Musta tuntuu, että nykyään lapsia suojellaan ihan liikaa kaikelta.

Musta tuntuu, että lapset ei enää nykyään saa tehdä mitään yksin.

Sillon kun mä olin pieni, niin pikkusiskon kanssa ulkoiltiin yhdessä, ikää oli mulla 5vee ja siskolla 3 vee. Ei meitä kukaan vahtinut, kun leikittiin naapurin lasten kaa, jotka oli samanikäisiä. Nykyään ollaan heti luuri kourassa soittamassa lastensuojeluun, jos naapurin 5vee minnapetteri pyöräilee yksin pihassa.

Samoten kaikki muu. Kyllä mä jo ekalla luokalla olin yksin kotona moniakin tunteja, kun vanhemmat oli töissä. (lomalla) Pyöräilin kaverille, ja mentiin uimaan (hui kauhistus, ilman valvojaa), kylille tai leikkikentälle tai mihkä milloinkin. Oltiin lapsenvahtinakin 12-13 veenä ihan yön yli, eikä sekään ollut mitenkään ihmeellistä.

Miten tää on muka näin muuttunut? Nykyään lapsi ei saa tehdä yksin yhtään mitään, ennen kuin täyttää 18 vee.

Vieras
Musta taas tuntuu, että nykyään vanhemmuus on hukassa entistä usemmalta. Otetaan tietoisia riskejä, vähätellään ja käyttäydytään muutenkin huonosti lapsia kohtaan.
Ja entisaikaan verrattuna oli yleisempää, että niitä lapsia kasvatettiin yhdessä eli oli enemmän vahtijoita.
Itsekin menin jo ekalla itse kouluun, mutta sinne oli lyhyt ja ennen kaikkea turvallinen matka ja kun olin kotona yksin niin oli kuitenkin monia paikkoja, jonne olisin voinut mennä jos siltä olisi alkanut tuntua.

ennen koko piha/kylä kasvatti. nyt katsotaan nenänvartta pitkin jos joku komentaa sitä kullannuppu MinnaPetteriä. Omat lapseni olen pyrkinyt kasvattamaan rohkeiksi ja omatoimisiksi ja siihen etteivät äidin/isän helmoissa pyöri kiinni. Aika vähän loppujen lopuksi niitä sekopää hörhöjä päiväsaikaan tuolla pihoissa pyörii. Ja jos niikseen tulee, niin pääsee ne sinne kotiinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
Sanotaan niin et maailma on muuttunut... enää se turvallinen naapurin setä tai täti ei saatakkaan olla sitä mitä luullaan ja sitten kun vahinko on jo sattunut havahdutaan vasta...
Mä en usko. Kyllä ennekin on ollut namusetiä ja tätejä. Meidätkin ohjeistettiin lapsena, että keltään vieraalta ei saa ottaa karkkia, eikä tuntemattomien kyytiin saa mennä. Miksei se sama ohjeistus pätisi nykyäänkin?

Nykyään maailma vaan on paljon vaarallisempi paikka. Just puhuttiin mun äitin kanssa et hä'n jätti mun isosiskon vaunuihin nukkumaan kaupan ulkopuolelle kun meni asioille. Ei taitais tulla tänä päivänä mieleenkään.

Siinä mielessä oon samaa mieltä että ei meillä olli ip-kerhoja tai aamukerhoja, eikä kukaan niitä kaivannutkaan. Heti kun ä-loma loppu vauvat laitettiin hoitoon, ja normaaleja ihmisiä meistä tuli. Eikä ainakaan mun porukat olleet koko ajan viihdyttämässä ja leikittämässsä meitä. Itekseemme saatiin omat leikit keksiä. Nykyäänhän noi kaikki olis suunnilleen lastensuojeluilmoituksen paikka.

Mä en o saanu ulkoilla ilman vahtia ennen ku muutettiin takas Suomeen eli siinä 7 v. Sillon sit oli jo pakko opetella ku ei ollu enää kotiapulaista ja mutsikin meni ihan kokopäiväseks töihin.
Ihan hyväkin et oli "suojeltu" niinkin kauan koska mä olin just tasan niin kohno kakara et tuskin olis mitään hyvää seurannu muuten.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ja entisaikaan verrattuna oli yleisempää, että niitä lapsia kasvatettiin yhdessä eli oli enemmän vahtijoita.
Tuo on varmasti ainakin yksi syy. Mä elin lapsuuteni 60-luvulla helsinkiläisessä lähiössä. Lähes jokaisessa talossa oli siihen aikaan talonmies ja talonmies kyllä nappas niskavilloista kiinni, jos lapset meinasi pahojaan tehdä. Ja pahanteoksi laskettiin myös itsensä tai toisten vaarantaminen.

vieras
Musta tuntuu, että asia on ihan päinvastoin. Huumeiden ja alkoholin käyttö lisääntyy kokoajan, naisten juominen lisääntyy huimaa vauhtia, lapset on tvn ja netin / pelien avarassa maailmassa ilman mitään valvontaa. Pienetkin joutuu ottaa vastuuta itsestään vailla keinoja siihen.Lasten ja nuorten pahoinvointi senkun lisääntyy.

Voi kun suojeltaiskin niitä lapsia ja varjeltas niiden lapsuutta mahdillisimman pitkään!

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
Sanotaan niin et maailma on muuttunut... enää se turvallinen naapurin setä tai täti ei saatakkaan olla sitä mitä luullaan ja sitten kun vahinko on jo sattunut havahdutaan vasta...
Mä en usko. Kyllä ennekin on ollut namusetiä ja tätejä. Meidätkin ohjeistettiin lapsena, että keltään vieraalta ei saa ottaa karkkia, eikä tuntemattomien kyytiin saa mennä. Miksei se sama ohjeistus pätisi nykyäänkin?
meillä oli ihan sama. ei saanut avata vieraille ovea jos vanhemmat ei ollut kotona, ei saanut lähteä vieraitten mukaan jne. ja jos joku olisi yrittänyt tarttua tai viedä käskettiin huutamaan kurkkusuorana. samoja juttuja opetan lapsilleni. kaikkiin ihmisiin ei voi luottaa ja tilanteisiin voi varautua.

noksu
Lapsia suojellaan maailmalta mikä on hyvä. Lapselle on turha minusta opettaa maailmaa turhanpäisen riskinoton kautta. Mutta, se että lasta pidetään kuin kämmenellä ei saisi olla este siihen että lapsi oppii itse erottamaan hyvän ja pahan, oikean ja väärän.
Liikenne on vaarallista jos et ymmärrä että sinun on varottava ja et ymmärrä varoa ellet ole siellä.

Eli lapsia minusta pitäisi valmistaa enemmän maailmaan eikä sulkea pois sieltä.

Yhteistyössä