Muut ei tykkää mun pienestä pojasta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surkeena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surkeena

Vieras
Taas tänään piti (äidin) vääntää itkua kotiin kärrytellessä, kun tuli niin paha mieli... Oon 2,4 v:n kotiäitinä ja pojan kanssa käydään pari-kolme kertaa viikossa avoimessa päiväkodissa, jossa käy aika paljon eri-ikäisiä lapsia, suurin osa kuitenkin näitä 1,5-3 v ja sitten ihan pikkuvauvoja. Siellä olemme käyneet leikkimässä nyt useamman kuukauden ajan eli ihmiset ja kuviot alkaa olla tuttuja. Mulle se on ollut mukavaa vaihtelua neljän seinän sisältä, samalla paikkakunnalla mulla ei ole kavereita.
Noh, lähes poikkeuksetta joka kerta saan tuntea, että poika on jotenkin "ei-haluttua tai kartettua seuraa" ja tämä tunne välittyy niin muilta lapsilta kuin äideiltäkin.
Tollaset n.3 v:t eivät huoli häntä edes viereen leikkimään, vaan muodostavat keskenään parin-kolmen lapsen porukoita, joissa leikkivät ja "toi ei saa tulla", myös sellaiset lapset, joita tapaamme ekaa kertaa. Poikaa kiinnostaa muut lapset ja hymyillen hän on yrittänyt lähestyä muita :( Poikani leikkii siis aina yksin ja vaatii äidin lähelleen. Samanikäisten kanssa leikit ei vielä käy yksiin (mielestäni vielä tässä iässä ymmärrettävää), juuri ne samat autot kiinnostaa molempia ja siitä tulee poikkeuksetta kinaa, esim.lelun viemistä kädestä tms. Näihin puutun aina heti ja kädestä lelun ottanut palauttaa lelun toiselle. Pojalla on tapana tällaisessa tilanteessa (varsinkin jos joutuu sen lelun palauttamaan) alkaa kirkumaan todella kimeästi ja kovaa mutta se "kohtaus" jää kuitenkin 99% tapauksissa siihen (kestää vaan joitain sekunteja) ja sitten jatketaan touhuja. Koskaan ei oma poikani ole muita lapsia kuitenkaan lyönyt tai töninyt eli käsittääkseni häntä ei voida mitenkään pelottavana tai väkivaltaisena pitää. Mitenkään dominoiva luonnekaan hän ei ole.
Kuitenkin hyvin pian tällaisen kirkumisen tai ojentamisen jälkeen löydän meidät taas yksin (kaksistaan) sieltä leikkihuoneesta, kaikki muut kaikkoavat vähin äänin.
Muut äidit selvästi jotenkin valpastuvat, kun poika tulee samaan huoneeseen, tulee sellainen "o-ou, tuolta saapuu ongelmia"-tunnelma ja kaikki alkavat seurata sitä omaa lastaan vähän tarkemmin, että älä mene ton tielle tai siirtävät omia lapsiaan leluineen syrjempään,eivät aina edes mitenkään vaivihkaa.
Musta näytää, että poika vaistoaa jo itsekin, että hänestä ei varauksetta pidetä ja on alkanut suhtautua vieraisiin selvästi varauksellisemmin.
Mulla on sydän ihan särkyä, kun mä aattelen tätä asiaa. Oon itse ollut aina jotenkin outo (en tiedä miksi, ulkonäkö on normaali, osaan hymyillä ja katsoa silmiin ja puhua ihmisille...musta ei vaan tykätä?), kiusattu tarhasta kouluun ja korkeakoulusta työelämään, ei nyt aikuisiällä enää mitään niin hirveän traumaattista mutta olen silti työpaikoillakin aina se, joka ekana suljetaan ulkopuolelle ja musta on ilmeisen helppo puhua pahaa välittämättä siitä, että seison lähellä. Yksinkertaisesti mua on aina ignoorattu ja sama kohtaloko on nyt sit mun pojalla..? Onks joku luuserigeeni olemassa vai mitä.
mä en mitään muuta halua kuin rakkaalle lapselleni hyvää ja en millään itse keksi, mitä tässä tilanteessa vois tehdä, miten mun ois pojan kasvatusta ohjattava, mitä asioita painotettava...että sille tulis hyvät eväät elämään??
Tiedän, että tää kaikki voi kuulostaa vainoharhaiselta ja että on helppo aatella, että oon salaliittoteorioita miettivä hullu. Oon niin aatellut itsekin vahvana hetkenä mutta sitten on taas tullut tällanen ikävä tilanne...aina uudestaan.

