Muotoilen kys. uudelleen: Mitä tehdä joulua varten???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hjälp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hjälp

Vieras
Mulla on koko ajan sellanen olo et pitäis alkaa valmistelemaan joulua...
Mutta mä en tiedä mitä tehdä, jotenkin kaikki kadonnut päästä.
Stressi sun muu täyttää pään ja haluisin jo laittaa kivasti joulua mut millä sitä tunnelmaa sais pikkuhiljaa, muulla kuin koristeilla???

Ikkunoiden pesu ja verhojen vaihto
joknkun kaapin siivous, että tulee hylly jouluaskarteluille ja muulle joulukrääsälle ja toinen mihin saa raivattua ylimäärästä tavaraa pois silmistä

Miksi nyt jo pitäisi valmistella joulua? Mä en ymmärrä kun kuukautta aiemmin aletaan stressaamaan koko asiaa, sen kun tekee koristelut yms. muutamaa päivää aiemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ikkunoiden pesu ja verhojen vaihto
joknkun kaapin siivous, että tulee hylly jouluaskarteluille ja muulle joulukrääsälle ja toinen mihin saa raivattua ylimäärästä tavaraa pois silmistä

Tuo kaappijuttu on hyvä! Ja ollut mulla suunnitelmissa jo jonkun aikaa.. Ehkä nyt ois sit sen aika. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Miksi nyt jo pitäisi valmistella joulua? Mä en ymmärrä kun kuukautta aiemmin aletaan stressaamaan koko asiaa, sen kun tekee koristelut yms. muutamaa päivää aiemmin.

Mulle ei ainakaan aika riitä tehdä kaikkea muutamassa päivässä,kun on samalla normaali arkikin ja työ hoidettavana.Joten mieluummin aloitan valmistelut hyvissä ajoin niin pysyy se stressikin paremmin loitolla

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:

Mulle ei ainakaan aika riitä tehdä kaikkea muutamassa päivässä,kun on samalla normaali arkikin ja työ hoidettavana.Joten mieluummin aloitan valmistelut hyvissä ajoin niin pysyy se stressikin paremmin loitolla

Tää on ihan totta.
Ja jos joulusta yhtään tykkää niin on siitä kiva iloita ja saada tarpeekseen kauemmin kuin muutaman päivän.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis ei mullakaan se stressi joulusta ole vaan muusta ja sik haluisin jo alkaa jouluttamaan et sais muutakin ajateltavaa.. Ehkä huonosti ilmaisin asian.=)

Mä ainakin tajusin, mulla on sama juttu.
Ja toi kaappi-juttu auttaa ehkäsemään sitä stressiä =) . Kun keräilee ajoissa kaiken jouluun liittyvän yhdelle hyllylle ja saa tyhjän hyllyn kaikkea sitä varten, minkä haluaa äkkiä pois silmistä, että koti pysyy jouluisempana, siis viihtyisämpänä ja siistimpänä, kun saa lehtipinot sun muut pois silmistä oikea joulun valmistelu aikanaan on paljon stressittömämpi :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Siis ei mullakaan se stressi joulusta ole vaan muusta ja sik haluisin jo alkaa jouluttamaan et sais muutakin ajateltavaa.. Ehkä huonosti ilmaisin asian.=)

Mä ainakin tajusin, mulla on sama juttu.
Ja toi kaappi-juttu auttaa ehkäsemään sitä stressiä =) . Kun keräilee ajoissa kaiken jouluun liittyvän yhdelle hyllylle ja saa tyhjän hyllyn kaikkea sitä varten, minkä haluaa äkkiä pois silmistä, että koti pysyy jouluisempana, siis viihtyisämpänä ja siistimpänä, kun saa lehtipinot sun muut pois silmistä oikea joulun valmistelu aikanaan on paljon stressittömämpi :xmas:

Tää on varmaan ihan totta! kiitti vinkistä! =)

