muna-maidoton dieetti, neuvoja pliis

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja help
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

help

Vieras
minun pitäisi olla muna-maidoton dieetillä, koska vauvalla epäillään lehmänmaitoallergiaa. en saanut tarkempia ohjeita, mitä ihmettä nyt syön. auttakaa, kun tuntuu että jokaisessa tuotteessa on maitoa.

ööö...kasviksissa, lihoissa, hedelmissä, marjoissa jne jne ei todellakaan ole maitoa. Mitä ihmettä sä tähän mennessä olet syönyt jos kaikessa on sun mielestä maitoa?

Valmisruoissa tosiaan on melkein kaikissa maitoa, kannattaa katsoa tarkkaan. Itse esikoisen kohdalla ennen maitoaltistusta olin samassa tilanteessa. Mutta pari päivää menee ihmetellessä ja sitten helpottaa. Ei tilanne niin mahdoton ole.

onhan maidolle vaikka mitä korvaavia tuotteita, niistä vaan etsimään sopivaa.

kananmunan ja maitoproteiinin välttäminen onkin tietty haasteellisempaa, jos on tottunut valmisruokiin ym. eikä tuoteselosteiden syynäys ole tuttua.. niitä on tosi monessa. mutta eihän tuo ole mikään ylitsepääsemätön ruokavalio, vois kuule olla rajottuneempikin! kyllä se siitä lähtee =)

itseasiassa monissa marinoiduissa lihoissa on maitoproteiinia,kermaa, kermajauhetta,jugurttijauhetta tai heraa.....

Eli pois kaikki missä on maitoa tai munaa ja loppuja saa syödä ihan vapaasti =)

onko ketsupissa yleensä maitoa tai kananmunaa?

Et oo tosissas! no,tuskin on. Mikset lue tuoteselosteita,niissä kerrotaan mitä tuote sisältää,inhottavan pientä pränttiä kyllä monesti ovat. Oletko koittanut googlata tuon "munaton,maidoton dieetti" ? varmasti tulee paljon ohjeita. Ja lohdutuksena: sun ei tarvii tuota dieettiä ikiajat noudattaa,vain imetysajan. :)

Leivät -usein rieskat tms. sisältävät maitoa/kanamunaa, ei muut. Tarkasta aina.
Päälle Sininen keiju.

Oatly, Yosa ovat kauravalmisteita maidon korvaamiseen (löytyy kermoja ja maitoja, jogurtteja, jäätelöä). Myös riisivalmisteita on. Ja Soija, mutta sekin on melko allergisoiva, sillä en itse korvaisi.

Lihoissa marinaadit on lähinnä ne heikkous, itse voi maustaa hyvin. On myös esim. hunajakanaa, jossa ei ole maitoa tai heraa tms.

Tosiaan, vihannekset ja hedelmät sopii hyvin.

Kahvileivissä munattomia ja maidottomia on mm. Marie keksit, Wilhelmiina keksit, Pirkka pakastevehnäpullat (tarkasta vielä) ja pulliahan on helppo tehdä maidottomana ja munattomana, voitelee vaikka kahvilla tai vedellä. Hyvää siitä tulloo!

Mitähän vielä, perunasoseella voi korvata munaa leivoksissa tai bataattisoseella, siis jos tarvitsee. On myös "munankorviketta" eli jauhoa jolla saa esim. makaronilootaan sen kanamunan korvattua. Ja lihaliemeen sen voikin, jos ei noista korvaavista välitä, tehdä muutoin.

Yhteistyössä