Ei mekään kreikkaan olla muuttamassa tästä näin. Ensin opiskelemme kieltä, teemme matkoja kreikkaan tutustuen kunnolla kulttuuriin jne. Me ajattelimme muuttoa 2-4 vuoden päähän.
Tämä on kyllä niin totta.. aakkoset on se helpoin osa.. mutta se kielioppi.. huh huh.. Vaan yrittänyttä ei laitetaAlkuperäinen kirjoittaja poikia3:Kreikan aakkoset ovat ihan helpot, ne on itseasiassa melkein helpointa siinä kielessä. Muutaman vuoden olen kieltä työväenopistossa opiskellut, ja auttavasti sitä osaan. Mulla on niin sanottu kielipää, mutta kreikka on kyllä vaikein opiskelemistani kielistä, siihen kun ei saa tukea mistään muusta kielestä. (muita kieliä mm. englanti, ruotsi, ranska, venäjä, saksa, espanja)
kreikkaan minulla ainakin sen kulttuurin takia ja onhan se luontokin karuudessaan aivan henkeäsalpaava.Alkuperäinen kirjoittaja helmi79:Saakos udella miksi juuri kreikkaan?
Meillä, tai minulla ainakin on ollut haaveissa jos joskus pääsis koittamaan elämää ulkomailla, niin tanskassa, englannissa tai ruotsissa. Miehen työn kannalta taan viro voisi olla joskus mahdollinen.
Haaveitahan ne on, meillä vain. Kun on talo juuri ostettu, niin en tiedä kuinka onnistuisi. Vaikka kai tän aina myytyä saa
No nämä metsäsuomalaiset eivät oikein sovi vertailukohdaksi. Vielä viiskytäluvullahan niitä piti Pohjois-Pohjan kouluissa piiskata, jotta kummallisen turaanikielen molotus loppui.Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:No ei takuulla pärjää. Kun ei sitä ymmärretä edes Suomessa ja täällä se on sentään virallinen kieli..Alkuperäinen kirjoittaja mäntti:Eikös ruotsilla pärjää missä päin maailmaa tahansa? Sehän on maailmankieli ja portti muihin kieliin.
Alkuperäinen kirjoittaja harald haaraparta:kreikkaan minulla ainakin sen kulttuurin takia ja onhan se luontokin karuudessaan aivan henkeäsalpaava.Alkuperäinen kirjoittaja helmi79:Saakos udella miksi juuri kreikkaan?
Meillä, tai minulla ainakin on ollut haaveissa jos joskus pääsis koittamaan elämää ulkomailla, niin tanskassa, englannissa tai ruotsissa. Miehen työn kannalta taan viro voisi olla joskus mahdollinen.
Haaveitahan ne on, meillä vain. Kun on talo juuri ostettu, niin en tiedä kuinka onnistuisi. Vaikka kai tän aina myytyä saa
ateenaan en muuttaisi ,mutta ehkä esim. peloponnesoksen kaupunkeihin(niitähän on monia)
=)
italia,ruotsi tai tanska olisi myös aika kiva.
Anteeksi, minä luin mielestäni koko ketjun läpi. mutten ymmärtänyt, miten olitte ajatelleet järjestää toimeentulonne, myönnän että olen voinut lukea löperösti EU:n sisällä on kai aika hyvät mahdollisuudet muuttoon, mutta toki pitää olla se työ hommattuna, käsittääkseniAlkuperäinen kirjoittaja harald haaraparta:nyt täällä tuntuu joillakin olevan sellainen hullunkurinen käsitys, että joku olisi lähdössä ulkomaille päätäpahkaa, mutta eihän kukaan ole sanallakaan sellaista sanonut.
eikös se ole sanomattakin selvää, että kaikki asiat pitää olla järjestettynä ennen lähtöä.
