muutamaa juttua vain kyselen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BlueWolf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

BlueWolf

Vieras
muutama hassu kysymys on pulpahtanu päähän ja tunnen itteni ihan uus avuttomaks :ashamed: ei siis mitään suunnattomasti vialla ole eikä pahoja ongelmia, mutta mieltä askarruttaa nämä jutut...

ensinnäki maito... ku ollaan siirtymässä tavalliseen maitoon niin sitä ei vissiin tarttee enää lämmitellä? vanhasta tottumuksesta oon lämmittäny korvikkeen huoneenlämpöseks ennen ku oon pojalle antanu mutta tarviiko sitä enää lämmitellä vai voiko antaa suoraan jääkaappikylmää maitoo? ja ruokailussa on muutenki se maidon juonti sellasta että se pitää jättää viimeseks, ei osaa lapsi ottaa (ja eihän sitä voi edes vaatia että osais!) niin että ottas jossain vaiheessa vaan vähän maitoo ja sit jatkettas syömistä ja otettas taas kohta maitoo... se on hörpättävä kerralla koko reilu desi. jos ite yrittää tauotella sitä niin huuto alkaa mukin perään. mutta ku jossain vaiheessa tulee stoppi ruokailuun sen takia että ruoka ei enää solju kurkusta alas niin sujuvasti ku on liian kuivaa ja tartteis vähä kostuketta. eli annammepa sitte lusikasta välillä maitoo et vähä helpottas, koska jos maidon juottaa siinä vaiheessa ku on puolet syöty niin tuntuu ettei sitä ruokaa sit mee niin paljo ku yleensä menis. eihän se sinänsä ongelma ole mutta tuntuu vaan omituiselta antaa lusikasta maitoo =) kai tääki vaihe menee joskus ohi...

ja sitte kengät... tuntuu melkosen turhauttavalle ostella kenkiä ku noi pojan jalat on vielä niin vauvan pulleat ettei meinaa mikään kenkä mennä jalkaan, mutta ei kehtais sukkasillaankaan ulkona olla ja vesisateen jälkeen turha mennä ulos kun ei oo kenkiä. ja pitäskö ostaa ihan uudet kengät aina vai voiko ostaa käytettynä kirpparilta? kun kuulin että jalka alkaa vasta muovautumaan niin jos ostaa käytetyt kengät niin ne on jo muovautunu sille edelliselle omistajalle sopiviks et sit ne pilaa seuraavan jalat...onko tässä perää? ku kuitenki vielä vuoden ikäsellä ei yhet kengät oo käytössä kovin kauaa ennen ku käy liian pieneks ni tuntuu turhalta maksella kengistä niin paljon jos käytetyistäkään ei haittaa ole.

ja sitte ihan mielenkiinnosta kyselen et kuin usein käytte vielä kylvyssä? en muista millon viimeks oisin pojan kylvyssä käyttäny ku se amme tuntuu vaan olevan sellanen paikka mistä pitää pois pyrkiä tutkimaan lattialaattoja ja -kaivoo. ja sit jos pesunestettä käyttää niin huuhtelussa huuhtelee sit itsensä ja omat vaatteet samalla ku suihkuttelee pojan puhtaaks. suihkussa sit käydäänki joka 2. tai 3. päivä, siinä on kuitenki niin paljon helpompi pestä poika kun viihtyy paikallaan sylissä. ammeisiin on saatavana jotain liukusuojia? onko mitä materiaalia ja paljon ne suunnilleen maksaa? en siis tarkota niitä ammetukia/-istuimia vaan sellasia "mattoja" (tai luulen niitten olevan mattoja, en oo koskaan nähny, kuullu vain ohimennen...). ja onko niistä mitään hyötyä? pysyykö lapsi tukevasti istumassa ettei luiskahda selälleen ammeeseen...? jos tuota pikkusta nyt enää kiinnostaa ammeeseen mennä saati sit siellä olla... :D

tälläsiä pikku kysymyksiä tälle äitille pilkahti päähän... :D luultavasti tulen kohta kyselemään lisää omituisia kysymyksiä kunhan niitä taas keksin :D

Oli monta kysymystä, vastailen mihin muistanen viitsi kopioidakaan kun tulee sitten niin pitkät "turhat".

Eli tämä maitojuttu: En ole lämmitellyt neitille maitoja kun tissiltä vaihdettiin kokonaan 1,2v ja aivan hyvin oppi juomaan kylmää. Ruokajuomana meillä oli tossa vaiheessa vesi ja sitten maito päälle. Nykyään menee ihan normaalisti maito ruoan mukana tyttö 1,6v.

