Muuttaisitko ?? Ulkomaille tässä tilanteessa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailijana

Vieras
Miehellä voisi olla ns. saumat päästä kansainväliseen työpaikkaan itävaltaan. Siellä pitäisi ainakin työskennellä 1-2v. ja sen jälkeen olisi mahdollisuus joko jäädä sinne tai tulla takas suomeen jatkamaan töitä.
Meillä perheessä lapset kohta10v. (erityislapsi) 6v.ja 2v. Itse olen vielä kotona tällä hetkellä.
Molempia on aina kiinnostanut hirveästi lähteä töihin ulkomaille ja siis sinne asumaan.Itsellä myös sellainen työ, että voin tehdä sitä missä vaan.

Oliskos teistä kohtuutonta viedä tuon ikäiset lapset pois suomesta 1-2v. ainakin? Uskaltaisitteko itse lähteä? Luulen että itse olisin ainakin ihan kotona lasten kanssa sen 1 tai 2 v. ja sitten pitäis katsoa asia uudestaan. Mies joutuisi välillä käymään myös täällä suomessa töiden takia.

Itseäni mietityttää ehkä eniten tuo kieli"ongelma", eli saksaa en osaa , mitä nyt joskus koulussa sitä opiskellut ylä-asteella. Mieskään ei saksaa osaa.
Ja toinen mietityksenaihe on tuo esikoisen "ongelmat" , että mitenköhän sen puitteissa kaikki rullais sielläpäässä..:/?
Hänellä siis lääkitys , ei mitään ylitsepääsemätöntä sairautta....

Mielipiteitä kuuntelisin mieluusti!:)

Esikoisen koulunkäyntiä miettisin, muuten lähtisin sujuvasti! Lapsille pitää asiasta puhua ja tutustuttaa heitä ennalta uuteen ympäristöön - eikä tee pahaa aikuisillekaan ;) Itävalta on kuitenkin niin lähellä Suomea (parin tunnin lennot) että sukulaisiin jne pääsee lähes aina halutessaan. Muuttokustannuksista kannattaa neuvotella työnantajan kanssa, parhaimmassa tapauksessa osallistuu kustannuksiin.

Kyllä Euroopassa pärjää!

Selvitä vaan etukäteen kaikki mahdollinen, myös onko tarjolla ns. naapuriapua eli jo paikan päällä asuvia suomalaisia, jotka voivat auttaa mahdollisissa virastoasioissa jne. Miehen työpaikallakin saattaa olla "relocation" -vastaava, joka auttaa asettumisessa.

Kiitos teille vastauksista!:) On muutenkin itseäni aina kiehtonut Itävalta-Sveitsi akseli. Muksuna tuli katottua Sissi-elokuvia;):D Ja kun perhe vielä laskettelee niin.....
Mies ei ole kuulkaas vielä edes hakemusta tuonne firmaan laittanut, joten sellaistakin mietin että kandeeko heti alussa kertoa että perhettäkin niinkö ois...?
Muuten uskon ihan todella, että varmasti nyt ois sen paikka. En vain tiedä miten he he suhtautuvat jos perhettä ja miten yleensä tosiaan noihin cv:en kirjotella perheestä. lapsista jne.?

Kannattaa ottaa selvää, onko työpaikka local sopparilla vai jonkun suomalaisen firman sopimuksella. Ja mitä tuohon mahdolliseen local soppariin sisältyy tai ei sisälly.

Jatkot varsinkin siirtyvät lähes aina localeiksi jos työpaikka onkin ollut ensin sen vuoden tai kaksi suomalaisella työsopimuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;24619489:
Jatkot varsinkin siirtyvät lähes aina localeiksi jos työpaikka onkin ollut ensin sen vuoden tai kaksi suomalaisella työsopimuksella.

no eiköhän tämäkin riipu siitä onko yritys vai joku kansainvälinen organisaatio kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;24619489:
Kannattaa ottaa selvää, onko työpaikka local sopparilla vai jonkun suomalaisen firman sopimuksella. Ja mitä tuohon mahdolliseen local soppariin sisältyy tai ei sisälly.

