Musta tuntuu, että nykyään lapsia suojellaan ihan liikaa kaikelta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiskirätti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Onkohan kyse luottamuspulasta? Eikä enää luoteta lasten omaan järjenkäyttöön?

Mun mielestä lapsilta ei voi vaatia mitä vaan. Ja nykyään tuntuu, että lapset ei edes saa olla lapsia vaan pitää kasvaa mahdollisimman äkkiä "isoksi"
Kyllä lapset ansaitseekin saada elää lapsena ja saada suojelusta. Ylihuolehtivaisuus on sitten toinen ääripää, mutta siitähän ei tässä keskusteltukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja JosSanon:
Voisko osasyy olla se, että tää maailma on asteen julmempi nyt?
Sekopäitä liilkkuu enempi nyt kun joskus..

Juu, tämä on totta! Maailma on RAAKA.

En usko maailman muuttuneen, enkä ihmisten.

Minä taas uskon. Aiemmin tapeltiin jossain tutuissa porukoissa ja tapettiin tuttuja ihmisiä. Nykyään tapetaan ihan ketä vaan, missä vaan, ilman mitään järkevää syytä. Kyllä mun silmiin maailma on raaistunut.

Minä taas uskon. Aiemmin tapeltiin jossain tutuissa porukoissa ja tapettiin tuttuja ihmisiä. Nykyään tapetaan ihan ketä vaan, missä vaan, ilman mitään järkevää syytä. Kyllä mun silmiin maailma on raaistunut.

Tai siis eihän koskaan tapolle ole _järkevää_ syytä.

Mä olen kanssa ap:n kanssa ihan sama mieltä. Meillä oli taaperojumpassa hiukan eri linjat erään äitin kanssa kun hän ihmetteli, kun annoin 2-vuotiaan laskeutua portaita yksin. Ja vielä enemmän ihmetteli, kun sanoin molempien lapsien kulkeneen jo alle 1-vuotiaana portaissa ilman että pidin kiinni. Ja minä ihmettelin kun hänen 2-vuotiaansa ei saanut kiivetä sängylle ettei vaan putoa sieltä. Minä:"Onko se parvi?" Hän: ei kun ihan tavallinen sänky. whaaaat? :o

Ja tosiaan, tosta lapsien liikkumisesta.. ihan 6-vuotiaasta asti olen liikkunut lähinnä yksin kylillä, ja yksin mennyt uimaankin. Tosin uimataito oli tosi hyvä.

Mihin tämä väite perustuu? Se että joku Seiska hehkuttaa jokaista hullua, ei tarkoita että niitä on enemmän kuin ennen.

Onkohan kyse luottamuspulasta? Eikä enää luoteta lasten omaan järjenkäyttöön?

Mun mielestä lapsilta ei voi vaatia mitä vaan. Ja nykyään tuntuu, että lapset ei edes saa olla lapsia vaan pitää kasvaa mahdollisimman äkkiä "isoksi"
Kyllä lapset ansaitseekin saada elää lapsena ja saada suojelusta. Ylihuolehtivaisuus on sitten toinen ääripää, mutta siitähän ei tässä keskusteltukaan.

Ei tarvi vaatia "mitä vaan", mutta mun mielestä pitäisi LUOTTAA niihin omiin lapsiinsa, että ne kyllä osaavat itsekin! Jotenkin tuntuu vaan kummalta, että 8 veetäkään ei päästetä nykyään pyörällä kaverin luo, vaan viedään autolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Zefirka:
Suomessa on lapset turvallista ulkona

Riippuu niin paikasta. Nykyään esim. huumeet ovat niin yleisiä, että niistä sekaisin menneet ihmiset ovat hyvinkin arvaamattomia ja kaikenlaista tapahtuu..

