian symbian puhelima, ei näe mitä kirjoitaaa, yskiminen vaivalloista, crp oli 10 , keuhkoista kuuluu pientä rahinaa, siis sokkona joudun kirjottamaan, kiitos symbianin lääkäri määräsi doximyciniä.
Kätevää! :)
 
"Vieras"
Mykoplasma todetaan verikokeen perusteella vasta-aineista. Jos vasta-aineita löytyy paljon, on akuutti tauti. Sairastettu ja jo parantunut jättää vasta-aineita. Aiheutta keuhkokuumetta ja muita tulehduksia, kuten keuhkoklamydia. Kumpaankin tehoaa vain erityiset antibiootit, ei tavalliset, joita määrätään normaalisti. Kuuri pitää olla tarpeeksi pitkä ja paraneminen kestää kauan. Veren tulehdusarvot säilyvät normaaleina, mutta keuhkokuumeessa nousevat.
 
häh?
[QUOTE="Vieras";23543263]Mykoplasma todetaan verikokeen perusteella vasta-aineista. Jos vasta-aineita löytyy paljon, on akuutti tauti. Sairastettu ja jo parantunut jättää vasta-aineita. Aiheutta keuhkokuumetta ja muita tulehduksia, kuten keuhkoklamydia. Kumpaankin tehoaa vain erityiset antibiootit, ei tavalliset, joita määrätään normaalisti. Kuuri pitää olla tarpeeksi pitkä ja paraneminen kestää kauan. Veren tulehdusarvot säilyvät normaaleina, mutta keuhkokuumeessa nousevat.[/QUOTE]

Mykoplasma ja keuhkoklamydia ovat kyllä kaksi eri sairautta, joilla kaksi eri aiheuttajaa.
 
"henna"
mulla on tätä paska tautia jatkunut n. 3 kk, kolmannet antibiootit menossa. voi vittu vois vetästä kurkun auki! kävin eka yksityisillä lääkäreillä, jotka eivät tienny mistään mitään ja väittivät miun olevan vaan hullu + määräsivät kaikenmaailman nenähuuhteluita ja yskän lääkettä. oma äitini keuhkolääkäri) laittoi verikokeeseen ja verikokeesta näkyi vähän vasta-aineita mykoplasmaan. että se kai se on, mutta vitun kauan sitten söin sen ekan kuurin ja nyt kaks kuukautta varmaan oon tässä lisää röhiny ihan samaan tapaan, eikä kukaan ymmärrä. voi vittu. kaikki on vaan silleen "noooooh mitä sie nyt yhdestä pikku lenssusta noin masennut?" voi jeesus tää on helvettiä.
 
Meillä lapsilla todettiin mykoplasma muutama vuosi sitten. Kesän alussa alkoivat järkyttävän yskän jota alunperin hinkuyskäksikki epäiltiin. Verikoe paljasti mykoplasman. 2 kuuria antibioottia söivät/pää eikä ollut pahemmin mitään vaikutusta. Noin puoli vuotta kaikkineen kesti ennen ku järkky yskiminen loppui. Spiirassa sai hypätä ja öisin mennä väliin lujaa pakastimelle/ulos lapsi ylösalaisin käännettynä et sai yökkiä limoja matkalla jo ulos. Harvinaisen kamala tauti!!
 
"Ellu"
Mulla todettiin tänään sitten lopultakin, jotta tää kohta neljä viikkoa kestänyt keuhkoputkentulehdus onkin mykoplasmaa, kun otettiin lopultakin oikeat verikokeet. Kolme viikkoa ollut pois duunista, kun kuume sahaa edestakaisin ja todella heikko olo. Olin hetken välillä duunissa, mutta ei auta kun kuume vain nousee, eikun lepoon takaisin. Kolme antibioottikuuria syöty kolmeen viikkoon ja ensi viikolla alkaa neljäs kuuri ja 20 pvää kortisoonia...Malttakaa levätä, kun tämä iskee..korviin sattuu, selkään pistää, hengitys ahdistaa, hirveä yskä...eipä tarvitse joulusiivoa paljon ajatella, eli jotain positiivista :)
 
satunnainen tarkkailija
[QUOTE="joo";25400476]Kuinka paljon teillä on ollut kuumetta kun mykoplasma on päällä?[/QUOTE]

Ensin 5 päivää kuumetta, pahimmillaan 39.9. Sitten kaksi viikkoa karmeata yskää ja keuhkoissa limaa. Sitten kuume palasi kun menin takaisin töihin: 37,9. --> Antibiottikuuri (doximycin) ja uusi sairasloma. tv: mies 38v
 
akuutti
Minulla oli viisi päivää kuumetta 39 C ja jatkuva hakkaava yskä ym. Sain kolmen päivän kuurin Azithromycin ratiopharm antibioottia. Tehoaa kuulemma minun keuhkokuumeeseen ja mykoplasmaan jos se sen on aiheuttanut. Kahden päivän annos syötynä, on alkanut helpottaa.
 
