Munuaisten vajaatoiminta koiralla ja omistajan luulosairaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli meidän koiralla ei siis ole todettu mitään munuaisten vajaatoimintaa, mutta sain eilen päähäni että koiralla on sellainen. Koira on 13v ja pelkään nyt koko ajan jotain. Suusta poistettiin polttamalla kasvain pari kuukautta sitten ja suussa ei ole sen jälkeen tapahtunut mitään muutosta eli siis koira voi hyvin.

Pelkään kuitenkin jatkuvasti jotain. Tuota suuta olen pääasiassa kytännyt, että onko sinne kasvanut uudelleen jotain. Lisäksi kyttään tietysti, että onko jossain muualla jotain patteja. Nisäkasvainta pelkäsin yhdessä välissä ja sitten keksin märkäkohdun. Nyt eilen sain itseni vakuuttuneeksi munuaisten vajaatoiminnasta.

Munuaisten vajaatoiminnassa oireita on ruokahaluttomuus,laihtuminen, ripuli, oksentelu, runsas juominen ja sitä kautta runsas virtsaaminen. Lisäksi pissa on vaalean väristä. Mitään noista oireista ei todellakaan ole. Ainoastaan koiran pissan väriä en tiedä ja sen takia olen nyt paniikissa, kun mietin että mitäs jos se onkin vaaleaa. Lähinnä tämä pelko lähti siitä, kun koira pissasi kahtena päivänä sisälle. Mutta onhan sitä nyt parina viime vuonna tapahtunut satunnaisesti muutenkin, koska kyseessä on jo vanhempi koira.

Olenko ihan hullu ja miten saan itseni rauhoittumaan? :(

Meidän koiravanhuksella oli juurikin tuo sairaus. Minulla oli samanlainen aavistus, ettei kaikki ole kunnossa ja koiralta otettiin veri- ja virtsanäytteet. Sanoivat, että kun kunnon oireet ilmenee, on munuaisista jo 2/3 tuhoutuneet. Koira eli erityisruokavaliolla ja hyvällä hoidolla vielä useita vuosia diagnoosin jälkeen. Käytä kokeissa jos epäilet. Voihan olla vain virtsaputkentulehduskin, joka vanhoilla yleinen.

[QUOTE="vieras";25928920]Meidän koiravanhuksella oli juurikin tuo sairaus. Minulla oli samanlainen aavistus, ettei kaikki ole kunnossa ja koiralta otettiin veri- ja virtsanäytteet. Sanoivat, että kun kunnon oireet ilmenee, on munuaisista jo 2/3 tuhoutuneet. Koira eli erityisruokavaliolla ja hyvällä hoidolla vielä useita vuosia diagnoosin jälkeen. Käytä kokeissa jos epäilet. Voihan olla vain virtsaputkentulehduskin, joka vanhoilla yleinen.[/QUOTE]

Mistä sitten itse aloit asiaa epäillä? En minä nyt tiedä, että onko toi sisälle pissaaminen mikään merkki siitä.... Koira oli siis aamulla ollut ruinaamassa mieheltä jotain herkkua ja hetken päästä mies huomasi, että koira on pissannut siihen keittiön matolle. Mies oli myös sitä mieltä, että koira ei välttämättä iltalenkillä pissannut lainkaan eli hätä oli varmaankin kova.

Eli siis jos tota sisälle pissaamista ois tapahtunut tosi paljon niin sittenhän vois epäillä vaikka ihan sitä pissatulehdustakin, mutta yksittäinen kerta....

[QUOTE="titu";25929120]älä hanki lapsia...[/QUOTE]

Mulla on kolme lasta. Tämä mun luulosairaus ja pelot on lähinnä kohdistuneet aina ihan itseeni. Lasten kanssa en ole isommin pelännyt mitään ns. olemattomia. Jotain yksittäisiä kertoja on ollut ainakin kuopuksen vauva-aikana,mutta ne oli sellaisia nopeasti ohimeneviä pieniä hetkiä.

Käytä koiraski lääkärissä, niin ottavat testit, se on helpoin tapa saada mielenrauha. :)

Tosiaan vanhoilla koirilla noita vahinkoja kyllä sattuu ja uskoisin, että kaikki on ihan ok.

