Munatorvien aukiolotutkimuksesta!

Hei!
Onko kellään kokemuksia kyseisestä tutkimuksesta? Sattuuko se? Jotain lääkäri puhui että jos jompikumpi tai molemmat johtimista tukossa, sitten saatttaa tuntua menkkamaista jomottelua kun kohtu venyy, kokemuksia?
Mulle tehään se tässä 2 viikon sisällä, ja hiukan kyllä pelottaa... :ashamed: :eek: Meillä ehkäisy jätety pois viime joulukuussa, miehen simpat tutkittu, niissä ei mitään vikaa. Silti ei ole tärpännyt, vaikka ovuloin normaalisti (lääkärin mukaan en välttämättä joka kuukausi). Ei ole edes menkat olleet myöhässä kertaakaan, joten alan olla todella huolissani....Kommentoikaan ihmeessä! Kiitos! :hug: :heart: :heart: :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2006 klo 11:54 Brazil15 kirjoitti:
Hei!
Onko kellään kokemuksia kyseisestä tutkimuksesta? Sattuuko se? Jotain lääkäri puhui että jos jompikumpi tai molemmat johtimista tukossa, sitten saatttaa tuntua menkkamaista jomottelua kun kohtu venyy, kokemuksia?
Mulle tehään se tässä 2 viikon sisällä, ja hiukan kyllä pelottaa... :ashamed: :eek: Meillä ehkäisy jätety pois viime joulukuussa, miehen simpat tutkittu, niissä ei mitään vikaa. Silti ei ole tärpännyt, vaikka ovuloin normaalisti (lääkärin mukaan en välttämättä joka kuukausi). Ei ole edes menkat olleet myöhässä kertaakaan, joten alan olla todella huolissani....Kommentoikaan ihmeessä! Kiitos! :hug: :heart: :heart: :heart:
:wave:
Mulle on tehty toi tutkimus. Täällä on jo aika monta ketjuakin siitä aiheesta mut en osaa liittää niitä..
Mulla sattui tutkimus, eikä nesteet menny läpi, niin se tehtiin myös nukutuksessa, ja siinä onnistu.
Meillä muuten taitaa olla aika samanlaiset tilanteet. Ja nyt kun mulla saatiin auki noi johtimet (elokuussa), niin kaikki pitäis olla kunnossa??! Joulun jälkeen pitäs ottaa yhteyttä lääkäriin jos ei ole tärpänny. ja aika toivottomalta tuntuu ....mut onhan jouluun aikaa vielä :\|

Ja älä liikoja jännitä, joillakin se tutkimus ei kuulemma satu ollenkaan :hug: <br><br>

Moikka!

Mulle tehtiin tutkimus syyskuussa ja meni yllättävän helposti. Mulla tosin auki johtimet joten liuos kulki läpi hyvin. Kuitenkin mulla tuntui aika kovaa menkkamaista kipua vatsassa, mutta hyvin se kesti. Eniten mulla sitten hetkeä myöhemmin sattui se kun oikea olkapää (jolla puolellla nesteet paremmin kulki) kipeytyi, johtuen siitä että liuos kuulemma ärsyttää vatsakalvoja (?) joka heijastuu olkapää kipuun. Se kesti useita tunteja oli oli tosi kurja. Mutta senkin kesti kyllä.

Mulle sanotiin että otan yhden tai pari särkylääkettä 1/2 tuntia ennen tutkimusta jotta se vähän auttaisi.

Ei kannata liikoja sitä jännittää. Kyllä sen kestää kunha ei turhaan jännitä. Mulla oli tosi mukava hoitaja, joka koko ajan jutteli ja kyseli sattuuko, se auttoi kestämään hyvin.

Tsemppiä!

Mulle lääkäri antoi pelkkiä varotuksia ja sanoi, että ei ihan mielellään lähtisi sitä ainakaan ensimmäisenä vaihtoehtona tekemään. Kertoi sen olevan todella kivuliasta ja lisäksi riskit on suuret, mm.tulehdusriski. Onko kukaan muu kuullut moisia juttuja?

siili
Mulle tehtiin ko. koe kuukausi sitten, vai onkohan siitä jo enemmän :) Ei sattunut sitten yhtään. Pikkuisen nipisti. Otin särkylääkkeen tunti ennen kokeeseen menoa (sairaanhoitajan suosituksesta). Ja kyllä tämä koe kuuluu ihan peruslapsettomuustutkimuksiin - ja käsittääkseni vielä aika alkuvaiheessa. Ei kannata jännittää!!! Mulla ainakin ihana lääkäri (julkisella) koko ajan kertoi mitä tekee ja mitä tapahtuu ja mitä "tulokset" sanoo. Hyvin meni siis!

