Munasarjojen toiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Megan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Megan"

Vieras
Hei,

Olemme yrittäneet mieheni kanssa lasta muutaman kuukauden ajan toistaiseksi tuloksetta. Lapsi olisi minulle ensimmäinen, enkä ole koskaan ollut raskaana. Olen 29-vuotias ja söin e-pillereitä ennen yrittämistä noin 6 vuotta.

Olen oppinut nyt lasta yrittäessä tunnistamaan ovulaation, joka tuntuu minulla jomottavana kipuna oikealla puolella alavatsaa 10 päivää ennen kuukautisten alkamista. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi tuo kipu nimenomaan tuntuu aina oikealla puolella? Tarkoittaako se mahdollisesti sitä, että vasemmanpuoleinen munasarjani ei "toimi"? Kivusta voisi päätellä, että munasolu todellakin irtoaa aina oikeanpuolimmaisesta munasarjasta.

Onko tällainen yleistä ja voiko tästä olla jotain haittaa? Pitäisikö minun mennä esim. ultraan tutkituttamaan tilanne?

Kiitos jo etukäteen vastauksesta!

Hei vaan,

kiito kysymyksestäsi.

Tutkimatta on oikeastaa vaikea sanoa ovuloitko ainoastaan toiselta puolelta.
Kyllä tämäkin mahdollista on mutta ei sillä sinänsä ole väliä vaikka ovuloisitkin aina vain toiselta puolelta. Kivun perustellakin voi olla vaikea tietää, jos ovuloit vain toiselta puolelta, kipu voi myös säteillä vain toispuoleisesti.
Ei sinun oikeastaan tässä vaiheessa kannata asiaa tarkemmin ajatella. Jos kuukautiskiertosi on säännöllinen eikä taustalla ole mitään syytä epäillä, että raskauden alkaminen voisi olla hankalaa, voitte hyvin yrittää vielä tuon vuoden. Jos haluat, voithan varmistaa vielä ovulaation tekemällä ovulaatiotestejä.

Onnea matkaan!

Yhteistyössä