muutto kreikkaan!!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Kreikan aakkoset ovat ihan helpot, ne on itseasiassa melkein helpointa siinä kielessä. Muutaman vuoden olen kieltä työväenopistossa opiskellut, ja auttavasti sitä osaan. Mulla on niin sanottu kielipää, mutta kreikka on kyllä vaikein opiskelemistani kielistä, siihen kun ei saa tukea mistään muusta kielestä. (muita kieliä mm. englanti, ruotsi, ranska, venäjä, saksa, espanja)
Tämä on kyllä niin totta.. aakkoset on se helpoin osa.. mutta se kielioppi.. huh huh.. Vaan yrittänyttä ei laiteta :D
Aut'armias ku pitäis yrittää puhua niin sormi siinä helposti suuhun menee, mutta kieltä ymmärrän enemmän kun puhun =)

vieras
asun kreikassa,olen asunut jo yli 10 vuotta ja ihan sopeutunut. mulla on kreikkalainen mies ja hyvä mies onkin ja meillä on 3 lasta.
kielen olen tietty oppinut,myös lukemaan ja kirjoittamaan,tärkee juttu että voin yksin asioida esim.virastoissa yms.
kallista on eläminen täällä,ruokakaupoissa monet jutut paljon kalliimpia kuin suomessa ja peruspalkka vähän yli 600euroo kuukaudessa!
elämäntyyli on se tunnettu rento ja tuskin muutamme koskaan suomeen.
arkihan se on joka maassa sama!

ateenaan muutosta haaveilevat , oletteko ateeenassa käyneet. Minä olen kerran siellä viikon verran kohta 30 v sitten ollut. Ihan upea kaupunki, historiaa, nähtävää. Mutta silloin taistelivat saastumisen kanssa, oli parillisten ja parittomien rekkareiden autoilupäiviä ja olivat huolestuneita histoariallisten muistomerkkien rappeutumisesta saastumisen vuoksi. En tiedä sitten onko ilmanlaatu paljon puhdistunut, mutta ei välttämättä ihan paras paikka asua kuitenkaan. muualta kreikasta löytyy kyllä paljon muuta, puhtaampaa ja puhtaita uimavesiä yms

Saakos udella miksi juuri kreikkaan?

Meillä, tai minulla ainakin on ollut haaveissa jos joskus pääsis koittamaan elämää ulkomailla, niin tanskassa, englannissa tai ruotsissa. Miehen työn kannalta taan viro voisi olla joskus mahdollinen.

Haaveitahan ne on, meillä vain. Kun on talo juuri ostettu, niin en tiedä kuinka onnistuisi. Vaikka kai tän aina myytyä saa :D

Alkuperäinen kirjoittaja helmi79:

Meillä, tai minulla ainakin on ollut haaveissa jos joskus pääsis koittamaan elämää ulkomailla, niin tanskassa, englannissa tai ruotsissa. Miehen työn kannalta taan viro voisi olla joskus mahdollinen.

Haaveitahan ne on, meillä vain. Kun on talo juuri ostettu, niin en tiedä kuinka onnistuisi. Vaikka kai tän aina myytyä saa :D
kreikkaan minulla ainakin sen kulttuurin takia ja onhan se luontokin karuudessaan aivan henkeäsalpaava.
ateenaan en muuttaisi ,mutta ehkä esim. peloponnesoksen kaupunkeihin(niitähän on monia)
=)
italia,ruotsi tai tanska olisi myös aika kiva.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja mäntti:
Eikös ruotsilla pärjää missä päin maailmaa tahansa? Sehän on maailmankieli ja portti muihin kieliin.
No ei takuulla pärjää. Kun ei sitä ymmärretä edes Suomessa ja täällä se on sentään virallinen kieli.. :LOL:
No nämä metsäsuomalaiset eivät oikein sovi vertailukohdaksi. Vielä viiskytäluvullahan niitä piti Pohjois-Pohjan kouluissa piiskata, jotta kummallisen turaanikielen molotus loppui.

monet haluavat muuttaa jonnekkin tuosta noin vain . Minusta minnekään ei kannata muuttaa jos ei toimeentulo ole turvattu eli työpaikka ensin hommattuna. Olen asustellut itse Venäjällä ja Ranskassa ja molempiin maihin vei työ tai no... mies ja työ . Mutt eniweis, ehkä muilla ei ole tuo raha niin ongelmainen asia .
Suosittelen lämpimästi ulkomaille muuttoa, mutta perusasiat pitää olla kunnossa ensin , muuten voi joutua palaamaan maitojunalla kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja harald haaraparta:
Alkuperäinen kirjoittaja helmi79:

kreikkaan minulla ainakin sen kulttuurin takia ja onhan se luontokin karuudessaan aivan henkeäsalpaava.
ateenaan en muuttaisi ,mutta ehkä esim. peloponnesoksen kaupunkeihin(niitähän on monia)
=)
italia,ruotsi tai tanska olisi myös aika kiva.