Ensimmäisiksi kengiksi ostin alle vuoden ikäisenä uudet kavat merkkiset ensikengät, oli erittäin hyvät ja meni ihan kevään kokonaan että nyt vasta olen syksyksi ostanut uudet aleista ja tietenkin sandaalit on ollut nyt käytössä. Ihan samaa olen kuullut noista kengistä, ja siskollekin sanoin etten ota serkkujen vanhoja kenkiä, että ostan uudet tytölle ja aion jatkossa myös ostaa henkilökohtaiset kengät. Toki monet käyttää ensimmäisenäkin kenkänä käytettyä, ei siskon pojille ainakaan mitään ole tullut vaikka nuoremmalle aina periytyykin vaatteet että kengät. Ja jos olisi rahasta tiukkaa niin varmaan olisin huolinut käytetyt hyväkuntoiset. Toisaalta ei kannata sitten ostaa justeja kenkiä ettei jää heti pieneksi. Meillä oli ostohetkellä tytön jalan koko 19 ja kengäksi otin 21 ja nyt oli jalankoko 21 ja kengät tuli 23 kokoa. Noi kävelykengät vielä tahtoo tippuilla tiukassa paikassa, mutta syksyllä varmaan ihan ok.

Itse en lämmitellyt korvikkeitakaan enää kun poika niihin 7 kk iässä rinnasta siirtyi. Tavallinen maitokin alettiin juottaa jääkaappikylmänä. Meillä poika juo maidon pikkuhiljaa aterian yhteydessä itse nokkamukista.

Ensimmäiset kengät meillä oli käytetyt. Ostin ne kirpparilta silloin kun poika oppi seisomaan tukea vasten. Seisoi siis ne jalassa tosi vähän ja käytettiin niitä lähinnä sellaisina "kenkiin totuttelu kenkinä". Kun poika alkoi seistä enemmän ja kävellä tuen kanssa, ostimme uudet kunnon kengät, tai oikeastaan kahdet, koska hankimme kesää vasten myös sandaalit. Koko 20 on kyllä meillä mennyt nyt koko kesän. Alennuskyynneistä ostin valmiiksi syksyä varten kahdet 22 kokoiset kengät.

Mä en nyt jaksa alkaa kaikkiin vastailemaan, mut tohon maito-juttuun eli kannattaa alkaa nyt pikkuhiljaa lopettamaan se maidon lämmitys asteittain. Jätät aina vaan viileämmäksi. En antais ihan suorilta jääkaappikylmää maitoa, jos tottunut lämpöiseen.

Meillä (poika nyt 1,5v) juodaan edelleen sekä lämmitettyä maitoa, että jääkaappikylmää. Nokkamukista kylmää (esim. ruokailun yhteydessä) ja illalla maitoa pullosta lämmitettynä.

Ja meillä kylvetään joka ilta. Viimeiset virrat lähtee kylpyveden mukana ja uni sitten maistaa paremmin..

Maitoa en ole lämmittänyt kuin muutaman kerran, ruokajuomana meillä oli aina vesi, tissiä kun oli vähän hankala lykätä väliryypyksi

Kylvetään kerran viikossa ja suihkussa tarpeen mukaan eli ehkä pari kertaa viikko kylvyn lisäksi. Liukuesteitä saa mutta hinnasta ei tietoa, meillä toimi kylpylelut niin etteivät pois kammenneet.

Kengät kannattaa ostaa sopivat ja uudet, jalka ihan oikeesti muotoutuu kengän mukaan. Esikoisella en niin tarkkaan katsonut kengän lestiä jne kuhan olivat ensikengät, mutta niissäkin on eroa. Nyt on jalka aavistuksen matala, joten tarkkaan katsomme, että kengässä on kunnon lesti ja korotus, saadaan näillä konsteilla vielä korjattua kun ikää ei ole vasta kun reilut 2.v, jos olis kunnon kengät ollut heti alkuun niin voi olla ettei tarttis korjailla

juu, maitoa ei meilläkään lämmitelty kun siirryttiin tavalliseen maitoon.

Olen ostanut pojalle uusia ja käytettyjä kenkiä. molemmat ollut yhtä hyviä (paitsi yhet uudet teki pojalle rakot jalkoihin).

Ennen meillä kylvettiin noin 2 kertaa viikossa, nykyään ei ollenkaan, kun poika ei malta istua ammeessa. Suihkun alla istuskelee ja leikkii traktoreilla.

Maito-asiaan saitkin jo aika monta hyvää vastausta ja peesailen edellisiä.

Kenkiä kannattaa ainakin sillon hommata, jos lapsi jo kävelee. Meillä meni viime kesänä kengät per kuukausi, kun poika lähti jussina kävelemään ja siitä jalka alkoi sitten "kasvaa" eli pullajalka alkoi levitä, joka näkyy jalan kasvuna. Saappaat oli alussa hankalat, koska nilkka ei päässy niissä tarpeeksi taipumaan eikä poika pystyny niillä kävelemään. Etolassa oon nänhy sellaisia sadetossuja ja jos lapsi ei vielä kävele, niin ne on varmaan hyvät. Kirpparilta voisin käytettynä ostaa todella hyväkuintoisisa kenkiä, mutta monella lapsella olleita en kyllä osta. Säästän mieluummin muissa vaatteissa ja ostan kunnolliset kengät, kuin murehdin myöhemmin lapsen "pilalle" menneitä jalkoja.

Yhteistyössä