Minun tyttäreni oli tosi arka kun hoidin häntä kotona vaikka muita lapsia muutaman kerran viikossa näkikin. Vähän alle 2v ikäisenä hän aloitti tarhan ja aluksi itkutti ja pelotti mutta muutamassa viikossa rohkaistui ja nyt menee siellä ryhmässä niin kuin muutkin ja leikkii.

Sinun lapsesikin on jo aika vanha. Oletko harkinnut, että lakkaisit kotihoidon ja hän aloittaisi tarhan tai sitten laittaisit hänet tarhaan puolipäiväiseksi.
Mutta poinnti on se, että olisi ilman äitiä paikassa jossa lapset ovat hoitajien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Miä lopettasin tuollasessa paikassa käynnin :/ :whistle:

No sama juttu se näyttää olevan , ollaanko sit tuolla, perhekerhossa, puistossa... Sit me tosiaan jäädään tänne neljän seinän sisään :)

Mut tosta päiväkodista...oikeestiko se vois auttaa asiaa? Meinaan vaan, että ihan samalla lailla kai sielläkin voi syrjiä? Vai oppisko poika sit pitämään jotenkin puoliaan paremmin, oppisi esimerkistä muilta lapsilta miten toimitaan, jos haluaa kavereita?

:hug: Surullista. Olisiko teillä jotakin mahdollisuutta käydä jossakin toisessa kerhossa kokeilemassa ja aloittamassa ns. puhtaalta pöydältä? Noista ennakkoluuloista on valitettavasti vaikea päästä eteenpäin, kun jonkun porukan silmätikuksi joutuu. :( Poikasi on varmasti todella ihana lapsi ja toivon sydämestäni, että te löydätte kerhon/ryhmän, jossa saatte ystäviä ja tuntea olevanne osa joukkoa.

Halit sinulle! Minulla on erittäin vilkas ja äänekäs 2v 1kk poika, ja perhekerhossa meitä varmaan kammoksutaan. En ole siellä enää kovin paljon viitsinyt käydä, koska poika on niin paljon eläväisempi kuin muut. Tuntuu siltä, että muut äidit ajattelee, että apuva, taas ne aadeehoodeet tulee. :)
Toisaalta välillä on käyty siellä sillä asenteella, että nyt me ollaan täällä, koettakaa kestää.

Kannattaako nyt tuollaisen asian takia päiväkotiin laittaa,kyse on kuitenkin vasta 2v lapsesta...voisitko hakeutua joihinkin muihin ympyröihin?Muskariin tai äiti ja lapsi jumppaan tms.?

:hug:
typerää käytöstä äideiltä..kirkuminen on ihan normaalia..olen kuullu monen lapsen niin tekevät. tulee mieleen että kun itse olet ollut kiusattu niin eikö ole niin että tarkkailet ympäristöä ja luet toisten ilmeitä vaikka eivät ole mitään sanoneetkaan. Itse kiusattuna käyttäydyn myös tälläisenä. myös minä en meinaa tuppautua kenenkään seuraa..
mutta kun saat juttelun aikaiseksi jonkun kanssa niin huomaavat että säkin oot ihan mukava ihminen ja siitä se alkaa
kokeile ensi kerralla rohkeasti jutella jonkun kanssa ja jos se kirkuminen tulee siinä niin voit selittää että tää meijän lapsi on nyt jostain opetellu tämän reagoinnin..jokainen normaali äiti nyt sen ymmärtää mutta saattaa tietysti katsahtaa lasta

Alkuperäinen kirjoittaja Kinderi:
typerää käytöstä äideiltä..kirkuminen on ihan normaalia..olen kuullu monen lapsen niin tekevät. tulee mieleen että kun itse olet ollut kiusattu niin eikö ole niin että tarkkailet ympäristöä ja luet toisten ilmeitä vaikka eivät ole mitään sanoneetkaan. Itse kiusattuna käyttäydyn myös tälläisenä. myös minä en meinaa tuppautua kenenkään seuraa..
mutta kun saat juttelun aikaiseksi jonkun kanssa niin huomaavat että säkin oot ihan mukava ihminen ja siitä se alkaa
kokeile ensi kerralla rohkeasti jutella jonkun kanssa ja jos se kirkuminen tulee siinä niin voit selittää että tää meijän lapsi on nyt jostain opetellu tämän reagoinnin..jokainen normaali äiti nyt sen ymmärtää mutta saattaa tietysti katsahtaa lasta

Sama tuli mieleen, jospa olet hieman liikaa "tuntosarvet pystyssä"?