Olisiko teillä siis työtä tarjolla siellä, kun lähtisitte?

nyt täällä tuntuu joillakin olevan sellainen hullunkurinen käsitys, että joku olisi lähdössä ulkomaille päätäpahkaa, mutta eihän kukaan ole sanallakaan sellaista sanonut.
eikös se ole sanomattakin selvää, että kaikki asiat pitää olla järjestettynä ennen lähtöä. :D

nyt täällä tuntuu joillakin olevan sellainen hullunkurinen käsitys, että joku olisi lähdössä ulkomaille päätäpahkaa, mutta eihän kukaan ole sanallakaan sellaista sanonut.
eikös se ole sanomattakin selvää, että kaikki asiat pitää olla järjestettynä ennen lähtöä. :D
Anteeksi, minä luin mielestäni koko ketjun läpi. mutten ymmärtänyt, miten olitte ajatelleet järjestää toimeentulonne, myönnän että olen voinut lukea löperösti :) EU:n sisällä on kai aika hyvät mahdollisuudet muuttoon, mutta toki pitää olla se työ hommattuna, käsittääkseni :)

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Anteeksi, minä luin mielestäni koko ketjun läpi. mutten ymmärtänyt, miten olitte ajatelleet järjestää toimeentulonne, myönnän että olen voinut lukea löperösti :) EU:n sisällä on kai aika hyvät mahdollisuudet muuttoon, mutta toki pitää olla se työ hommattuna, käsittääkseni :)
siis mitäänhän ei ole vielä järjestetty, mutta eihän sinne ennen sitä lähdetäkkään. :D

minä mietin myös samaa että mistäs se leipä siellä Kreikassa? vaikka hauska toki olisi vain oleilla, itse odottelen sitä aikaa että olen elääkkellä ja on joku säännöllinen tulo siinä ja sitten voin muuttaa jonnekin jos mieli tekee.
ja se että ei parilla kansalaisopiston kreikan kielen kurssilla kieltä niin paljoa opi että sillä oikeasti pärjäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
minä mietin myös samaa että mistäs se leipä siellä Kreikassa? vaikka hauska toki olisi vain oleilla, itse odottelen sitä aikaa että olen elääkkellä ja on joku säännöllinen tulo siinä ja sitten voin muuttaa jonnekin jos mieli tekee.
ja se että ei parilla kansalaisopiston kreikan kielen kurssilla kieltä niin paljoa opi että sillä oikeasti pärjäisi.
no voi hyvät hyssykät sentään mikä meteli tästä nyt synty, mutta en jaksa vääntää rautalangasta, kun täällä ilmeisesti luullaan ihan täys toopeksi ihmisiä..
ei tästä sen enempää, siirryn mietteineni jonnekkin muualle.

=)

utelias
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
asun kreikassa,olen asunut jo yli 10 vuotta ja ihan sopeutunut. mulla on kreikkalainen mies ja hyvä mies onkin ja meillä on 3 lasta.
kielen olen tietty oppinut,myös lukemaan ja kirjoittamaan,tärkee juttu että voin yksin asioida esim.virastoissa yms.
kallista on eläminen täällä,ruokakaupoissa monet jutut paljon kalliimpia kuin suomessa ja peruspalkka vähän yli 600euroo kuukaudessa!
elämäntyyli on se tunnettu rento ja tuskin muutamme koskaan suomeen.
arkihan se on joka maassa sama!
Miten tolla rahalla tulee toimeen jos vielä kalliimpaa. Tienaan noin 800e ja tiukkaa tekee täälläkin!

vieras
tiukkaa tekee varmasti eikä ole edes sossua!
meillä onneks asiat paremmin,kun on oma bisnes turistikeskuksessa.
lapsilisä muuten on 70e vuodessa yhdestä lapsesta ja senkin saa vain jos on ollut töissä!!
kreikalla on siis vielä pitkä tie "kunnon" eu-maaksi!!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tiukkaa tekee varmasti eikä ole edes sossua!
meillä onneks asiat paremmin,kun on oma bisnes turistikeskuksessa.
lapsilisä muuten on 70e vuodessa yhdestä lapsesta ja senkin saa vain jos on ollut töissä!!
kreikalla on siis vielä pitkä tie "kunnon" eu-maaksi!!
Asustatkos samoksella?

hyppäänpä tähän keskusteluun vaikka aika vanha onkin. ;) itse olen asunut muutaman vuoden kreikassa,ja maitojunalla tultiin takaisin.sinne jos meinaa muuttaa tulee ehdottomasti MOLEMPIEN olla töissä jotta voisi edes kuvitella pärjäävänsä.varsinkaan lasten kanssa sinne ei niin vain kannata lähteä.
virastot yms.asiat on aivan järjettömän vaikea hoitaa,työpaikan saamisesta puhumattakaan.ja jos sen työpaikan saat on palkka tosiaan aivan murto-osa suomen palkoista ja siltikin eläminen siellä on kalliimpaa.samaten koulumaksut lapsille yms. :/
yksinkertaisesti kreikka on monissa asioissa vielä niiiin alkeellinen maa,että huh huh.

ja älkää käsittäkö väärin:itse RAKASTAN kreikkaa yhä ja aina vaan,sukua asuu siellä yhä ja lomalle mennään vuosittain.Asumista siellä olen harkinnut (tai sanoisinko haaveillut) mutta tosiasiat on tullut siinäkin eteen ja ajatus on ollut pakko työntää sivuun. :(

se on vaan taivaantosi että 500e kuukaudessa mikä on siellä keskimääräinen palkka,ei paljon juhlita,kun vähennät siitä ruoat(joka kalliimpaa jo kuin täällä suomessa) vuokrat/ koulu-päivähoitomaksut / ym juoksevat kulut.

