munatorven aukiolotutkimus!!!!!

Tervehdys! Itsellä ei oma kohtaista kokemusta ole mutta sama on edessa kohta. Karmii kovin. Olen tutkinut netistä kommentteja ja kysellyt palstalaisilta niin nähtävästi tuntuu olevan aika eriäviä mielipiteitä. Toisilla on tuntunut pientä kuukautiskipuilu tunnetta ja toisilla sattunut aivan suunnattomasti. Lääkärinikin sanoi että voi olla "erittäin kivulias" tutkimus.

Jep paniikissa olen jo etukäteen vaikka vielä 2 viikkoa aikaa siihen. :|

Ennen kuin kauhistut monen muun kokemuksia kiirehdin kertomaan, että minulla se ei sattunut oikeastaan ollenkaan. Pelkäsin kovasti etukäteen! Homma kesti pari minuuttia ja ihmettelin, että tässäkö se oli.

Toisilla se on ilmeisesti sattunut melkoisesti, joten se on kovin yksilöllistä. Särkylääke kannattaa ottaa ainakin varmuuden vuoksi tuntia ennen.

Mä kiskon varmaan säkillisen jotain kolmiosärkylääkkeitä niin jospa sitten ei jännittäisi niin pirusti :D

Ei vaines, mulle sanoivat että vähän normaalia tujumpi annos särkylääkettä kannattaa ottaa tuntia ennen.

Hei, mulla oli se viime viikolla. Ma en jannittanyt sita tutkimusta mutta tulosta kylla.

Se katetrin laitto koski aikalailla kovasti, mutta muu ei sitten mitaan. Tuskailin siina vahan aikaa. Sain myos supon kipulaakkeeksi. Eika se oikeasti mulla koskenut kuin ihan vahan aikaa. Sen tutimuksen jalkeen oli herkka alavatsa pari paivaa, mutta ei kipua.

Tsemppia, kylla sen kestaa ja varmasti synnytys voi olla 100 kertaa kauheampi! Tassahan kipua oli mulla vain 2min tai jotain!

Minäkin voin sanoa, että yllättävän kivuton ja helppo tutkimus oli. =) Itsekin pelkäsin kovasti, tai lähinnä pelkäsin tietenkin tulosta. Kaksi kertaa nipisti hieman isommin, mutta muuten meni hyvin. Ja siksi kahdesti, kun mulle jouduttiin laittamaan se "letku" kaksi kertaa, kun ekalla ei onnistunut. Mutta ihan positiivisin mielin kannattaa mennä, ei se paha ole.

Ja se piti vielä sanoa, että aukihan ne röörit mulla onneksi oli. :D Tsemppiä muille aukkariin "joutuville"!

Minulla se koski, olen todella kipuherkkä.. Otin kyllä 1g panadolin ensin, mutta en tiedä miten paljon vaikutti.. Tuli vielä tulos, että olisi tukossa, vaikka skopia sitten näytti ettei olekaan :) Luultavasti koski niin paljon, että kipu tukki munajohtimet.. Mutta kuten ovat muut sanoneet, ei se kaikilla koske :) Ja minulla kesti about 5-10min, mutta sekin johtui siitä että ei virrannut munajohtimiin..

Ei paljoa sattunu. Alkuun en tuntenu paljoa mitään, en edes tienny että millon katetrin laittoivat! (Tähystimen laitto sen sijaan tuntu ikävältä...) Alkuun ei se aineen ruiskuttaminenkaan sattunu, mutta sitte ku toiselle puolelle mentiin, ni rupes sattuun kerta kerralta enemmän, mutta ei sietämättömän paljon. Enkä edes ollu muistanu ottaa särkylääkettä ollenkaan. Tutkimuksen jälkeen tuli välittömästi hartiapistos, toiselle puolelle, siihen piti sit jo ottaa särkylääkettä, ja muutamassa tunnissa hävis sitte pistos kokonaan.