On ihan suomalainenfirma. ja siellä siis ensin töissä/koulutuksessa ja sitten joko jäädä sinne tai tulla takasin. Ilmossa oli justiinsa että laajentavat sitä firmaa tänne suomeen ja haluavat muutaman tyypin uusia sen takia.

Luulisi, että firman olisi hyvä tietää että olisitte siellä mukana. Koska silloin he katsovat miehesi sitoutuvan työhönsä eikä siten olisi koti-ikävää.

[QUOTE="ÄITI";24619658]Miten voi päästä töihin Itävaltaan jos ei osaa SAKSAA??[/QUOTE]

No hakemuksessa sanottiin että pitää osata hyvää englantia ja sitähän mies osaa! ja minä myös....

Miehellä voisi olla ns. saumat päästä kansainväliseen työpaikkaan itävaltaan. Siellä pitäisi ainakin työskennellä 1-2v. ja sen jälkeen olisi mahdollisuus joko jäädä sinne tai tulla takas suomeen jatkamaan töitä.
Meillä perheessä lapset kohta10v. (erityislapsi) 6v.ja 2v. Itse olen vielä kotona tällä hetkellä.
Molempia on aina kiinnostanut hirveästi lähteä töihin ulkomaille ja siis sinne asumaan.Itsellä myös sellainen työ, että voin tehdä sitä missä vaan.

Oliskos teistä kohtuutonta viedä tuon ikäiset lapset pois suomesta 1-2v. ainakin? Uskaltaisitteko itse lähteä? Luulen että itse olisin ainakin ihan kotona lasten kanssa sen 1 tai 2 v. ja sitten pitäis katsoa asia uudestaan. Mies joutuisi välillä käymään myös täällä suomessa töiden takia.

Itseäni mietityttää ehkä eniten tuo kieli"ongelma", eli saksaa en osaa , mitä nyt joskus koulussa sitä opiskellut ylä-asteella. Mieskään ei saksaa osaa.
Ja toinen mietityksenaihe on tuo esikoisen "ongelmat" , että mitenköhän sen puitteissa kaikki rullais sielläpäässä..:/?
Hänellä siis lääkitys , ei mitään ylitsepääsemätöntä sairautta....

Mielipiteitä kuuntelisin mieluusti!:)

Lähtisin kiljuen!! Haaveilen tuosta itsekin! Työkaverini oli samassa tilanteessa samanikäisten lasten kanssa ja hienosti meni. Isommat lapset saavat hyvin irti ulkomaanreissusta. Meillä ulkomaille lähtöä rajoittaa vähän se, että olemme molemmat työelämässä. Pitäisi saada kotiin hoitaja tms. Mutta jatkan haaveilua :).

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;24619675:
Ei riipu siitä vaan yleensä kunkin maan työlainsäädännöstä ym laki- ja pykäläkiekuroista.

Yritin lähinnä sanoa, että kansainvälisillä organisaatioilla on jotkut omat systeeminsä. Ei kai vaikka kiinaan euroopasta lähtevä työntekijä tee töitä kiinan lainsäädännön määrittelemillä oikeuksilla tai palkoilla.

[QUOTE="ÄITI";24619658]Miten voi päästä töihin Itävaltaan jos ei osaa SAKSAA??[/QUOTE]

Riippuu yrityksestä, monessa firmassa työkielenä on englanti. Minä ja mies muutettiin Berliiniin eikä osattu kyllä kumpikaan saksaa yhtään ennen muuttoa.

