murrosikäisistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voikukkanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voikukkanen

Vieras
Miten teidän 12 vuotiaat nuoret käyttäytyy? Meillä on mahotonta uhmaa... Suu "soi" lähes koko ajan, varsinkin minulle. Kotiintulo ajat ovat mahdottomia noudattaa. Usein on tunnin, puolitoistaki myöhässä. Tähän ei ole auttanut kotiarestitkaan. Ollaan yritetty kotiarestia niin, että 20min myöhästymisestä tulee päivä arestia. Eikä siinä tosiaan jos joskus myöhästyy, mut kun aina.
Nyt on neiti alkanut vielä rumasti kirvailemaan, kun kaikki ei suju niinkuin oli ajatellut. Kielletty ollaan, mut kirvailee isoon ääneen sitten vaikka omassa huoneessa.
Minulla on vaikea ymmärtää tämmöstä käyttäytymistä kun en kuunaan ole noin vanhemmilleni käyttäytynyt.
Paljon on aina saanut, ja paljon saa vieläkin esim vaatteita yms. Itsensä mielestä ei saa koskaan mitään. Eikä myöskään kohtele mitään saamiansa nätisti, vaan uudet takit yms saattavat unehtua milloin minnekkin eikä niitä löydy sitten koskaan enää.
Onkos tää nyt normaalia murrosikää vai jotain muuta? Olen aika väsynyt koko aikaiseen "taisteluun".... Ja syyttelen itseäni kun tytöstä on tullut tämmönen "riiviö"...

Meillä mernnyt aina ihan hyvin. Kuopus nyt 14v ja tulee ajoissa, pian varmaan. Viime yönä oli taas kaveri yökylässä, itse harvemmin kenenkään luona. Ei taida nämä vanhemmat ottaa porukoita kotiinsa mutta omansa työntävät.
Meillä ollut aina paljon kavereita ja tykkäävät minustakin vaikka vanha olen.
Aika nuori vielä tuo tyttösi ja kotiarestithan ei koskaan toimi eikä kiellot. Itse karkailin selkäsaunoista sun muista. Teidän täytyy keskenään neuvotella. Saattaa polttaa jo tupakkaa ja siksi ajat lipsuu kun vetäsee sen viimeisen.

Aika tasainen tuo kohta 12v poika on, välillä ottaa nokkapokkaa 15veen kanssa ja möksähtelee meillekin. Ei mitenkään erityisen paljoa ole ollut mitään konflikteja,, oma tietty kaveripiiri on ja käy harrastuksissa mieluusti. =)
Meillä ei kiroilla tai muutenkaan huudella kellekään pahasti, pyritään selvittämään asiat puhumalla.

On 15vuotias tyttö. Käyttäytyy hyvin, ei pyöri ulkona ryypiskelemässä. Treenit on tärkeä osa elämää ja koulu ( on tarkat suunnitelmat tulevaisuuden kannalta). Ei huuda tai raivoa kotona, purkaa pahan olonsa kehässä.
Kavereita on meillä joka päivä tekemässä ruokaa, leipomassa, katsomassa leffoja, juttelemassa yms.

13v poika ei soita suutaan. Enintään sanoo nooooohh turhautuneella äänellä, kun kehotan vaikka huoneen siivoukseen. Siivoaa kuitgenkin nätisti useimmiten ilman nooohhia, tekee läksyt, lukee kokeisiin, auttaa kotitöissä, leikkii siskon kanssa.

Kotiintuloissa ja ajankäytössä ei ole ongelmia,

Käytösnumero koulussa just nousi kasista ysiin.

Hoitaa myös harrastukset, mummolavierailut yms.

Eikä se nyt kumminkaan mikään patalapunvirkkaaja ole. Hevimusa ja sähkökitaranvingutus on keskeisiä, kun aikaa jää. Kavereiden kanssa tykkää luuhata, nytkin ollut yökylässä.

Meillä 12 v on nuorempi veljeksistä, hänen kanssaan on välillä vähän erimielisyyksiä, niinkään eivät pojat keskenään riitele, sen suhteen on ollut rauhallista jo pari vuotta. Toki joskus nälvivät toisiaan, etenkin jos on kavereita paikalla. Mutta suht rauhallista meillä ainakin tällä erää, voihan tämä meno tästä huimaantuakin. Kiroilua ei ole kotioloissa, kiukkuilu hoituu ovia paiskomalla ja murjottamalla ja kertomalla, että KAIKKI ON PILALLA ja OLETTE NIIN EPÄREILUJA.

Meidän 12 v. poika on edelleen hyvin kiltti tapaus, pientä ovenpaukuttelu tarvetta on ollut välillä. Iltaisin ei käy kuin kavereitten kanssa pihalla, pyöräilemässä tms. Tulee kotiin heti kun soitan että nyt on aika.

Noista vaatteiden katoamisista minä epäilisin heti että lapsi myy ne saadakseen rahaa, ja sitten kertoo kotona hukanneensa takit jne.
Jos hän kerta on sitä mieltä ettei saa mitään niin mikset kokeilisi todella olla ostamatta hälle mitään?

Yhteistyössä