munasarjakysta=endo

Tarkoittaako se, että on ollut joskus munasarjakysta, että on myös endometrioosi?Pelottaa, sillä mulla puhkesi kysta joskus vuosia sitten.Söin e-pillereitä yli 10 vuotta ja menkkakipua ei ole esiintynyt, mutta ennen pillereitä oli muistaakseni kohtalaisen kovat menkkakivut.huolestuttaa..
 
Varmaa tietoa mulla ei ole, mutta oma kokemus on... mulla on kans puhjennu kysta erinäisiä kertoja, mutta mulla ei ole endoa - vain paha pco. Niin että voin antaa sulle toiovn pilkahduksen... mutta mene hyvälle gynelle ja selitä pelkosi!!!!
 
RouvaHuldaHuoleton
Endometrioosi on kohdun limakalvon sirottumatauti joka ei liity kystiin. Siis endometrioosi ei tietenkään sulje kystien mahdollisuutta pois, mutta kystat eivät taas tarkoita endometrioosia. Endometrioosissa verta ja kohdun limakalvoa kasvaa muuallakin kuin kohdussa, esim mahaontelossa. Endometrioosi saattaa myös aiheuttaa ns endometrioomia, jotka on vähän kuin pikku paiseita (pahkuroita täynnä töhkää) esim munasarjoissa tai häpyhuulissa, ne eivät ole siis kystia vaan sisältävät sitä endometrioosikudosta.

Mulla on sekä pco ja endometrioosi että ihan molempii liittymätön varrellinen kysta kiinni munasarjassa. Eli olen gynekologisesti monivammainen ;) Multa myös poistettiin juuri alapäästä sellaisia endometrioomia, jotka paisuivat ja kipeytyivät aina kuukautiskierron mukaan. Ne olivat himppu ilkeitä kun olivat ulkosynnyttimissä.
 
heeeee
Hei!
Nuo ulkosynnyttimien paiseet ovat uusi juttu. Kertoisitko tarkemmin?
Minulla on tuntematon lapsettomuuden syy. Oviksen aikaan on tärinäkipua,
mutta mitään sen kummempaa ei ole, paitsi paiseita häpyhuulissa ja milloin missäkin, sisällä märkää. Kyse ei kuitenkaan liene endosta?
Olen ajatellut vaivan johtuvan tukkeutuneista talirauhasista..
 
tyttönen
mulla todettiin heti syntymän jälkeen munasarjakysta. lääkäri kyllä sano että se poistu automaattisesti ja ei tarvittu leikkausta.. sain kuulla sen äidiltäni vasta eilen ja mua alko heti pelottaa. oon 14 vuotias ja ei oo menkat alkanu. pelkään vaan että jo mulla on se vielä ja että se vaikuttais menkkojen alkamiseen jotenkin? alavatsas on painotunnetta mistä just arvelenkin että se kysta ei oo hävinnu vielä :'( :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2007 klo 23:02 tyttönen kirjoitti:
mulla todettiin heti syntymän jälkeen munasarjakysta. lääkäri kyllä sano että se poistu automaattisesti ja ei tarvittu leikkausta.. sain kuulla sen äidiltäni vasta eilen ja mua alko heti pelottaa. oon 14 vuotias ja ei oo menkat alkanu. pelkään vaan että jo mulla on se vielä ja että se vaikuttais menkkojen alkamiseen jotenkin? alavatsas on painotunnetta mistä just arvelenkin että se kysta ei oo hävinnu vielä :'( :(
:hug: Moikka

Älä turhaan vielä pelkää, on vielä aivan normaalia että kuukautiset eivät ole 14 vuotiaana alkaneet. Siskoni oli myös sellainen jolla myöhemmin lähti kuukautiskierto käyntiin mutta sen jälkeen onkin toiminut mainiosti aina.

Varmasti voit luottaa siihen että kysta joka sinulla oli vauvanaon poistunut, jos lääkäri on niin sanonut. Mutta tietystihän sinne on voinut kasvaa toinen tilalle. Kystat ovat aina sellaisia, jotka kyllä saattavat hidastaa kuukautisten tuloa mutta muuten ne eivät normaalisti ole vaarallisia. Joskus ne tosin saattavat puhjeta ja aiheuttaa kipua tai tulehduksen, mutta siitä olisi sitten muitakin oireita. Olet jo sen ikäinen että jos asia sinua askarruttaa, voit huoletta puhua asiasta kouluterkkarille. Hän voi sitten varata ajan lääkärille. Pyydä aikaa jos terkkari ei muuten hoksaa. Munasarjat ja kuukautiskieto on helppo kartoittaa kivuttomalla ultratoimenpiteellä.

Mutta tosiaan, älä vielä murehdi vaan anna elimistösi kypsyä rauhassa, ehdit "kärsiä" jokakuisesta vieraasta vielä monia kymmeniä vuosia! Iloista kevättä sinulle, käy kertomassa kuulumisia jos päätät käydä lääkärissä! :flower:

Jabba
 

Yhteistyössä