Ajattelen meillä on pahempi. Paljon narkomani ja alkoholistit.
Täällä on vielä parempi.

minä sain mennä kaupunkiin linkalla 100 km veljen luo yöksi 8v:nä.samoilla reissuilla menin yksin paikallisbussilla kaupungille shoppaileen.veljen lapsia katsoin 6h viikonloppu öisin 12v

nyt en uskaltaisi omaa lasta päästää kahden vuoden kuluttua,eli kun on kahdeksan niin tuollaisille reissuille.

Ei tarvi vaatia "mitä vaan", mutta mun mielestä pitäisi LUOTTAA niihin omiin lapsiinsa, että ne kyllä osaavat itsekin! Jotenkin tuntuu vaan kummalta, että 8 veetäkään ei päästetä nykyään pyörällä kaverin luo, vaan viedään autolla.

No joo, tuossa olen kyllä samaa mieltä mutta oletin tämän avauksesi liittyvän tuohon kylpykeskusteluun ja sen tiimoilta sitten vastasin. 8-vuotias on toki eri asia kuin joku parivuotias.

Olen monesti miettinyt omaa lapsuuttani ja nuoruuttani ja mitä kaikkea silloin tein, ja nyt kun on omia lapsia niin en tiedä mikä siinä on ettei niiden uskalla antaa tehdä samoin..
Siis maailma on pahempi paikka nykyään, tai ainakin mediat on enemmän perillä mitä maailmaalla tapahtuu, mutta noin ihan tavallisiakin asioita esim itse seitsemänvuotiaana lähdin yksin aamuisin kouluun ja olin yksin iltapäivän ennen kuin äiti tuli töistä, se oli ihan ok mutta omaa 9v en halua jättää yksin kotiin. tai itse kiipeilin katoilla ja uittelin veto-ojissa kaarnaveneitä, omiani en päästä lähellekkään moisia ojia keväällä..

Muistan myös jo ihan pienenä , siis n.3v eteenpäin kulkeneeni naapuruston lapsilauman kanssa ympäriinsä meidän omakotitalokorttelissa, en mä tuota omaa kolmevuotiastani vaan laskisi.

Nyt olen joutunut 9-vuotiaani kanssa aika kahnaukseen kun se haluaa olla kirkolla kavereitten kanssa lorvimassa, siis käydä ostamassa karkkia ja olla puistoissa jne. en haluaisi päästää mutta kun mietin, että äiti päästi minut 8v kaupungille kaverini kanssa kiiltokuvan ostoon niin pitkällisen pohdinnan jälkeen olen poikaa muutaman kerran päästänyt, hyvin ohjeistettuna ja puhelin matkassa. Ei niitä vaan voi kokoikää vahtia ja kieltää kaikesta, mutta juurikin se "valjaiden löysääminen" onkin tässä vanhemmuudessa niin vaikeaa..
Kun sitä on vaan niin paljon turvallisempi olo kun lapset on tuossa silmien alla turvassa.

En usko esim. paranoidisen skitsofrenian olevan pelkkä nykyajan sairaus. Ennen muinoin omassa kylässä oli rajoittuneet vaihtoehdot, keitä lahdata äänten käskystä. Nykyään pääsee lentokoneella muutamassa tunnissa minne vain ja tuliaseita on saatavilla pommeista puhumattakaan.

Teknologia muuttunut, ihminen ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mihin tämä väite perustuu? Se että joku Seiska hehkuttaa jokaista hullua, ei tarkoita että niitä on enemmän kuin ennen.

niinpä, kyllä niitä hulluja on ollut ihan yhtä lailla, väkivaltaa jne.. nykyään uutisointi on erilaista

Olikohan ennen se ihmisten liikkuma-ala pienempi. Mä kuljin ennen kouluikää yksin omassa pihassa ja kahteen lähimpään naapuriin, kun maalla asuttiin. Autotielle ei ollut yksin asiaa. Kouluiässä sainkin jo pyöräillä kaverille ja kaverin kanssa uimaan ja iltapäivät yksin kotona koulun jälkeen...