Minä aloitan aina siivouksesta, juu luit oikein, nyt jo siivoan, sillä käyn läpi pikkuhiljaa kaikki paikat enkä tosiaankaan viitsi siivota ihan hulluntavalla sillä viimeisellä viikolla. Siivoan ensin kaiken että on kiva puuhailla sitten kaikkea muuta. Nyt olen jo siivonnut kaapit, laatikot ja ullakon, miehellä on listalla varastot.. eli käyn inventaariota läpi, laitan kesätavaraa säilöön, otan talvitavaraa esille, heitän pois kaiken tarpeettoman ja lajittelen esim. pieneksi käyneet vaatteet. Sitten pesen kaikki ikkunat ennen kuin laitan jouluvalot, samalla otan pesuun kaikki verhot ja muut tekstiilit. Käyn läpi jouluvalokasan, korjaan rikkimenneet ja hankin uusia jos tarvitsee, tänään ajattelin virittää ne pihalle kunhan tuo vesitihku vaan lakkais tuosta. Sitten suunnittelen joulun ruokalistan, teen sitä monena iltana vanhoja joululehtiä selaten ja ideoita etsien. Pidän listaa esillä että voin kirjoittaa kun idea iskee, samoin teen joululahjojen kanssa. Käväisen niitä sitten aina silloin tällöin kaupasta hakemassa kun hyvän idean löydän. Olen jo melkein kaikki lahjat hankkinut. Kun saan joulupöydän menun päätettyä niin lasken kaiken mitä tarvitse ruokatavarana ja käyn isolla kauppareissulla hankkimassa jo ajoissa kaiken mikä säilyy ja jätän kermat ja maidot vain vimppaviikolle. Sitten askartelen kaikkea kivaa ja teen joulukortit. Paketointiurakankin aloittelen tässä pikkuhiljaa kun lahjoja kuitenkin pitää alkaa toimitella ystäville. Joululauluja soitan stereoissa ja kunhan joulukuun puolelle päästään niin Annanpäivänä alkaa leivontaurakka pipareilla ja karkkien tehtailulla.. koristeita alkaa sitten ilmaantua pikkujoulun jälkeen pikkuhiljaa taloon tunnelman luomiseksi.

mä ainakin raivailen pikkuhiljaa kaappeja ja pesen esim. verhoja ja sohvanpäällisiä. Nyt on jo paljon kynttilöitä esillä ja parvekkeella valot. Joulukuun alussa laitetaan joulukoristeita ja itsenäisyyspäivän jälkeen aletaan leipomaan.

Kiitos Fleur! =)

Olepa hyvä.. ja mulla on siis myös siivouslista josta vedän kohdan yli kun olen sen hoitanut. Eli mun suursiivoukseni ei ole mikään kauhea yksi päivä jolloin pitää ehtiä kaikki vaan se kestää pari viikkoakin. Itse asiassa on yllättävän helppoa tehdä niitä kaikkein ärsyttävimpiäkin hommia kun tekee vain yhden pikkuosan aina kerrallaan. Lisäksi pikkujoulukoristelun jälkeen laitan myös hetkeksi itsenäisyyspäivän koristeet paikoilleen. Ja Lucian päivänä juhlistetaan hiukan Luciaa joulutorttujen kera. Ja minun jouluni on tuo koko joulukuu. Kaikkein mukavinta on just yhdssä puuhailu. Siis tuo siivoaminen on minusta oikeastaan tyhmin homma, mutta siksi teenkin sen ekana pois jaloista.. Kaikki askartelu, lauleskelu, leipominen ja näpertely on sitä kivaa jouluhommaa jota tytön kanssa touhuillaan ja joskus mieskin pyydetään avuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Kiitos Fleur! =)

Olepa hyvä.. ja mulla on siis myös siivouslista josta vedän kohdan yli kun olen sen hoitanut. Eli mun suursiivoukseni ei ole mikään kauhea yksi päivä jolloin pitää ehtiä kaikki vaan se kestää pari viikkoakin. Itse asiassa on yllättävän helppoa tehdä niitä kaikkein ärsyttävimpiäkin hommia kun tekee vain yhden pikkuosan aina kerrallaan. Lisäksi pikkujoulukoristelun jälkeen laitan myös hetkeksi itsenäisyyspäivän koristeet paikoilleen. Ja Lucian päivänä juhlistetaan hiukan Luciaa joulutorttujen kera. Ja minun jouluni on tuo koko joulukuu. Kaikkein mukavinta on just yhdssä puuhailu. Siis tuo siivoaminen on minusta oikeastaan tyhmin homma, mutta siksi teenkin sen ekana pois jaloista.. Kaikki askartelu, aluleskelu, leipominen ja näpertely on sitä kivaa jouluhommaa jota tytön kanssa touhuillaan ja joskus mieskin pyydetään avuksi.

