teinköhän nyt tyhmästi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elisa

Vieras
aloitin pojalla (1v 2,5kk) tutista vieroituksen. Eihän muuten ois kiire ollu, mut toinen on tulossa lokakuussa ja aattelin et on helpompi niin.. Ja joku vielä kirjoitti et neuvolassa oli sanottu et kannattaa luopua alle 1,5v kun lapsen oma tahto ei oo vielä niin vahva. En tiedä, tuntuu tota tahtoa meltäkin löytyvän!

Eilen leikkasin tuttiin reiän ennen päikkäreitä enkä antanut pullosta maitoo niinku yleensä. Pulloo ei paljon kyselly, mut tutin kans sit huusi kolme varttii. Pisti suuhunsa, imi ja heitti pois. Lopulta nukahti tutti suuhun kuitenkin.

Sama illalla. annoin maitoo vähän nokkamukista, ei paljoo huolinu. Sit kiukuteltiin jonkun aikaa tutin kans, mut kuitenki tuti jäi suuhun. tunnin nukuttua sit uudet huudot ja hysteriat, mut aika äkkiä rauhottu kuitenki. Yön nukku ihan hyvin.

Tänään taas päikkäreille nokkamukista vähän maitoo ja hysteerinen pyörintä tutin kanssa mun sylissä. Laitoin pojan sänkyyn pyöriin, jossa alko sit jutteleen pehmoeläimilleen ja välillä tuskastuneesti tutille, huuto jäi vähemmälle. Nukahtikin sit vartin päästä. Tutti suussa taas.

Et kuinkahan on, kun toi tutti on vieläkin suussa... Aattelin et nyt oppii oleen imemättä sitä (ei kauheesti ime, pitää vaan suussaan). Ja sit siihen voi leitkata isomman reiän ja pikkuhiljaa luopua.. Kuinkahan käy? Pelottaa ajatus, jos tää ei tästä etene ny mihinkään ja sit täytyy ottaa kokonaan tutti pois. se on ollu kyllä tosi tärkee turva vauvasta asti, viä kun on aina nukkunu omassa huoneessa. Ei mun silittelyt kauheesti poikaa rauhota, tutti vaan.

Meillä tutti edelleenkin käytössä ja poitsu nyt 1v 8kk. Toinen tulossa marraskuussa. En pidä tutista vieroitusta niin kauhean tärkeänä tällä hetkellä, hampaita tulee vielä ja vasta siirtynyt "isojen poikien"-sänkyyn nukkumaan.

Mulle sanottiin, et tutista pitäisi luopua vasta 2-vuoden paikkeilla, joten itse en pidä mitään kiirettä. Miettinyt olen, että pois jättäisin, mutta entäs sitten jos hokaakin uudestaan tutin kun vauvalla näkee.

Itse en pitäisi siitä mitään kiirettä, pulloa meillä ei ole käytetty 1 vuoden jälkeen ollenkaan enää. Jokainen tekee kuitenkin omat ratkaisunsa. :)

Niin joo ja yksi keino on, että leikkaat tuteista kokonaan tuttiosan rikki ja selität lapselle, että tutti on mennyt rikki.
Ja jos on jokin rakas pehmolelu unileluna niin sehän auttaa jo paljon asiaa. Eikä kyllä kuulostanut kovinkaan hankalalta, jos noinkin helposti saat nukkumaan ilman tuttia. :)

Meillä omaa tahtoa enemmän ja uhmaikä pahimmillaan, joten odotan, että vähän rauhottuisi ja vasta sitten jätetään tutti pois. Ei syö sitä enää 7-vuotiaana. ;) :D

Minä kanssa vierotin kuopuksen n 1½ vuotiaana tutista leikkaamalla imuosaa vähän kerrallaan pienemmäksi. Vähän aikaan sitten ihmetteli ja pyöritteli käsisään kun tutti mennyt rikki mutta eipä pahemmin huudellut. Sit toi meidän neiti oli aivan ihana kun se kuukausien päästä selvitti silmät pyöreinä mun siskolle että "tutti meni rikki ja kotitonttu vei sen" (olin meinaan sanonut et kotitonttu on purassut tutista palasen)

Mitenkähän kävisi, jos ottaisit tutin kokonaan pois? Tai ainakin siinä vaiheessa nyppäisit pois suusta kun lapsi on jo nukahtanut. Minä olen aina tehnyt meidän molempien kohdalla siten, että otan tutin pois suusta kun ovat nukahtaneet eivät siis ole oppineet pitämään tuttia suussa nukkuessaan.

Esikoinen jätti oikeastaan itse tutin pois 1 v 2 kk iässä. Nukahti vaan kerran uninallen korva suussaan kun etsimme tuttia. Tämän jälkeen emme antaneet enää tuttia kun kerran osasi nukahtaa ilman sitäkin. Hereillä ollessaan ei muuten syönyt tuttia tuossa vaiheessa enää ollenkaan. Eikä tyttö oikeastaan ikinä edes kysellyt tutin perään, mutta tuosta uninallesta tuli henkeäkin tärkeämpi kapine.

Minä olen sitä mieltä, että noin 1 vuotiaana on hyvä jättää tutti pois. 2 vuotias muistaa jo paljon asioita ja muistaa myös pitkään, että häneltä on tutti otettu pois ja että hänellä sellainen joskus oli. 1 vuotias itkee illan pari sen perään, muttei enää sen jälkee muista koko kapinetta, koska aivot eivät ole vielä kehittäneet muistia niin pitkälle. Lisäksi useimmilla lapsilla on nk luopumisen kausi noin 1-vuotiaana. Tällöin asioiden jättäminen pois (tissi, tutti, tuttipullo, pinnasänky yms) on helpompaa kuin sitten isompana.

No, en tiedä toimiko tuo vaan yllättävän helposti meidän esikoisella, vai eikö hän koskaan ollutkaan kovin riippuvainen siitä tutista, mutta aion yrittää samaa meidän kuopuksen kanssa myös tässä alkutalvesta kunhan tulee 1-v täyteen. Sitä ennen en pidä kiirettä ellei itse osoita olevansa valmis tutista luopumaan. Nyt hän, entinen tuttiaddikti, joka ei suostunut olemaan esimmäiseen 7 elinkuukauteensa sekuntiakaan ilman tuttia, on kuitenkin oma-aloitteisesti jättänyt tutin päiväkäytöstä kokonaan pois ja haluaa sen vain nukahtaakseen. Nyt hän siis on 10 kk ikäinen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 12:18 Elisa kirjoitti:
aloitin pojalla (1v 2,5kk) tutista vieroituksen. Eihän muuten ois kiire ollu, mut toinen on tulossa lokakuussa ja aattelin et on helpompi niin.. Ja joku vielä kirjoitti et neuvolassa oli sanottu et kannattaa luopua alle 1,5v kun lapsen oma tahto ei oo vielä niin vahva. En tiedä, tuntuu tota tahtoa meltäkin löytyvän!

Eilen leikkasin tuttiin reiän ennen päikkäreitä enkä antanut pullosta maitoo niinku yleensä. Pulloo ei paljon kyselly, mut tutin kans sit huusi kolme varttii. Pisti suuhunsa, imi ja heitti pois. Lopulta nukahti tutti suuhun kuitenkin.

Sama illalla. annoin maitoo vähän nokkamukista, ei paljoo huolinu. Sit kiukuteltiin jonkun aikaa tutin kans, mut kuitenki tuti jäi suuhun. tunnin nukuttua sit uudet huudot ja hysteriat, mut aika äkkiä rauhottu kuitenki. Yön nukku ihan hyvin.

Tänään taas päikkäreille nokkamukista vähän maitoo ja hysteerinen pyörintä tutin kanssa mun sylissä. Laitoin pojan sänkyyn pyöriin, jossa alko sit jutteleen pehmoeläimilleen ja välillä tuskastuneesti tutille, huuto jäi vähemmälle. Nukahtikin sit vartin päästä. Tutti suussa taas.

Et kuinkahan on, kun toi tutti on vieläkin suussa... Aattelin et nyt oppii oleen imemättä sitä (ei kauheesti ime, pitää vaan suussaan). Ja sit siihen voi leitkata isomman reiän ja pikkuhiljaa luopua.. Kuinkahan käy? Pelottaa ajatus, jos tää ei tästä etene ny mihinkään ja sit täytyy ottaa kokonaan tutti pois. se on ollu kyllä tosi tärkee turva vauvasta asti, viä kun on aina nukkunu omassa huoneessa. Ei mun silittelyt kauheesti poikaa rauhota, tutti vaan.

Oletko varma että nyt kun vierotat pois tutista niin ettei ala hinkumaan sitä uudestaan kun näkee vauvalla? Ajattele miten pieni vielä poikasi loppupeleissä on. Hän ei sitten ymmärrä miksi vauva saa sitä syödä mutta hän ei. Anna mielummin vielä syödä ja vierota sitten pois kun on yli 2v. Sitten ne jo ymmärtävät että miksi ei olisi hyvä syödä. Miksi lapsen pitää olla yhtäkkiä iso vaikka on just hikisesti yli 1 v?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 15:20 Hanna kirjoitti:
Oletko varma että nyt kun vierotat pois tutista niin ettei ala hinkumaan sitä uudestaan kun näkee vauvalla? Ajattele miten pieni vielä poikasi loppupeleissä on. Hän ei sitten ymmärrä miksi vauva saa sitä syödä mutta hän ei. Anna mielummin vielä syödä ja vierota sitten pois kun on yli 2v. Sitten ne jo ymmärtävät että miksi ei olisi hyvä syödä. Miksi lapsen pitää olla yhtäkkiä iso vaikka on just hikisesti yli 1 v?

Miten ajattelit pitää erillään vauvan tutit ja 1-v:n tutit?

Tässä on vielä aikaa vauvan syntymään sen verran, ettei sitten enää muista ikinä tuttia syöneensäkään. Sitäpaitsi vauva tuskin heti synnyttyään sitä tuttia vielä syö, että se jatkaa tätä tutitonta aikaa vielä parilla kuukaudella.

sitäpaitsi oletko ikinä kuullut, että kukaan 2-v olisi vapaaehtoisesti luopunut tutista? Minä en, kaikki ne on jouduttu itkun kanssa vierottamaan. Sen sijaan useimmilta 1-vuotiailta vieroitus onnistuu tosi helposti just vaihtamalla tutti unileluun.

hyvä siitä tullee. meillä ei tuota ongelmaa ole ollut ei ole koskaan kelvannut, tissi vaan. neiti on nyt 1v.3kk ja tissistä on just luovuttu. Imemisen tarve vähenee, et musta ainakin hyvä vieroittaa ennen 1,5v. niin ne neuvolassakin sano, tuteista, pulloista ja tissistäkin. mut jokainen toki tekee tavallaan. en mäkään olis kolme kk sitten voinut lopettee tissittelyä, kun se oli tytön rakkain juttu. tsemppiä sinne, jännää toi tutin leikkaaminen, pitää pitää mieles jos seuraava tykästyis tuttiin.

