Muutto Suomeen: miten markkinoida positiivista mielikuvaa lapsille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muuttaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="pieras";30007352]Metsä alkaa takapihalta. Tämä vihreyden määrä on jotain aivan ihmeellistä![/QUOTE]

Luonto on kieltämättä jotain aivan ihanaa ja siitä olenkin onnellinen, että pääsemme taas pidemmäksi aikaa sen äärelle :) Ja perheen tietysti myös, ihanaa olla heitä lähellä. Muuten paluu tosiaan pelottaa myös minua, palaamme nimittäin samaan kaupunkiin, josta kuusitoista vuotta sitten lähdimme... Ja silloin olin mitä onnellisin siitä, että pääsin pois siitä kateuden ja pahantahtoisuuden mekasta :( Tuntuu jopa hieman ikävältä altistaa lapset sille määrälle pahanpuhumista. Aina sanotaan, että Suomessa on niin hyvää se, että kaikki huolehtii naapureistaan ja tiedetään toisten asiat, mutta itse olen ulkomailla todennut kaikista parhaimmaksi mallin, jossa huolehditaan ystävistä ja muiden tuttujen asioista huolehtimiseen ja jauhamiseen ei riitä aikaa (niin hyvässä kuin pahassa). Mutta toivotaan, että pojasta on polvi parantunut sielläkin suunnalla...

Tutun perhe muutti hollannista. Yksi lapsista koki aina, ett hollanti on hänen kotimaansa. Ja hän lähtikin sinne takaisin heti kun pystyi, eli yliopistoon.

Eli, yksi "markkinointikeino" on myös se, ett täältä pääsee aina myös pois! Että tulevat vain käymään täällä. Ja Suomalaisita lukioista ja yliopistoista pääsee vaihto-opiskelemaan Yhdysvaltoihin

Ap, jospa aloittaisit omista asenteistasi. Sinulla tuntuu itselläsi olevan aika kielteiset asenteet :/

Tottakai mulla on, sukua lukuunottamatta mun koko elämä on Yhdysvalloissa, jossa olen asunut lähemmäs 20 vuotta. Ei ole mullekaan helppo paikka palata takaisin maahan, jonka negatiiviseen ilmapiiriin kyllästyin täysin. Ihanaa palata takaisin siihen samaa tuppukylään, jonka ihmiset riemastuvat kun epäonnistut ja puhuvat pahaa selkäsi takana kun menestyt? Hell to the no! Lapselleni en ole kuitenkaan koskaan puhunut pahaa Suomesta, heille se on kiva lomapaikka, mutta toisaalta ei myöskään mikään haaveiden kotimaa.

Se on onneksi jo etukäteen melko selvää, että takaisin me palaamme kotiin, kun sen aika koittaa :)

[QUOTE="muuttaja";30007374]Luonto on kieltämättä jotain aivan ihanaa ja siitä olenkin onnellinen, että pääsemme taas pidemmäksi aikaa sen äärelle :) Ja perheen tietysti myös, ihanaa olla heitä lähellä. Muuten paluu tosiaan pelottaa myös minua, palaamme nimittäin samaan kaupunkiin, josta kuusitoista vuotta sitten lähdimme... Ja silloin olin mitä onnellisin siitä, että pääsin pois siitä kateuden ja pahantahtoisuuden mekasta :( Tuntuu jopa hieman ikävältä altistaa lapset sille määrälle pahanpuhumista. Aina sanotaan, että Suomessa on niin hyvää se, että kaikki huolehtii naapureistaan ja tiedetään toisten asiat, mutta itse olen ulkomailla todennut kaikista parhaimmaksi mallin, jossa huolehditaan ystävistä ja muiden tuttujen asioista huolehtimiseen ja jauhamiseen ei riitä aikaa (niin hyvässä kuin pahassa). Mutta toivotaan, että pojasta on polvi parantunut sielläkin suunnalla...[/QUOTE]

"Markkinointi" pitää aloittaa omien asenteiden muuttamisesta. Itsellesi sinun pitää löytää positiivinen asenne.

Markkinoit niille, että pääsevät kiertämään Euroopan maita. Yhdysvaltaisethan eivät juuri matkustele, sattuneesta syystä. Vaikka Suomikin on tavallaan syrjässä, niin täältä pääsee helposti ja edullisesti mihin tahansa Euroopan maahan. Niitähän sitten riittää, kun alkuun pääsee, vaikka maa tai kaksi kuukaudessa.

Lasten tuloa tänne helpottaisi, jos tietäisitte mahdollisimman tarkkaan koska palaatte takaisin. Koti-ikävää kestää paremmin, kun on suunnitelma. Oletteko te vanhemmat enemmän vapaalla täällä Suomessa kuin mitä Amerikassa olisitte? Eli kasvaako perheen yhteinen vapaa-aika?

Lasten tuloa tänne helpottaisi, jos tietäisitte mahdollisimman tarkkaan koska palaatte takaisin. Koti-ikävää kestää paremmin, kun on suunnitelma. Oletteko te vanhemmat enemmän vapaalla täällä Suomessa kuin mitä Amerikassa olisitte? Eli kasvaako perheen yhteinen vapaa-aika?