Tosiaan meidän asuminen siellä tyssäsi siihen että tuloilla ei vain tullut toimeen,vaikka kuinka koitti pihistellä.Samaten muuten yksi negatiivinen mikä vielä mieleen tulee on työajat sillä kreikassa työaika on yleensä aika myöhään,siesta on lepoa jonka jälkeen työjatkuu taas..'''

Mutta ainahan sitä saa haaveilla ja toivoa että toive joku päivä oikeati toteutuu vaikka sitten lottovoiton myötä,sillä kaikesta negatiivisesta huolimatta kreikka on kaunis ja ihana maa,ihmiset mukavia ja ilmat suotuisia,
onneksi kesällä pääsee taas käymään
:heart:

HeiMaman tekstille aamen.

Todellakin kaiken on oltava valmista ja aivan helvetin hyvin suunniteltua, jotta Kreikkaan kannattaa perheen kanssa lähteä muuttamaan. Toinen vaihtoehto on sitten isohkot säästöt...

Melkenipä väittäisin, että vanhoista EU-maista Kreikka on vaikein maa ulkomaalaiselle. Ja ylivoimaisesti takapajuisin.

Ume
Hoplaa.:D.Tahtois muuttaa kreikkaan,mua ei oikeestaan mikään pidättele täällä suomessa,:) Mitenhän vaikeeta olis aloittaa yrittäjänä siellä..siis parturina tai sitten ihan tavallinen palkkaduuni,olin näkevinäni rhodoksella suomalaisen parturiliikkeen..vois varmaan kysellä paikallisista liikkeistä?? Mistä mä osaisin lähtee kyselee?? :)

Tässä ketjussa on jo paljon hyviä juttuja sanottu. Kreikassa on tosi hankala elää tyydyttävää elämää ulkomaalaisena. Kieli on vaikea, itse opin tosin ne aakkoset helposti eli pystyin lukemaan kaikki tienviitat jos niitä ei ollut englanniksi. Palkat on tosi huonoja ja maa muutenkin talouskaaoksessa, moni käyttää pimeää työvoimaa hyödyksi. Ateena on likainen, saastunut kaupunki, muttei mielestäni kovin kallis, metroliput on edullisia, samoin ruokaa saa edullisesti. Ateenan asuntojen vuokrista en tiedä kovin paljoa. Joskus katselin, että yksiön saisi 250-300 eurolla. Tosin siinä ei tainnut olla mitään sähköä, vettä vielä mukana.

Jos ei osaa kreikkaa niin mahdollisuudet työllistyä ovat huonot, ellei mene turistipaikkoihin töihin, jossa saa helposti (huonostipalkattua työtä) ilman kreikan taitoa. Tai jos on jossain kansainvälisessä yrityksessä töissä niin sitten varmasti helpompaa siirtyä.

Kreikkalaiset valtion koulut ovat kuulemani mukaan huonotasoisia, eräs sanoi minulle, että esim. vieraiden kielten opetus on tosi surkeaa valtion kouluissa ja että jos haluaa kunnon kielitaidon niin pitää mennä yksityiskouluun. Tiedä sitten miten pitää paikkansa, mutta minut yllätti ainakin se miten paljon on kreikkalaisia, jotka eivät osaa englantia, myös nuoremmissa ikäluokissa eli ilmeisesti voi hyvinkin pitää paikkaansa tuo kielten opetusten taso. Monella oli valehtelematta huonompi englannin taito kuin mitä on suomalaisilla 3. luokan opiskelun jälkeen.

Muuten Kreikka on aivan ihana maa, hyvää ruokaa, kauniit maisemat, rantoja, historiaa, nähtävyyksiä, lämmin ilmasto. Ateenakin on ihana paikka käydä, vaikkakin paikoin likainen, haiseva, ahdas, täyteen rakennettu, mutta niin paljon nähtävää siellä. Siellä en kuitenkaan välttämättä haluaisi asua, varsinkaan lasten kanssa.

[QUOTE="vieras";23900073]Osaako kukaan sanoa paljonko siellä maksaa lasten koulunkäynti?[/QUOTE]

Useamman tuhat euroa lukuvuodessa, jos yksityiskouluun laittaa lapset. On varmaan halvempiakin, mutta näin keskimääräisesti ehkä noin 4000 - 7000 €/vuosi. Tuollaisista summista minulle kerrottiin, mutta en toki tiedä onko alueellisia eroja miten paljon ja varmasti koulujenkin välillä on eroja.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä