muutama kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uusi äiti

Vieras
Heippa kaikki! Plussasin viikonloppuna ja nyt heti alkoi muutama kysymys mietityttämään.

1. Miten noi raskausviikot lasketaan? Olen nähnyt ihmisten merkkaavan esi 20+4..mitä se tarkoittaa? Lasketaanko ne edellisistä kuukautisista vai hedelmöittymisestä?

2. Mitä ensimmäisellä äitiysneuvola käynnillä tehdään. Olen menossa maaliskuun alussa. Neuvolan täti sanoi että mieluiten viikoilla 9-10 tulisi käymään, mutta koska ajat eivät sopineet minulle menen jo 2 viikkoa aikaisemmin. Ultrataanko jo tuolloin. Voiko sydänäänet jo kuulua?

Ja sori jos kyselen ihan tyhmiä, mutta en ole vielä ehtinyt perehtymään asiaan.

Hei ja Onnea Odotukselle!

Raskausviikot lasketaan viimeisten kuukautisten alkamispäivästä ja ilmoitetaan viikkoina + päivinä eli 6+2 tarkoittaa kuusi täyttä viikkoa ja 2 päivää eli seitsemäs raskausviikko olis meneillään jne.

Ekalla neuvolakerralla enempi vain keskustellaan ja otetaan perustietoja ylös, saadaan lähetteitä verikokeisiin jne. Tietysti punnitaan ja sen sellaista, mutta varsinaista ultraäänitutkimusta ei yleisellä puolella tehdä, vaan siihen täytyy olla erikseen lähete tai itse varailla yksityiseltä. Äitipolilla on sitten noin raskausviikolla 13 ensimmäinen ultra ja joitakin viikkoja myöhemmin vielä toinen ultra.

Vauvan sydänäänet kuuluu yleensä noin raskausviikolla 12.

Jäännää tämä odottaminen! Edelleenkin vaikka jo neljäs tulossa minulla.

Ykköskyssäriin saitkin jo vastauksen edelliseltä mutta noi neuvola käytännöt vaihtelee kunnittain.

Meillä kirjoitettiin äitiyskortti ekalla kerralla, keskusteltiin ja ihmeteltiin. Sydänäänet ei yleensä kuulu (siis doplerilla) kun joskus 12 viikon paikkeilla. Mulla kyl kuulu rv 9+2. Ultralaitteita ei kaikkialla neuvoloissa ole ja siksi ultrataa vaan äippäpolilla. Niskapoimuultraakaan ei kaikilla paikkakunnilla tehdä (siis sitä n. viikon 12 ultraa) vaan ainoaksi jää rakenneultra viikoilla 20-24, riippuu sekin paikkakunnasta. Yksityiselle voi mennä jos aiemmin haluaa, se voi olla aika kallista ja sinne kannattaa mennä aikasintaan viikolla 8 ettei joudu maksamaan turhaan.

Mutta mukavaa odotusta ja kysele neuvolasta vaan kaikki mahdolliset mieleen tulevat kysymykset, terveydenhoitaja tai kätilö on siellä sinua varten..

kiitoksia vastauksista. On tämä kieltämättä aika hauskaa tämä odottaminen. Vois sanoa että hulluus on alkamassa. ;-) Edelleenkin vessassa käydessä tarkistaa että joko ne menkat alkaa. Ja jotenkin sitä alkaa heti pelkäämään tota keskenmenoa tms. Onhan vatsan nipistely ihan normaalia..onhan? Ekaa kun odottelen niin on kaikki niin uutta ja kun on vielä niin alussakin tämä koko raskaus..(nyt siis 4+2) ei oikein voi vielä kyselläkään keltään muilta kuin teiltä.

Ja muista sitten, että neuvolan Dopplerilla ne sydänäänet voi kuulua täällä sanottua myöhemminkin, eli jopa vasta rv 16 (tai sitten jo rv 8), eli monet asiat on tosi yksilöllisiä, eikä kaikesta kannata panikoida. Tsemppiä...

onnea!!!

meillä ensimmäisellä käynnillä otettiin virtsanäyte, verikokeita, pituus, paino ja verenpaine. mulla kuului sydän äänet jo silloin eli rv 9+4. se on aika hieno kokemus ensimmäistä kertaa kuulla ne. sit juteltiin kaikenlaisist asioist ja aina voi kysyä,jos on kysyttävää. aikaa siel meni noin 1,5 tuntia.

Yhteistyössä