muutto kotipaikkakunnalle=karenssia 3kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja whaaaat:D
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a.p";29084095]Miksi ihmeessä minun pitäisi jäädä asumaan sellaiselle paikkakunnalle missä ei ole tukiverkkoa, neljän lapsen kanssa? Pyörittiin siinä hemmetin oravanpyörässä jo silloin kun tuplat ilmoitti tulostaan, oli tosi "kivaa ja rentouttavaa" asua sellaisella paikkakunnalla missä ei saanut mitää apuja vauvojen kanssa.:D
Mieluiten olen nyt työtön kun asun siellä oravanpyörä helvetissä![/QUOTE]

Onkos näille tukiverkoille ilmoitettu, että ovat jatkossa ilmaisia lapsenvahteja?

okei mutta ei se oikein yhteiskunnankaan tehtäviin kuulu hoitaa sun tukiverkkoja kuntoon

jos haluat helpoille päiville niin pitää tinkiä vähän jostain muusta

Ei tässä tarkoitus ole alkaa downshiftailemaan, mies opiskelee uutta ammattia ja minuakin joko työt tai opiskelu kutsuu heti ensivuonna?:)
Muutossa oli ideana elämänlaadun parantaminen koko perheelle, ja se on onnistunut hyvin, vaikka tämä siirtymävaihe nyt hiukan tiukkaa tekeekin.

[QUOTE="a.p";29084095]Miksi ihmeessä minun pitäisi jäädä asumaan sellaiselle paikkakunnalle missä ei ole tukiverkkoa, neljän lapsen kanssa? Pyörittiin siinä hemmetin oravanpyörässä jo silloin kun tuplat ilmoitti tulostaan, oli tosi "kivaa ja rentouttavaa" asua sellaisella paikkakunnalla missä ei saanut mitää apuja vauvojen kanssa.:D
Mieluiten olen nyt työtön kun asun siellä oravanpyörä helvetissä![/QUOTE]

tiedän moniakin joilla ei ole tukiverkkoja. Eikä muuten mummot papat ym kuulu edes oll ILMAISIA hoitajia. Meillä on neljä lasta ja vain KERRAN on anoppi hoitanut yhden yön lapsiamme.
Ei isovanhempien ole pakko hoitaa lastenlapsiaan, jos ei halua. Tukiverkko ei ole syy muuttaa...... osalla ei auta sekään että ne mummot asuu vieressä, kun ne ei välttämättä silit pidä yhteyttä ja kavereita äisit ja isät saa kyllä ihan vaika kirjatoista, puistoista, työpaikoilta jne

tiedän moniakin joilla ei ole tukiverkkoja. Eikä muuten mummot papat ym kuulu edes oll ILMAISIA hoitajia. Meillä on neljä lasta ja vain KERRAN on anoppi hoitanut yhden yön lapsiamme.
Ei isovanhempien ole pakko hoitaa lastenlapsiaan, jos ei halua. Tukiverkko ei ole syy muuttaa...... osalla ei auta sekään että ne mummot asuu vieressä, kun ne ei välttämättä silit pidä yhteyttä ja kavereita äisit ja isät saa kyllä ihan vaika kirjatoista, puistoista, työpaikoilta jne

Meillä sattuu olemaan hyvät ja läheiset välit kaikkiin sukulaisiin, äitini aina PYYTÄÄ lapsia käymään ja hoitoon, en ole itse kertaakaan kysynyt että otatko?
Ja vaikka tässä nyt kuinka kuvitellaan minun tunkevan noita neljää kaikkia kerrallaan hoitoon jonnekkin, niin en ole näin kertaakaan tehnyt, päinvastoin olen ottanut sukulaisten lapsia meille hoitoon.:D
Nuorin meillä ei ole kertaakaan hoidossa missään ja ikää löytyy 2,5.v!!

Ompas teillä omituiset isovanhemmat. Mun äiti ois onnessaa jos muuttaisin naapuriin sais joka päivä viettää aika lapsenlapsen kanssa. Eipä ole käynyt mielessäkään, että häntä rasitan jos pyydän hoitoapua. Varsinkin, kun hän sitä koko ajan tuputtaa.

[QUOTE="a.p";29084398]Meillä sattuu olemaan hyvät ja läheiset välit kaikkiin sukulaisiin, äitini aina PYYTÄÄ lapsia käymään ja hoitoon, en ole itse kertaakaan kysynyt että otatko?
Ja vaikka tässä nyt kuinka kuvitellaan minun tunkevan noita neljää kaikkia kerrallaan hoitoon jonnekkin, niin en ole näin kertaakaan tehnyt, päinvastoin olen ottanut sukulaisten lapsia meille hoitoon.:D
Nuorin meillä ei ole kertaakaan hoidossa missään ja ikää löytyy 2,5.v!![/QUOTE]

pakko korjata oma teksti ettei kukaan väännä tuosta viimmeisestä lausessta mitään, nuorin on ollut pari kertaa mummulla 2-3h hoidossa mummulla, mutta ei ikinä yötä, vanhemmat on ollut yökylä hoidossa.

Ompas teillä omituiset isovanhemmat. Mun äiti ois onnessaa jos muuttaisin naapuriin sais joka päivä viettää aika lapsenlapsen kanssa. Eipä ole käynyt mielessäkään, että häntä rasitan jos pyydän hoitoapua. Varsinkin, kun hän sitä koko ajan tuputtaa.

Ei ole omituiset vaan juurikin päinvastoin!:D En vain halua rasittaa heitä liikaa, omasta tahdostaan aina pyytävät lapsia hoitoon, täällä palstalla vaan heti kuviteltiin minun muuttavan kotipaikkakunnalleni ilmaisten lastenvahtien toivossa.:laugh:
Osalla on varmaankin todella huonot välit omiin vanhempiinsa ja sukulaisiinsa muuta selitystä en keksi?

[QUOTE="a.p";29084211]Ei tässä tarkoitus ole alkaa downshiftailemaan, mies opiskelee uutta ammattia ja minuakin joko työt tai opiskelu kutsuu heti ensivuonna?:)
Muutossa oli ideana elämänlaadun parantaminen koko perheelle, ja se on onnistunut hyvin, vaikka tämä siirtymävaihe nyt hiukan tiukkaa tekeekin.[/QUOTE]

Ai että ihan elämänlaadun parantaminen! No eihän sitä sitten karenssia, ei tietenkään. Kuinka väärin yhteiskunnalta vaatia aikuista ihmistä pysymään töissä, kun hän sentään irtisanoutumalla parantaa elämänlaatuaan! Ah ja voih! Kyllä ne varmaan sun karenssin peruu kun vaan sanot että sä et irtisanoutunut ihan huvikseen, vaan elämänlaadun takia!!!!111

Alkuperäinen kirjoittaja Oikea päätös;29084530:
Ai että ihan elämänlaadun parantaminen! No eihän sitä sitten karenssia, ei tietenkään. Kuinka väärin yhteiskunnalta vaatia aikuista ihmistä pysymään töissä, kun hän sentään irtisanoutumalla parantaa elämänlaatuaan! Ah ja voih! Kyllä ne varmaan sun karenssin peruu kun vaan sanot että sä et irtisanoutunut ihan huvikseen, vaan elämänlaadun takia!!!!111

Mulle on toi karenssi ihan sama pärjätään taloudellisesti kyllä, vähän se vaan yllätti että muutto 300km päähän työpaikasta ei ole riittävä syy!?
Kyllä mä laitan siihen valitukseeni monta muutakin asiaa jolla perustelen muuton?

Mikä sua korpeaa etkö itse uskalla parantaa elämänlaatuasi?

Miksi ihmeessä meidän olisi pitänyt jäädä paikkakunnalle jossa ei asu ketään sukulaista? Lapsethan siinä kärsii, lasten elämänlaatuahan me myös ajattelimme. Ollaan kysytty lapsilta kumpi oli parempi paikka asua xxx vai tämä nykyinen, vastaus on ollut yhteen huutoon ehdottomasti nykyinen!!

Senkus elelet siellä klaanisi kanssa. Mutta mä en maksa sulle tästä downshiftaamisesta, ja sitä suuremmalla syyllä et tarvi tukia tuohon, kun se näyttää ihan samantekevää olevan kuitenkin.