intoiina
Tutkimus ei ole vaarallinen :LOL: kaikkea sitä kuuleekin.
Lapsettomuushoidoissa toi on ensimmäinen toimenpide. Sen jälkeen alkaa vasta rankemmat. Jos ei ole valmis kestämään pientä nipistystä. kuinka voi kestää synnytyksen. Toimenpide on kivuttomin kaikkiin muihin lapsettomuushoitoihin verrattuna.
Ja kipu lääke tunti ennen toimenpidettä ja ei tunnu kuin pieni nipistys. Illalla voi sattuu hartiat ja oksettaa, joka kuuluu tuohon

Rumban kaksi kerta kokeneena hoidot pitkällä kaavalla on henkisesti hyvin raskas ja tulos kuitenkin mulla nega kummassakin

Onnea matkaan kaikille :heart:

minulleki tehty ko tutkimus enkä voi kyllä sanoa että olisi sattunut.....
enkä oikeastaa usko että voisi olla millän tavalla vaarallinen koska kuten joku muukin sanoi niin se tehdään aivan ensimmäisenä hoitojen kartoituskertoina joten...

Itse otin särkylääkkeen ja toimenpiteessä itselläni tosiaan oli molemmat johtimet täysin tukkeessa ja vaikka sitä oikein "voimalla" ja kunnon paineella yritettiin niin siltikään en voi sanoa että satttui---tottakai välillä tuntui epämiellyttävälät mutta pieni asia suuren asian edessä.

kovasti vaan tsemppiä tutkimukseen ja turha pelätä, mitä enemmän jannität itse paikkoja sitä vaikeamman siitä itelles teet..meet ja oot rentona ja aattelet et pian se on ohitse =)

enpätiedä mitä tuo maksaa, meillä tehty ihan yleisellä puolella joten pelkkä sairaalakäyntimaksu meni.

Jippe
Mulle tehtiin se viime kuussa ja se sattui aivan kauheasti. En tiedä oliko sitten toinen munatorvista tukossa, vai mikä oli.
Kuitenkin diagnoosi oli, että molemmat ovat auki.

Jippe
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 10:37 Jippe kirjoitti:
Mulle tehtiin se viime kuussa ja se sattui aivan kauheasti. En tiedä oliko sitten toinen munatorvista tukossa, vai mikä oli.
Kuitenkin diagnoosi oli, että molemmat ovat auki.
Lisään vielä, että vielä ei ole tullut laskua tuosta, joten en tiedä lopullista summaa. :eek:

Kiitos paljon vastanneille! Olette ihania kun jaksatte kannustaa! :hug:
Eli se tutkimus tehdän nyt torstaina. Yritän olla rentona, ja nopeasti kai se on ohi vaikka sattuiskin, mulla on aika korkee kipukynnys. Nimim. joka kierto yhen päivän ihan sairaat menkkakivut....eli en tiiä oisko mul sit endometrioosia...tms. Mulla on saatanut joskus aikoinaan olla klamydia piilevänä, joten siksi epäilen että saattaa hyvinkin olla jompikumpi (toiv. ei molemmat) torvet tukossa...ei kyl mitään oireita oo ollu.
Tuun sit kertoon, mikä oli tuomio! :ashamed: :eek: :wave:

Tällainen kokemus mulla:
Jostain syystä kohtu supisteli aika tavalla (vaikka olin ohjeen mukaan ottanut 600mg buranan tuntia ennen tutkimusta), ja se oli jonkin verran kivuliasta. Meni kyllä hengittelemällä ohi. Itse nesteen ruiskutus munatorviin ei tuntunut juuri miltään. Kaikenkaikkiaan aika helppo nakki!
Tsemppiä kaikille tutkimukseen meneville!

Noniin, nyt on tutkimus ohi! Ja paikat on AUKI!!! IHANAA!! :flower: =)
Ihan ilon kyyneleitä tässä vuodatan! Kiitos kaikille ihan mahdottomasti tuesta ja halauksista!! :hug:

Elikäs, se ei ollu yhtään kamalaa, turhaan pelkäsin! Pikkusen nipisti kun se katetri laitettiin kohtuun, siinä vaiheessa olin silmät kiinni ja hengittelin syvään ja tsemppasin itteeni. Sit ku se oli paikalla, tuntu sellasta menkkamaisuutta, ei siis kipua. Sit kun nestettä alettiin laittaa...ei tuntunu ei niin missään!! Ihmettelin et meneex sinne tosiaan nestettä, mut kummatkin putket niin auki et ei tosiaan tuntunut ollenkaan! :LOL:

Eli ei kannata pelätä tutkimusta, ainakaan mulle se ei ollu kivulias, ne tuntemukset mitä alussa oli, olivat vaan sellasta "epämiellyttävän" tuntuista!