Teettekö lucia-pullia? Ne vasta herkkua onkin. :p

Minä aloitan aina siivouksesta, juu luit oikein, nyt jo siivoan, sillä käyn läpi pikkuhiljaa kaikki paikat enkä tosiaankaan viitsi siivota ihan hulluntavalla sillä viimeisellä viikolla. Siivoan ensin kaiken että on kiva puuhailla sitten kaikkea muuta. Nyt olen jo siivonnut kaapit, laatikot ja ullakon, miehellä on listalla varastot.. eli käyn inventaariota läpi, laitan kesätavaraa säilöön, otan talvitavaraa esille, heitän pois kaiken tarpeettoman ja lajittelen esim. pieneksi käyneet vaatteet. Sitten pesen kaikki ikkunat ennen kuin laitan jouluvalot, samalla otan pesuun kaikki verhot ja muut tekstiilit. Käyn läpi jouluvalokasan, korjaan rikkimenneet ja hankin uusia jos tarvitsee, tänään ajattelin virittää ne pihalle kunhan tuo vesitihku vaan lakkais tuosta. Sitten suunnittelen joulun ruokalistan, teen sitä monena iltana vanhoja joululehtiä selaten ja ideoita etsien. Pidän listaa esillä että voin kirjoittaa kun idea iskee, samoin teen joululahjojen kanssa. Käväisen niitä sitten aina silloin tällöin kaupasta hakemassa kun hyvän idean löydän. Olen jo melkein kaikki lahjat hankkinut. Kun saan joulupöydän menun päätettyä niin lasken kaiken mitä tarvitse ruokatavarana ja käyn isolla kauppareissulla hankkimassa jo ajoissa kaiken mikä säilyy ja jätän kermat ja maidot vain vimppaviikolle. Sitten askartelen kaikkea kivaa ja teen joulukortit. Paketointiurakankin aloittelen tässä pikkuhiljaa kun lahjoja kuitenkin pitää alkaa toimitella ystäville. Joululauluja soitan stereoissa ja kunhan joulukuun puolelle päästään niin Annanpäivänä alkaa leivontaurakka pipareilla ja karkkien tehtailulla.. koristeita alkaa sitten ilmaantua pikkujoulun jälkeen pikkuhiljaa taloon tunnelman luomiseksi.

onks sulla jotain hyviä ja helppoja askertelu ohjeita?? entä karkki??

Alkuperäinen kirjoittaja Pähkinä-:
Kiitos Fleur! =)

Olepa hyvä.. ja mulla on siis myös siivouslista josta vedän kohdan yli kun olen sen hoitanut. Eli mun suursiivoukseni ei ole mikään kauhea yksi päivä jolloin pitää ehtiä kaikki vaan se kestää pari viikkoakin. Itse asiassa on yllättävän helppoa tehdä niitä kaikkein ärsyttävimpiäkin hommia kun tekee vain yhden pikkuosan aina kerrallaan. Lisäksi pikkujoulukoristelun jälkeen laitan myös hetkeksi itsenäisyyspäivän koristeet paikoilleen. Ja Lucian päivänä juhlistetaan hiukan Luciaa joulutorttujen kera. Ja minun jouluni on tuo koko joulukuu. Kaikkein mukavinta on just yhdssä puuhailu. Siis tuo siivoaminen on minusta oikeastaan tyhmin homma, mutta siksi teenkin sen ekana pois jaloista.. Kaikki askartelu, aluleskelu, leipominen ja näpertely on sitä kivaa jouluhommaa jota tytön kanssa touhuillaan ja joskus mieskin pyydetään avuksi.

Teettekö lucia-pullia? Ne vasta herkkua onkin. :p

Juu mä tiedän että kuuluis tehdä pullia, mutta kun meillä ei tuo pulla joulun aikaan yhtään kenellekään maistu.

Alkuperäinen kirjoittaja auts:

onks sulla jotain hyviä ja helppoja askertelu ohjeita?? entä karkki??

Karkkiohjeet olen luvannut laittaa palstalle joulukuussa, oikeastaan voisin ne kirjoitella tänne jo tänään kun olen jo hakenut esille ohjeet. Askarteluohjeista en tiedä onko helppoja, mutta itse tosiaan tänä vuonna aion neulahuovuttaa. Yhtenä vuonna teimme paljon linnuille talipallonpidkkeitä, se tehtiin savisesta kukkaruukusta, maalaamalla se punaiseksi ja virittämällä se talipallo sinne sisään, väärinpäinhän se ruukku on kuin joulukello. Pelkkä punaiseksi maalailu oli ihan helppoa hommaa lapsellekin, iskä sitten rautalankalla viritteli talipallot ja minä koristelin ruseteilla. Kävyistä joskus tehtiin koristeita. Joulukortteja askarrellaan joka vuosi ja mielikuvitus vaan on niissä rajana.. on näperrelty pikkupaketteja sormet verillä jonain vuonna, mutta joskus on vaan ihan sormivärillä paineskeltu tontun päitä.. Piparista sitten saa vaikka mitä kivaa, lehdet on ideoita täynnä, helpon piparikuusen saa kun leipoo erikokoisia tähtiä ja kasaa niistä kuumalla sokerilla kuusen.

Yhteistyössä