Juu, oli tilanne mikä tahansa mutta karenssi tulee jos itse irtisanoutuu. Muuttaa sitten vaikka 50 tai 5000km päähän. Työkkäri ajattelee "Mitäs läksit" eikä "Joo, työmatka muuton jälkeen liian pitkä".

Mutta noin niinkuin muuten, hienoa että ap perheineen pääsee lähemmäs isovanhempia, ja minusta se on aivan mainio syy muuttaa. Minunkin vanhemmat haikailevat että muutettaisiin mun kotipaikkakunnalle, ja ehkäpä joskus muutetaankin. "Isovanhemmat ei ole ilmaisia lapsenvahteja!" on kyllä paskin "neuvo" tässä keskustelussa, joskus meinaan on oikeastikin niin että ne isovanhemmat haluavat ja suorastaan vaativat saada lastenlapset hoiviinsa.

Juu, oli tilanne mikä tahansa mutta karenssi tulee jos itse irtisanoutuu. Muuttaa sitten vaikka 50 tai 5000km päähän. Työkkäri ajattelee "Mitäs läksit" eikä "Joo, työmatka muuton jälkeen liian pitkä".

Mutta noin niinkuin muuten, hienoa että ap perheineen pääsee lähemmäs isovanhempia, ja minusta se on aivan mainio syy muuttaa. Minunkin vanhemmat haikailevat että muutettaisiin mun kotipaikkakunnalle, ja ehkäpä joskus muutetaankin. "Isovanhemmat ei ole ilmaisia lapsenvahteja!" on kyllä paskin "neuvo" tässä keskustelussa, joskus meinaan on oikeastikin niin että ne isovanhemmat haluavat ja suorastaan vaativat saada lastenlapset hoiviinsa.

Huoh vihdoin joku ymmärsi, tuli ihan jo hiki näiden muiden kanssa, kun vaan aina sai perustella!:D
Olen sukurakas ja sosiaalinen ihminen, minulle siskot ja veljet perheineen ovat maailman tärkeimpiä ihmisiä ja tullaan loistavasti toimeen, arvostan myöskin vanhempiani. Onko ihmiset nykypäivänä vieraantuneet jotenkin suvustaan?
Lapsille on myös tärkeää nähdä sukulaisiaan säännöllisesti, ja kyselevätkin koko ajan milloin mennään xxx luo kylään!

[QUOTE="a.p";29084559]Mulle on toi karenssi ihan sama pärjätään taloudellisesti kyllä, vähän se vaan yllätti että muutto 300km päähän työpaikasta ei ole riittävä syy!?
Kyllä mä laitan siihen valitukseeni monta muutakin asiaa jolla perustelen muuton?
[/QUOTE]
Muista, ettei työkkäriä kiinnosta se, miten lapset hoidetaan ja onko suku tai mies lähellä tms. Perusteluksi pitää löytää jotain muuta työstä tai sinusta itsestä johtuvaa.

Mollin sivulta löytyy faktaa. Vaikea on löytää perusteluja, jos työpaikka on ollut kunnollinen.

Työstä eroaminen

Jos työnhakija eroaa työstä ilman pätevää syytä tai on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, karenssiaika on 90 päivää.

Pätevänä syynä työstä eroamiseen pidetään muun muassa palkanmaksun laiminlyöntiä ja työturvallisuuden vaarantamista (työsopimuslain 8 luvun 1 §:n 2 momentin mukaiset perusteet). Ristiriidat tulee kuitenkin ensin yrittää ratkaista esimerkiksi ammattiliiton tai työsuojeluviranomaisten välityksellä.

-----
Toisaalla netissä on kirjoitett näin. Joku jo edellä mainitsikin jotain tämän suuntaista.