"kysymysmerkki"
Mikä onkaan paljon ja mikä vähän? 45 on raja, mutta mikä on raja sille että vasta-aineita on niin paljon että tulehduksen tiedetään olevan akuutti ja koska tiedetään että ne on vain jääneet vanhasta tulehduksesta?
 
"jep"
Mykoplasman aiheuttama keuhkokuumehan on nimeltään "epätyypillinen keuhkokuume".
Itselläni ei kuume noussut kuin yhtenä päivänä lähelle 38, muuten hieman yli 37. Yskä oli tosi paha ja kauhea rohina keuhkoissa ja astmamaiset oireet, uloshengitys hankalaa. Tulehdusarvo vain 19, niinkuin mykoplasman kohdalla usein on, eli tulehdusarvo ei nouse korkeaksi. Mutta vasta-aineissa se näkyi.
 
sairastelija84
Mulla lääkäri totesi 4pv sitten viimein hinkuyskän ja keuhkoklamydian, joista ensimmäisen olin jo usemapi viikko sitten itse todennut.
Tauti alkoi 9vkoa sitten 16pv kestävällä kuumeella. Aamulla saatoin olla kuumeeton, mutta iltaa kohti lämpö nousi aina vähintään 38,6, pari kertaa 39.6. Mitää muuta oiretta ei ollut (flunssaa tms.) Kuudentena päivänä soitin terveyskeskukseen ja vaadin päästä lääkärille, kun mitään selittävää en kuumeiluun keksinyt. Lääkäri määräsi normaalit kokeet ja CRP oli normaali, La 31. Kuume loppui ja sitten alkoi parin päivän päästä ääni lähteä ja kurkku tuntui karhealta. Tätä kesti viikon, kunnes alkoi yskä, sitkeä sellainen.
Neljännellä viikolla yskä oli todella rasittavaa ja jatkuvaa. Päivisin yskin jonkin verran, mutta illalla ja yöllä yskänpuuskat olivat niin pahoja, että saatoin yskiä 10min koko ajan ja lopulta oksentaa. Nukkuminen makuulta oli täysi mahdottomuus. Kaiken lisäksi olin älyttömän väsynyt. 3h:n hereillä olon jälkeen olo oli kuin illalla ennen nukkumaanmenoa. Kävin taas lääkärissä ja koska verikokeissa CRP oli edelleen normaali, lääkäri totesi, että yskimällä tämmöinen flunssa vaan menee ohi. Ihmetteli vielä, miksi oikein tulin lääkäriin, kun en kerran edes huolinut sairaslomaa. En siis ole vakituisesti töissä vaan opiskelen, eikä opiskelumaailma tunne sairaslomaa.
Kuudennella yskäviikolla olin vaikea asiakas ja kävelin terveyskeskukseen ilmoittamaan, että nyt oikeasti haluan, että hinkuyskä- ja mykoplasmakokeet otetaan. Tässä vaiheessa olin täysin varma, että ensimmäinen löytyy. Ikää on kuitenkin jo 28, enkä ikinä ole tällaista yskää kokenut. Lääkäri suostui nämä määräämään (en tosin fyysisesti tavannut lääkäriä) ja labrassa kertoivat, että reilu viikko menee ennen vastauksia.
Seitsemännellä viikolla 4v poikani alkoi yskiä ja käytin hänet yksityisellä (lapsella vakuutus, itselle ei opiskelijana varaa tällaisiin palveluihin). Pojalta löytyi korvatulehdus ja keuhkoista kuului rahinoita, ei kuitenkaan keuhkoputkentulehdusta. Mutta ystävällinen ja oikeasti kiinnostunut lääkäri tokaisi heti ääneni ja yskimiseni kuultuani, että "eiköhän kuunnella ne äidinkin keuhkot". Sain viikon Zeclar-kuurin bronkiittiin (keuhkoputkentulehdus).
Kahdeksas viikko koitti ja yskä vain paheni. Yskän puuskien jälkeen suussa maistui veri, mutta enää en juuri oksentanut. Päänsärky tuli ihan uutena oireena vasta tässä vaiheessa. Viimein terveyskeskuslääkäri soitti ja ilmoitti, että vasta-aineista kävi ilmi, että sairastan hinkuyskää ja keuhkoklamydiaa. Seuraavassa lauseessa tämä ilmoitti, että koska yskäni alkamisesta on jo niin kauan aikaa, ei tautia oikein kannata enää lääkitä. (Tässä vaiheessa minä kirosin! Ensin ei oteta kokeita, kun potilas pyytää ja sitten kun otetaan, sanotaan, että on liian myöhäistä tehdä mitään!) Ystävällisesti kerroin, että olen jo toiselta lääkäriltä saanut antibioottikuurin ajatuksella keuhkoputkentulehdus.
Nyt on sitten menossa yskän yhdeksäs viikko. Antibioottikuuri loppui tänään. Yskä on edelleen sitkeää ja limaista. Päivisin yskin vähemmän, mutta heti makuulle mentyäni puuska alkaa. Väsyttää edelleen. Tänään kävin uusilla vasta-ainelabroilla ja sain ystävälliseltä hoitajalta perjantaille oikein vastaanottoajan lääkärille. Ihan mukava nähdä välillä fyysisestikin, josko tämä kuuntelisi keuhkot ja ottaisi kantaa siihen, tarvitaanko vielä uutta kuuria vai "meneekö tämäkin nyt vielä seuraavat 9vko:a sairastamalla ohitse"....
Aika väsynyt olen tähän sairastamiseen jo! Taudin neljännellä viikolla tuli juostua puolimaraton, kun lääkärin kommenteista ajattelin, että ehkä tämä sitten vain on sitkeää syysflunssaa. Mutta nyt on kyllä useamman viikon urheilut jääneet väliin. Saas nähdä koska tämä helpottaa...
Anteeksi tämä avautiminen! :) Tosiaan hieman väsynyt tämä kirjoittaja. :D
 