Meinaan vaan, että ennen ulkomailla matkustelu oli harvinaista. Ei ollut tietoa kaikista hurjista jutista, mitä muualla tapahtuu. Eikä ollut tiedonvälitys yhtä nopeaa. Jos jotain jossain sattui, se luettiin lehdestä kun se seuraavan kerran ilmestyi. Harvat jutut pääsi telkkariin. Kuultiin vain oman ja naapurikylän jutuista ja niiden "kylähullut" ja juopot tiedettiin ja osattiin varoa.

Hassua, kun usein puhutaan, että lapsien pitää "nykyään kasvaa niin nopeasti isoiksi", kun mun mielestä se on ihan toisin päin. Mun aikana oli ainakin ihan tavallista, että 6-8-vuotiaat liikkui kylillä ilman vanhempiaan ja ilman että vanhemmat mitenkään varmaksi tiesi missä mennään. Ja käytiin tosiaan uimassakin. 12-13-vuotiaana olen ollut jo yksin yötä kotona kun vanhemmat olivat reissussa ja sen ikäisenä kävin jo töissäkin. Silti olen mielestäni ihan tarpeeksi kauan saanut olla lapsi. Siitähän aloitettiin muistaakseni ihan ketjukin, kun mä hoopo leikin 13-vuotiaana poneilla enkä seksiä harrastanut.

Alkuperäinen kirjoittaja .:

niinpä, kyllä niitä hulluja on ollut ihan yhtä lailla, väkivaltaa jne.. nykyään uutisointi on erilaista

Ennen vanhaan (esim. 500 vuotta sitten) tieto kulki esim. kauppiaiden mukana. Saattoi mennä vuosia, että jokin Euroopassa tapahtunut onnettomuusuutinen ehti Suomeen asti.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Hassua, kun usein puhutaan, että lapsien pitää "nykyään kasvaa niin nopeasti isoiksi", kun mun mielestä se on ihan toisin päin. Mun aikana oli ainakin ihan tavallista, että 6-8-vuotiaat liikkui kylillä ilman vanhempiaan ja ilman että vanhemmat mitenkään varmaksi tiesi missä mennään. Ja käytiin tosiaan uimassakin. 12-13-vuotiaana olen ollut jo yksin yötä kotona kun vanhemmat olivat reissussa ja sen ikäisenä kävin jo töissäkin. Silti olen mielestäni ihan tarpeeksi kauan saanut olla lapsi. Siitähän aloitettiin muistaakseni ihan ketjukin, kun mä hoopo leikin 13-vuotiaana poneilla enkä seksiä harrastanut.

Niin ja minulla on taas aivan päinvastainen kokemus. Minua olisi pitänyt suojella enemmän. Mielipiteitähän voi vaihtaa, mutta eipä tähän kellään ole oikeaa vastausta :)

No mä uskon, että esimerkiksi huumeidenkäyttö on nykyään paljon yleisempää kuin ennen? Ja nämä aiheuttavat enemmän kaikkea pahoinpitelyitä, tappoja, likaisia ruiskuja löytyy joka puolelta.

Ja ei, en lue seiskaa! :saint:

Ennen vanhaan (esim. 500 vuotta sitten) tieto kulki esim. kauppiaiden mukana. Saattoi mennä vuosia, että jokin Euroopassa tapahtunut onnettomuusuutinen ehti Suomeen asti.

Niin, ja tätä nykypäivän mässäilykulttuuria ei ollut. Pitääpä kaivaa jostain joku tilasto siitä, miten rikollisuuden määrä on Suomessa muuttunut. Edelleenhän suurin osa tapoista on juoppoporukoiden kesken tai perheiden kesken tapahtuvia.