Mie vieroitin tytön tutista kolmisen viikkoa sitten. 12.8. tytölle tulee ikää 1v5kk. Eikä ole kaivannut tuttia ollenkaan. Nukkuu yhtä kiltisti. Ja vaikka yksi tutti on pöydälle unohtunut, ei ole tyttö käynyt sitä noukkimassa.
Meille on ensi kuussa tulossa uusi tulokas, että kahtoo miten sit käy.. Käykö ottamassa pienemmältä pois. =)

Meillä saatiin esikoiselta tutti pois 2v synttäreitten alla ilman itkuja. Mulla oli ollu just km ja tytöllekin oltiin puhuttu enkelivauvasta. Sanottiin vaan et se vauva tarvii tuttia kun se itkee eikä sillä oo omaa. Vietiin sitte yhessä se tutti parvekkeelle ja sieltä se vauva sen sitte haki. Käytiin vielä kattomassa ennen nukkumaan menoa että tutti oli hävinnyt, eikä yhtään itkua tullu tutin takia sen jälkeen. Kerran kysyi tuttia mutta kun muistutin et missä tutti on niin ei enää kysellyt. Aikasemmin tutti oli kyllä tärkeä.

Sitäpaitsi vauva tuskin heti synnyttyään sitä tuttia vielä syö, että se jatkaa tätä tutitonta aikaa vielä parilla kuukaudella.

Meillä ainakin tyttö söi tuttia heti syntymästään alkaen ja syö edelleen 1,2 vuoden ikäisenä ja saa kaikessa rauhassa syödäkin. Se on niin tärkeä kapistus nukkuessa sekä lohduttaessa että tuntisin itseni kyllä melko julmaksi jos lähtisin siitä väkisin nyt vierottamaan. Varsinkin kun tuntuu että teillä lapsi selvästi sitä vielä kaipaa. Ei kai toisen lapsen tarvitse välittömästi kasvaa yhtäkkiä "isoksi" kun perheeseen tulee vauva. Hänhän on itsekin niin kovin pieni vielä, anna hänen rauhassa olla pieni vielä vaikka vauva tuleekin. Luultavasti teillä on edessä muitakin vaikeuksia (mustasukkaisuus yms.) joten jos hän siitä tutista saa lohtua niin anna syödä. Tämä siis minun mielipiteeni.

Meillä poika 1½ vuotias ja syö vielä tuttia. Samoin juo tuttipullosta - tosin välillä niin, että pullossa on nokka. Ja hyvin luonnistuu myös nokkamukistakin juominen.

Itse ajattelin vieroittaa tutista - joskus :p ;). Eli sitten, kun ymmärtää jo puhetta, jolloin voin sanoa "Annetaan tutti naapurin tulevalle vauvalle." tai "Annetaan tutti sorsanpoikasille." tai "Tontut vei tutin." tms.

En raaski enkä halua kiusata lasta tutittomuudella. Mutta jokainenhan tekee, kuten parhaaksi näkee. :)

meillä kaksi poikaa 2v 5kk ja 1v3kk ja kummallakin tutti.Vanhempi syö vielä enempi ku nuorempi.Itsekin odotan kolmatta syntyväksi marraskuussa..En pidä kiirettä tutin pois jätön kaa kun on niin suloisia...Itse olin 6v kun tutista luovuin,eikä siitä mulle ainakaan haittaa ollu :)

Mä päätin vierottaa pojan (1v2kk) tutista vasta ens kesänä... Meillekin on tulossa toinen (la 5.12) ja mun äiti varotteli et saattaa taantua uuden vauvan myötä ja alottaa uudelleen tutin imemisen... Totesin et on parasta anataa esikon olla tutin kannalta vielä pieni niin ei tarvi ressua kahta kertaa rääkätä sen luopuisella :) Tosin yksilöllisiähän nämä asiat ovat, mutta päätin nyt kuitenkin pelata varman päälle...

Hammaslääkärissä sanoivat että ihan hyvin tuttia voi syödä jopa nelivuotiaaks! Kasvu kuulemma korjaa hampaat jos niihin jotain tulee tutin imemisestä, mutta ehkei meillä nyt ihan sinne asti tarvitse tuttia käyttää :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 15:35 minttu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 15:20 Hanna kirjoitti:

Miten ajattelit pitää erillään vauvan tutit ja 1-v:n tutit?