Joka tapauksessa ikävää, ehkä voisitte pitää taukoa kerhoilusta?

Jos lasta ei erityisemmin vielä kiinnosta leikkiä toisten kanssa niin en ennen 3-vuotispäivää päiväkotiin veisi.
Lapsihan leikkisi siellä sitten yksinään.

Kurja tilanne. jospa koitat saada itsellesi joitain ystäviä joiden kanssa kahvttelisitte myös muualla ja kyläilisitte.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Minun tyttäreni oli tosi arka kun hoidin häntä kotona vaikka muita lapsia muutaman kerran viikossa näkikin. ....Mutta poinnti on se, että olisi ilman äitiä paikassa jossa lapset ovat hoitajien kanssa.

Uskoisin, minäkin että näin se alkaisi lutviutua.
Ehkä voisit heti uudessa paikassa kertoa hoitajille huolestasi. Toivottavasti sattuu oikeita ammatilaisia kohdallesi, niin osaavat järjestellä virikkeitä sen mukaan ja ohjailla hyvään alkuun ja vauhtiin.

Erityisesti myös vielä ystävällinen tervehdys Sinulle, sinä lapsesi äiti.

Tarha on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta siellä lapsi saattaa oppia ryhmässä toimimista, mutta riskinä tietenkin on että sielläkin joutuu syrjityksi ja jää isossa porukassa toisten jalkoihin - varsinkin jos on perusluonteeltaan arka lapsi. Edes päiväkodin tädit eivät aina ole reiluja kaikkia lapsia kohtaan, vaikka tietenkin heidän pitäisi olla. Siksi pitkät päivät tarhassa voivat olla osalle pienistä aikas rankkoja.
Jos tarha voisi kuitenkin sopia teidän elämäntilanteeseenne, niin ehkä sitä voisi kokeilla. :)

Vie poika puistotädeille ja painu itse lenkille tai mihin vaan siksi aikaa. Juttele muiden vanhempien kanssa, jotka tuovat tai hakevat lapsia puistosta.

Omien lasten kannalta katsottuna kirkuminen VOI olla muista lapsista pelottavaa, vaikka lapsesi ei sitä mitenkään voi niin tarkoittaa etkä sinä tietenkään tulkitse sitä muuksi kuin pettymyksen purkamiseksi. Aikuisen silmissä se sitä onkin. Toiset lapset vaan pelkäävät kovia ääniä. Ja niiden lasten vanhemmat valppaasti seuraavat omansa käytöstä ja tilannetta kun tulee lapsi, joka tilanteen tulleen huutaa kuin sumusireeni ;). Vaikkakin vain hetken. Mutta tärkeintä olisi varmaan, että lapsesi saa tutustua muiden seuraan ilman äitejä ja isiä.

Olimme kesällä laivalla ja leikkihuoneessa oli noin eskari-ikäinen lapsi, joka vähän väliä kirkui oikeasti kuin hinaaja. Itsellä meinasi korvat haljeta, se ääni oli ihan mahdoton. Omat muksut yrittivät muutamaan otteeseen sanoa, että älä huuda niin kovaa, ei ole kivaa. Esikoiseni arastelee kovia ääniä. Tämä toinen lapsi ei ilmeisesti vaan osannut hallita ihan äänenkäyttöään, hän huusi jännityksestä katsoessaan lastenfilmiä, hän huusi ilosta saman filmin johdosta, hän huusi kun oli kiva leikki, hän huusi kun piirustus epäonnistui ja huusi kun se onnistui. Siis niitä kirkumishetkiä oli tosi usein. Lopulta omat lapseni pyysivät, että lähdetään pois kun toinen huutaa niin että sattuu. Pakkohan se oli, kummassakaan ei varmaan sen suurempaa syytä.

Toivottavasti kotikunnassasi/kaupungissasi olisi puistotätitoimintaa!

Yhteistyössä