Takaisinpaluu on valitettavasti vielä varsin auki, riippuu niin paljon siitä, miten mieheni tyttären tilanne etenee. Mutta siinä vaiheessa viimeistään palaamme kun esikoisen on aika hakea yliopistoon. Toivottavasti jo ennemminkin :)

Mieheni tulee matkustamaan töiden puitteissa jonkin verran Yhdysvaltoihin, mutta minä jään käytännössä kotiäidiksi, tosin toivoisin löytäväni kyllä töitä Suomesta. Epämääräinen tilanne tosin tekee varmasti työnhausta haastavaa. Mutta periaatteessa perheaika kyllä lisääntyy :)

[QUOTE="Lähettäjä";30007655]Markkinoit niille, että pääsevät kiertämään Euroopan maita. Yhdysvaltaisethan eivät juuri matkustele, sattuneesta syystä. Vaikka Suomikin on tavallaan syrjässä, niin täältä pääsee helposti ja edullisesti mihin tahansa Euroopan maahan. Niitähän sitten riittää, kun alkuun pääsee, vaikka maa tai kaksi kuukaudessa.[/QUOTE]

Tämä olikin hyvä vinkki, kiitos! :) Jonkin verran ollaan Euroopassa reissattu, mutta pääasiassa lomaretket ovat suuntautuneet Suomeen tai Aasiaan :) Lapset rakastavat matkustusta, joten täytyykin lupailla heille kivoja kaupunkilomia.

No mun mielestä suomi pesee yhdysvallat kuusnolla. Täällä on turvallista,puhdasta,paljon luontoa,yhteiskunta on oikeudenmukaisempi,ei oo kilpailua parhaista opiskelupaikoista samoin kuin siellä. Täällä tasa-arvo on suurempi eri ryhmien kesken.

No mun mielestä suomi pesee yhdysvallat kuusnolla. Täällä on turvallista,puhdasta,paljon luontoa,yhteiskunta on oikeudenmukaisempi,ei oo kilpailua parhaista opiskelupaikoista samoin kuin siellä. Täällä tasa-arvo on suurempi eri ryhmien kesken.

Kyllä Yhdysvaltoihinkin aika paljon puhdasta luontoa mahtuu :D Ei sitä toki Manhattanilta löydy, mutta tuskin tuolla asuisimmekaan, mikäli sitä ensisijaisesti kaipaisimme. Turvallisuusaspekti toki kallistuu Suomen puolelle, mutta mikäli viimevuosikymmeneltä uutisia muistelen, niin eipä taida sekään maa mikään lintukoto enää olla. Koulutuksesta ei ole Suomessa kovaa kilpailua (paitsi juuri niistä parhaista opiskelupaikoista), mutta onko tasokaan yhtä hyvää etenkin kansainvälistä uraa ajatellen? Ymmärtääkseni Suomea ei kovin tasa-arvoisena taida pitää juuri kukaan, mikäli tätä palstaa olen oikein tulkinnut?

Toki Suomessa on erittäin paljon hyvää, mutta en lähtisi tuomitsemaan vierasta maata sen perusteella, mitä teillä siellä on.

Olisiko koulupaivien pituus Suomessa lyhyempi kuin siella? Ainakin oma 8v aikoo muuttaa valilla Suomeen mummon luo kun on oikein kyllastynyt pitkiin klo 9-15 koulupaiviin koska tietaa etta Suomessa tuon ikaisen koulupaivat on lyhyemmat.
Mutta noin muutoin luulen etta lapsetkin ymmartaa syyn jos sisarpuoli on vakavasti sairas ja omalle kohdalle sattuessa haluaisivat varmaan myoskin molemmat vanhempansa ja muun lahisuvun lahelle. Ja ainahan sita tosiaan takaisin paasee.

Jos muutatte Etelä-Suomeen niin luksus risteilyt ovat ihan käden ulottuvilla eivätkä maksa juuri mitään. Täällä on eksoottisia ruokia, ruisleipää, leipäjuustoa, salmiakkia jne. Uimaan järveen pääsee milloin haluaa. Niin ja vihta tietenkin ????. Tervetuloa Suomeen!

[QUOTE="muuttaja";30007766]Takaisinpaluu on valitettavasti vielä varsin auki, riippuu niin paljon siitä, miten mieheni tyttären tilanne etenee. Mutta siinä vaiheessa viimeistään palaamme kun esikoisen on aika hakea yliopistoon. Toivottavasti jo ennemminkin :)

Mieheni tulee matkustamaan töiden puitteissa jonkin verran Yhdysvaltoihin, mutta minä jään käytännössä kotiäidiksi, tosin toivoisin löytäväni kyllä töitä Suomesta. Epämääräinen tilanne tosin tekee varmasti työnhausta haastavaa. Mutta periaatteessa perheaika kyllä lisääntyy :)[/QUOTE]

Siis mä ymmärrän että miehen tyttären tila on semmoinen että haluatte olla häntä lähellä. Mutta onko siinä laitettava uusiksi teidän lasten koulukuviot eli onko teidän ihan pakko muuttaa asuinpaikkaa?

Eikö miehesi (ja tekin) voisi käydä Suomessa vaikkapa muutaman kerran vuodessa, pari viikkoa kerrallaan? Kun kerran kuluja teille tulee miehen työmatkoista rapakon taakse eli joka tapauksessa ainakin sun mies aikoo reissata.

Jos kerran lapset ovat niin isoja, että osaavat olla huolissaan jatkokoulustuspaikoista, niin mainosta heille pisa-tutkimusta! Suomen peruskoulussa saa hyvää opetusta. Suomen kieltä ei kannata pelätä. Voivat valita suomi toisena ja vieraana kielenä -oppimäärän. Ja koska lukio- ja yliopisto-opiskelukin on ilmaista, voi opinnot aloittaa täällä ja säästää sillä aikaa rahaa sinne opinahjoon, mihin halajaa.

Facebook ja twitter toimii täälläkin. Nykyään on helppo pitää yhteyttä maailman toisella puolelle. Lapset saavat hyvän mahdollisuuden. Ruotsin opiskelu on yhä pakollista. Se on lapsille nimenomaan etu. Ylimääräinen vieras kieli, jota ei Yhdysvalloissa kaikki osaa.

Yhteistyössä