[QUOTE="Tiina";24619713]Lähtisin kiljuen!! Haaveilen tuosta itsekin! Työkaverini oli samassa tilanteessa samanikäisten lasten kanssa ja hienosti meni. Isommat lapset saavat hyvin irti ulkomaanreissusta. Meillä ulkomaille lähtöä rajoittaa vähän se, että olemme molemmat työelämässä. Pitäisi saada kotiin hoitaja tms. Mutta jatkan haaveilua :).[/QUOTE]

Kivaa et joku sentäs innostuis;):) Eihän tämäkään pesti nyt satavarma ole, mutta ollaan kyllä tätä ainakin jo 5v. mietitty ja kanssa haaveiltu. Itävälta on myös varmaan maana mukava, vaikken siellä koskaan olekaan käynyt. Ihania maisemia ainaskin!:)

[QUOTE="vieras";24619758]Yritin lähinnä sanoa, että kansainvälisillä organisaatioilla on jotkut omat systeeminsä. Ei kai vaikka kiinaan euroopasta lähtevä työntekijä tee töitä kiinan lainsäädännön määrittelemillä oikeuksilla tai palkoilla.[/QUOTE]

Tekee, jos työntekijä päättää jäädä töihin sen jälkeen kun alkuperäinen expat.-sopimusaika on päättynyt. Vaan tuskin monikaan suostuu jäämään paikallisella sopimuksella kun se tietää palkan, sosiaali- ja terveysturvan ym. tason laskemista. Tosin tiedän pari tällaistakin henkilöä...

Mä en oikeesti tiedä näistä tällasista työjutuista mitään, ,mutta eiköhän nekin aikanaan selviä. Pistetään nyt ensin hakemus menemään ja toivotaan parasta:) Itseni mielestä ois kanssa ns. rehtiä heti kertoa ,että on perhettä jne. Voihan se joskus tietysti olla haittakin et kertoo, mutta me kuulutaan kyllä sit samaan pakettiin:D

Lapsille ois varmaan aika jännää ja pelottavaakin muutto. Toisaalta mietin aina, että ei 1-2v- elämästä ole kauan jos näkee toista kulttuuria ja maata. Jo nuorempana aina mietin että joskus vielä asun jonkunaikaa ainakin ulkomailla. No, menin töihin ja sitten tuli lapset.... Onneksi mun mies on ns. samaa sorttia jota kiehtoo toi ulkomaat. Tosin ollaan kanssa aika ns. jalat maassa tyyppejä, joten mitään ylilyöntejä ei pääse kyllä helposti tapahtumaan tässäkään asiassa;)

Ei siihen itse hakemukseen tarvi laittaa, että on perhettä, mutta sitten jos asiat etenee niin tottakai suoraan kerrotte. Se saattaa hyvinkin olla positiivinen asia, että paikka kiinnostaa niin paljon että perhekin on valmis lähtemään mukaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;24619808:
Tekee, jos työntekijä päättää jäädä töihin sen jälkeen kun alkuperäinen expat.-sopimusaika on päättynyt. Vaan tuskin monikaan suostuu jäämään paikallisella sopimuksella kun se tietää palkan, sosiaali- ja terveysturvan ym. tason laskemista. Tosin tiedän pari tällaistakin henkilöä...

Jaa niin. Luulin, että porukka palaa aina sopimuksensa jälkeen tai siirtyy eteenpäin seuraavaan paikkaan tai uusivat sopimuksensa. En tiennytkään, että olisi siis vaihtoehtona edes jäädä eri ehdoin.

[QUOTE="vieras";24619892]Jaa niin. Luulin, että porukka palaa aina sopimuksensa jälkeen tai siirtyy eteenpäin seuraavaan paikkaan tai uusivat sopimuksensa. En tiennytkään, että olisi siis vaihtoehtona edes jäädä eri ehdoin.[/QUOTE]

Aina sitä paluupaikkaa ei edes ole, vaikka kuinka se luvataan ja on sopimuksiin kirjattu. Toisinaan taas työntekijän perhesyyt "estävät" paluun. Esim. puoliso kohdemaasta ja yhteiset lapset.

Yhteistyössä