siis mitäänhän ei ole vielä järjestetty, mutta eihän sinne ennen sitä lähdetäkkään.Alkuperäinen kirjoittaja Candide:Anteeksi, minä luin mielestäni koko ketjun läpi. mutten ymmärtänyt, miten olitte ajatelleet järjestää toimeentulonne, myönnän että olen voinut lukea löperösti EU:n sisällä on kai aika hyvät mahdollisuudet muuttoon, mutta toki pitää olla se työ hommattuna, käsittääkseniAlkuperäinen kirjoittaja harald haaraparta:nyt täällä tuntuu joillakin olevan sellainen hullunkurinen käsitys, että joku olisi lähdössä ulkomaille päätäpahkaa, mutta eihän kukaan ole sanallakaan sellaista sanonut.
eikös se ole sanomattakin selvää, että kaikki asiat pitää olla järjestettynä ennen lähtöä.
minä mietin myös samaa että mistäs se leipä siellä Kreikassa? vaikka hauska toki olisi vain oleilla, itse odottelen sitä aikaa että olen elääkkellä ja on joku säännöllinen tulo siinä ja sitten voin muuttaa jonnekin jos mieli tekee.Alkuperäinen kirjoittaja Candide:Anteeksi, minä luin mielestäni koko ketjun läpi. mutten ymmärtänyt, miten olitte ajatelleet järjestää toimeentulonne, myönnän että olen voinut lukea löperösti EU:n sisällä on kai aika hyvät mahdollisuudet muuttoon, mutta toki pitää olla se työ hommattuna, käsittääkseniAlkuperäinen kirjoittaja harald haaraparta:nyt täällä tuntuu joillakin olevan sellainen hullunkurinen käsitys, että joku olisi lähdössä ulkomaille päätäpahkaa, mutta eihän kukaan ole sanallakaan sellaista sanonut.
no voi hyvät hyssykät sentään mikä meteli tästä nyt synty, mutta en jaksa vääntää rautalangasta, kun täällä ilmeisesti luullaan ihan täys toopeksi ihmisiä..Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:minä mietin myös samaa että mistäs se leipä siellä Kreikassa? vaikka hauska toki olisi vain oleilla, itse odottelen sitä aikaa että olen elääkkellä ja on joku säännöllinen tulo siinä ja sitten voin muuttaa jonnekin jos mieli tekee.Alkuperäinen kirjoittaja Candide:Anteeksi, minä luin mielestäni koko ketjun läpi. mutten ymmärtänyt, miten olitte ajatelleet järjestää toimeentulonne, myönnän että olen voinut lukea löperösti EU:n sisällä on kai aika hyvät mahdollisuudet muuttoon, mutta toki pitää olla se työ hommattuna, käsittääkseniAlkuperäinen kirjoittaja harald haaraparta:nyt täällä tuntuu joillakin olevan sellainen hullunkurinen käsitys, että joku olisi lähdössä ulkomaille päätäpahkaa, mutta eihän kukaan ole sanallakaan sellaista sanonut.
ja se että ei parilla kansalaisopiston kreikan kielen kurssilla kieltä niin paljoa opi että sillä oikeasti pärjäisi.
Miten tolla rahalla tulee toimeen jos vielä kalliimpaa. Tienaan noin 800e ja tiukkaa tekee täälläkin!Alkuperäinen kirjoittaja vieras:asun kreikassa,olen asunut jo yli 10 vuotta ja ihan sopeutunut. mulla on kreikkalainen mies ja hyvä mies onkin ja meillä on 3 lasta.
kielen olen tietty oppinut,myös lukemaan ja kirjoittamaan,tärkee juttu että voin yksin asioida esim.virastoissa yms.
kallista on eläminen täällä,ruokakaupoissa monet jutut paljon kalliimpia kuin suomessa ja peruspalkka vähän yli 600euroo kuukaudessa!
elämäntyyli on se tunnettu rento ja tuskin muutamme koskaan suomeen.
arkihan se on joka maassa sama!
Asustatkos samoksella?Alkuperäinen kirjoittaja vieras:tiukkaa tekee varmasti eikä ole edes sossua!
meillä onneks asiat paremmin,kun on oma bisnes turistikeskuksessa.
lapsilisä muuten on 70e vuodessa yhdestä lapsesta ja senkin saa vain jos on ollut töissä!!
kreikalla on siis vielä pitkä tie "kunnon" eu-maaksi!!