Mä tunnustan ett mä olen varmaan se ylisuojeleva ja ikävä äiti. Varmaan välillä lapsenikin mielestä. Tyttö sai ekan kerran mennä yksin ulos kun oli 6 vanha, ja vielä tänä keväänäkään (täyttää 7) en antanut mennä yksin kylille vaan omaan pihaan ja sen ympäristöön. Sen lisäksi että mä haluan suojella, mä opetan mielestäni myöskin hyviä tapoja: mun mielestä mitkään kauppojen nurkat ja nesteiden pihat ei oo mitään oleskelupaikkoja, missä voidaan istuksia ja seurustella ja kytätä muita ihmisiä eli en siis halua omaa lastani opettaa siihen, että se olisi jotenkin hyväksyttävää. Todennäköisesti tulee tekemään sitä hengailua joka tapauksessa, mutta ei nyt ihan 7 vanhana tarvii aloittaa (vaikka kaverinsa ovatkin aloittaneet).

Ja kyllä, mä haluan myös varmistaa että lapsi on turvassa. En antanut hänen kulkea esikouluun vielä yksin, vaikka monet kaverinsa kulkivat samaa reittiä ilman vanhempia. Mun mielestä kerkiää opetella koulussakin.. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Peesi tähän.

No mä uskon, että esimerkiksi huumeidenkäyttö on nykyään paljon yleisempää kuin ennen? Ja nämä aiheuttavat enemmän kaikkea pahoinpitelyitä, tappoja, likaisia ruiskuja löytyy joka puolelta.

Tuo on ihan mutua. Mistä "joka puolelta" niitä likaisia ruiskuja löytyy, ja missä niitä tappoja tapahtuu? Juopot on lahdanneet toisiaan aika päiviä, ja nyt sitten muissa aineissa kulkevat tekevät samaa. Silti tuo on aika marginaalista Suomessa vielä.

Ennen laitettiin luuta ovea vasten vieraille merkiksi, että ketään ei ole kotona. Ovet luonnollisesti olivat auki, mitään ei kuitenkaan talosta viety... nykyään ei taitaisi toimia edes ovet lukittuna... maailma on muuttunut, valitettavasti.

Tuo on ihan mutua. Mistä "joka puolelta" niitä likaisia ruiskuja löytyy, ja missä niitä tappoja tapahtuu? Juopot on lahdanneet toisiaan aika päiviä, ja nyt sitten muissa aineissa kulkevat tekevät samaa. Silti tuo on aika marginaalista Suomessa vielä.

Aika harva tappo tapahtuu Suomessa (tai muuallakaan) alkoholia "vahvempien" päihteiden alaisena. Huumeita on käytetty aina, aineet vain vaihtuneet.

Eli tieto lisää tuskaa.

Nykyään tutkitaan kaikki asiat, sairaudet, tavarat, ihmiset niiiiiin tarkkaan. Ennen pidettin normaalina, etä vanhuksista tuli höperöitä, kun tulivat tarpeeksi vanhoiksi. Nykyään ne sairastaa alzheimeria ja parkinsonia. Kukaan ei kuole "vanhuuttaan" vaan aina löytyy joku syy.

Ennen hankittiin auto ja toinen, jos oli varaa. Turvaöitä ei käyttänyt juuri kukaan, kun takapenkillä ei niitä edes ollut. Nykyään ajatellaan kasvihuoneilmiötä ja yritetään vähentää autoilua. Lapsilla täytyy olla turvakaukalot ja istuimet prikulleen uusimpien standardien mukaan.

Ennen (miehet) polttivat tupakkaa tai piippua ketjussa ja siellä missä lystäsivät. Ensin keksittiin, että tupakka on vaarallista polttajalle. Nyt se luokitellaan vaaralliseksi kaikille ympärillä eikä poltaa saa edes baarissa.

Ennen tultiin luomuna raskaaksi. Synnytettiin kotona ja jatkettiin pian töitä. Lapsikuolleisuus oli melko suuri. Mutta lapsia hankittiin yleisesti 4-10 pitämään sukua yllä. Nykyään raskausaikana täytyy varoa sitä sun tätä ja lapset hankitaan vaikka hoidoilla, mutta niitä hankitaan vain 1-2.

Yhteistyössä