Ero- ja kieltäytymiskarenssien erilainen luonne on huomioitu myös karenssien seuraamuksissa. Työstä ilman pätevää syytä eroamisesta seuraa pidempi karenssi kuin kieltäytymisistä. Tätä on perusteltu muun muassa sillä, että työstä eroaminen on työvoimapoliittisesti moitittavampaa kuin työstä tai koulutuksesta kieltäytyminen. Eroamalla työstä ilman uuden työpaikan varmistamista henkilö aiheuttaa varmuudella työttömyytensä. Työ- tai koulutustarjouksesta kieltäytymisen seuraus ei ole yhtä yksiselitteinen, koska ei voida olla varmoja siitä, olisiko yksilöidystä tarjouksesta kieltäytynyt hakija tullut valituksi työ- tai koulutuspaikkaan. (HE 359/1992.) Työstä ilman pätevää syytä eroamisesta seuraavien sanktioiden ankaruutta on myös arvosteltu. Eroamisen taustalla vaikuttaneet olosuhteet ovat monesti hyvin tulkinnanvaraisia, eikä aina ei ole yksiselitteistä milloin henkilö on irtisanoutunut vapaaehtoisesti ja milloin taas tilanteeseen on vaikuttanut esimerkiksi työnantajan tai työtovereiden painostus (Ruotsalainen 1998, 106).

[QUOTE="a.p";29084559]Mulle on toi karenssi ihan sama pärjätään taloudellisesti kyllä, vähän se vaan yllätti että muutto 300km päähän työpaikasta ei ole riittävä syy!?

Mikä sua korpeaa etkö itse uskalla parantaa elämänlaatuasi?

Miksi ihmeessä meidän olisi pitänyt jäädä paikkakunnalle jossa ei asu ketään sukulaista? Lapsethan siinä kärsii, lasten elämänlaatuahan me myös ajattelimme. Ollaan kysytty lapsilta kumpi oli parempi paikka asua xxx vai tämä nykyinen, vastaus on ollut yhteen huutoon ehdottomasti nykyinen!![/QUOTE]

Sinä sotket nyt kaksi asiaa:

1) Töistä irtisanoutuminen ilman että on uutta työpaikkaa
2) Muuttaminen

Yrität koko ajan perustella miksi sait tehdä 2, kun karenssi taas on tullut siitä että teit 1. Jokaikinen saa tehdä 2 vaikka joka päivä, ihan vapaasti, mistä syystä tahansa ja minne tahansa. Sen sijaan se, joka tekee 1 ilman pätevää syytä ansaitsee karenssin. Syy 2 ei ole pätevä syy, koska muuten karenssia olisi aivan liian helppo kiertää. Karenssia ei voi perua siksi, että irtisanoutunut perustelee irtisanoutumistaan "elämän laadun paranemisella" tai sillä että horoskooppi määräsi niin.

On siis ihan yks vitun sama muutitko "elämänlaadun" perässä tai vaikka siksi että jumala puhui sinulle unissasi että sun pitää muuttaa. Irtisanouduit töistä, joten yhteiskunnalla ei ole velvoitetta sinua elättää. Yhteiskunnalla on velvoite elättää ne jotka EIVÄT SIIHEN KYKENE, ei niitä jotka päättävät muuttaa 300km päähän työpaikastaan syystä X.

Minua korpeaa se, että sinä haluaisit että yhteiskunta, eli me työssäkäyvät, eli myös minä, maksamme sinun elämänlaatusi parantamisen. Minä en halua maksaa siitä, joten siksi karenssi on enemmän kuin paikallaan, ja minusta sen pitäisi olla huomattavasti pidempikin kuin 3kk. Jos haluat parantaa elämänlaatuasi niin että se edellyttää irtisanoutumisen töistä, niin maksa se itse helvetti soikoon.

Mulle tuli myös sellainen tilanne vastaan että muutettiin miehen työn perässä toiselle puolelle Suomea.Harvinaisen ihana työnantajana järkkäili hommat niin että työkkärillä ei ollut nokankoputtamista.Tällainenkin siis mahdollista jos hyvin käy.

Ja älä sinä aloittaja pahoita mieltäsi.Hyvältä kuulostaa tuo elämän muutos vaikka tuommoisen ikävän sanktion sait.
Kuulostaa siltä että täällä monellakin olisi tarvetta elämänlaadun parantamiseen kun on aikaa täällä räksyttää ja vääntää.
Mutta eiväthän sitä kuitenkaan tee,ainakaan yhteiskunnan kustannuksella(jeesustelua)..

