Minä aloitan aina siivouksesta, juu luit oikein, nyt jo siivoan, sillä käyn läpi pikkuhiljaa kaikki paikat enkä tosiaankaan viitsi siivota ihan hulluntavalla sillä viimeisellä viikolla. Siivoan ensin kaiken että on kiva puuhailla sitten kaikkea muuta. Nyt olen jo siivonnut kaapit, laatikot ja ullakon, miehellä on listalla varastot.. eli käyn inventaariota läpi, laitan kesätavaraa säilöön, otan talvitavaraa esille, heitän pois kaiken tarpeettoman ja lajittelen esim. pieneksi käyneet vaatteet. Sitten pesen kaikki ikkunat ennen kuin laitan jouluvalot, samalla otan pesuun kaikki verhot ja muut tekstiilit. Käyn läpi jouluvalokasan, korjaan rikkimenneet ja hankin uusia jos tarvitsee, tänään ajattelin virittää ne pihalle kunhan tuo vesitihku vaan lakkais tuosta. Sitten suunnittelen joulun ruokalistan, teen sitä monena iltana vanhoja joululehtiä selaten ja ideoita etsien. Pidän listaa esillä että voin kirjoittaa kun idea iskee, samoin teen joululahjojen kanssa. Käväisen niitä sitten aina silloin tällöin kaupasta hakemassa kun hyvän idean löydän. Olen jo melkein kaikki lahjat hankkinut. Kun saan joulupöydän menun päätettyä niin lasken kaiken mitä tarvitse ruokatavarana ja käyn isolla kauppareissulla hankkimassa jo ajoissa kaiken mikä säilyy ja jätän kermat ja maidot vain vimppaviikolle. Sitten askartelen kaikkea kivaa ja teen joulukortit. Paketointiurakankin aloittelen tässä pikkuhiljaa kun lahjoja kuitenkin pitää alkaa toimitella ystäville. Joululauluja soitan stereoissa ja kunhan joulukuun puolelle päästään niin Annanpäivänä alkaa leivontaurakka pipareilla ja karkkien tehtailulla.. koristeita alkaa sitten ilmaantua pikkujoulun jälkeen pikkuhiljaa taloon tunnelman luomiseksi.