Tässä on vielä aikaa vauvan syntymään sen verran, ettei sitten enää muista ikinä tuttia syöneensäkään. Sitäpaitsi vauva tuskin heti synnyttyään sitä tuttia vielä syö, että se jatkaa tätä tutitonta aikaa vielä parilla kuukaudella.

sitäpaitsi oletko ikinä kuullut, että kukaan 2-v olisi vapaaehtoisesti luopunut tutista? Minä en, kaikki ne on jouduttu itkun kanssa vierottamaan. Sen sijaan useimmilta 1-vuotiailta vieroitus onnistuu tosi helposti just vaihtamalla tutti unileluun.

Niin, kun aattelin just, et esikoinen kyllä nappaa sen vauvan tutin myös päiväkäyttöön.. Nyt ei päivisin tutia syö, mut kyllä se aina suuhun menee, jos sellasen löytää. Jospa ehtis unohtaa koko tutin.. Ja loppujen lopuksi pelkkä väline se tuti vaan on! Lapsi on tottunut saamaan siitä lohtua, mut eiköhän se unohdu aika äkkiä noin pienellä. Toivoisin.. Kait tää juttu on enemmän vanhempien korvien välissä.

Kyllä sitäkin aatteli tietenkin, et miten esikoisen pitää vielä pikkusena, ettei yht´äkkiä joudu olemaan iso, kun vauva tulee, mut toivottavasti se ei yhestä tutuista kiinni ole..

meillä tyttö 2,5v ja syö edelleen tutia ja toinen tulossa 6.11 en ole raaskinut riistää tutia pois kun vauvan tulo on varmasti muutenkin iso asia sille. Eiköhän se sen ajan kanssa jätä pois. Kerranhan ne vaan pieniä on =)

Väliaikatietoa kiinnostuneille: Tutti jäänyt kokonaan pois. Yksillä päikkäreillä ei vaan enää pistänyt sitä suuhunsakaan, otin pois eikä oo kyselly. Nukahtaa ihan hyvin ilman, juttelee vaan vähän pitempään sängyssä ennen nukahtamista. Maitoa saa vielä nokkamukista ennen nukkumaan menoa.

Ongelma on nyt se, että kun poju herää päikkäreiltä noin tunnin unien jälkeen, ei enää saa nukuttua enempää ilman "rauhoitinta". Ennen nukku 2-3 tunnin päikkärit. No, noilla on nyt pärjäilty. Mut kun yölläkin on sama juttu. Joku yö herää vaan kerran huutaan, huutaa ja kieppuu sängyssä n. puoli tuntia, sit nukkuu. Jonain yönä, niinku viimeyönä sitä tehtii kolme kertaa kahden tunnin välein. Alkaa ittee vähän väsyttään...

meillä poika 1,3v. ja viimeviikolla alko tuttivierotus,eka pätkin sitä joka päivä lyhyemmäks ja eilen jäi sitten kokonaan pois,päikkärit meni ok ja yö oikeestaan paremmin kuin tutin kanssa ja nyt nukkuu par´aikaa päikkäreitä ja ilman tuttia!!!
Nätisti käy nukkumaan vaikkei tuttia olekkaan,ottaa tilalle nallen ja rätin,toivottavasti koko homma meni näin helpolla =)

Ajattelin että vierotan tutista ennen päiväkodin aloittamista, niin ei tulisi mitään tuttirumbaa päiväkodissa. Mutta lapsi siirtyi just omaan huoneeseen. Tuttia en nyt just voi ottaa pois.

Ajattelin katsoa, miten sopeutuminen omassa huoneessa nukkumiseen lähtee sujumaan. Jos hyvin ja nopeasti, ennätän vierottaa tutit pois ennen päiväkotia. Jos hitaammin, tutti on vuorossa vasta kun päiväkotiin on sopeuduttu. Unirätti ja unilelu ovat kuitenkin lohdukkeena.
Ikää on 2 v.

Yhteistyössä