Työstä eroamisesta ja erottamisesta asetetaan 90 päivän karenssi. Jos työn jäljellä oleva kesto on enintään viisi päivää, on karenssin pituus 30 päivää. Työstä on pätevä syy erota seuraavien syiden vuoksi:

•Työ ei ole sopivaa henkilön työkyky huomion ottaen.
•Henkilöllä on ollut työsopimuslaissa tarkoitettu purkuperuste.
•Työ sijaitsee työssäkäyntialueen ulkopuolella ja työmatkaan kuluu päivittäin yli 3 tuntia kokoaikatyössä tai yli 2 tuntia osa-aikatyössä. Oikeus erota tällaisesta työstä on voimassa 3 kuukautta työsuhteen alkamisesta.
•Henkilö muuttaa puolison vastaanottaman pysyvän työn tai yritystoiminnan vuoksi toiselle paikkakunnalle ja työstä eroaminen tapahtuu enintään viikkoa ennen muuttoa. Uuden paikkakunnan täytyy sijaita työssäkäyntialueen ulkopuolella tai päivittäiset työmatkat ylittävät 3 tuntia kokoaikatyössä ja 2 tuntia osa-aikatyössä. Sillä ei ole merkitystä, ovatko puolisot asuneet yhdessä tai onko heillä yhteisiä lapsia. Puolisoksi katsotaan myös avopuoliso.
•Työn suorittamispaikka muuttuu työsuhteen aikana niin, että uusi työn suorituspaikka on työssäkäyntialueen ulkopuolella tai työmatkaan kuluu päivittäin yli 3 tuntia kokoaikatyössä ja 2 tuntia osa-aikatyössä.

Eli jos muutat puolison, uuden tai vanhan tykö, toiselle paikkakunnalle ja irtisanot itsesi niin karenssia ei pitäisi tulla. Jos puolisolla on vakituinen työ

okei mutta ei se oikein yhteiskunnankaan tehtäviin kuulu hoitaa sun tukiverkkoja kuntoon

jos haluat helpoille päiville niin pitää tinkiä vähän jostain muusta

Yhteiskunnan tehtäviin kuuluu kyllä auttaa tukiverkkojen kuntoon hoitamisessa ja auttaa ihmisiä muutenkin. Monethan saavat siitä palkkaa. Se on yhteiskunnan tehtäviä itsestäänselvästi. Toki pitää itsekin nähdä vaivaa asioiden eteen. Onpa epäinhimillistä jos apua ei mistään saisi.

Te jotka haluatte jatkuvalla syötteelle rajoittaa ihmisten perustuslaillista vapautta valita esimerkiksi missä asua, olette täysin väärällä pohjalla kaikissa väitteissänne.

Tietysti saa muuttaa toiselle paikkakunnalle, ja useimmiten siihen on jokin syy. Ei aina pysty varmistamaan työpaikkaa ennen muuttoa. Sosiaaliturvajärjestelmässä on huomattavia aukkoja, ja ne jotka kitisee joka välissä että "itepähän sitä ja itepähän tätä" eivät välitä mistään muusta kuin omasta päänsä hakkaamisesta ja itsetärkeydestään. Näissä asioissa on kyse ihmisen periaatteellisista oikeuksista ja vapaudesta, ja se on katsokaas paljon tärkeämpää (ihan yleisesti ja filosofiseltakin kannalta) kuin se, että pystyykö ihminen joka tilanteessa aina ja joka ikisessä hetkessä varmistamaan oman toimeentulonsa ilman yhteiskuntaa. Yhteiskunnan sosiaaliturvajärjestelmä on ihmisiä varten, eikä ihmiset sitä varten että heidän täytyy pakolla toteuttaa jotain sellaisia määräyksiä, jotka eivät palvele ketään.

Eli tietysti valitat. Siihen asti saat toimeentulotukea.

Helppo homma.
Itse olen muutellut työttömäksi ympäri suomea ja yhtäänn kertaa ei ole
valtio karensseja viskellyt.
jokaisella on oikeus muuttaa jos huomaa asuvansa paskassa ympäristössä.

Yhteistyössä