Mun ymmärryksessä varmaan vikaa?

  • Viestiketjun aloittaja "Tyhmä"
  • Ensimmäinen viesti
"Tyhmä"
Löysin seuraavanlaisen tekstin Laki24-sivuilta ja en osaa tulkita sitä:( Tässä koko teksti: Saako nuorella työntekijällä teettää pitkää päivää? Entä oppisopimustyöntekijän työaika?
Viisitoista vuotta täyttäneen työntekijän säännöllinen työaika saa olla yhtä pitkä kuin täysi-ikäisillä työntekijöillä on samassa työssä. Oppisopimustyöntekijä ei ole velvollinen työskentelemään ja/tai olemaan koulutuksessa yhteensä yli kahdeksaa tuntia päivässä ja yli 40 tuntia viikossa.

Oppivelvollisuuttaan peruskoulussa suorittavan työntekijän päivittäinen työaika koulupäivänä saa olla enintään 7 tuntia päivässä. Tämä koskee myös 15 vuotta täyttäneitä peruskoulun oppilaita. Koulupäivän ja työajan pituus ei yhteensä saa ylittää kahdeksaa tuntia eikä viikoittainen työaika 12 tuntia. Alle 15-vuotiaan työaika koulun loma-aikana saa olla enintään 7 tuntia päivässä ja 35 tuntia viikossa.

Ihmettelen siis lausetta jossa puhutaan 40 tunnista viikossa, että koskeeko se kaikkia jotka ovat oppisopimuksella vai vaan nuoria? Ymmärtääkö kukaan teistä? Kiitos jos joku viisaampi ymmärtää paremmin:)



--------------------------------------------------------------------------------
 
Oppivelvollisuus (minimi-ikä 15) on on oltava suoritettuna että voit lähteä oppisopimukseen.

Yli 15-vuotias, joka on suorittanut oppivelvollisuutensa voi tehdä samaa viikkoa kuin aikuinen.

Myös peruskoulussa oleva 15-vuotias voi tehdä täyttä viikkoa mutta EI kouluaikana vaan esim kesälomalla.
 
Kaikkia oppisopimuslaisia mä sen tulkitsisin tarkoittavan. Ja tosiaan ei ole velvollinen, eli työnantajan kanssa on kuitenkin mahdollista sopia pidemmästä työajasta; esim. ylitöistä tai työaikaliukumalla tuntien kerryttämisestä...?

Kuuluthan johonkin ammattiliittoon? Sieltä saat henkilökohtaista neuvontaa työsuhdeasioissa.
 
"vieras"
Oppisopimustyöntekijä ei ole velvollinen työskentelemään ja/tai olemaan koulutuksessa yhteensä yli kahdeksaa tuntia päivässä ja yli 40 tuntia viikossa.


Ihmettelen siis lausetta jossa puhutaan 40 tunnista viikossa, että koskeeko se kaikkia jotka ovat oppisopimuksella vai vaan nuoria? Ymmärtääkö kukaan teistä? Kiitos jos joku viisaampi ymmärtää paremmin:)


----------------------------------------------------------------------------

otetaan esimerkki; Jaksotyö 3 vko

1vko 48 h
2 vko 40 h
3 vko 32 h
__________
120 h. ----> Oppisopimusoppilaan- oli sitten minkä ikäinen tahansa ei tarvitse suostua tähän. Voi tehdä, mutta tähän ei ole velvollisuutta
 
Koskee kaikkia. Kuten aiemmin yritin selittää, että oppisopimukseen pääsee vain jos oppivelvollisuus on suoritettu ja sen jälkeen kaikki ovat samalla viivalla. Sama laki koskee siis jokaista oppisopimuslaista.

Oppisopimukseen sovelletaan normaalia työlainsäädäntöä mm. työsopimus-, työaika- ja vuosilomalakia.

Työajan tulee olla vähintään 25 tuntia viikossa.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen
Suurkiitos hienoista vastauksistanne! Työsopimuksessani oli työtuntimääränä 115 tuntia kolmessa viikossa siis jaksotyössä ja pidin itsestään selvänä, että opiskelupäivät sisältyvät tähän työtunnit kohtaan kun luin, että oppisopimuksessa lähipäivät rinnastetaan työssäoloon ja niistä kertyy lomaa. Onkohan työnantaja merkinnyt tai laskenut väärin työtunnit vai minä ymmärtänyt asian väärin? Kamalaa jos minulla on vain 1 vapaapäivä viikossa ja opinnot päälle lasten lisäksi:( Kiitos jos joku esim. edellinen vastaaja osaa auttaa.
 
vielä alkup
Siis tarkoitin äskeisellä vuodatuksella kysyä, että sisältyyköhän tähän 120 tuntiin opintotunnit eli 8 tunnin päivä joka viikko vai tuleeko ne vielä lisäksi 120 tuntiin?
 
"Ninni"
Minuakin kiinnostaisi asia. Itsekin tein työsopimuksen ja siinä työtunnit. Nyt aloin epäillä sisältyykö opintotunnit siihen työtuntimäärään vai ei? Minä en saa palkkaa opintopäiviltä. Voi ei!
 
Tossa sun lakitekstissähän se jo on: "Oppisopimustyöntekijä ei ole velvollinen työskentelemään ja/tai olemaan koulutuksessa yhteensä yli kahdeksaa tuntia päivässä ja yli 40 tuntia viikossa. "

Tuohon työaikaan mun mielestä on sisällytetty jo se koulussaoloaika eli käytännössä se menee niin et 20% koulussa ja 80% työssäoloa. ja tätä tukee myös seuraava teksti; "Tietoa oppisopimuksesta

Oppisopimuskoulutus perustuu määräaikaiseen työsuhteeseen. Oppisopimus on pääasiassa työpaikalla tapahtuvaa koulutusta (n. 80 %), jota täydennetään tietopuolisilla opinnoilla (n. 20 %) oppilaitoksessa. Oppisopimuksella voi suorittaa ammatillisia perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkintoja.

Oppisopimus solmitaan opiskelijan, työnantajan ja oppisopimuskeskuksen välille. Oppisopimuskeskus huolehtii tietopuolisten opintojen hankinnasta, joten opiskelijan itse ei tarvitse hankkia oppilaitoksista opiskelupaikkaa. Oppisopimusopiskelijalle maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa ja hänellä on samat oikeudet (mm. lomat) ja velvollisuudet kuin muillakin työntekijöillä. Oppisopimuksessa työajan tulee olla vähintään 25 t/vko. Jos oppisopimuksessa käytetään palkkatukea, työajan on oltava vähintään 85% alan normaalista työajasta. Oppisopimuksen kesto vaihtelee mm. suoritettavasta tutkinnosta riippuen 1- 3 vuoteen. Oppisopimus - Työllisyysportti
 

Yhteistyössä