Päinvastoin, mies oli sillon tavallista enemmän mustis.
<Olen jo pitkälti yli 50v. Avioliitossa n.25 vuotta ja sen jälkeen parissa suhteessa.>
Ikäsi, oikeammin asennoituminen ikään, saattaa nyt hämärtää juttua oleellisesti. Lisäksi suhtaudut kovin rationaalisesti tuntemuksiisi, mikä luultavasti hämmentää lisää, vaikka tunnistat kaiken kokemukseen liittyvän.
<Tässä viimeisessä olen huomannut suurta mustasukkaisuutta ja läheisriippuvuutta.>
Mustasukkaisuus kuuluu asiaan, mutta läheisriippuvuus erilaisena ei sovi kuvaan.
<Olen miettinyt sitä mahdollisuutta myös, että mies tekee tahallaan sen mitä tekee saadakseen minut mustasukkaiseksi.Toisaalta taas en oikein usko siihen...>
Eipä sille juuri järkeenkäypää motiivia löydy, kun mies ei narsistikaan tunnu olevan.
<avioliiton aikanakin olin mustasukkainen, se pysyi kyllä ihan rajoissa eikä haitannut eläämme mitenkään.>
Nyt ei pysy rajoissa ja haittaa koko ajan, vähintään omassa mielessäsi ilkeästi, tekee sydänalassa niin häijyä. Sekin kyllä kuuluu valitettavasti asiaan.
<Pelkään sairastuvani jo fyysisesti.>
Vielä ei tarvitse nitroja hommata. Et ehkä tahdo itsestäsi vain uskoa, mutta olet rakastunut. Mielestäni se selittää varsin hyvin kaiken kuvaamasi. Muuten voi sitten mennä vaikeaksi.
<Jollain tavalla pelkään sitä, ettei minulla olisi ketään miestä rinnallani.>
Hän on "se ainoa oikea, jota kukaan muu ei voi milloinkaan korvata".
<Miksi en osaa olla sellainen hällä väliä tyyppi,antaa huseerata, väliäkö sillä.>
* Rakastavaiset haluavat olla lähellä toista. Tämä on samaa kaipuuta, jota pieni lapsi tuntee vanhempaansa kohtaan.*
<Mielenterveyteni ja fysiikkani puolesta pelkään tosi paljon, mutten osaa irroittaa, enkä apua näytä ongelmaani löytävän.>
* Rakastumisen regressio voi tuoda mukanaan jopa hajoamisen pelkoa, sillä regressio ilmenee tunne-elämän muutoksina.*
<pelkään menettäväni hänet jos emme ole monesti päivässä yhteydessä toisiimme.>
* Rakastavaisilla on samanlaisia turvallisuussymboleja kuin pikkulapsilla, jotka tuovat turvallisuudentunnetta silloin kun rakastavaiset joutuvat olemaan erossa toisistaan. Tällaisia turvallisuussymboleja ovat esimerkiksi toiselta saatu valokuva, sormus tai maskotti.*
<Surullista kun omat voimat eivät riitä.>
* Ihmisessä esiintyy normaali "mielettömyys", tahdosta riippumaton, irrationaalinen ajatuksen ja käyttäytymisen kausi. Se on kausi, jonka aikana ihmisen tahdonvoima ei riitä hänen omien ajatustensa hallitsemiseen.*
<Miten saan itseni nauttimaan hetkestä ilman mustasukkaisuudeen aiheuttamaa pahaa oloa ja
>
* Rakastuminen on monogaamista. Se vaatii yksinoikeutta.*
<houkuttaa aika tavalla elää yksin, ilman ainaista epäilyä.>
* Toisaalta myös läheisyys voi pelottaa, sillä juuri se saa rakastuneen tuntemaan konkreettisesti tämän riippuvuussuhteen olemassaolon.*
<kova halu saada joku apu pikaisesti pulmaani.>
* Liikaläheisyyden ja pelkojen torjumiseksi ilmaantuu ajoittain kielteisiä tunteita ja erilaisia suojautumiskeinoja.*
<Luottamukseni on saanut kolhun Hän vannoo ja vakuuttaa pitäisi kai vaan koittaa luottaa....>
Todennäköisesti ylireagointia, mikä on rakastuneelle aika tavanomaista, kun on jatkuvasti ikäänkuin teho-osastolla ja kriittisessä tilassa.
* Rakastuminen on myös uskomista, luottamista ja toiselle luottavaisesti antautumista.*
* Strategiaan kuuluvat kujeet ja kepposet, salamykäisyydet, hätävalheet, mustasukkaisuuskohtaukset, monimerkityksekkäät sanat ja käyttäytyminen, jotka reaktiosta riippuen voi jälkeenpäin selittää ilmaisuksi välinpitämättömyydestä tai intohimosta.*
<Olen heittänyt hänet monesti pihalle ja aina ottanut takaisin kun nöyrästi anteeksi pyytelee.>
Nuoren parin kotkotuksia.
* Paitsi että tämä emotionaalinen mullistus, jota kutsumme rakastumiseksi saattaa tuottaa suurta mielihyvän tunnetta, se voi myös loukata syvimmin ja tuottaa tuskaa ja usein myös muuttaa rakastuneen ihmisen luonnetta.*
<Paljon olen miettinyt lopullista eroa, se on kuitenkin vaikeaa kun miehen kanssa kaikki muuten natsaa hyvin yhteen.>
* "Ajatukseni palaavat aina samaan kohtaan: haluan olla kanssasi. Samantekevää mitä teen tai missä olen, en voi välttää läheisyyttäsi. Mutta välillä tunkeutuvat ajatukseni sinuun häiritsevästi. Voin tuntea itseni tyytyväiseksi vain, jos kuvittelen tilanteen, jossa vastaat tunteisiini." *
<psykologi kyseli mies ystäväni puhelinnumeroa kun kerroin unelmamiehestäni, joka hän on.Vitsiksi se oli tarkoitettu, mutten siltikään sitä ymmärtänyt.>
Taisi kuulostaa huvittavan epärealistiselta, ei ns. katu-uskottavaa.
* Tunnekohdetta ihannoidaan ja pidetään salaperäisenä, mystisenä, jopa paratiisin tarjoavana onnentuojana.*
<totesi vielä, että kannattaa olla tyytyväinen kun tällä ikää on mukavan miehen kiinni saanut.>
Tuosta tilanteesta nähdään päiväunia minkä ikäisenä tahansa. Olisikohan makuasia?
<Aika ehkä näyttää mitä tuleman pitää.>
* Tavallisesti tasoittuu noin kahden vuoden sisällä. Joskus tunnekuohu kestää vain kolme päivää, joskus oikea toivon ja epävarmuuden koostumus pitää sitä yllä vuosikymmeniä. Tennovin tekemät tutkimukset osoittivat keskimääräiseksi kestoajaksi 18 kuukautta.
* Lähteet:
Sosiologi Francesco Alberoni, Rakastuminen
Käyttäytymispsykologian professori Dorothy Tennov, Love and Limerence