Kiitos teille kommenteista! Aloin jo miettiä koko reissun perumista mutta pakkohan se on läpi käydä.. :$ mutta mikä juttu toi katetri oli..? Silläkö sitä varjoainetta ruiskutetaan? Olispa jo ohi koko juttu.. Mukavaa viikonloppua kaikille =)

tuovi: Ei kyllä kannata perua sitä aukkaria sen takia, että alkaa jännittämään sitä liikaa. Kaikkiahan se jännittää, kun ei ole ennen kokenut. Ajattelet vain, että se on hetkessä ohi ja tuskin sattuu ollenkaan, tai ehkä nipistää pienesti. Niin minä ainakin ymmärsin, että sillä katetrilla sitä varjoainetta ruiskutetaan. Mutta eikö ole parempi, ettei itse näe mitä kaikkea vempaimia sinne sisään tungetaan niin ei jännitä. =) Minulla oli mies mukana toimenpiteessä ja hän meinasi pyörtyä. Ilmeisesti teki pahaa katsoa, kun makasin siinä pöydällä haarat levällään ja jotakin tungettiin sisään. :D En kyllä pahemmin kysellyt melkein-pyörtymisen syytä.

Eikä kannata välttämättä kovin paljon lukea siitä aukkarista etukäteen. Se on tosiasia, että joillekkin se sattuu, mutta suurin osa naisista on selvinnyt siitä vain pienin nipistyksin. =) Tsempit siis sinulle!

Täällä myös yksi, jolla tutkimus oli helppo. :wave: Itselläni oli vain pienen pieniä menkkamaisia tuntemuksia. Tukoksia ei ollut, joten ehkä siksi oli niin helppo. Katetrin laitto voi joskus onnistua heti, joskus se ei mene heti niinkuin pitäisi. Itselläni yksi inseminaatio kirpaisi, sillä lääkäri joutui pihdeillä vetämään kohdunnapukasta kohdun suoraan, että sai katetrin ohjattua oikeaan paikkaan. Silloin tuli verta ja kyyneleet nousi silmiin. Mies huomasi sen ja tuli ottamaan kädestä kiinni. Mies on ollut mukana jokaikisellä klinikkakäynnillä, on ollut aivan ihana tuki ja haluan hänen näkevän, mihinkä pyöritykseen minä&kroppani joudutaan näissä hoidoissa. Punktionkin aikana silitteli koko ajan otsaani. :heart: Hoitoja on jo jonkin verran takana päin, eikä ne nyt jälkeenpäin ajateltuna ole olleet mitään ylitsepääsemättömän kamalia ja kivuliaita. Tuoville sanon, että rohkeasti sinne vain, jännitys ja pelko etukäteen on ihan normaalia. Sitten kun se tutkimus on tehty, niin se on tehty ja tiedätpä tuloksen! Jos peruisit sen, se harmittaisi varmasti jossain vaiheessa ja miettisit, että mitä jos olisit mennyt. Kyllä ainakin minusta on klinikalla pidetty aina hyvää huolta ja kysytty tekeekö kipeää ja kestänkö vielä. Ja kannattaa puhua kivun pelosta ja muustakin hoitajille ja lääkäreille, kyllä he varmasti kaiken avun antavat! Tsemppiä! Myös Veenalle! :hug:

Miullakaan ei koskenu muuten kun se katetrin laitto ja sekään ei varmaan olis sattunu, jos lääkäri olis ollu vähän helläkätisempi :kieh: Survasi vaan sen katetrin kohdunkaulasta sisään ja NAURO miulle, kun mie kävin itkemään :eek: :'(
Loppu tutkimus menikin sitten ihan kivasti. Paineen tunnetta tuntu alavatsalla, kun niitä vesiä rumppasivat edestakas. Miulla siis tehtiin vedellä ja ultrattiin, ei varjoaineella.
Esilääkkeeksi sain rauhottavaa suppona. Olisin kyl tarvinnu jotain kipulääkettäkin, ihan vaan sen törkeen gynen takia.... :whistle:

Mullakin aukiolotutkimus oli helppo. Vain yhdessä kohdassa sattui hetken aikaa (menkkamaista kipua), mutta se meni nopeasti ohi. Mä en saanut etukäteen enkä jälkikäteen klinikalta mitään särkylääkettä/rauhoittavaa, enkä kyllä olisi tarvinnutkaan. Tsemppiä, toivotaan, että teillä sujuu tutkimus hyvin ja kivuttomasti!