mykoplasma
Miten tautia hoidetaan?

Mikrobilääkkeistä tehokkaita ovat doksisykliini ja erytromysiini.

Antibiooteista tehoavat makrolidit ja doksisykliini.

Antibiooteista makrolidit, tetrasykliinit ja fluorokinolonit tehoavat MP:hen.
 
mykoplasma
Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
D-vitamiinia 50-125µg / vrk
Magnesium (sitraattia) 300-400mg/vrk
Omega-3 rasvahappoja

D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

Muut saa todella edukkaasti esim. Citymarketin luontaistuotehyllystä.

Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

D-vitamiini herättää paljon kysymyksiä. Fysiatrian erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri vastaa katsojien kysymyksiin.
Aamutohtori: Aamutohtorin aiheena d-vitamiini | Tv | Areena | yle.fi

D-vitamiini — hyötyä koko terveydelle!
Aamiainen ruohikolla: D-vitamiini — hyötyä koko terveydelle
 
mykoplasma
Useissa tapauksissa D-vitamiinin puute voi olla hengenvaarallista.

Vitamin D reduces risk of hospital-acquired infections
Vitamin D reduces risk of hospital-acquired infections | Vitamin D Council Blog

4000 IU/day (100µg/vrk( is recommended for pregnant women as safe and effective in producing a 50% reduction in many comorbidities of pregnancy such as preeclampsia and preterm labor. These results are from a randomized clinical trial done by Dr. Carol Wagner and Dr. Bruce Hollis of the Medical University of South Carolina. Dr. Wagner is interviewed here about that trial.


Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.


"D-vitamiini torjuu hengitystieinfektioita

Tukholman Karoliinisen Instituutin Huddingen yliopistoklinikassa testattiin, ehkäiseekö D-vitamiini hengitystieinfektioita. Ja ehkäiseehän se, kertoo mikrobiologian erikoislääkäri Peter Bergman. Hän esitti tutkimuksen tulokset Ruotsin lääkäripäivillä. Aiheesta kirjoittaa Dagens Medicin -lehti.

Aikaisemmat tutkimukset ovat viitanneet siihen, että D-vitamiinin vähäinen pitoisuus veressä voi altistaa infektioille. Nyt siis Tukholmassa haluttiin tutkia, mikä teho on 100 mikrogramman eli 4000 kansainvälisen yksikön (IU) päivittäisellä nauttimisella. Aineistona oli 140 infektioherkkää henkilöä, joista puolet sai vuoden ajan D-vitamiinia ja puolet lumetta. Järjestely oli kaksoissokko. Toisin sanoen tutkitut itse ja tutkijat eivät tienneet vaikutusjakson aikana ketkä saivat D-vitamiinia ja ketkä lumetta.

Tulokset osoittivat, että D-vitamiini vähensi vaivoja (besvär). Antibioottien tarve väheni 63 % lumeeseen verrattuna ja sieni-infektioiden riski hengitysteissä pieneni samalla.

Tulokset tukevat aikaisemmin Suomessa, Yhdysvalloissa, Espanjassa, Japanissa ja muualla tehtyjä tutkimuksia, joiden mukaan D-vitamiini ehkäisee virus- ja bakteeritulehduksia ja nopeuttaa niiden paranemista."
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/vitamin-d-bromsade-luftvagsinfektioner/

Miksi influenssat rantautuvat juuri tänne mihin aurinko ei paista? Aivan oikein, pronssikaudella ihmiset söivät yli kilon kalaa päivässä ja tämä riitti takaamaan riittävän D-vitamiinin saannin, tänä päivänä syödään viljeltyjä kaloja, joiden D-vitamiinipitoisuus on neljännes villikalan pitoisuudesta eli pari mikroa, jos ylipäätään edes syödään kalaa ja joka tapauksessa liian vähän.



Does taking vitamin D help ward off the flu?

1 µg (mikrogramma) = 40 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

10 µg (mikrogramma) = 400 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

10 ng/ml = 25 nmol/L

50 ng/ml = 125 nmol/L

Does taking vitamin D help ward off the flu? | Marketplace.org
 

Yhteistyössä