Sain Lugesteron reseptin, kun mulla vissiin keltarauhanen tuppaa oleen vähä vajaatoimintainen! Tässä kierrossa onkin toiveet korkealla, nyt kun putketkin on "huuhdeltu"! Ihana hoitajakin oli, sanoi et nyt tässä kierrossa kantsii kaikki laittaa peliin, tosiaan kun putket nyt "huuhdeltu"!

tietämätön
Minulla myös munatorvien aukiolotutkimus tulossa, pelottaa! Minulle annettiin ohje että kotona on otettava 600 burana ja sitten on tultava puoli tuntia ennen varattua aikaa poliklinikalle koska antavat jonkun muun "lääkkeen" ja jos oikein ymmärsin niin peräsuoleen?????? :eek: Siis onko tämä totta vai ymmärsinkö ihan väärin?

Nea
Ohjeet ennen tutkimusta on aika erilaisia: Mua ei edes kehotettu ottamaan mitään särkylääkkeitä ja sitte se teki ikävä kyllä tosi kipeetä. Ehkä ne aiempien ultrien jälkeen osaa varautua jos esim just kohdunkaula näyttää kierolta tai jotain...sehän aina vähän hankaloittaa. Eli kannatta kyllä tehdä niin ku käskevät...mulla oli ihan tyrannilääkäri joka varmaan nautti mun kivuista! Onneks ei enää...toivottavasti ikinä!!!!

Tsemppiä toimenpiteeseen :flower:

-Nea :heart:

Tietämätön:: Juu, mäkin otin Burana 600mg n. tuntia ennen toimenpidettä. Ei kannata jännittää sitä, tai siis kyllähänmäkin jännitin, ja paljon...ihan niin et jalat tutisi siinä tutkimusasennossa :LOL: Mut oikeesti se ei satu! Tai joillekin sattuu, joillekin ei. Uskon et se Burana auttoi. En ole kyllä kuullut että peppuun jotain lääkettä laitettais! Mitä sinne vois laittaa on joko särkylääke tai rauhoittavaa, mut en usko niille olevan tarvetta! Joten tsemppiä, hyvin se menee!! :hug:

tietämätön
Vielä tuosta tutkimuksesta, katsooko lääkäri onko torvet auki sellaisella ultraäänellä, joka laitetaan emättimeen, ei kai sitä mahan päältä voi nähdä vai?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 18:17 Brazil15 kirjoitti:
En ole kyllä kuullut että peppuun jotain lääkettä laitettais! Mitä sinne vois laittaa on joko särkylääke tai rauhoittavaa, mut en usko niille olevan tarvetta!
Kyllä miulle laitettiin noin ½h ennen toimenpidettä lihasrelaksanttipuikko pypyyn ;) Ja töissä otin tavallisen parasetamolin (muistaakseni) ennen tutkimukseen lähtöä. Katetrin laitto kohtuun sattui niin, että tuli vedet silmiin, mutta veden/ilman ruiskuttaminen ei yhtään. Painetta vain tuntui.

Kun itkin sitä katetrinlaittoa niin gyne vain nauroi ja sanoi ettei tässä ole vielä mitään tehtykään, eihän sinnuun voi sattua :eek: :'( Jäi tosi p.aska maku siitä lääkäristä. Onneks nyt on aivan ihana lääkäri, kun siirryttiin KYSiin :heart:

Hei... minulla sattui kans niin et kyyneleet vaan tulvi ja valui korviin... Mulla oli kaks gyneä siinä tekemäs, ja molemmat oli tosi huolestuneen näköisiä ja kysi et sattuuko sua todella noin paljon. Niin paljon saattui etten saanu sanaa suusta. Mun mies istui huoneen toisessa päässä ja sanoi myöhemmin et olin tärissy niin et metrien päähän näkyi. Kerrassaan kaamea kokemus... mulla meni viikko et tajusin tutkimuksen lopputuloksen olleen kuitenkin hyvä, ei mitään tukoksia....

Kirjoitin muuten ekaa kertaa...laitan esittelyä jonnekin....

persikkaposki

Yhteistyössä