Sinun pitäisi nyt saada itsesi hyväksymään se, että koirasi luultavasti ei kauaa enää elä. Lisäksi sinun pitäisi ymmärtää, että saatat joutua tekemään lopetuspäätöksen yllättäenkin. :/

Jotkut meistä kiintyvät niin kauheasti lemmikkeihinsä, itsekkin kuulun tuohon ryhmään. Silti teen vapaaehtoistyötä (otan mm. sijotukseen hylättyjä kissaemoja pentuineen tai kuten tällä hetkellä raskaana olevan kissan synnyttämään ja asumaan pentuineen täällä luovutusikään asti) ja yritän olla kiintymättä liikaa kaikkiin mahdollisiin ötököihin. :) Pääasia on tehdä aina parhaansa eläimen eteen. :)

No mitäpä jos veisit sen tuffen ihan lääkäriin ja otattaisit siitä laajat verinäytteet niin selviäisi tuo ja ehkä muutkin asiat. Turha niistä on panikoida tietämättä faktoja.

Oma koirani kuoli vajaa vuosi sitten kun oli munuaisvika edennyt jo liian pitkälle ennen kuin huomasin sen. Ainoa oire oli oikeastaan väsymys johon en osannut tarpeeksi kiinnittää huomiota koska oli myös vanha koira kyseessä. Siinä vaiheessa kun lakkasi syömästä oli jo liian myöhäistä.

Milloin koira on tutkittu viimeksi kunnolla? Tuon ikäiselle olisi hyvä tehdä ihan perus terveystarkastuksia säännöllisesti muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen koiran äiti;25929266:
No mitäpä jos veisit sen tuffen ihan lääkäriin ja otattaisit siitä laajat verinäytteet niin selviäisi tuo ja ehkä muutkin asiat. Turha niistä on panikoida tietämättä faktoja.

Oma koirani kuoli vajaa vuosi sitten kun oli munuaisvika edennyt jo liian pitkälle ennen kuin huomasin sen. Ainoa oire oli oikeastaan väsymys johon en osannut tarpeeksi kiinnittää huomiota koska oli myös vanha koira kyseessä. Siinä vaiheessa kun lakkasi syömästä oli jo liian myöhäistä.

Milloin koira on tutkittu viimeksi kunnolla? Tuon ikäiselle olisi hyvä tehdä ihan perus terveystarkastuksia säännöllisesti muutenkin.

Mitään verinäytteitä ei ole otettu koskaan. Sydäntä on kuunneltu viimeksi marraskuussa. Siinä on 1,5v sitten todettu lievä takasinvirtaus, mutta ei tarvitse lääkitystä. Ja pari kk sitten olin siellä eläinlääkärissä ja poistettiin polttamalla se kasvain.

Meidän koira on sellainen, että se nukkuu päivisin aika paljon ja illalla sitten touhuilee enemmän. Ulos lähtee tosi mielellään ja nyt varsinkin, kun on lumet alkaneet sulaa ja ulkona on taas enemmän hajuja. Ei mielestäni ole siis mitenkään poikkeuksellisen väsynyt tai apaattinen tms.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen koiran äiti;25929266:

Kirjoitit, että ainoa oire oli oikeastaan väsymys... Oliko siis muitakin oireita ja alkoiko toi väsymys kuitenkin yllättäin?

Soitin koiramme kasvattajalle ja hän käski olla murehtimatta turhia. Mikään ei hänen mielestään viitannut siihen, että koiralla olisi jotain hätää. :) Pitää oikeasti yrittää itsekin rentoutua, koska en voi viedä koiraa kolmea kertaa viikossa eläinlääkärille tutkittavaksi vain sen takia, että minä saan jotain päähäni. Yhtä todennäköisestihän koiralla voisi olla mitä tahansa muutakin mitä keksin ja kun totuus on, että koira on reipas ja hyväkuntoinen vanhus ja vanhuushan itsessään ei ole sairaus. Ja kun jaksaa lähteä ulos, syö hyvin ja leikkii eikä ole laihtunut tahi lihonut niin kaikki on sillä tavalla hyvin. :)

[QUOTE="alkup";25929310]Kirjoitit, että ainoa oire oli oikeastaan väsymys... Oliko siis muitakin oireita ja alkoiko toi väsymys kuitenkin yllättäin?[/QUOTE]

Nukkui enemmän muutenkin kuin nuorempana mutta kaksi viimeistä viikkoa oli selvästi väsyneempi. Luulin sen olevan oire muusta (sydänvika tai nivelrikko) enkä siksi osannut kiinnittää asiaan enempää huomiota. Kun alkoi syömään huonosti säikähdin ja koiran tila oli silloin jo todella huono, lähellä virtsaaltaan tulehdusta. Viikon eli tuon diagnoosin jälkeen.

Yhteistyössä