muovitonta elämää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Silvia Logo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Silvia Logo

Aktiivinen jäsen
14.05.2007
9 346
6
38
Kertokaas vinkkejä miten välttää turhan muovin kotiin raahaamista.

Hedelmiä voi ostaa kaupasta kestopusseihin ja kaupassa on mukana aina kangaskassi tai vetokärry.
Roskapussi on yleensä täynnä muovijätettä ja itseasiassa se pussikin on yleensä muovia.
Joskus ruohonjuuresta sai ostaa pesuaineet vanhaan pulloon. Pitää ottaa selvää saako sieltä herkälle iholle mitään.

Body Shopit annostelee myös omiin pulloihin.

Rautapadat ja pannut käyttöön- teflonit ja kovapinnoitetut veks- tai ei ainakaan osta niitä lisää. Puiset kauhat ja lastat yms tai teräksiset. Puisissa tulee ainakin mulla vastaan tuo hygienia...

Järkytykskseni luin, että BIO jätepussit tai siis biomuovipussit sisältää muovia kuitenkin 60% :o eli sen tutkimuksen mukaan on ihan sama käyttääkö niitä vai ohkaisia roskapusseja.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Body Shopit annostelee myös omiin pulloihin.

Rautapadat ja pannut käyttöön- teflonit ja kovapinnoitetut veks- tai ei ainakaan osta niitä lisää. Puiset kauhat ja lastat yms tai teräksiset. Puisissa tulee ainakin mulla vastaan tuo hygienia...

Järkytykskseni luin, että BIO jätepussit tai siis biomuovipussit sisältää muovia kuitenkin 60% :o eli sen tutkimuksen mukaan on ihan sama käyttääkö niitä vai ohkaisia roskapusseja.

Joo niin ajattelin. Onneksi teräskattiloita on eikä kaikki ole teflonia.
Mutta keijut... on muovirasioissa (tosin ne on monet kerran käytössä vielä pakasterasiana)

Törmäsin kaupassa kilon pakettiin jauhelihaa joka oli pakattu samaan tyyliin kuin esim. maksamakkara. Tosi järkevää! Paljon vähemmän muovia pakkaukseen. Miksköhän tuota ei ole aiemmin keksitty.

Alkuperäinen kirjoittaja BUBO:
Törmäsin kaupassa kilon pakettiin jauhelihaa joka oli pakattu samaan tyyliin kuin esim. maksamakkara. Tosi järkevää! Paljon vähemmän muovia pakkaukseen. Miksköhän tuota ei ole aiemmin keksitty.

mutta muoviin?

Me jauhetaan aika usein itse jauheliha isosta köntistä. Sianjauhelihakin on paljon paljon parempaa kun sen jauhaa itse eikä osta kaupan kökköä.

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:

mutta muoviin?

juu muoviin :( Ei sitä jlihaa kai oikein muuten saa kaupasta. Lihatiskin paperissakin on muovipinta.

mutta muoviin?

juu muoviin :( Ei sitä jlihaa kai oikein muuten saa kaupasta. Lihatiskin paperissakin on muovipinta.

Niin on. Tosin muuten se sotkisi, mutta joskus se liha pakataan vielä pussiin siellä tiskillä ja on siis muovitettua paperia ja pussi.

Jos lihatiskiltä ostat lihan, ota kauppaan mukaan rasia lihaa varten. Mä ainakin olen saanut kahdessa kaupassa lihat omaan rasiaan. Muissa kaupoissa en tosin ole kokeillutkaan, mutta tiedän siis pari kauppaa, jossa lihoja ei pakata vastoin asiakkaan pyyntöä edes siihen paperiin.

Ja tekstiileissä luononmateriaaleja.

Reimatecit on aika muovitettuja :saint: (juu juu- oli pakko taas )

Ja vaatteet käytetään loppuun eikä viskata roskiin kun menevät muodista pois.

Mutta ei ne kurahousut ole sen luontoystävällisempiä. Nekin menee rikki aika nopeasti ja kierrätettynä eivät suojaa yleensä enää mitään. Joten vaateiden kuivaamiseen menee taas sitten sähköä, koska esim. päiväkodissa ne pitää taas olla muutamassa tunnissa kuivat.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Jos lihatiskiltä ostat lihan, ota kauppaan mukaan rasia lihaa varten. Mä ainakin olen saanut kahdessa kaupassa lihat omaan rasiaan. Muissa kaupoissa en tosin ole kokeillutkaan, mutta tiedän siis pari kauppaa, jossa lihoja ei pakata vastoin asiakkaan pyyntöä edes siihen paperiin.

Tuo on hyvä idea kans. Pitäis vaan muistaa sit rasia mukaan. Tosin tulee usein käytyä kaupassa sellaseen aikaan, ettei se lihatiski ole enää auki.

Tota pitääkin kokeilla joku päivä. Koska kulhoa voi käyttää monet kerrat.

Käytä vaikka niitä pestyjä margariinirasioita =) Alkuun ne rasiat unohtaa kotiin niinkuin unohtaa kangaskassitkin, mutta mä nykyään pakkaan olkalaukkuni valmiiksi jo illalla ja aamulla nappaan sen vaan töihin lähtiessäni mukaan.

Käytä vaikka niitä pestyjä margariinirasioita =) Alkuun ne rasiat unohtaa kotiin niinkuin unohtaa kangaskassitkin, mutta mä nykyään pakkaan olkalaukkuni valmiiksi jo illalla ja aamulla nappaan sen vaan töihin lähtiessäni mukaan.

Mä haluan jauhaa jauhelihan itse. Mutta joskus tulee ostettua valmiina. Mylly kun on vanhemmilla.

Mutta ei ne kurahousut ole sen luontoystävällisempiä. Nekin menee rikki aika nopeasti ja kierrätettynä eivät suojaa yleensä enää mitään. Joten vaateiden kuivaamiseen menee taas sitten sähköä, koska esim. päiväkodissa ne pitää taas olla muutamassa tunnissa kuivat.

No oli taas pakko vain päästä sanomaan... :whistle:
Meillä ei muuten käytetä kurahousuja.
Pitää vain punnita ne hyödyt ja haitat, ilman muovia ei kovin helpolla pysty elämään, mutta vähentää voi.

Jogurtit kannattaa ostaa litran purkeissa eikä pikkupikareissa, leipä paperipussissa jos mahdollista.
Karjalanpiirakat laatikossa isomman satsin kerralla.

No oli taas pakko vain päästä sanomaan... :whistle:
Meillä ei muuten käytetä kurahousuja.
Pitää vain punnita ne hyödyt ja haitat, ilman muovia ei kovin helpolla pysty elämään, mutta vähentää voi.

Jogurtit kannattaa ostaa litran purkeissa eikä pikkupikareissa, leipä paperipussissa jos mahdollista.
Karjalanpiirakat laatikossa isomman satsin kerralla.

Maidoton ruokavalio säästää jugurttipurkeilta ja kaurakerma myydään kierrätettävässä purkissa.

Harkitaan muuttoa metsään asumaan. Mies koulutettu talonrakentaja joten mökin kasaaminen tuskin tulee olemaan suurin este. Saisi vaan nettikaapelit sinne niin päätös on varma...