munasarjoissa kystaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami30
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mami30

Vieras
Onko jollakin todettu munasarjoissa kysta? Mitä oireita? Miten on hoidettu? Mulla ei oo todettu mut epäily on (ultrataan 11.5.) kun aika ajoin on kipuja vatsalla. Syyskuulla laitettu hormanikierukka ja lokakuulla tulehdus johon kuuri tepsi. Nyt taas tulehdus ja 2 antib. kuuria päälle. Lapset 07/03 ja 03/05.

Minulla ei ollut vuosi sitten mitään oireita kun menin gynelle normaaliin tarkastukseen. Ultrassa löytyi kysta munasarjasta, joka vatsan tähystysleikkauksella leikattiin. Pesäkkeitä oli muuallakin alavatsassa ja minulla todettiin endometrioosi. Lääkärin mukaan olisi ehkä ollut parempi poistaa koko munasarja, yhdelläkin voi kuulemma tulla raskaaksi. Mutta molemmat jätettiin vielä toistaiseksi.

Endometrioosin sanotaan usein aiheuttavan lapsettomuutta. Kolmen kuukauden päästä leikkauksesta tulin kuitenkin raskaaksi ja nyt olen kohta kaksikuisen pojan onnellinen äiti.

Kysta löytyi ihan rutiinitarkastuksessa. Oli kyllä ajoittaisia yhdyntäkipuja (viiltävä kipu alavatsalla), jotka hävisivät leikkauksen jälkeen. Tehtiin avoleikkaus;yritettiin tehdä säästävä leikkaus, mutta myöhemmin ultrattaessa ei saatu enää havaintoa siitä munasarjasta.Vielä sain kuitenkin kaksi lasta, yksi oli ennestään.

On ollut kystat riesana monta vuotta(polykystiset munasarjat). Kerran olin päivystyksessä kun yksi puhkesi ja piti seurata että loppuu vuotamasta.
Ehkäisypillerit ovat olleet erittäin hyvä apu, muuten oireena on yhdyntäkipu, pahoinvointi, alavatsa turvotusta, tärinäkipua..ym.

minulla leikattu kahdesti kysta laparoskopiassa. Toisella kerralla jouduttiin samalla poistamaan toinen munasarja. Eivät oirehtineet mitenkään, muun asian takia menin ultraan ja löytyivät siten.

Yhteistyössä