Mun tekemän empiirisen tutkimuksen tulos (otos: kaveripiiri)

Tulos: lapsena saatu perheen malli toistetaan aikuisena :)

Tarkoitan siis, että jos omat vanhemmat sai sinut "vanhana", yli 30v, sinä saat myös ensimmäisen lapsen yli 30 vuotiaana. Jos vanhempasi sai sinut "nuorena", n. 18v, sinäkin saat lapsen nuorena.

Jos olet ainut lapsi, todennäköisesti itselläsikin on vain 1 lapsi tai sitten ei ollenkaan. Jos olet suuresta perheestä, lapsia n. 4, sinullakin on suuri määrä lapsia.

Jos äitisi teki ensin nuorena pari lasta sitten erosi ja "vanhana" teki uuden miehen kanssa vielä iltatähden, sinäkin teet samoin. Jos vanhempasi ovat toistensa ensimmäiset seurustelut kumppanit ja ovat vieläkin yhdessä, sinäkin menet naimisiin ensimmäisen poikaystävän kanssa ja pysytte yhdessä tuli mitä tuli.

Että näin :) Otos ei tietenkään ole kovin suuri mutta... ;) Enkä millään tavalla kritisoi kenenkään valintaa tai tarkoita että joku noista olisi oikea tai hyvä tapa toimia. Kiinnitin vaan huomiota siihen, että näin se näyttää usein menevän B)
 
Non compos mentis
Äitini äidin äiti sai ekan lapsensa 21-vuotiaana, äitini äiti 21-vuotiaana, äitini 18-vuotiaana, minä 21-vuotiaana. Aika hyvin olemme pysyneet aikataulussa mitä nyt äitini otti varaslähdön.

Perhemuodoista taas en oikein usko periytymiseen tai ainakaan tätä ei ole kaveripiirissäni näkyvissä.
 
Joo meidän tapauskessa tavallaan pätee. Äiti teki mut siihen maailmanaikaan suht myöhään eli 26 vuotiaana ja mä sain esikoisen 28 vuotiaana. Ja toivottavasti pätee sekin, että mekin ollaan miehen kanssa yhdessä vielä vanhoinakin (ja kaiken lisäksi vielä rakastuneita), kuten mun vanhemmat :)
 
Mä olen kiinnittänyt samaan asiaan huomiota omassa ystäväpiirissä. Ja itsekin toistan lapsena saamaani perheen mallia. Äitini sai minut eli esikoisensa 23-vuotiaana ja minä sain esikoiseni 24-vuotiaana. Olen kolmilapsisesta perheestä ja haaveilen kolmesta lapsesta, sisustan kotiani pitkälle samalla tyylillä kuin äitini sisusti lapsuudenkotiamme, meillä oli koira ja sellaisen minäkin tahdon jossakin vaiheessa...
Yhdessä suhteessa en tahdo toistaa äitini ja isäni kuvioita: En laita lapsiani elämään viinanhuuruisessa perhehelvetissä.
 
Tuo voi varmasti pitääkin paikkansa joidenkin kohdalla, ja myös omalta kohdaltani sen verran, että ensimmäisen lapsen sain nuorena. Samoin sai äitini minut. Minä erosin lapseni isästä ja löysin nykyisen puolisoni, äitini ja isäni ovat edelleen yhdessä. Minulla on pikkuveli ja hänellä ei ole lapsia, minulla taas hänenkin edestä eli 3 mussukkaa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
:LOL:
Mun äiti sai mut 20-v, minä olin melkein 28-v kun poika syntyi.
Mulla on kaksi veljeä, poika taitaa jäädä meidän ainokaiseksi.
Mieheni ei ole ensirakkauteni, kuten vanhempani toisilleen.
Onhan noita poikkeuksiakin :p :D
Toivottavasti. Mun vanhemmat ovat eronneet jo aikoja sitten, toivottavasti mun ja miehen suhde kestää.
 
meillä ainaki toi ikä noudattanu samaa kaavaa. mummoni sai äidin 19v, äiti minut 21v, ja mä 20v toivon omaa ensimmäistä.

tosta vanhempien parisuhteesta, sitä en kyllä toivo omalle kohdalleni. pieni perhetragedia. :ashamed:
 
mun äitini äiti teki mun äitini (esikoinen, sillä on sisko) 23 vuotiaana.
Mun äitini teki mut (olen esikoinen, mulla on sisko) 23 vuotiaana.

Mä tein mun esikois tyttäreni 23 vuotiaana, nyt on toinen tulossa (en tiedä sukupuolta) eikä varmaan enempää tehdä.
 
Mut saatiin 30v, olisin halunnut itse lapsen 24v, sain yli 30...Meitä on kolme sisarusta, tätä yhtä tehtiin kauan ja lieneekö koskaan saisi sisaruksia. Vanhempani eivät olleet toisilleen ensirakkauksia, mieheni on minulle. Meidän sisaruksia ei vissiin oo luotu lisääntymään kun yhdellä ei ole ainuttakaan lasta ja toisella kaksi hoidoilla saatua. Ja tääkin odotutti itseään vuosia.
 
Äitini sai minut nuorena, samoin minä ensimmäiseni. Kolme lasta molemmilla, tai meille tulossa kolmas.
Äiti ei ollut isäni kanssa naimisissa, vaan seurustelivat 19 vuotta ja erosivat.
Nykyisen miehen kanssa äiti on ollut naimisissa 8vuotta (eikä tule iltatähteä), minä omani kanssa 2 vuotta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ruttulantäti:
Kumpikohan meistä (minä vai mies) saa toteuttaa perhemallia..?
Mun vanhemmat on eronnut, miehen ei, eli molemmat ei voi toteuttaa.
Olisin vastannut, että äiti eli sinä saat toteuttaa mutta tuskin sitä haluat :) Eli jos säkin kuulut sitten niihin poikkeuksiin ;)
 
en nyt niinkään sanoisi
-äitini oli 21, kun synnyin, esikoiseni syntyi, kun olin 32...
-mulla on sisaruksia 11, meitä on siis kaikkiaan tusina, sisaruksistani yhdellä on kolme lasta, muilla 2 tai 1 tai ei ollenkaan
-serkkuni on perheensä ainoa lapsi ja hänellä itsellään lapsia on 4
-vanhempani eivät ole eronneet, minä erosin 10 vuoden jälkeen jne...
 

Yhteistyössä