Makin rohkaisen Tuovia vaan menemaan tutkimukseen! Kivempi tietaa tulos koska sen perusteella sitten selviaa jatkohoidot. Tottakai kaikkia varmasti jannittaa se tutkimus, mutta kylla sa selviat!

Mullakin tuli itku katetrin laitossa, mutta onneksi laakari oli tosi ymmartavainen ja han on oikein mukava muutenkin. Olin aika hermona ja itkin jo ennen tutkimusta jostain syysta niin he olisivat antaneet mulle rauhoittavia. Skarppasin kuitenkin enka halunnut niita kun halusin ajaa autolla kotiin. Sains itten suppo-sarkylaakeetta.

Tuovi, muuten se katetri on sellainen loysa ohut muoviletku siis. Jotain 25cm pitka. Se laitetaan kohtuun, lukitaan sinne ja sita kautta laitetaan varjoaine tai keittosuolaliuos...

Kiin. Missä on tuollainen lääkäri, joka nauraa potilaan itkulle? :eek: :hug: Olen aivan järkyttynyt! Kun liikutaan henkisesti ja fyysisesti näin aroilla alueilla, niin lääkärinhän täytyisi olla erittäin hellä ja empatiaan kykenevä. Meillä TAYSissa on ollut niin ihanat ja lempeät lääkärit & hoitajat, että en osaa muuta kuvitellakaan. TAYS muuten paikkana ei ole mieleeni, esim synnyttää en halua siellä, sillä lähipiirissäni on niin paljon kokemuksia kylmästä, tunteettomasta, jopa töykeästä liukuhihna-meiningistä. Mutta se lapsettomuuspuoli, siellä olen kohdannut ihanan henkilökunnan, olen todella tuntenut olevani hyvissä käsissä. :)

Moikka!
Ehdottomasti kannattaa mennä kyseiseen tutkimukseen! Mulle se tosin oli TODELLA kivulias. Itse tutkimus ei sattunut juurikaan, mutta n.10 minuuttia tutkimuksen jälkeen alkoivat helvetilliset kivut. Sain hirveän paniikkikohtauksen ja vain oksensin, koska kipu oli niin sietämätön...Eli suosittelen varautumista voimakkaisiin särkylääkkeisiin. Hoitona tuo tutkimus kuitenkin tepsi, koska samaisesta kierrosta, röörit puhtaana raskauduin.
Synnytys ei ollut läheskään yhtä kivuliasta...enkä edes saanu kivunlievitystä....
Mukava kuulla, että jotkut selviävät tutkimuksesta ilman suurempia kipuja.

Tässä yksi kokemus lisää..

Minulle tehtiin aukiolotutkimus (keittosuolalla) yllättäen ensimmäisellä gyne-käynnillä. Enkä tietysti osannut varautua mitenkään, ei kipulääkettä tms! Laittaminen ei paljon eronnot normaalista tutkimuksesta, vain hieman outo olo oli mahassa. Hoitaja sanoikin vieressä, että hyvä kun olet noin rento.. Ja arvaatkaapa kuinka minua jännitti. Jälkeenpäin olo oli tavanomainen. Side kannattaa laittaa, jos/kun nestettä valuttaa.. *vink, vink*

Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Kiin. Missä on tuollainen lääkäri, joka nauraa potilaan itkulle? :eek: :hug: Olen aivan järkyttynyt! Kun liikutaan henkisesti ja fyysisesti näin aroilla alueilla, niin lääkärinhän täytyisi olla erittäin hellä ja empatiaan kykenevä.
En nyt tarkkaan viitti ruveta sanomaan, mutta pieni keskussairaala oli kyseessä. Ihan mukava ihminen se oli muuten, en ymmärrä mikä sillä sillä kerralla vinksahti :(
Kiva henkilökunta siellä oli ja tultiin niin tutuiksi, että sitten kun onnistuttiin niin esittelin siellä käytävällä hoitajille meiän ekaa ultrakuvaa viikolta 6 :LOL: Alkio näky siinä harmaana täplänä ja mie aivan onneissani näytin "meiän vauvaa" :D

Mulla aukiolotutkimus oli kivulias :( Se tehtiin kp 12, Ensimmäisellä lapsettomuushoito käynnillä, en osannut varautua tutkimukseen joten särkylääkettä en ottanut..
Itse katerin laitto ei niinkään sattunut, vaan ilma ja keittosuola. Mulla oli toisella puolella tukos, sen puhkeamisen myötä tuli ihan suunnaton hetkellinen kipuaalto. Koko loppupäivän alavatsa kipeä, ja hartioiden seudulla voimakasta pistävää kipu..
Nyt on 3pv tihkuttanut tutkimuksen jälkeen veristä tihkua..

Onko muilla tälläistä tapahtunut?? Mulle määrättiin pregnyl-pistos laitettavaksi (clomiteja söin yhden kuurin, tuloksena kysta, joten se on pois suljettu hoitomuoto) , huomenna olis pistos päivä ja lääkärin "määräs", että ma ja ti pitäs olla romantiikkaa ilmassa :) Saa nähdä nyt oliko toimenpiteestä mitään hyötyä... Onko muilla kokemuksia, Raskaaksi tulemisesta aukiolotutkimuksen ja pistämisen jälkeen??
Nyt vaan alkuviikosta peitot viuhuamaan ja toivotaan parasta :D

Mulla kans tutkimus oli todella kivulias. Joka kerran kun kohtuun ruiskutettiin nestettä niin tuli supistus mikä oli verrattavissa synnytyssupistuksiin. No onni onnettomuudessa minäkin raskauduin vielä samasta kierrosta, tätä ennen yritystä oli ollut 2,5v =)
Tutkimuksen mukaan toinen puoli jäi tukkoon, syytä en tiedä mutta ovulaatiot siltä puolen on todella kipeitä :headwall:

Nyt meillä tyttö 8kk ja kun seuraavaan aletaan yrittämään niin näkee että onko toinen rööri vielä avoinna vai joudutaanko yrittämään uudestaan tuota aukasua.

Sattui ja paljon, vaikka olin ottanut 800mg buranaa :( . Mulla se katetrin laitto oli tosi kivulias (ahdas aukko kohdunkaulassa). Minä pyörryin hetkeksi! Äkkiä kuitenkin virkosin ja kun pahin oli jo takana, tutkimusta jatkettiin. Nesteen pumppaus muistutti tosi kovia menkkakipuja, mutta ei kestänyt kauaa. Onneksi oli ihana lääkäri ja hoitaja :heart:. Pääasia, että röörit oli auki. Lääkäri kirjoitti loppupäivän sairaslomaa.

Mulle tehtiin aukiolotutkimus viikko sitten. Ei oikeestaan koskenu ollenkaa. Katetrin alitto oli vaan pieni nippasu ja oikeelle puolen nesteen ruiskutus ei tuntunu ollenkaa. Mut vasen puoli oli hitusen tukossa ja sitä jouduttiin ronkkimaan vähän pidempää ja se sit kipuili hitusen enemmän joskaan ei mitenkää merkittävästi. Tunnin verran kävelin ku vanha akka kyyryssä ja loppupäivän oli vasemmassa hartiassa nippailua ilman takia, mut siinäpä se sit oliki. Mitään kipulääkkeitä en kokoaikana tarvinnu, en ennen enkä jälkeen. Kokemuksena kuitenkin ihan miellyttävä jos niin voi sanoo :LOL: ei jääny mitään kammoo jos joudutaan joskus uusimaan.

Yhteistyössä